بررسی شیائومی ۱۴ اولترا؛ دوربین كامپكت سیم‌كارت‌خور

شیائومی ۱۴ اولترا، پرچم‌دار تمام‌عیاری است كه مجموعه‌ای از قطعات سخت‌افزاری خیره‌كننده و پیشرفته را در بدنه‌ای نه‌چندان خوش‌دست ارائه می‌دهد.

بررسی شیائومی ۱۴ اولترا؛ دوربین كامپكت سیم‌كارت‌خوربررسی گوشی موبایلمطالب موبایلبررسیپنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳مطالعه 44 دقیقهمهرداد عیسی‌لوزینب عابدی‌رادشیائومی ۱۴ اولترا، پرچم‌دار تمام‌عیاری است كه مجموعه‌ای از قطعات سخت‌افزاری خیره‌كننده و پیشرفته را در بدنه‌ای نه‌چندان خوش‌دست ارائه می‌دهد .

تبلیغاتدوربین گوشی تا چه اندازه برایتان اهمیت دارد؟ آیا عملكرد دوربین آن‌قدری برایتان مهم است كه بخواهید زائده‌ی غول‌آسایی به‌ضخامت حدود نیم‌سانتی‌متر را كه نیمی از نمای پشتی گوشی را به اشغال خود درآورده، به چشمتان نیاید؟ اگر پاسخ «بله» دادید؛ بنابراین شیائومی ۱۴ اولترا می‌تواند گزینه‌ای عالی برایتان باشد؛ البته با یك امّای بزرگ؛ با بررسی شیائومی ۱۴ اولترا همراه زومیت باشید .

گوشی پرچم‌دار شیائومی ۱۴ اولترا از سوی فروشگاه بارسل برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفت.كپی لینكبررسی ویدیویی شیائومی ۱۴ اولترا.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .

ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}تماشا در یوتیوبكپی لینكطراحی بحث‌برانگیز؛ اما دلرباپرچمدار دوربین‌محور و تمام‌و‌كمال شیائومی، فلسفه‌ی وجودی‌اش را در تمامی بخش‌ها به‌‌ویژه در طراحی و ظاهر نیز بدون هیچ‌گونه تعارفی نمایان می‌كند و نشان می‌دهد كه برای داشتنِ مجموعه‌ی دوربین تمام‌عیارش، باید با عواقب آن هم به صلح برسیم .

زومیتبرای صحبت درباره‌ی طراحی شیائومی ۱۴ اولترا، باید به‌قول فرنگی‌ها ابتدا به «فیل داخل اتاق»، یعنی برآمدگی دوربین بپردازم. باوجود اینكه ۱۴ اولترا از همان برآمدگی دوربین دایره‌ای مشابه مدل سال گذشته استفاده می‌كند، اما به‌خاطر تغییرات اندك و البته تأثیرگذارش، تمایز محسوسی با شیائومی ۱۳ اولترا دارد .

جزیره‌ی دوربین اولین و تنها چیزی است كه روی بدنه‌ی ۱۴ اولترا به‌چشم می‌آیدامسال، جزیره‌ی دایره‌ای‌شكل دوربین، تقریبا نیمی از پشت گوشی را دربر می‌گیرد و با ساختار دو طبقه، حدود نیم سانتی‌متر از بدنه بیرون می‌زند .

خوشبختانه برآمدگی در قسمت میانی جای گرفته و باعث لق‌زدن گوشی هنگام قرارگیری روی سطوح نمی‌شود؛ اما شیبی كه گوشی به‌سمت پایین می‌گیرد، آن‌قدر قابل‌توجه است كه شاید از نظر بصری عجیب و اذیت‌كننده به‌نظر برسد .

زومیتجزیره‌ی دوربین‌ها از نظر ارگونومی هم تأثیر ضد‌و‌نقیضی روی حس‌وحال كاربری گوشی می‌گذارد. باوجود وزن نه‌چندان سنگین ۲۳۰ گرمی دستگاه، وقتی شیائومی ۱۴ اولترا را در دست می‌گیرید، احساس می‌كنید گوشی به سمت پایین لنگر می‌اندازد و هر لحظه امكان دارد كنترل آن را از دست بدهید .

از طرف دیگر، برخورد انگشتان به برآمدگی دوربین هم می‌تواند روی اعصابتان برود؛ البته، به‌عقیده‌ی برخی، شاید این برآمدگی بتواند نقش تكیه‌گاه برای دست را هم بازی كند!نكته‌ی جالب اینكه باوجود جزیره‌ی دوربین بزرگ‌تر، شیائومی ۱۴ اولترا نه‌تنها بزرگ‌تر از مدل سال گذشته نیست، بلكه حتی سنگین‌تر هم نشده كه طبیعتا برای همه‌ی ما خبر خوبی به‌حساب می‌آید؛ برای مقایسه بد نیست اشاره كنم كه ۱۴ اولترا حدود ۴ گرم از S24 اولترا سبك‌تر است، اما همچنان به سبكی آیفون ۱۵ پرو مكس نمی‌رسد .

زومیتاز جزیره‌ی دوربین و تصمیمات بحث‌برانگیز شیائومی در این بخش كه بگذریم، نكات مثبت در طراحی و كیفیت ساخت شیائومی ۱۴ اولترا بیشتر به چشم‌مان خواهد آمد. چینی‌ها در استفاده از متریال باكیفیت به‌هیچ‌وجه مضایقه نكرده‌اند و از همان ابتدای در دست گرفتن گوشی، متوجه كیفیت مثال‌زدنی پرچمدارشان خواهید شد .

زیبایی و كیفیت ساخت شیائومی ۱۴ اولترا را نمی‌توان به‌این راحتی‌ها زیر سوال بردفریم تخت گوشی، از جنس تیتانیوم یا آلومینیوم است كه بسته به مدل می‌تواند متفاوت باشد. محصولی كه برای بررسی در اختیار ما قرار داشت، از فریم آلومینیومی استفاده می‌كرد كه به گفته‌ی شركت سازنده و به‌لطف نوعی آلیاژ جدید، حدود ۳۸ درصد استحكام بیشتری را نسبت به شیائومی ۱۳ پرو در اختیار می‌گذارد .

شیائومی 14 اولترا به‌رسم نسل قبل، به پوششی از جنس چرم مصنوعی مزین شده است و شیائومی ادعا می‌كند كه در برابر آلودگی و فرسودگی مقاوم‌تر از مدل سال قبل عمل خواهد كرد. ضمنا گواهی IP68 نیز گوشی را در برابر گردوخاك و آب (غرق بودن در آب با عمق ۱٫۵ متر به مدت ۳۰ دقیقه) نیز مقاوم نشان می‌دهد .

زومیتوجود چرم مصنوعی با كیفیت و بافت روی آن،‌ باعث می‌شود كه حس خوبی از در دست گرفتن ۱۴ اولترا داشته باشید. درواقع مشكلاتی كه احتمالا جزیره‌ی دوربین برای مدیریت وزن دستگاه و برقراری تعادل كامل در دستانتان به‌وجود می‌آورند، با‌وجود چرم پشت بدنه، تا حد خوبی مرتفع خواهد شد .

ضمن اینكه مات‌بودن و تخت‌بودن فریم نیز به خوش‌دست‌تر شدن دستگاه كمك می‌كنند. در این میان، شاید پیشروی فریم فلزی تا نمای پشتی گوشی برای برخی، ناخوشایند باشد؛ گویی پنل چرمی دستگاه، حاشیه‌ای فلزی دارد.پرچمدار دوربین‌محور شیائومی در دو رنگ مشكی و سفید تولید می‌شود .

