هم‌بنینانگذار بیت‌پین: تحریم، قانون‌گذاری و محدودیت‌های اینترنتی موانع توسعه بازار رمزارز هستند

مدیر مالی بیت‌پین: سرویس‌های داخلی در بازار رمزارز با محدودیت‌های جدی قانونی و كسب‌وكاری مواجه‌ هستند و نمی‌توانند تمام نیازهای كاربران را پاسخ دهند.

مدیر مالی بیت‌پین: سرویس‌های داخلی در بازار رمزارز با محدودیت‌های جدی قانونی و كسب‌وكاری مواجه‌ هستند و نمی‌توانند تمام نیازهای كاربران را پاسخ دهند.بازار رمزارز مدتی است كه در ایران به یكی از بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری جذاب تبدیل شده است .

در كنار سرمایه‌گذاری روی طلا، ملك، ارز و... حالا رمزارزها هم یكی از مقاصد سرمایه‌گذاری شده و بسیاری از مردم به تبدیل كردن ریال به ارز دیجیتال تمایل پیدا كرده‌اند.هم‌زمان با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در دنیا، تب ورود به بازار كریپتوكارنسی و خرید ارزهای دیجیتال در ایرانی‌ها هم بالا گرفت .

حالا این بازار در ایران هم بازیگران بیشتری را به خود جذب كرده و هم صرافی‌های مختلفی در آن فعال شده‌اند و به تریدرها خدمات مختلفی عرضه می‌كنند.البته سرعت رشد این بازار از نظر میزان سرمایه و تعداد سرمایه‌گذار با سرعت قانون‌گذاری و رگوله كردن این حوزه برابر نیست .

رگولاتور هنوز چندین قدم از این بازار و فعالانش عقبتر است و همین موضوع یكی از چالش‌هایی است كه فعالان و كارشناسان این حوزه به‌عنوان مانع جدی توسعه این بازار از آن یاد می‌كنند. در اولین نشستی كه اعضای جدید انجمن فین‌تك ایران برگزار كردند عدم شفافیت قوانین معضل اصلی در حوزه رمزارز عنوان شد .

قانون‌گذاری البته فقط یكی از مشكلات موجود در این حوزه است. علی جهانی، هم‌بنیانگذار و مدیر مالی بیت‌پین، در گفت‌‍وگو با زومیت تحلیل جامعی از وضعیت بازار ارز دیجیتال در ایران ارائه داده و به مهم‌ترین مسائل موجود در این حوزه از جمله تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های اینترنتی اشاره كرده است .

مشروح گفت‌وگوی ما با علی جهانی را در ادامه می‌خوانید:كپی لینكبازار جهانی رمزارز در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته اما كارشناسان میزان رشد این بازار در ایران را در حد انتظار نمی‌دانند، شما دلیل عدم توسعه این بازار را چه می‌دانید؟بازار جهانی رمزارز متشكل از بخش‌های مختلفی اعم از فعالان حوزه تبادل رمزارزها و فعالان حوزه استخراج رمزارزها و .

.. است. در تمامی این بخش‌ها شركت‌ها و اشخاص بسیاری در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند و هر كشوری متناسب با نوع قوانین خاص خود با این فعالان برخورد می‌كند. اما آن‌چه باعث جدایی مردم ایران از این بازار می‌شود همان تحریم‌ها و به طور كلی داستان همیشگی دشواری متصل شدن یك ایرانی به یك بیزینس خارجی است .

در نتیجه مردم ایران برای هر گونه فعالیت سرمایه‌گذاری در این بازار به سختی می‌توانند از سرویس‌های خارجی استفاده كنند و به بازار متلاطم این حوزه متصل شوند.كپی لینكبا توجه به این كه صرافی‌های رمزارز در ایران فعال هستند، آیا این مشكل برطرف نشده است؟در حال حاضر بخش بزرگی از مردم به سرویس‌های داخلی این حوزه روی‌ آورده‌اند، اما از بخت بد سرویس‌های داخلی هم چه در حوزه تبادل و چه در سایر حوزه‌ها با محدودیت‌های جدی قانونی و كسب‌وكاری مواجه هستند و نمی‌توانند تمامی نیازها و تمایلات كاربران ایرانی را در اختیار ایشان بگذارند .

