مایكروسافت پشتیبانی از «رندر عصبی» را به DirectX اضافه میكند؛ افزایش نرخفریم با هوش مصنوعی
مایكروسافت كیفیت اجرای بازیها را با پشتیبانی از رندر عصبی در DirectX بهمیزان چشمگیری افزایش میدهد.
مایكروسافت پشتیبانی از «رندر عصبی» را به DirectX اضافه میكند؛ افزایش نرخفریم با هوش مصنوعیهوش مصنوعیبازیفناوریدوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱مطالعه 2 دقیقهمجتبی بوالحسنیتبلیغاتمشاهده همه ویدئوهاتبلیغاتتبلیغاتمایكروسافت كیفیت اجرای بازیها را با پشتیبانی از رندر عصبی در DirectX بهمیزان چشمگیری افزایش میدهد .
تبلیغاتمایكروسافت با بهبود API گرافیكی DirectX، پشتیبانی از «رندر عصبی» را به این پلتفرم اضافه كرد؛ اقدامی كه نشان از تحول بزرگ در حوزهی رندرینگ گرافیكی مبتنیبر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارد. رندر عصبی با هدف ارتقای كیفیت بصری و عملكرد بازیها و سایر برنامههای گرافیكی سنگین طراحی شده است .
رندر عصبی از مدلهای یادگیری ماشین برای تولید یا بهبود عناصر بصری ازجمله بافتها، نورپردازی و ارتقای كیفیت تصاویر بهره میبرد. این رویكرد با انتقال وظایف پیچیدهی رندرینگ به هوش مصنوعی، علاوهبر بهبود عملكرد و كیفیت بصری، بار محاسباتی پردازشهای سنگین را كاهش میدهد .
فناوریهایی مانند DLSS انویدیا و FSR شركت AMD تاكنون تواناییهای رندرینگ مبتنیبر هوش مصنوعی را نشان دادهاند. مایكروسافت تلاش میكند چارچوب استاندارد و باز برای این قابلیتها در DirectX را ارائه دهد.یكی از ویژگیهای بهروزرسانی اخیر DirectX، پشتیبانی از Cooperative Vectors است .
این قابلیت با بهینهسازی عملیات ماتریس-بردار كه برای وظایف هوش مصنوعی مانند آموزش، تنظیم دقیق و استنتاج ضروری هستند، بار پردازشی رندرینگ لحظهای را بهبود میبخشد. قابلیت مذكور به هوش مصنوعی اجازه میدهد در مراحل مختلف شیدر اجرا شود، بهطوریكه شبكههای عصبی مانند پیكسل شیدرها بتوانند بهینهتر اجرا شوند، بدون اینكه گرافیك درگیر پردازشهای طولانی شود .
با این رویكرد، سختافزارهای شتابدهندهی هوش مصنوعی در دسترس برنامههای DirectX قرار میگیرند و توسعهدهندگان میتوانند تجربیات گرافیكی جذابتری ایجاد كنند.بر اساس اعلام مایكروسافت، ویژگی Cooperative Vectors از هستههای تنسور موجود در كارت گرافیك انویدیا سری RTX 50 بهره میبرند .
این قابلیت میتواند در بهبود نمایش المانهای بصری بازی، بهینهسازی هندسه برای بهبود رهگیری پرتو و پشتیبانی از ابزارهای ساخت شخصیتهای بسیار طبیعی شبیه به انسان، نقش كلیدی ایفا كند.تیم زبان برنامهنویسی پیشرفتهی شیدر (HLSL) مایكروسافت در همكاری نزدیك با تولیدكنندگان بزرگ سختافزار مانند AMD، اینتل، انویدیا و كوالكام، بهینهسازی قابلیتهای رندر عصبی را برای معماریهای مختلف سختافزاری آغاز كردهاند .
با این اقدام رندرینگ عصبی در طیف وسیعی از دستگاهها و پلتفرمها دردسترس خواهد بود.مقالههای مرتبط:وقتی هوش مصنوعی روی كنسول ۲۰ ساله اجرا میشود؛ Llama2.c روی ایكسباكس ۳۶۰مایكروسافت «بهترین بخشهای ایكسباكس و ویندوز» را برای كنسولهای دستی تركیب میكند؛ در سایه تهدید SteamOSبا ادغام قابلیتهای رندرینگ عصبی در DirectX، مایكروسافت میتواند استفاده از گرافیك مبتنیبر هوش مصنوعی را در پلتفرمهای مختلف گسترش دهد .
ازجمله كاربردهای احتمالی این آپدیت میتوان به رهگیری پرتو لحظهای، افزایش وضوح و موارد دیگر اشاره كرد. برخلاف فناوریهای اختصاصی هوش مصنوعی كه به اكوسیستمهای خاصی محدود شدهاند، رویكرد باز مایكروسافت میتواند دسترسی گستردهتری ایجاد كند و نوآوری و رقابت بیشتری را بهارمغان آورد .
با اینكه بهروزرسانیهای DirectX هنوز در دست توسعه قرار دارند و تاریخ عرضهی آنها را نمیدانیم، نقش روزافزون هوش مصنوعی در شكلدهی به آیندهی فناوری گرافیكی را برجسته میكنند. این پیشرفتها نوید دنیایی را میدهند كه در آن بازیها و برنامههای گرافیكی كیفیت بصری و كارایی بهتری دارند .
منبع : https://www.zoomit.ir/ai-articles/432930-microsoft-directx-neural-rendering-ai-graphics/