مدل مشكی كه برای بررسی در اختیار ما بود، كاریزمای ظاهری خاصی دارد؛ از تركیب چرم مشكی با فریم مشكی گرفته تا امتداد چرم در اطراف جزیره‌‌ی دوربین و حلقه‌ی طلایی كه دور مجموعه‌ی دوربین را دربر می‌گیرد، همه و همه باعث می‌شوند كه شیائومی ۱۴ اولترا گوشی زیباتری نسبت به مدل سال گذشته باشد و «یكپارچگی بصری بیشتر» را به‌عنوان نقطه‌ی قوت، در كارنامه‌ی خود ثبت كند .

زومیتشیائومی برای محافظت از نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا، سنگ تمام گذاشته و روی آن را با پوشش شیشه‌ای اختصاصی خودش با نام Shield Glass پوشانده است. پوشش Shield Glass در هر چهار لبه‌، انحنای ظریفی دارد و براساس ادعای چینی‌ها تا ۱۰ برابر استحكام بیشتری نسبت به Gorilla Glass Victus دارد كه در شیائومی ۱۳ اولترا استفاده شده بود .

كپی لینكنمایشگر پرنور و رنگارنگالبته به شیائومی حق می‌دهم كه چنین پوشش مستحكمی را برای صفحه‌نمایش پرچم‌دار جدیدش بسازد؛ چرا كه نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا به‌معنای واقعی كلمه، خیره‌كننده و عالی است. پنل ۶٫۷ اینچی OLED دستگاه با وضوح WQHD+ یا ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیكسل و نسبت تصویر استاندارد ۲۰:۹، حتی پیش از اجرای تست‌های متداول زومیت هم پرنور بودن و خوش‌آب و رنگیِ خود را به‌رخ می‌كشید .

زومیتنمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا از استانداردهای HDR10+ و دالبی‌ویژن پشتیبانی می‌كند و بنابر اعداد و ارقام رسمی اعلام‌شده، می‌تواند تا ۳۰۰۰ نیت روشنایی تولید كند. در تست‌ها، زیر نور شدید تجهیزات استودیوی زومیت و حین پخش محتوای HDR، بیشترین روشنایی نمایشگر را حدود ۳۲۷۰ نیت، یعنی حتی بیشتر از روشنایی اعلام‌شده از سوی شیائومی به‌دست آوردیم .

درست‌مانند پیكسل ۸ پرو و گلكسی S24 اولترا، پرچم‌دار جدید شیائومی نیز از فناوری HDR گوگل برای ثبت و نمایش عكس‌های ۱۰ بیتی با افكت HDR مشابه ویدیوها پشتیبانی می‌كند؛ بدین‌مفهوم كه هنگام مشاهده‌ی عكس‌های ثبت‌شده با گوشی در اپلیكیشن گالری خود شیائومی و گوگل فوتوز، نواحی روشن عكس‌‌ها (هایلایت) درخشان‌تر و جذاب‌تر از عكس‌های عادی دیده می‌شوند .

هنگام مشاهده‌ی عكس‌های مشابه در مرورگر كروم نیز تجربه‌ی مشابهی را خواهید داشت.نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا به معنای واقعی كلمه «چشم‌نواز» استدر حالت تنظیمات دستی روشنایی، از گوشی شیائومی حدود ۸۶۰ نیت روشنایی تحویل خواهید گرفت كه برای محیط‌های پرنور داخلی، بیش‌تر از كافی هم خواهد بود؛ اما برای كار كردن با گوشی زیر نور شدید آفتاب،‌ تنظیمات خودكار قطعا نتیجه‌ی بهتری به همراه خواهد داشت .

ای‌كاش شیائومی نیز مانند سامسونگ از پوشش ضدانعكاس نور روی پنل گوشی استفاده می‌كرد تا تجربه‌ی بصری خیره‌كننده‌ی شیائومی ۱۴ اولترا كامل‌تر می‌شد.برای پایین‌آوردن روشنایی، پنل ۱۴ اولترا از تكنیك‌های DC Dimming و PWM با فركانس ۱۹۲۰ هرتز استفاده می‌كند .

به‌لطف همین تكنیك‌ها، فشار واردشده به چشمان كاربر نیز كاهش پیدا می‌كند و امكان به‌وجود آمدن مشكلاتی مثل سردرد هنگام كار با گوشی به حداقل می‌رسد. كمترین روشنایی نمایشگر را حدود ۲ نیت اندازه‌گیری كردیم كه برای كار با گوشی در محیط‌های تاریك كاملا ایده‌آل خواهد بود .

عملكرد نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا در برابر رقبامحصول/آزمایشحداقل روشناییحداكثر روشنایینسبت كنتراستsRGBDCI P3Adobe RGBدستیخودكارموضعیپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاشیائومی ۱۴ اولترا۲۸۶۰۳۲۷۰(HDR)∞۹۸٫۵درصد(Original Color)۳٫۱۹۵٫۸درصد(Vivid)۲٫۶۹۲٫۵درصد(Saturated)۳٫۹گلكسی S24 پلاس۰٫۸۵۸۷۲۹۶۵(HDR)∞۹۵٫۶ درصد(Natural)۳٫۲۸۳٫۳ درصد(Vivid)۴٫۶۸۱٫۲ درصد(Vivid)--گلكسی S24 اولترا۰٫۷۹۱۴۲۶۳۵(HDR)∞۱۰۲ درصد(Natural)۳٫۵۸۱٫۸ درصد(Vivid)۴٫۴----شیائومی ۱۴ پرو۲٫۱۵۸۲۷۳۰۰۰(HDR)∞۱۰۰ درصد(Original Color)۲٫۰۱۰۰ درصد(Vivid)۳٫۹----پیكسل ۸ پرو۲٫۱۹۱۱۶۵۱۹۰۵(HDR)∞۱۰۰ درصد(Natural)۱٫۰۹۸ درصد(Adaptive)۲٫۴----آیفون ۱۵ پرو مكس۲٫۱۵۱۰۴۱۱۹۵۰ (HDR)∞۹۹٫۷۰٫۹---- ----آیفون ۱۵ پرو۲٫۲۱۱۰۵۲۱۹۴۷ (HDR)∞۹۹٫۷ ۱٫۰--------تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند .

پنل ۱۲۰ هرتزی شیائومی ۱۴ اولترا از فناوری LTPO بهره می‌برد؛ بدین‌مفهوم كه می‌تواند بسته به نوع محتوای در حال نمایش، نرخ نوسازی را بین یك تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد تا كاربر هم از مزایای صفحه‌نمایش سریع گوشی بهره ببرد، هم به شارژدهی باتری صدمه‌ی چندانی وارد نشود .

در كاربری‌های عادی، اغلب مواقع كه تصویر ثابتی در حال نمایش باشد، نرخ نوسازی روی ۱۰ هرتز تنظیم می‌شود، حین پخش ویدیو یا اجرای بازی، نرخ نوسازی به‌ترتیب با نرخ فریم ویدیو و بازی همگام می‌شود.پنل ۱۲ بیتی شیائومی ۱۴ اولترا با پشتیبانی از ۶۸ میلیارد رنگ، در تولید رنگ‌ها و پوشش‌دهی فضاهای رنگی وسیع، بسیار عالی و دقیق عمل می‌كند .

طبق نتایجی كه در جدول بالا گزارش كرده‌ایم،‌ پروفایل Vivid بیشترین دقت را در بازتولید رنگ‌ها ارائه می‌كند؛ اما پوشش‌دهی بالای ۹۰ درصد فضای رنگی بسیار وسیع Adobe RGB با خطای عالی نیز در نوع خود قابل توجه است و شیائومی ۱۴ اولترا را از این حیث، در بین محصولات هم‌رده یك سر و گردن بالاتر قرار می‌دهد .

به‌لطف پنل OLED، رنگ‌های مشكی عمیق هستند و كنتراست بالای تصویر باعث می‌شود كه تماشای محتوا و به‌طور كلی، نگاه كردن به نمایشگر ۱۴ اولترا، برای هر كاربری لذت‌بخش باشد.زومیتبرای تكمیل تجربه‌ی دریافتی كاربر از محتوا روی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا، دو اسپیكر استریو با حجم صدای بسیار بالا نیز تعبیه شده‌اند .

