بلایی كه كندی اینترنت به سر زندگی مردم آورده

خبرانلاین - كاهش سرعت اینترنت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نه تنها ضررهای هنگفتی به كسب‌وكارها، به خصوص كسب‌وكارهای خدماتی وارد آورده‌است بلكه تمام اقشار جامعه را به سختی‌ انداخته‌است و زندگی روزمره آنها را از ریل خارج كرده‌است.

نگارعلی_ سرعت پایین اینترنت این روزها نقل هر محفلی شده، از دانش‌آموزان و دانشجویانی كه می‌خواهند سر كلاس مجازی بنشینند تا دبیران و اساتیدی كه می‌خواهند به تدریس بپردازند و یا كارمندانی كه می‌خواهند برای فرار از آلودگی هوا و ترافیك دوركاری كنند، همه از كیفیت و سرعت اینترنت ناراضی هستند.

جدیدترین گزارش اینترنت اسپید تست نشان می دهد در آخرین ماه ۲۰۲۲ جایگاه ایران در رده بندی كشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل، ۷ پله كاهش داشته است؛ در كنار كاهش سرعت اینترنت، محدودیت‌های اعمال شده در ماه‌های اخیر بر روی پلتفرم‌های خارجی، كاربران ایرانی و به خصوص كسب و كارهای آنلاین را با مشكلات جدی مواجه كرده‌است.

این در حالی است كه امروزه اینترنت در زندگی روزمره ما اجتناب ناپذیر شده است. استفاده مناسب از اینترنت زندگی ما را آسان، سریع و ساده می كند. اینترنت با حقایق و ارقام، اطلاعات و دانش برای توسعه فردی، اجتماعی و اقتصادی به ما كمك می كند.

تجربه تلخ آموزش آنلاین در ایران

در حالی كه اینترنت یك بستر عالی برای دانش آموزان برای یادگیری در طول زندگی است و آن‌ها می توانند از اینترنت برای یادگیری چیزهای جدید و حتی كسب مدرك از طریق برنامه های آموزش آنلاین استفاده كنند و همچنین معلمان می توانند از اینترنت برای آموزش دانش آموزان در سراسر جهان استفاده كنند؛ این موقعیت در كشور ما و آن هم در عصر اینترنت در حال از دست رفتن است!

با این حال گلایه دانش آموزان، دانشجویان، دبیران و اساتید دانشگاه نسبت به كاهش محسوس سرعت اینترنت، بازهم نتوانست وزیر ارتباطات را وادار به پاسخگویی كند؛ بلكه تنها واكنش این وزارتخانه رد هرگونه كاهش سرعت اینترنت بوده‌است.

در میان طبقاتی شدن اینترنت برای اساتید دانشگاه و شایعاتی از قبیل داخلی شدن دسته بندی DNS و عدم ایجاد ارتباطات امن، نگرانی دائمی شدن سرعت پایین اینترنت در كنار فیلترینگ اینستاگرام، واتساپ و تلگرام در اذهان عمومی نقش بسته‌است.

خروج خط زندگی مردم از ریل

علاوه بر استفاده‌های تخصصی از اینترنت، این نوآوری، در كارهای روزمره ما بسیار مفید است؛ افراد می توانند از اینترنت برای انتقال پول، خرید آنلاین غذا و غیره استفاده كنند.

همان‌طور كه در سال‌های اخیر بسیاری از كسب و كارها در كشور از محیط فیزیكی خارج شده و با كاهش هزینه‌های خود به محیط مجازی منتقل شده‌اند و با سهولت در انجام كار، كاهش زمان و هزینه‌ها، كیفیت ارائه خدمات خود را افزایش داده‌اند؛ از جمله مطرح‌ترین این كسب و كارها می‌توان به اسنپ و تپسی اشاره كرد.

با این حال كاهش سرعت اینترنت در هفته‌های اخیر استفاده از این امكانات را برای كاربران دشوار كرده‌است؛ اما تنها كاربران نیستند كه وادار به زندگی سنتی و پشت سر گذاشتن دشواری‌هایی در عصر اینترنت می‌شوند، بلكه به گفته بسیاری از فعالان فروشگاه‌های اینترنتی هر اختلال و كاهش سرعت در شبكه اینترنتی كشور باعث از دست رفتن مشتریان و پرداخت ضرر بالا از سوی این شركت‌ها می‌شود.

