آیا بارورسازی ابرها موجب سیل اخیر دبی شده است؟

شبكه‌های اجتماعی عامل بارش‌های شدید دبی را كه در ۷۵ سال اخیر بی‌سابقه بودند، بارورسازی ابرها اعلام می‌كنند.

آیا بارورسازی ابرها موجب سیل اخیر دبی شده است؟انرژی و محیط زیستعلمیپنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 5 دقیقهمریم صفدریمیلاد میركانیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتشبكه‌های اجتماعی عامل بارش‌های شدید دبی را كه در ۷۵ سال اخیر بی‌سابقه بودند، بارورسازی ابرها اعلام می‌كنند .

این ادعا چقدر حقیقت دارد؟تبلیغاتبخش‌هایی از منطقه خلیج فارس كه ابرشهرهای گرم‌وخشك را در بر گرفته است، اخیرا با باران‌های سیل‌آسا مواجه شده است. دبی در امارات متحده عربی، در طول یك روز شاهد بارانی به اندازه یك سال و نیم بارندگی معمول بود .

بارندگی شدید صحنه‌های بی‌سابقه را در سطح منطقه رقم زده است: خودروهایی كه در كنار جاده‌ها رها شده‌اند، هواپیماهایی كه از روی باندهای سیل‌زده عبور می‌كنند، لغو صدها پرواز در فرودگاه بین‌المللی شلوغ دبی و جان‌باختن دست‌كم ۱۸ نفر در عمان، كشور همسایه .

گزارش‌های خبری و پست‌های شبكه‌های اجتماعی بلافاصله بارورشدن ابرها را عامل سیل‌های شدید اخیر دانستند. فرایند بارورسازی ابرها معمولا شامل پاشیدن ذرات ریز مانند یدید نقره به آسمان است تا به‌ عنوان هسته‌ای برای جمع شدن قطرات آب در كنار هم عمل كنند .

این امر موجب تشكیل بلورهای یخ می‌شود و احتمال بارش برف یا باران را افزایش می‌دهد.امارات متحده از مدت‌ها پیش مشغول اجرای برنامه‌ی بارورسازی ابرها بوده استامارات متحده از مدت‌ها پیش مشغول اجرای برنامه‌ی بارورسازی ابرهای درحال عبور برفراز منطقه‌ی خشك حاشیه‌ی خلیج فارس بوده است .

این كشور تیمی از خلبان‌ها را دارد كه ذرات نمك را به طوفان‌های درحال‌گذر می‌پاشند تا آب بیشتری تشكیل شود. سیل از سوی برخی افراد به‌عنوان داستانی هشداردهنده مطرح شد كه پیامد مداخله‌ی انسان در طبیعت است. حتی خبرگزاری مطرح بلومبرگ گزارش داد كه باروری ابرها سیل را تشدید كرده است .

اما حقیقت پیچید‌ه‌تر است. هرچند مركز ملی هواشناسی امارات متحده عربی (NCM) اغلب از روش‌های بارورسازی ابرها برای كاهش مشكلات آبی كشور استفاده می‌كند، مدركی مبنی‌بر این موضوع وجود ندارد كه بارندگی‌های اخیر با بارورسازی ابرها ارتباطی داشته است .

درعوض، هواشناسان می‌گویند این رویداد با الگوهای آب‌وهوایی گسترده‌تر مرتبط است.به‌گفته‌ی كارشناسان، طوفان‌های باران‌زای اخیر در دبی نتیجه‌ی مجموعه‌ای از طوفان‌های تندری بودند كه توسط ابرهای طوفان‌زای بزرگ ایجاد می‌شوند .

وقتی این توفان‌ها در منطقه وسیعی به‌طور مكرر رخ می‌دهند، می‌توانند به بارش‌های شدید منجر شوند. به‌گفته‌ی كارشناسان، هیچ فناوری‌ای وجود ندارد كه بتواند تاثیر شدیدی بر این نوع بارندگی‌ها داشته باشد و اخیرا هیچ عملیاتی برای بارورسازی ابرها در منطقه صورت نگرفته است .

كارشناسان برای رد ادعای ارتباط بارورسازی ابرها با سیل اخیر به دلایل متعدد اشاره می‌كنند؛ ازجمله اینكه حتی براساس خوش‌بینانه‌ترین ارزیابی از بارورسازی ابرها، این عمل می‌تواند سالانه حداكثر ۲۵ درصد بارندگی را افزایش دهد .

به عبارت دیگر، بارش‌های اخیر حاشیه‌ی خلیج فارس در هر صورت می‌بارید و اگر بارورسازی ابرها موثر بود، فقط مقداری از بارش را افزایش می‌داد. متخصصان هنوز در مورد اثربخشی بارورسازی ابرها در اقلیم‌های گرم اطمینان ندارند و حتی اگر كارساز باشد، بارورسازی ابرها نمی‌تواند از هوای رقیق باران تولید كند؛ بلكه صرفا قادر است آنچه را كه از قبل در آسمان بوده است، افزایش دهد .

منظره نادر ابرها بر فراز دبی از برج خلیفه، مرتفع ترین ساختمان جهان.در وهله‌ی بعدی، عملیات بارورسازی در امارات عمدتا به دلیل محدودیت‌های ترافیك هوایی، در شرق كشور، دور از مناطق پرجمعیت‌تر مانند دبی انجام می‌شود؛ درنتیجه در زمانی كه طوفان‌ها به دبی رسیدند، بعید بود كه ذرات بارورساز هنوز فعال بوده باشند .