شاید حجم صدای شیائومی ۱۴ اولترا اندكی از آیفون ۱۵ پرو مكس و گلكسی S24 اولترا كم‌تر باشد؛ اما پاسخ فركانسی آن به‌ویژه در فركانس‌های پایین (صداهای بم) و بالا (صداهای بسیار زیر)، دقیق‌تر و خنثی‌تر از پرچم‌دار كره‌ای‌ها است .

گوشی گران‌قیمت چینی‌ها بیس‌های كوبنده‌تری نیز تولید می‌كند و در فركانس‌های میانی (صدای خواننده و اغلب آلات موسیقی)، صدای شفاف‌تری نسبت به پرچم‌دار اپل به گوش كاربر می‌رساند.پیش‌تر در بررسی شیائومی ۱۴ پرو، از عملكرد كم‌نظیر سیستم لامسه‌ای (هپتیكی) گوشی در افزودن به لذت تعامل با گوشی صحبت كردیم، باید بگویم كه شیائومی ۱۴ اولترا نیز همین برتری را در دل دارد .

سیستم هپتیكی پرچم‌دار جدید شیائومی عملكرد بسیار دقیقی دارد و به‌خوبی انیمیشن‌های رابط كاربری HyperOS را در جای‌جای رابط كاربری از جابه‌جایی میان اپ‌ها گرفته تا تغییر صدای گوشی همراهی می‌كند.شیائومی برای پرچم‌دار تمام‌عیارش، اكسسوری بسیار جذابی نیز به‌فروش می‌رساند؛ كیت عكاسی شیائومی ۱۴ اولترا در واقع هم یك قاب باكیفیت چرمی است، هم یك گریپ عكاسی كه به‌سادگی روی گوشی سوار می‌شود .

در بسته‌بندی اكسسوری، علاوه‌بر قاب و گریپ، سه حلقه‌ی فلزی نیز وجود دارد كه دور دوربین سوار می‌شوند. دو حلقه به‌رنگ‌های تیتانیومی و نارنجی، برای زیباتر كردن گوشی به‌كار می‌روند؛ اما حلقه‌ی سوم، نقش یك مانت برای نصب فیلترهای ۶۷ اینچی نظیر فیلتر U .

V. (فیلتر پرتوهای فرابنفش) و فیلتر N.D. (كاهش شدت نور محیطی) را برعهده دارد.زومیتقاب همراه كیت عكاسی شیائومی ۱۴ اولترا بسیار باكیفیت است، به‌خوبی روی دستگاه سوار می‌شود و بر بازخورد كلیدهای فیزیكی گوشی نیز تأثیر منفی نمی‌گذارد .

از سوی دیگر، به‌لطف این قاب، به‌ویژه با نصب حلقه‌ی نارنجی، شدت برآمدگی دوربین كمتر به‌چشم می‌آید.بعد از جا انداختن قاب، گریپ نیز به‌سادگی روی گوشی سوار می‌شود و شیائومی ۱۴ اولترا را به دوربین كامپكت تمام‌عیار بدل می‌كند .

روی گریپ شاتر فیزیكی دومرحله‌ای برای فوكوس روی سوژه و ثبت عكس وجود دارد، دور این شاتر، یك اهرم چرخشی به‌چشم می‌خورد كه برای بزرگ‌نمایی و تغییر فاصله‌ی كانونی به‌كار می‌رود. در كنار این كلیدها، یك كلید ضبط ویدیو و یك دایال با قابلیت شخصی‌سازی نیز در دسترس است كه كلید آخر را می‌توان برای مواردی همچون تغییر سطح نوردهی، سرعت شاتر یا گشودی دیافراگم دوربین اصلی استفاده كرد .

زومیتگریپ با پورت USB-C به گوشی وصل می‌شود تا میزان تأخیر به‌ كمترین مقدار ممكن برسد. نكته‌ی جالب اینكه در دل گریپ، باتری نسبتا حجیمی با ظرفیت ۱۵۰۰ میلی‌آمپرساعت وجود دارد كه به‌عنوان پاوربانك عمل می‌كند و به‌گفته‌ی شیائومی می‌تواند عمر باتری گوشی را تا ۲۳ درصد افزایش می‌دهد .

حال كه درباره‌ی طراحی گوشی صحبت كردیم، سؤال پیش می‌آید كه آیا دوربین آن‌قدری كارآمد است كه بتوانیم از تأثیر منفی‌اش روی ظاهر و ارگونومی گوشی چشم‌پوشی كنیم؟كپی لینكدوربینی برای تمام فصولهیولای شیائومی چهار دوربین ۵۰ مگاپیكسلی، شامل دوربین اصلی، دو دوربین تله‌فوتو و دوربین اولتراواید با حسگرهای ساخت سونی در دل دارد كه لنزها و الگوریتم پردازش تصویرشان با همكاری لایكا طراحی شده؛ اگر بررسی شیائومی ۱۳ اولترا را در زومیت مطالعه كرده باشید، احتمالا تصور می‌كنید كه مجموعه‌ی دوربین‌های پرچم‌دار جدید شیائومی با نسل گذشته یكی هستند؛ باید بگویم كه حدستان هم درست، هم نادرست است .

زومیتدوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا درست‌مانند نسل گذشته، از حسگر ۵۰ مگاپیكسلی یك اینچی با پیكسل‌های ۱٫۶ میكرومتری استفاده می‌كند كه ۸۰ درصد بزرگ‌تر از حسگر دوربین اصلی گلكسی S24 اولترا است. توجه داشته باشید كه خودِ حسگر از IMX989 به LYT-900 ارتقا پیدا كرده كه درواقع عضو بالارده‌ای از خانواده‌ی جدید حسگرهای LYTIA سونی به‌شمار می‌آید و به‌گفته‌ی ژاپنی‌ها، «رنگ‌ها را با حس‌وحال فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد .

» براثر به‌كارگیری فیلتر رنگی Quad-Bayer، گوشی به‌صورت پیش‌فرض با تركیب داده‌های هر ۴ پیكسل مجاور، عكس‌های ۱۲٫۵ مگاپیكسلی می‌گیرد؛ اما امكان عكاسی با وضوح پیش‌فرض ۵۰ مگاپیكسلی نیز وجود دارد كه به‌ویژه در شرایط نوری ایده‌آل به‌كار می‌آید .

حسگر ۵۰ مگاپیكسلی دوربین اصلی در پسِ لنز عریض ۲۳ میلی‌متری (معادل) با دیافراگم متغیر f/1.63 تا f/4.0 قرار دارد؛ درحالی‌كه نسل گذشته فقط امكان انتخاب دیافراگم از بین دو گزینه‌ی f/1.9 یا f/4.0 را ارائه می‌داد، در حالت Pro گوشی جدید می‌توانید دیافراگم به‌طور دلخواه در بازه‌ی f/4 .

0 تا f/1.63 تغییر دهید؛ البته در حالت خودكار صرفا گزینه‌های f/1.63 و f/2.0 و f/2.8 و f/4.0 موجود هستند. از طرف دیگر، تغییر حداكثر گشودی دیافراگم از f/1.9 به f/1.63 به‌مفهوم ۳۶ درصد جذب نور بیشتر و عمق میدان كمتر (محدوده‌ی فوكوس كمتر و بوكه‌ی طبیعی‌تر) است .

زومیتاگر تغییرات حسگر و لنز دوربین اصلی را كنار بگذاریم، باید بگویم كه در باقی بخش‌های این دوربین تغییری ایجاد نشده است؛ لرزش‌گیر اپتیكال تصویر [سوار بر لنز نه حسگر]، سیستم فوكوس خودكار لیزری برای فواصل نزدیك و فوكوس خودكار تشخیص فاز چندجهتی برای فواصل دور، همانند نسل گذشته، در شیائومی ۱۴ اولترا نیز وجود دارند .