در نتیجه این فضا علی رغم علاقه زیاد و هم‌چنین ریسك‌پذیری زیاد مردم ایران، باز هم عقب‌ مانده است. برای مثال معاملات آتی رمزارزها یكی از مهم‌ترین فضاهای سرمایه‌گذاری در این بازار هستند كه در ایران ممنوع است .

از طرف دیگر دسترسی مردم به این معاملات در سرویس‌های خارجی دشواری‌ها و خطرات واضحی دارد. در نتیجه بخشی از بازار عطای آن را به لقایش می‌بخشند. یك مثال دیگر صنعت DeFi است كه یكی از مهم‌ترین موتورهای محركه بازار رمزارز است و آینده امیدواركننده‌ای دارد اما در ایران هنوز راهكار قانونی برای ایجاد پروژه‌های داخلی DeFi وجود ندارد و كل فعالیت ایرانیان در این صنعت محدود به خرید توكن‌های پروژه‌های معروف این حوزه است .

در حالی كه پتانسیل‌های بالایی از جمله تأمین مالی، وام‌دهی، بیمه و ... می‌توان برای آن متصور بود. از طرف دیگر به علت شرایط اقتصادی كشور، بخش اعظم توجه مردم ایران به پتانسیل سودآوری رمزارزهایی است كه شناخت درستی از آن‌ها ندارند و صرفا به امید طی كردن راه صدساله در یك شب به سراغ آن‌ها می‌روند و عمدتا با ضرر و زیان زودهنگام از بازار رمزارزها ناامید می‌شوند و به سختی به آن بازمی‌گردند .

آنچه مهم است این است كه هر كسی برای فعالیت در هر صنعتی یك شناخت اولیه از آن صنعت كسب كند تا بتواند با تحلیل درست‌تری سرمایه‌ زمانی و مالی خود را در آن وارد كند. این موضوع در ایران مغفول مانده است.كپی لینكبسیاری از كارشناسان چالش‌های رگولاتوری و خلأهای قانونی را جدی‌ترین معضل بازار كریپتو در ایران می‌دانند، به نظر شما این موضوع تا چه اندازه سد راه توسعه حوزه رمزارز در ایران شده است؟در حال حاضر هیچ نهادی در ایران حوزه رمزارز را گردن نمی‌گیرد .

این موضوع چندین دلیل می‌تواند داشته باشد اما به زعم من مهم‌ترین دلیل آن ناشناخته بودن این حوزه برای مسئولان و ترس از مسئولیت‌های بعدی این حوزه است. این كه یك نهادی بخواهد در این حوزه قانون‌گذاری كند به این معنی است كه این حوزه را به رسمیت می‌شناسد؛ این در حالی‌ است كه قانون‌گذاران در ایران سعی دارند كه این حوزه را به رسمیت نشناسند و مردم را از این بازار بر حذر دارند .

البته ما ریسك‌ها و چالش‌های فكری مسئولان را درك می‌كنیم اما نكته مهم آن است كه بدانیم برای چالش‌ها راهكار وجود دارد و با پاك كردن صورت مسئله فقط ریسك برای مردم و كسب و كارها افزایش پیدا می‌كند و فضا برای بازیگران سودجو بازتر خواهد شد .

مهم این است كه كسب و كارهای حوزه رمزارز بتوانند مانند سایر صنایع به خلق ارزش بپردازند و به جای تحمل محدودیت‌های پی‌درپی از سوی حاكمیت، دوشادوش مردم و مسئولان در جهت افزایش هر چه بیشتر كیفیت خدمات‌دهی در این حوزه گام بردارند تا نیاز به سرویس‌های خارجی را كمتر و كمتر كنند .

برای مثال سقف واریز ۲۵ میلیون تومانی برای كسب‌وكارهای حوزه تبادل رمزارزی نمونه‌ای از محدودیت‌هاست كه به وضوح عمق بازارهای رمزارز ایران را كاهش می‌دهد و طبیعتا مردم با سرویس‌های داخلی تبادل رمزارز ارضا نمی‌شوند و به سمت سرویس‌های خارجی یا بازار به اصطلاح سیاه روی می‌آورند .

