اینستاگرام از پدیده جدید اینترنت شكست خورد

ایسنا نوشت: ربات هوش مصنوعی مشهور ChatGPT كه این روزها به شدت بر سر زبان‌ها افتاده است، با عبور از ۱۰ میلیون كاربر روزانه آن هم فقط طی ۴۰ روز از اپلیكیشن معروف اینستاگرام پیشی گرفت.

ربات نویسنده و گفتگوگر ChatGPT با ۱۰ میلیون كاربر روزانه در مدت تنها ۴۰ روز از برنامه اینستاگرام پیشی گرفته است.

ChatGPT یك مدل زبانی هوش مصنوعی قدرتمند است كه توسط شركت OpenAI توسعه یافته و تنها ظرف ۴۰ روز از ۱۰ میلیون كاربر روزانه فراتر رفته كه نشان دهنده پیش گرفتن از رشد اولیه سریع برنامه محبوب اینستاگرام است.

ربات ChatGPT یك ربات مخصوص گفتگو یا چت است كه بر روی خانواده مدل‌های زبان بزرگ ساخته شده و با تكنیك‌های یادگیری نظارت شده و تقویتی به خوبی تنظیم شده است.

این ربات در دسامبر ۲۰۲۲ با نظرات مثبتی مواجه شد و به عنوان مثال نیویورك تایمز آن را «بهترین ربات چت هوش مصنوعی كه تا به حال برای عموم معرفی شده» نامید و گاردین نیز گفته است كه می‌تواند متنی با جزئیات چشمگیر و مانند انسان تولید كند.

XjyXVlkB5c

 

ChatGPT آخرین مورد از یك مجموعه هوش مصنوعی است كه شركت سازنده از آن به عنوان GPTs یاد می‌كند و مخفف عبارت «مبدل از پیش آموزش دیده مولد»(Generative Pre-Trained Transformer) است.

یكی از ویژگی‌های كلیدی ChatGPT توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های متنی انسان‌مانند به درخواست‌ها است. این باعث می‌شود كه برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند ایجاد ربات‌های چت برای ارائه خدمات به مشتری، ایجاد پاسخ به سؤالات در انجمن‌های آنلاین یا حتی ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی مفید باشد.

این ربات می‌تواند برای كارهای پردازش زبان طبیعی مانند تولید متن و ترجمه زبان استفاده شود و با مدل GPT-۳.۵ آموزش دیده است كه یكی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبانی موجود در حال حاضر است.

به گفته یك كارشناس، وقتی در نظر بگیرید كه این پلتفرم احتمالاً حداقل ۲۰ میلیون كاربر ماهانه را نشان می‌دهد، این دستاورد حتی چشمگیرتر می‌شود.

برت وینتون(Brett Winton) آینده‌شناس موسسه ARK Venture Investment در توییتی نوشت: ChatGPT به بیش از ۱۰ میلیون كاربر روزانه در ۴۰ روز دست یافته است. این در حالی است كه برای اینستاگرام ۳۵۵ روز طول كشید تا به ۱۰ میلیون كاربر ثبت شده برسد.

آیا رشد كاربران ChatGPT متوقف می‌شود؟

پایگاه كاربران ChatGPT برخلاف اینكه بحث برانگیز است، احتمالاً در آینده رشد خواهد كرد. در عین حال، واكنش كاربران به نمودار رشد ChatGPT كه توسط وینتون ترسیم شده این بود: این دیوانه‌وار است.

طبق گفته كارشناسان فناوری، كاربردهای بالقوه مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تقریباً نامحدود است و با آگاهی بیشتر پژوهشگران و توسعه‌دهندگان از آن، محبوبیت آنها افزایش خواهد یافت.

البته یكی از كاربران در پاسخ به رشته توییت وینتون اظهار داشت كه سرعت رشد ChatGPT متوقف می‌شود، در حالی كه اینستاگرام سریع‌تر رشد می‌كند.

موفقیت این چَت‌بات را می‌توان به توانایی آن در درك و تولید محتوا به زبانی شبیه به انسان با درك و پاسخ به مجموعه متنوعی از ورودی‌های زبان طبیعی كه بر روی مجموعه داده‌های متنی عظیم آموزش داده شده‌اند، نسبت داد.

این موضوع، ChatGPT را به ابزاری ارزشمند برای طیف گسترده‌ای از كاربردها مانند پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل داده‌ها تبدیل كرده است، بنابراین خواب را از سر بسیاری از غول‌های فناوری پرانده است.