دوربین‌های تله‌فوتوی ۳٫۲ و ۵ برابری و دوربین اولتراواید شیائومی ۱۴ اولترا از حسگر ۵۰ مگاپیكسلی IMX858 استفاده می‌كنند. در شرایطی كه ماژول اولتراواید عمدتا مورد بی‌مهری شركت‌ها قرار می‌گیرد، تصمیم شیائومی به استفاده از حسگر یكسان برای دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو در نوع خود، ستودنی است؛ البته توجه كنید كه حسگر IMX858 با پیكسل‌های ۰٫۷ میكرومتری و ابعاد 1/2 .

51 اینچی‌اش، حدود ۸۰ درصد ابعاد كوچك‌تری درمقایسه‌با حسگر دوربین اصلی دارد. این دوربین‌ها نیز با تجمیع داده‌های هر ۴ پیكسل مجاور، عكس‌ها را با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیكسل می‌گیرند.هر سه دوربین تله‌فوتو و اولتراواید شیائومی ۱۴ اولترا در پسِ لنزهایی با دیافراگم بسیار بازِ f/1 .

8 قرار دارند؛ بنابراین روی كاغذ درمقایسه‌با عمده‌ی پرچم‌داران بازار، برای ثبت عكس‌های باكیفیت‌تر به‌ویژه در محیط‌های تاریك، نور بیشتری جذب می‌كنند. فاصله‌ی كانونی دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو به‌ترتیب ۱۲، ۷۵ و ۱۲۰ میلی‌متر است و بدین‌مفهوم كه درمقایسه‌با دوربین اصلی ۲۳ میلی‌متری، قاب‌های ۰٫۵، ۳٫۲ و ۵ برابری دراختیار كاربر قرار می‌دهند .

حسگرهای ۵۰ مگاپیكسلی قدرتمند شیائومی ۱۴ اولترا، تجربه‌ی عكاسی بی‌نظیری را نوید می‌دهندهر سه دوربین اولتراواید و تله‌فوتوی شیائومی ۱۴ اولترا امكان فوكوس خودكار تشخیص فاز دارند؛ بنابراین می‌توان با دوربین اولتراواید عكس ماكرو گرفت .

توجه داشته باشید كه دوربین‌های تله‌فوتو‌ی ۳٫۲ و ۵ برابری گوشی از لنز تله‌فوتو ماكرو با امكان فوكوس از فواصل ۱۰ و ۳۰ سانتی‌متری استفاده می‌كنند؛ بنابراین بدون آنكه به كج‌ومعوج‌كردن و كش‌آوردن بدنتان برای نزدیك‌شدن به سوژه‌ها نیازی داشته باشید، می‌توانید با همین دوربین‌ها نیز عكس ماكرو بگیرید .

كنار دوربین‌های ریز و درشت شیائومی ۱۴ اولترا، مانند نسل گذشته یك ماژول عمق‌سنج ToF نیز وجود دارد كه دقت گوشی در پیاده‌سازی افكت بوكه و فوكوس خودكار در محیط‌های تاریك را افزایش می‌دهد.زومیتدوربین سلفی شیائومی ۱۴ اولترا از حسگر ۳۲ مگاپیكسلی OV32B40 ساخت شركت آمنی‌ویژن استفاده می‌كند .

این حسگر با پیكسل‌های ۰٫۷ میكرومتری و ابعاد 1/3.14 اینچی‌اش در پس لنز عریض ۲۲ میلی‌متری با دیافراگم f/2.0 قرار دارد. در دوربین سلفی از فوكوس خودكار خبری نیست و عكس‌ها با تركیب‌ پیكسل‌های مجاور در ابعاد ۸ مگاپیكسل ثبت می‌شوند .

مانند تمام گوشی‌های شیائومی كه لایكا دستی در توسعه‌ی دوربین‌هایشان داشته است، در تنظیمات دوربین شیائومی ۱۴ اولترا نیز الگوریتم پردازش رنگ‌های گوشی را از بین دو حالت Leica Vibrant و Leica Authentic انتخاب كنید كه اولی رنگ‌ها را زنده‌تر و اشباع‌تر به‌‌تصویر می‌كشد و دومی تلاش می‌كند تا رنگ‌ها را نزدیك به واقعیت ثبت كند .

ما برای دستیابی به رنگ‌های واقعی، تمام نمونه‌عكس‌های بررسی پیش‌رو را با حالت Authentic گرفتیم؛ اما تأثیر انتخاب حالت Vibrant را می‌توانید در عكس‌های زیر مشاهده كنید:حالت Leica Authenticحالت Leica Vibrantتم كلی عكس‌های شیائومی ۱۴ اولترا بدین‌شكل است كه رنگ‌ها تا جای ممكن، نزدیك به واقعیت و پرجزئیات هستند، نویز عكس‌ها نیز در سطح پایینی قرار دارد كه به‌ نوبه‌ی خود، بخشی از جزئیات ریز تصویر را از بین می‌برد؛ اما تمایل بسیار زیاد گوشی به حذف نویز باعث می‌شود تا هنگامی‌كه عكس‌های آن را كنار عكس‌های پرچم‌دار دیگری همچون گلكسی S23 اولترا قرار می‌دهید، شارپنس عكس‌های شیائومی پایین‌تر به‌نظر برسد .

زیاده‌روی در حذف نویز و از‌ دست‌رفتن جزئیات ریز تصویرگلكسی S23 اولتراشیائومی ۱۴ اولترابرش عكس سامسونگبرش عكس شیائومیدر عكس‌های بالا كه با دوربین اصلی گلكسی اس ۲۳ اولترا و شیائومی ۱۴ اولترا ثبت شده‌اند، عكس شیائومی رنگ‌های بسیار واقعی‌تری دارد؛ اما اندكی از جزئیات ریز برگ‌ها را از دست داده‌ایم؛ البته باید خاطرنشان كنم كه گلكسی نیز در افزایش شارپنس به‌صورت مصنوعی زیاده‌روی كرده است .

تصویر واقعی از نظر جزئیات، باید چیزی بین دو تصویر ثبت‌شده باشد.مهم نیست كه با دوربین اصلی عكس بگیرید یا با تله‌فوتو و اولتراواید، وضعیت كلی عكس‌ها از نظر نزدیك‌بودن رنگ‌ها به واقعیت و سطح جزئیات، تا حدود زیادی به دوربین اصلی شباهت دارد كه به نوبه‌ی خود، بسیار ستودنی است .

در روشنایی روز، تقریبا همیشه می‌توانید با هر چهار دوربین شیائومی ۱۴ اولترا عكس‌های دیدنی و جذابی بگیرید.جزئیات و رنگ مطلوب در عكس‌های هر چهار دوربیندوربین اولتراوایددوربین وایددوربین تله‌فوتو ۳٫۲ برابریدوربین تله‌فوتو ۵ برابریخروجی عكس‌های شیائومی ۱۴ اولترا در اغلب مواقع خوشایند و واقع‌گرایانه است و به‌ندرت پیش می‌آید كه گوشی در رنگ‌ها اغراق كند؛ اما گاهی گوشی در مسیر پرهیز از افراط در ثبت رنگ‌ها، دچار تفریط می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در برخی از عكس‌ها، به‌ویژه در مورد نمونه‌های انسانی، عكس افراد، رنگ‌پریده و بی‌روح ثبت می‌شوند .