حتی اگر این سرمایه به سمت بازارهای رمزارزی خارجی نرود به سمت خرید دلار و طلا و مسكن می‌روند و این كوچ سرمایه مولد منجر به افزایش قیمت این اقلام سرمایه‌ای در ایران خواهد شد.كپی لینكآسیب‌ها و محدودیت‌های اینترنت هم بسیاری از تریدرها و صرافی‌های ارز دیجیتال را به دردسر انداخته است، فكر می‌كنید این مسئله تا چه اندازه امكان فعالیت را از فعالان این عرصه سلب كرده است؟صنعت بلاك‌چین و رمزارز در لبه تكنولوژی حركت می‌كند .

دسترسی به این صنعت و سرمایه‌گذاری در این صنعت نمی‌تواند با امكانات ۵۰ سال پیش انجام شود. طبیعتا دسترسی به اینترنت شرط اولیه و لازم برای هر گونه فعالیت در این صنعت خواهد بود. حال آن‌كه محدودیت‌های اینترنت برخورداری شرط اولیه این دسترسی را از كاربران و سرمایه‌گذاران ایرانی سلب می‌كند .

طبیعی است كه این موضوع در میان‌مدت منجر به نابودی این صنعت می‌شود.البته صنایع دیگر هم در حال حاضر همگی به اینترنت گره خورده‌اند. وقتی شما به اینترنت دسترسی نداشته باشید یعنی اختیار معامله با سرمایه خودتان را ندارید در حالی كه سرمایه شما در سراسر دنیا در حال معامله است و ممكن است در همین بازه زمانی كه شما محدودیت اینترنت دارید ارزش سرمایه شما نصف شود .

این مسئله نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم را در پی نخواهد داشت.كپی لینكبا وجود این شرایط، آیا بیت‌پین برای توسعه فعالیت‌های خود خدمات جدیدی را در نظر گرفته است؟بیت‌پین سال ۱۴۰۲ را با بازآفرینی برند خود آغاز كرده است .

این بازآفرینی برند بهانه‌ایست برای ارائه محصولات و خدمات سطح بالایی كه كاربران را از هر گونه سرویس خارجی بی‌نیاز كند و بیت‌پین بتواند كیفیت ارائه خدمت را در استاندارد جهانی تضمین كند. با ایجاد امكانات جدید و ویژگی‌هایی كه دائما به بیت‌پین اضافه می‌شود بیت‌پین در كنار ایرانیانی كه قصد فعالیت در حوزه رمزارز را دارند خواهد بود و با شنیدن صدای كاربران، در نسخه جدید با دست بازتری به سراغ ایجاد خدمات و امكانات جدید خواهد رفت و نیازهای جدید و دغدغه‌های كاربران سریع‌تر پاسخ داده می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/405705-cryptocurrency-market-in-iran/

مجله فن آوری

 
ورود بدون پسورد به واتساپ در آیفون امكان‌پذیر شد
1403/02/06
این خودرو شاسی‌بلند آینده‌نگرانه با «چشم‌هایش» شما را می‌بیند!
1403/02/06
هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت
1403/02/06
تردز حالا ۱۵۰ میلیون كاربر فعال ماهانه دارد
1403/02/06
دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند
1403/02/06
گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ ۱۰۰ وات پشتیبانی می‌كند
1403/02/06
حیواناتی كه نمی‌توان به آن‌ها نه گفت
1403/02/06
قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت
1403/02/05
آیا برای نجات گونه‌های آسیب‌پذیر باید آن‌ها را تكامل دهیم؟
1403/02/05
واكنش مدیرعامل تیك‌تاك به احتمال فیلترشدن در آمریكا: هیچ‌جایی نمی‌رویم
1403/02/05
چرا نماد قلب هیچ شباهتی به قلب انسان ندارد؟
1403/02/05
گوشی‌های اندرویدی جایگاه آیفون را در بازار موبایل آمریكا تصاحب می‌كنند؟
1403/02/05
بررسی گلكسی A35؛ جانشین معنوی A54
1403/02/05
كوالكام به تقلب در بنچمارك‌های اسنپدراگون ایكس الیت و پلاس متهم شد
1403/02/05
نه! آیپد ایر غول‌پیكر اپل نمایشگر مینی LED نخواهد داشت
1403/02/05
اولین ساعت هوشمند آیكو با نمایشگر دایره‌ای و قیمت منطقی رونمایی شد
1403/02/05
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com