 

J1m0piqp9u

ChatGPT در مقابل گوگل

بر اساس گزارش‌های برخی رسانه‌ها در هفته گذشته، مدیریت گوگل ظاهراً در واكنش به افزایش محبوبیت هوش مصنوعی ChatGPT، یك هشدار قرمز اعلام كرده است.

زمانی كه وینتون از chatGPT لیستی از محصولاتی را خواست كه مردم فكر می‌كردند به دلیل پذیرش و استقبال اولیه كاربران دوام خواهند آورد اما در نهایت محو می‌شوند، سه پاسخ اول آن عبارت بودند از Google wave، گوگل پلاس و Google glass.

پایگاه خبری آی‌ای(Interesting Engineering) نیز از ChatGPT خواست تا واكنش خود را نسبت به تعداد كاربران خود و پیشی گرفتن از رشد اولیه اینستاگرام نشان دهد و این ربات پاسخ داد: این خبر كه ChatGPT تنها در ۴۰ روز به ۱۰ میلیون كاربر روزانه رسیده است، چشمگیر است و محبوبیت و كاربرد روزافزون این مدل را در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها برجسته می‌كند.

گفتنی است كه شركت گوگل قبلاً شانس خود را در چت‌بات‌ها امتحان كرده است، اما هنوز به نتایج مطلوبی دست نیافته است.

اگرچه گوگل و ChatGPT هر دو دارای مدل‌های زبانی قدرتمندی هستند كه توسط شركت‌های فناوری ایجاد شده‌اند، اما موارد كاربردی و روش‌شناسی آنها متفاوت است.

در حالی كه ChatGPT بر تولید زبان طبیعی متمركز است، گوگل از مدل زبان خود مانند BERT، بیشتر برای تفسیر و جستجوی زبان طبیعی استفاده می‌كند.

هر دو مدل، مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند و اغلب با فناوری‌های دیگر تركیب می‌شوند تا به نتیجه دلخواه دست یابند.

در عین حال گفته می‌شود كه شركت OpenAI یك نسخه آزمایشی و برتر از ربات هوش مصنوعی محبوب خود را به نام «ChatGPT Professional» عرضه می‌كند كه برای عضویت ماهانه آن باید ۴۲ دلار پرداخت. این نسخه پریمیوم شامل ویژگی‌های اضافی مانند دسترسی بیشتر، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و دسترسی اولویت‌دار خواهد بود.

منبع :

مجله فن آوری

 
سامسونگ دو پاوربانك ۴۵ وات رونمایی كرد
1403/02/07
گوگل در یك فصل ۸۰٫۵ میلیارد دلار درآمد به جیب زد
1403/02/07
افت شدید درآمد ایكس‌باكس و سرفیس؛ گزارش مالی جدید مایكروسافت منتشر شد
1403/02/07
بر فراز ابرها؛ تصاویری از دل آسمان كه هوش از سرتان می‌پراند
1403/02/07
فیلتر خودكار عبارت‌های توهین‌آمیز در تردز امكان‌پذیر شد
1403/02/06
منابع آگاه: مسدودشدن تیك‌تاك در آمریكا تقریبا قطعی است
1403/02/06
هفت كشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
1403/02/06
فوری: تاریخ رونمایی گلكسی زد فلیپ ۶، گلكسی رینگ و گلكسی واچ ۷ لو رفت
1403/02/06
لپ‌تاپ قدیمی دارید؟ ویندوز ۱۱ قرار است برای شما مزاحمت ایجاد كند
1403/02/06
تلگرام با ۱۵ قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس كرد
1403/02/06
میلیاردها سال را فراموش كنید: دانشمندان در عرض ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
1403/02/06
لیتوگرافی ۱٫۶ نانومتری TSMC برای تولید پردازنده‌های فوق پیشرفته رونمایی شد
1403/02/06
خالق تیك‌تاك شایعه‌ها را تكذیب كرد: برنامه‌ای برای فروش این شبكه اجتماعی نداریم
1403/02/06
طراحی جدید یوتیوب پس از انتقادهای شدید از دسترس خارج شد
1403/02/06
سرفیس لپ‌ تاپ ۶ با تراشه ایكس الیت رؤیت شد؛ رقیب مك‌‌ بوك چقدر قدرت دارد؟
1403/02/06
گوگل امسال ساعت هوشمند ارزان عرضه می‌كند؟
1403/02/06
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com