جزئیات و رنگ مطلوب در عكس‌های هر چهار دوربیندوربین اولتراوایددوربین وایددوربین تله‌فوتو ۳٫۲ برابریدوربین تله‌فوتو ۵ برابریبه‌عنوان نمونه‌ای از تفریط گوشی در ثبت رنگ پوست افراد، به عكس‌های زیر توجه كنید؛ نه من، نه بهزاد، دچار افت قند خون نشده‌ایم؛ اما ظاهرا شیائومی ۱۴ اولترا جور دیگری فكر می‌كند!چهره‌های رنگ‌پریدههمان‌طور كه پیش‌تر نیز اشاره كردم، دوربین اولتراواید شیائومی ۱۴ اولترا از حسگر یكسان با دوربین‌های تله‌فوتو استفاده می‌كند؛ حسگری ۵۰ مگاپیكسلی كه عكس‌ها را با ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیكسل ثبت می‌كند و ابعاد بسیار بزرگی نیز دارد .

به‌لطف همین حسگر بزرگ، كیفیت عكس‌های اولتراواید در قاب‌های یكسان و به‌ویژه در روشنایی روز، پابه‌پای عكس‌های دوربین اصلی می‌آید.جزئیات بسیار خوب عكس‌های اولتراوایدبرش عكس دوربین اولتراوایدعكس دوربین اصلیدر عكس‌های بالا، اگر تمایل حدودی دوربین اصلی به گرم‌كردن رنگ‌ها را در نظر بگیریم، هر دو عكس از نظر جزئیات، كنتراست، سطح نویز و رنگ‌ها، رضایتمان را جلب می‌كنند؛ توجه داشته باشید كه برای دستیابی به قاب‌بندی یكسان، عكس دوربین اولتراواید را به مقدار زیادی برش زده‌ایم .

ابعاد بزرگ حسگرها به‌اندازه‌ای به شیائومی اعتماد به‌نفس داده است كه در شعارهای تبلیغاتی‌اش بگوید با ۴ لنز شیائومی ۱۴ اولترا می‌توانید ۶ فاصله‌ی كانونی متفاوت را تجربه كنید. منظور شیائومی این است كه علاوه‌بر عكس‌های ۰٫۵، یك، ۳٫۲ و ۵برابری، می‌توانید بدون افت محسوس كیفیت، عكس‌های ۲ و ۱۰ برابری نیز به‌ترتیب با ایجاد كراپ روی تصویر دوربین اصلی و تله‌فوتوی ۵برابری ثبت كنید .

عملكرد زوم شیائومی ۱۴ اولترا بسته به شرایط نوری محیط، می‌تواند بسیار عالی یا معمولی باشد؛ مثلا توجه كنید كه گوشی چگونه توانسته است جزئیات قابل‌توجهی را از دل بنر موجود در آن سوی بزرگراه، بیرون بكشد؛ حتی زوم‌های ۶۰ و ۱۲۰برابری نیز جزئیات چشم‌گیری دارند .

عملكرد بسیار خوب زوم در شرایط آرمانیبزرگ‌نمایی ۱برابری (دوربین اصلی)بزرگ‌نمایی ۳٫۲برابری (دوربین تله‌فوتو)بزرگ‌نمایی ۵برابری (دوربین تله‌فوتو)بزرگ‌نمایی ۱۰برابریبزرگ‌نمایی ۳۰برابریبزرگ‌نمایی ۶۰برابریبزرگ‌نمایی ۱۲۰برابریدر حالت كلی، عملكرد زوم شیائومی ۱۴ اولترا عموما تا سطح ۳۰برابری مطلوب است؛ اما بعد از این سطح، كار گوشی به حدس‌وگمان می‌كشد و اگر سوژه پیچیده باشد، عكس خروجی، آب‌رنگی و نه‌چندان چشم‌گیر ثبت می‌شود .

به عكس‌های زیر توجه كنید:عكس‌های زوم‌شده‌ی آبرنگیزوم ۳۰برابریزوم ۶۰برابریزوم ۱۲۰برابریدر عكس‌های بالا گوشی نتوانسته است در زوم‌های بالاتر، جزئیات خاصی را از نوشته‌ی روی ساختمان بیرون بكشد.پرچم‌دار قدرتمند شیائومی به‌لطف قابلیت فوكوس خودكار دوربین اولتراواید، قابلیت عكاسی ماكرو با این دوربین را در اختیار كاربر می‌گذارد؛ از سوی دیگر، لنز به‌كاررفته هر دو دوربین تله‌فوتو نیز از نوع تله‌فوتو ماكرو است؛ بدین‌مفهوم كه می‌توان با دوربین‌های ۳٫۲ و ۵برابری به‌ترتیب از فاصله‌های ۱۰ و ۳۰ سانتی‌متری سوژه عكاسی كرد؛ بنابراین كاربر می‌تواند بدون چالش خاصی، با ایستادن در فاصله‌ای معقول از سوژه، عكس‌های بسیار باكیفیتی از آن‌ها ثبت كند .

ماكروهای دیدنی و پر از جزئیاتبه‌لطف تعدد دوربین‌هایی با فواصل كانونی و گشودگی دیافراگم متفاوت كه قابلیت عكاسی از فواصل نزدیك را دارند، شیائومی ۱۴ اولترا در زمینه‌ی عكاسی ماكرو، عملكرد بسیار خوبی را به‌نمایش می‌گذارد و با سطح جزئیاتی كه سوژه ثبت می‌كند، شگفت‌انگیز ظاهر می‌شود .

حسگر دوربین سلفی شیائومی ۱۴ اولترا حدود ۵ درصد از ماژول ۱۲ مگاپیكسلی به‌كاررفته در گلكسی S23 اولترا بزرگ‌تر است و در پسِ لنزی با دیافراگم بازترِ f/2.0 قرار دارد؛ اما زیاده‌روی الگوریتم پردازش تصویر شیائومی در حذف نویز عكس‌ها باعث می‌شود تا پرچم‌دار این شركت بازی دوربین‌های سلفی را در زمینه‌ی جزئیات چهره به رقیب كره‌ای ببازد .

سلفی‌های كم‌جزئیاتعكس سلفی گلكسی S23 اولتراعكس سلفی شیائومی ۱۴ اولترابرش عكس گلكسی S23 اولترابرش عكس شیائومی ۱۴ اولتراشیائومی ۱۴ اولترا هنگام ثبت عكس‌های سلفی نیز، چهره‌ی افراد را به‌شكل رنگ‌پریده ثبت می‌كند .

شیائومی ۱۴ اولترا می‌تواند عكس‌های پرتره را با چهار فاصله‌ی كانونی متفاوت ۲۳، ۳۵، ۵۰ و ۷۵ میلی‌متری ثبت كند كه به‌ترتیب معادل بزرگ‌نمایی‌های یك، ۱٫۵، ۲٫۲ و ۳٫۵برابری هستند. با توجه به مشخصات فنی دوربین‌ها، قاب‌های ۲۳، ۳۵ و ۵۰ میلی‌متری با دوربین اصلی و قاب ۷۵ میلی‌متری با دوربین تله‌فوتوی ۳٫۲برابری ثبت می‌شوند .

پرتره‌هایی با چهره‌‌ی رنگ‌پریدهدوربین تله‌فوتو گلكسی S23 اولترا (۷۵ میلی‌متری)دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴ اولترا (۷۵ میلی‌متری)برش عكس گلكسی S23 اولترابرش عكس شیائومی ۱۴ اولتراپرتره‌ی ۲۳ میلی‌متریپرتره‌ی ۳۵ میلی‌متریپرتره‌ی ۵۰ میلی‌متریشیائومی ۱۴ اولترا در مجموع عكس پرتره‌ی جذابی ثبت می‌كند؛ اما باز هم شاهد چهره‌های رنگ‌پریده در عكس‌های این گوشی هستیم؛ در مقام مقایسه، رنگ پوست در عكس گلكسی S23 اولترا تمایل بیشتری به واقعیت دارد و سطح بالاتری از جزئیات را نیز به‌نمایش می‌گذارد .