بااین‌حال، شاید بهترین مدرك برای اینكه ثابت شود بارورسازی ابرها عامل سیل‌ها نبوده، این واقعیت است كه سرتاسر منطقه شاهد بارش باران بوده است. عمان هیچ برنامه‌ای برای بارورسازی ابرها ندارد؛ اما بیش از امارات تحت تاثیر سیل قرار گرفته و متحمل تلفات بیشتر نیز شده است .

علت واقعی سیل دبی احتمالا خیلی پیش پاافتاده‌تر استگرفتن انگشت اشاره به سمت یك فناوری ترسناك، هیجان‌انگیز است؛ اما علت واقعی سیل دبی احتمالا خیلی پیش پاافتاده‌تر است. دبی برای مقابله با بارندگی در چنین سطحی آمادگی ندارد .

این شهر در چند دهه‌ی گذشته به سرعت گسترش یافته و به زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با سیل مانند زهكش‌های سیلاب كه می‌توانند به مقابله با هجوم ناگهانی آب كمك كنند، تقریبا بی‌توجه بوده است. دبی عمدتا شهری بتونی و شیشه‌ای است و فضای سبز ناچیزی برای جذب بارندگی دارد .

هر زمان كه باران می‌بارد، هرج‌ومرج به‌وقوع می‌پیوندد؛ هرچند اگر منصف باشیم، اكثر شهرها ازجمله در كشور خودمان برای مقابله با بارندگی یك سال در عرض ۱۲ ساعت مشكل دارند.از نقش تغییرات اقلیمی نیز نباید غافل شد .

با گرم‌شدن سیاره، دینامیك پیچیده‌ی هوای منطقه درحال تغییر مداوم است و می‌تواند طوفان‌های شدیدتر را به دنبال داشته باشد. برنامه‌ریزان شهری در سرتاسر جهان درتلاش هستند تا به‌منظور مقابله با سیل‌های ناگهانی و ذخیره‌ی آب بیشتر برای بخش‌های خشك‌تر سال، شهرهای خود را به اصطلاح «اسفنجی‌تر» یا بیش از بیش جاذب آب كنند .

بیشتر بخوانیدبارورسازی ابرها چیست و چگونه عمل می‌كند؟12 تیر 97مطالعه '4راستی آزمایی: دستكاری آب‌وهوا؛ آیا بارندگی‌های اخیر ایران عمدی است؟18 فروردین 98مطالعه '12مقام‌های دبی نیز بلافاصله به ادعاها واكنش نشان دادند و نقش بارورسازی ابرها را رد كردند .

طبق بیانیه مركز ملی هواشناسی امارات متحده عربی، یكی از اصول اولیه بارورسازی ابرها این است كه باید ابرها را در مراحل اولیه قبل از بارندگی هدف قرار دهید. اگر طوفان رعد و برق شروع شده باشد، برای انجام عمیات بارورسازی دیر است .

این سازمان می‌گوید به دلیل حفظ امنیت خلبانان و هواپیماها، بارورسازی ابرها در طول رویدادهای شدید آب‌وهوایی صورت نمی‌گیرد.موضوع بارورسازی ابرها اغلب در تئوری‌های توطئه مطرح می‌شود. در فوریه امسال، ادعا شد علت دو طوفان بزرگ در كالیفرنیا، برنامه آزمایشی بارور كردن ابرها بوده است .

طوفان بخش‌های شمالی ایالت را درنوردید موجب سیل و زمین‌لغزه شد. با‌این‌حال، مقام‌ها خاطرنشان كردند كه در طول دو طوفان بزرگ بارورسازی ابرها انجام نشده است و علاوه‌براین باروركردن ابرها موجب ایجاد طوفان نمی‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/energy-environment/419747-did-cloud-seeding-cause-dubai-floods/

مجله فن آوری

 
هوش مصنوعی وارد آیفون شد؛ اما نه آن‌طور كه فكرش را می‌كنید
1403/02/12
افشاگری در دادگاه؛ مایكروسافت به‌دلیل ترس از گوگل روی OpenAI سرمایه‌گذاری كرد
1403/02/12
باگ‌های آزاردهنده جدیدی وارد ویندوز ۱۱ شده‌اند
1403/02/12
گوشی آیفون ۱۶ كی عرضه می‌شود؟
1403/02/12
بازی‌های سرگرم‌كننده پلتفرم لینكدین در دسترس قرار گرفتند
1403/02/12
به ابرخودرو بتمن سلام كنید؛ باابهت، پرسرعت و خشن
1403/02/12
منشا دومین قمر زمین، دهانه‌ای در ماه است
1403/02/12
گوگل خواستار اصلاح قوانین مهاجرت آمریكا برای جذب استعدادهای هوش مصنوعی شد
1403/02/12
اپل واچ اولترا امسال تغییرات بزرگی به خود نمی‌بیند
1403/02/12
استقبال چشمگیر از جاروبرقی رباتیك ۲۰۲۴ سامسونگ در كره
1403/02/12
One UI 6.1 یكی از محبوب‌ترین آپدیت‌های نرم‌افزاری تاریخ سامسونگ است
1403/02/12
فروشگاه فایروال، معرفی چند برند برتر دزدگیر اماكن
1403/02/12
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد
1403/02/12
آیا نان یخ‌زده سالم‌تر است؟
1403/02/12
مدل جدید گوشی پوكو X6 معرفی شد
1403/02/12
موقعیت شغلی یكی از ارشدترین مدیران هواوی تغییر كرد
1403/02/12
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com