ضررهای جبران‌ناپذیر كاهش سرعت اینترنت | تیغ تیز كندی اینترنت بر گردن سلامت دیجیتال

جان سلامت دیجیتال به خطر افتاد

سرعت اینترنت در حالی در كشور رو به كاهش است كه یكی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های رسیدن به هدف 4 دهه‌ای در برنامه‌های توسعه‌ است؛ دولت الكترونیك!

در سال‌های پایانی دولت هشتم، موضوع دولت الكترونیك مطرح شد و بسیار جدی گرفته شد، به طوری كه طرح‌های راهبردی برای آن ارائه شد، اما طولی نكشید تا طرح‌های راهبردی كنار زده شد و اكنون ایران به لحاظ شاخص‌های دولت الكترونیك در میان كشورهای جهان و حتی منطقه جایگاه شایسته‌ای ندارد.

دولت الكترونیك به به‌كارگیری فناوری اطلاعات برای تحقق سیاست‌های نظام اداری اطلاق می‌شود.برای تحقق این سیاست‌ها دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات میان مردم، سازمان‌ها، بازار و اركان دیگر دولتی استفاده می‌كند؛ فرایندی كه حال تیغ تیز كندی اینترنت به دنبال ریشه‌كن كردن آن است.

سلامت دیجیتال، یكی از مولفه‌هایی است كه در بستر دولت الكترونیك معنا پیدا كرده و در سال‌های اخیر مطرح و اجرایی شده‌است و ثبت نسخ الكترونیكی، مشاوره آنلاین و نوبت‌دهی اینترنتی را در اهداف خود قرار داده‌است؛ اهدافی كه در هفته‌های اخیر و با جمع شدن دفترچه‌های فیزیكی از دست مردم و كاهش سرعت ایننترنت، مراجعین و فعالان این حوزه را به دردسر انداخته.

طبق گزرش پلتفرم آنلاین سلامت بقراط، در بازه زمانی هفت‌روزه از تاریخ 27 دی‌ماه تا 3 بهمن‌ماه 1401، ثبت كلیه نسخ الكترونیكی با كاهش 4 درصدی مواجه شده؛ سهم بیمه سلامت از این كاهش، منفی 6 درصد و سهم نسخه‌های بیمه تأمین اجتماعی نیز منفی 4 درصد بوده است.

منبع :

مجله فن آوری

 
فیلتر خودكار عبارت‌های توهین‌آمیز در تردز امكان‌پذیر شد
1403/02/06
منابع آگاه: مسدودشدن تیك‌تاك در آمریكا تقریبا قطعی است
1403/02/06
هفت كشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
1403/02/06
فوری: تاریخ رونمایی گلكسی زد فلیپ ۶، گلكسی رینگ و گلكسی واچ ۷ لو رفت
1403/02/06
لپ‌تاپ قدیمی دارید؟ ویندوز ۱۱ قرار است برای شما مزاحمت ایجاد كند
1403/02/06
تلگرام با ۱۵ قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس كرد
1403/02/06
میلیاردها سال را فراموش كنید: دانشمندان در عرض ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
1403/02/06
لیتوگرافی ۱٫۶ نانومتری TSMC برای تولید پردازنده‌های فوق پیشرفته رونمایی شد
1403/02/06
خالق تیك‌تاك شایعه‌ها را تكذیب كرد: برنامه‌ای برای فروش این شبكه اجتماعی نداریم
1403/02/06
طراحی جدید یوتیوب پس از انتقادهای شدید از دسترس خارج شد
1403/02/06
سرفیس لپ‌ تاپ ۶ با تراشه ایكس الیت رؤیت شد؛ رقیب مك‌‌ بوك چقدر قدرت دارد؟
1403/02/06
گوگل امسال ساعت هوشمند ارزان عرضه می‌كند؟
1403/02/06
ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد
1403/02/06
گوشی‌های تاشو سری گلكسی زد فلیپ به دوربین زوم مجهز می‌شوند؟
1403/02/06
ناتینگ فون ۱ به ChatGPT مجهز می‌شود
1403/02/06
نگاه نزدیك زومیت به لوكسید S7 هواوی؛ خودرویی كه بدون راننده پارك می‌شود!
1403/02/06
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com