یكی از دلایل ضعف اندك جزئیات در عكس شیائومی، به تمایل گوشی به حذف نویز بازمی‌گردد. گذشته از بحث رنگ‌ها و زیاده‌روی در حذف نویز، به‌نظر می‌رسد كه شیائومی ۱۴ اولترا، در حالت پرتره، گستره‌ی دینامیكی محدودتری را پوشش می‌دهد؛ چراكه در محیط‌هایی با شرایط نوری چالش‌برانگیز، نظیر عكس موجود در گالری، بخشی از هایلایت‌های پس‌زمینه، براثر شدت روشنایی، از دست رفته است .

كپی لینكگالری عكس‌های روز شیائومی ۱۴پرچم‌دار دوربین‌محور شیائومی حتی در تاریكی هم عكس‌های بسیار جذابی ثبت می‌كند؛ عكس‌ها جزئیات زیادی دارند، كنتراست در سطح بالایی قرار دارد و گوشی كنترل بسیار خوبی روی منابع نور مصنوعی به‌نمایش می‌گذارد .

از سوی دیگر، به‌ندرت پیش می‌آید كه رنگ‌ها به زردی گرایش پیدا كنند.كپی لینكگالری عكس‌های شب شیائومی ۱۴ اولتراگذشته از توانایی‌های چشم‌گیر عكاسی، شیائومی ۱۴ اولترا قابلیت‌های فیلم‌برداری بسیار كارآمدی را نیز دراختیار كاربر می‌گذارد .

پرچم‌دار چینی‌ها با تمام دوربین‌هایش از جمله دوربین سلفی، با وضوح 4K و نرخ بالغ‌بر ۶۰ فریم‌برثانیه فیلم‌برداری می‌كند و حین فیلم‌برداری، امكان جابه‌جایی بین دوربین‌ها را نیز دارد. دوربین اصلی پا را فراتر می‌گذارد و از پس فیلم‌برداری 8K30 و 4K120 برمی‌آید .

شیائومی ۱۴ اولترا قابلیت فیلم‌برداری 4K HDR نیز دارد؛ اما در این حالت، نرخ فیلم‌برداری به دو گزینه‌ی ۲۴ و ۳۰ فریم‌برثانیه محدود می‌شود. فیلم‌برداری ۱۰بیتی LOG، فیلم‌برداری با استاندارد دالبی‌ویژن (دوربین اصلی) و فیلم‌برداری ۱۰بیتی با فرمت Rec .

2020 در حالت MasterCinema برای دستیابی به هایلایت‌های پرنورتر و رنگ‌های باطراوت‌تر از جمله‌ی قابلیت‌های فیلم‌برداری دیگر هیولای شیائومی است.تماشای ویدئوی نمونه‌ی 4K30 در یوتیوبویدئوهای 4K گوشی با تمام دوربین‌ها جزئیات بسیار زیاد، رنگ‌های زنده و كنتراست بالایی دارند؛ اما دوربین‌های تله‌فوتو اندكی نویز بیشتری دارند و تصویر دوربین اولتراواید سافت‌تر از سه دوربین دیگر است .

ویدیوهای ۶۰ فریم‌برثانیه نیز اندكی سافت‌تر از نمونه‌های ۳۰ فریم‌برثانیه هستند.حال نوبت به آن «امّای بزرگ» می‌رسد كه در ابتدای بررسی مطرح شد. در ادامه به‌طور مفصل راجع‌به این موضوع صحبت می‌كنیم.كپی لینكسریع و پایدار؛ اما بسیار داغمانند ۹۹درصد گوشی‌های پرچم‌دار فعلی، شیائومی ۱۴ اولترا هم از Snapdragon 8 Gen 3 قدرت می‌گیرد؛ تراشه‌ی قدرتمند و بهینه‌‌ی كوالكام كه در برخی زمینه‌ها حتی از قلب تپنده‌ی آیفون ۱۵ پرو نیز پیشی می‌گیرد .

عملكرد شیائومی ۱۴ اولترا در برابر رقبامحصول/بنچماركتراشهSpeedometer 2.0GeekBench 6GFXBenchتجربه‌ی وب‌گردیتوان محاسباتی GPUتوان محاسباتی CPUشبیه‌ساز بازیVulkan/MetalSingle/MultiAztec RuinsOnscreen/1440pVulkan/Metalشیائومی ۱۴ اولتراSnapdragon 8 Gen 3 for Galaxy۱۶۷۱۶۶۱۹۲۱۶۵۶۸۸۶۶۹۷۷گلكسی S24 اولتراSnapdragon 8 Gen 3 for Galaxy۲۴۰۱۷۰۱۲۲۲۶۲۷۰۰۵ ۷۵۸۱شیائومی ۱۴ پروSnapdragon 8 Gen 3۱۴۳۱۶۶۶۱۲۱۲۰۶۶۶۸۷۳۸۲پیكسل ۸ پروTensor G3۱۳۱۵۸۵۴۱۷۶۶۴۵۵۴۳۷۳۷آیفون ۱۵ پرو مكسA17 Pro۴۷۵۲۷۵۰۳۲۹۶۰۷۳۳۹۵۹۴۶٫۸شیائومی ۱۳ اولتراSnapdragon 8 Gen 2‍۱۵۳۹۰۲۶۲۰۰۳۵۳۸۲۹۴۶۸گلكسی S23 اولتراSnapdragon 8 Gen 2 For Galaxy۱۳۳۹۱۱۵۱۹۶۷۵۰۹۷۹۶۷۰تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

شیائومی ۱۴ اولترا در تنظیمات باتری دو پروفایل عملكردی Balanced و Performance را در كنار گزینه‌های Battery Saver و Ultra Battery Saver در اختیار كاربر قرار می‌دهد. گوشی به‌صورت پیش‌فرض روی حالت Balanced قرار دارد؛ اما روی كاغذ باید با انتخاب حالت Performance، شاهد بهبود عملكرد گوشی باشیم .

شیائومی ۱۴ اولترا هنگام اجرای بنچمارك‌ها در هر دو حالت به اعداد كم‌وبیش مشابهی دست می‌یابد؛ چراكه گوشی با شناسایی بنچمارك‌ها، حتی در حالت Balanced نیز به‌صورت خودكار، تمام توان پردازشی تراشه را به‌كار می‌گیرد .

تفاوت پروفایل‌های Balanced و Performance را هنگامی می‌توان تشخیص داد كه از آزمون Speedometer استفاده كنیم؛ چرا كه این آزمون تحت وب است و به‌دلیل اجرا شدن داخل مرورگر، گوشی به‌عنوان بنچمارك، شناسایی‌اش نمی‌كند .

اگر به جدول بالا توجه كنید، متوجه می‌شوید كه شیائومی ۱۴ اولترا با پروفایل عملكردی پیش‌فرض (Balanced) در آزمون Speedometer حدود ۳۰ درصد ضعیف‌تر از گلكسی S24 اولترا عمل می‌كند؛ اما با انتخاب پروفایل Performance، عملكرد دستگاه به سطح رقیب می‌رسد .

تأثیر حالت Performance بر عملكرد شیائومی ۱۴ اولتراحالت عملكرد/بنچماركGeekBench 6Single/MultiGFXBench Aztec Ruins High TierBrowserBenchSpeedometer 2.1Balanced۲۱۶۵۶۸۸۶۷۷ فریم‌برثانیه۱۶۷Performance۲۱۳۲۶۷۷۶۷۶ فریم‌برثانیه۲۳۵تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

مایه‌ی تعجب نیست كه بگویم شیائومی ۱۴ اولترا به‌لطف تراشه‌ی پرچم‌دار كوالكام، همه‌چیز را به‌سان بر‌ق‌وباد اجرا می‌كند، گوشه‌وكنار رابط كاربری HyperOS را درمی‌نوردد و در استفاده‌های روزمره؛ مثل وب‌گردی، نرم و روان ظاهر می‌شود؛ اما مشكل زمانی بروز می‌كند كه بخواهید بار پردازشی سنگینی بر دوش گوشی بیندازید؛ به‌عنوان مثال فیلم‌برداری 4K انجام دهید، بازی گرافیكی اجرا كنید یا حین فعال‌بودن هات‌اسپات گوشی، با آن كار كنید .

زومیتشیائومی سیستم خنك‌كننده‌ی مایع جدیدی موسوم به Dual-Channel IceLoop System را در شیائومی ۱۴ اولترا به‌كار می‌گیرد كه علاوه‌بر تراشه، باتری و دوربین را نیز پوشش می‌دهد؛ اما از آنجا كه این شركت معمولا اعتقادی به ایجاد گلوگاه عملكردی جزئی برای پایین نگه‌داشتن دما اعتقادی ندارد، گوشی در آزمون استرس ۲۰دقیقه‌ای زومیت به درجه حرارت وحشتناك ۵۳ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید تا بدین‌ترتیب بتواند به پایداری ۸۲ درصدی عملكرد دست یابد؛ دمای گوشی به‌قدری بالا بود كه نمی‌توانستیم گوشی را بیش از چند ثانیه در دست نگه داریم .

زومیتواقعا نیازی نیست كه هنگام پردازش‌های سنگین، عملكرد گوشی به‌هر قیمتی در سطح بالایی باقی بماند. بسیاری از شركت‌ها مثل سامسونگ و اپل، برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی، عملكرد را اندكی كاهش می‌دهند (پایداری حدود ۶۰ درصد به‌جای ۸۰ درصد) تا بتوان بدون نیاز به دستكش صنعتی، با گوشی كار كرد .

امیدوارم شیائومی نیز استراتژی منطقی‌تر را پیش بگیرد؛ فراموش نكنید كه داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی، به قطعات حساسی همچون باتری و نمایشگر آسیب می‌رساند.به‌لطف تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 8 Gen 3، شیائومی ۱۴ اولترا عملكرد بسیار خوبی را در اجرای بازی‌ها به‌نمایش می‌گذارد .

در بازی Call of Duty: Warzone، بالاترین تنظیمات گرافیكی (Peak) در دسترس نیست؛ اما در یك سطح پایین‌تر، با تنظیمات High، می‌توان به نرخ فریم پایدار ۵۸ فریم‌برثانیه دست یافت. در بازی Fortnite با تنظیمات گرافیكی خودكار، گوشی نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را ارائه داد و در بازی سنگین Genshin Impact نیز با بالاترین تنظیمات گرافیكی، نرخ فریم میانگین، به ۵۹ فریم‌برثانیه رسید .

عملكرد شیائومی ۱۴ اولترا در بازی‌هابازی‌ها/پارامترهاتنظیمات گرافیكینرخ فریم میانگینCall of Duty: WarzoneHigh۵۸ فریم‌برثانیهFortniteAuto۶۰ فریم‌برثانیهGenshin ImpactHighest Quality۵۹ فریم‌برثانیهتمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شركت GameBench استفاده كرده است.شیائومی ۱۴ اولترا در سه نسخه‌ی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و یك ترابایت با حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت UFS 4.0 به‌فروش می‌رسد، توجه داشته باشید كه از درگاه كارت حافظه برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی خبری نیست .

شیائومی مدل پایه را با ۱۲ گیگابایت و دو مدل دیگر را با ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5x به‌فروش می‌رساند. ما مدل ۱۶ | ۵۱۲ گیگابایتی را برای بررسی دراختیار داشتیم كه حدود ۴۶۵ گیگابایت از آن در دسترس كاربر قرار دارد .

زومیتبرای آنكه نهایت لذت را از فضای ذخیره‌سازی پرسرعت شیائومی ۱۴ اولترا ببرید، چینی‌ها در پورت USB-C این گوشی، استاندارد USB 3.2 Gen2 با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه (۱٫۲۵ گیگابایت‌برثانیه) را برای انتقال پرسرعت اطلاعات به‌كار برده‌اند؛ البته برای رسیدن به چنین سرعتی، باید كابل مخصوصی را به‌صورت جداگانه تهیه كنید .

كپی لینكنسخه چین HyperOS؛ نرم، روان و مملو از تبلیغاتروی سخت‌افزار قدرتمند شیائومی ۱۴ اولترا، نسخه‌ی جدید رابط كاربری چینی‌ها موسوم به HyperOS و برپایه‌ی اندروید ۱۴ سوار است؛ پیش‌تر مرجان شیخی در مقاله‌ای جامع، به تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های HyperOS پرداخته؛ اما در ادامه برخی از مهم‌ترین موارد آن را اشاره می‌كنم .

تفاوت چشم‌گیری بین HyperOS و MIUI دیده نمی‌شود و اختلاف‌های ظاهری عمدتا به مواردی مثل تغییر نامحسوس طراحی برخی آیكون‌ها و گزینه‌های شخصی‌سازی لاك‌اسكرین بازمی‌گردد كه مورد آخر، بیش‌از هرچیز، ما را به یاد قابلیت‌های شخصی‌سازی لاك‌اسكرین iOS می‌اندازد .

طراحی و چینش گزینه‌های تنظیمات سریع در بخش اعلانات نیز تفاوت اندكی با MIUI دارند.زومیتبراساس تجربه‌ی چندروزه‌ای كه از كار با شیائومی ۱۴ اولترا و رابط كاربری HyperOS آن داشتم، تصور می‌كنم مهندسان شیائومی در پیاده‌سازی انیمیشن‌های رابط كاربری نیز تغییراتی اعمال كرده‌اند؛ چراكه جابه‌جایی میان منوها و بخش‌های مختلف رابط كاربری، حداقل برای من كه سه سال گذشته را از گوشی شیائومی استفاده می‌كردم، نرم‌تر و خوشایندتر از گذشته بود .

نرمی انیمیشن‌ها با همراهیِ سیستم هپتیكی كم‌نقص دستگاه دوچندان نیز می‌شد.همان‌طور كه گفتم، ما نسخه‌ی چین شیائومی ۱۴ اولترا را دراختیار داشتیم و این نسخه مملو از اپ‌های زائد و به‌دردنخور است كه البته اكثر آن‌ها را می‌توانید پاك كنید .

به‌صورت پیش‌فرض از سرویس‌های گوگل و پلی‌استور خبری نیست؛ اما تمام سرویس‌های گوگل و خود پلی‌استور بسیار راحت و بی‌دردسر نصب می‌شوند.زومیتاگر برای رهایی از قیمت مازاد مدل گلوبال، سراغ مدل چین شیائومی ۱۴ اولترا رفته باشید، در ساعات ابتدایی استفاده از گوشی، از حجم تبلیغات و پنجره‌ها و پاپ‌آپ‌ها به زبان چینی كلافه خواهید شد! باید با حوصله‌ی بسیار، وقت بگذارید و با شناسایی منابع تك‌تك پاپ‌آپ‌ها و اعلانات تبلیغاتی، غیرفعال یا حذف‌شان كنید .

زومیتنسخه‌ی چین HyperOS رفتارهای عجیب‌وغریبی دارد؛ به‌عنوان مثال در تجربه‌ی ما، هنگام دانلود فایل APK با مرورگر خود گوشی، تبلیغی نشان داده می‌شد كه به نصب اپ‌های بیشتر دعوتمان می‌كرد یا پس از نصب كیبورد گوگل و هنگام فعال‌سازی‌اش، گوشی هشدار داد كه این كیبورد اطلاعات شما را جمع‌آوری می‌كند .

كپی لینكشارژدهی معقول و شارژر بسیار سریعشیائومی پرچم‌دار تمام‌عیارش را در بازارهای بین‌المللی با باتری ۵۰۰۰ و در بازار چین با باتری ۵۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی به‌فروش می‌رساند. ما برای بررسی، نسخه‌ی چین شیائومی ۱۴ اولترا را دراختیار داشتیم كه درمقایسه‌با رقبای مرسوم اندرویدی حدود ۶ درصد ظرفیت باتری بیشتری دارد .

خود شیائومی شارژدهی پرچمدارش در استفاده‌های روزمره را ۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه عنوان می‌كند، ما در شرایطی‌كه روشنایی را روی ۲۰۰ نیت (حدود ۵۰ درصد در تنظیمات گوشی) قرار داده، اتصالات بی‌سیم را قطع كرده، وضوح نمایشگر را روی WQHD+ تنظیم كرده و پروفایل عملكردی Balanced را انتخاب كرده بودیم، به ۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه شارژدهی دست یافتیم كه عدد معقولی به‌حساب می‌آید؛ اما حدود ۲ ساعت از شارژدهی گلكسی S24 اولترا كمتر است .

عمر باتری شیائومی ۱۴ اولترا در برابر رقبامحصول/بنچماركنمایشگرباتریپخش ویدیوكاربری روزمرهابعاد، وضوح و نرخ نوسازیمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتشیائومی ۱۴ اولترا (چین)۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیكسل۵۳۰۰۲۰:۳۸۱۲:۱۹گلكسی S24 اولترا۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیكسل۵۰۰۰۲۷:۴۱۱۴:۰۵شیائومی ۱۴ پرو۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیكسل۴۸۸۰۲۴:۳۵۱۲:۰۳پیكسل ۸ پرو۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیكسل۵۰۵۰--۱۱:۱۲آیفون ۱۵ پرو مكس۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز۲۷۹۶ × ۱۲۹۰ پیكسل۴۴۴۱۲۴:۴۳--گلكسی S23 اولترا۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیكسل۵۰۰۰۲۴:۱۰۱۲:۳۲شیائومی ۱۳ اولترا۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیكسل۵۰۰۰۱۶:۰۱۱۰:۴۱تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

ما تست‌های باتری شیائومی ۱۴ اولترا را با وضوح WQHD+ و پروفایل عملكردی ‌Balanced اندازه گرفتیم؛ اما برای آنكه متوجه تأثیر پروفایل عملكردی Performance و وضوح FHD+ نمایشگر بر شارژدهی دستگاه را متوجه شوید، آزمون‌های باتری را با این حالت‌ها نیز تكرار كردیم .

تأثیر وضوح صفحه‌نمایش بر شارژدهی شیائومی ۱۴ اولترا (پروفایل عملكردی Balanced)شارژدهی با وضوح ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیكسلشارژدهی با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیكسل۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه۱۳ ساعت و ۹ دقیقهتمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

همان‌طور كه مشاهده می‌كنید، با كاهش وضوح نمایشگر به FHD+، شارژدهی گوشی در استفاده‌های روزمره حدود ۷ درصد بهبود می‌یابد.تأثیر پروفایل عملكردی بر شارژدهی شیائومی ۱۴ اولترا (وضوح WQHD+)شارژدهی با پروفایل Balancedشارژدهی با پروفایل Performance۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه در استفاده‌ی روزمره۱۲ ساعت و ۶ دقیقه در استفاده‌ی روزمره۲۰ ساعت و ۳۸ دقیقه پخش ویدیو۱۸ ساعت و ۴۳ دقیقه پخش ویدیوتمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

با انتخاب پروفایل عملكردی Performance، در شارژدهی شیائومی ۱۴ اولترا با استفاده‌های روزمره، تفاوت فاحشی مشاهده نمی‌شود؛ اما حین پخش ویدیو حدود ۱۰ درصد از شارژدهی گوشی كاسته می‌شود.شیائومی ۱۴ اولترا از فناوری شارژ Power Delivery 3 .

0 و Quick Charge 4.0 پشتیبانی می‌كند؛ به‌علاوه، شیائومی در اقدامی ستودنی، شارژر پرقدرت و سریع ۹۰ واتی با استاندارد انحصاری HyperCharge همراه گوشی ارائه می‌دهد كه برای شارژ كامل باتری به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد .

كپی لینكگوشی قدرتمند با رقبای كارآمدشیائومی ۱۴ اولترا را به‌مانند دوربین كامپكت جذابی است كه دست برقضا، سیمكارت می‌خورد و قابلیت تماس تلفنی دارد. گوشی شیائومی نكات مثبت بسیاری در دل دارد؛ دوربین بسیار كارآمد با قابلیت‌های متنوع، صفحه‌نمایش خیره‌كننده، عملكرد سریع و كیفیت ساخت بسیار بالا از جمله‌ی این نكات هستند .

با وجود نقاط قوت بسیار، چند مورد باعث می‌شود كه نتوان شیائومی ۱۴ اولترا را برای خرید در نظر گرفت. یكی از این موارد، ارگونومی گوشی است؛ افراد اندكی حاضر می‌شوند تا راحتی و خوش‌دستی دستگاهی را كه روزانه با خود حمل می‌كنند، فدای دوربین قدرتمند شیائومی كنند .

مورد دوم، به داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی در استفاده‌های سنگین بازمی‌گردد و در نهایت نیز به بحث قیمت می‌رسیم.زومیتدر زمان نگارش مقاله‌ی پیش‌رو، نسخه‌ی چین شیائومی ۱۴ اولترا با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، با حدود قیمت ۷۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد كه حدود ۵ میلیون تومان از گلكسی S24 اولترا با همین پیكره‌بندی گران‌تر است .

شاید گلكسی S24 اولترا نتواند تمام قابلیت‌های عكاسی و فیلم‌برداری شیائومی ۱۴ اولترا را دراختیار كاربر بگذارد؛ اما بسیار به آن نزدیك است، پشتیبانی نرم‌افزاری قوی‌تری دارد و از طرف دیگر با مشكلات ارگونومی و داغ‌شدن بیش‌از حد نیز مواجه نیست .

منبع : https://www.zoomit.ir/mobile-review/418338-xiaomi-14-ultra-review/

مجله فن آوری

 
مایكروسافت و OpenAI باز هم به نقض كپی‌رایت متهم شدند
1403/02/12
آیفون ۱۵ در آمریكا به اندازه آیفون ۱۴ محبوب نیست
1403/02/12
انسان‌تباران دنیسووا چه كسانی بودند؟
1403/02/12
هوش مصنوعی وارد آیفون شد؛ اما نه آن‌طور كه فكرش را می‌كنید
1403/02/12
افشاگری در دادگاه؛ مایكروسافت به‌دلیل ترس از گوگل روی OpenAI سرمایه‌گذاری كرد
1403/02/12
باگ‌های آزاردهنده جدیدی وارد ویندوز ۱۱ شده‌اند
1403/02/12
گوشی آیفون ۱۶ كی عرضه می‌شود؟
1403/02/12
بازی‌های سرگرم‌كننده پلتفرم لینكدین در دسترس قرار گرفتند
1403/02/12
به ابرخودرو بتمن سلام كنید؛ باابهت، پرسرعت و خشن
1403/02/12
منشا دومین قمر زمین، دهانه‌ای در ماه است
1403/02/12
گوگل خواستار اصلاح قوانین مهاجرت آمریكا برای جذب استعدادهای هوش مصنوعی شد
1403/02/12
اپل واچ اولترا امسال تغییرات بزرگی به خود نمی‌بیند
1403/02/12
استقبال چشمگیر از جاروبرقی رباتیك ۲۰۲۴ سامسونگ در كره
1403/02/12
One UI 6.1 یكی از محبوب‌ترین آپدیت‌های نرم‌افزاری تاریخ سامسونگ است
1403/02/12
فروشگاه فایروال، معرفی چند برند برتر دزدگیر اماكن
1403/02/12
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد
1403/02/12
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com