سیگار الكترونیكی خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد

مطالعه‌ای گسترده نشان می‌دهد افرادی كه از سیگارهای الكترونیكی استفاده كرده‌اند، ۱۹ درصد بیشتر از بقیه در معرض نارسایی قلبی قرار دارند.

سیگار الكترونیكی خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهدپزشكی و سلامتعلمیپنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵مطالعه 3 دقیقهغزل امیریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمطالعه‌ای گسترده نشان می‌دهد افرادی كه از سیگارهای الكترونیكی استفاده كرده‌اند، ۱۹ درصد بیشتر از بقیه در معرض نارسایی قلبی قرار دارند .

تبلیغاتدر تابستان سال ۲۰۱۹، آمریكا درگیر شیوع یك بیماری شد. مقامات بهداشتی ایالات متحده گزارش دادند كه بیش از ۲۸۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۶۸ نفر جان باختند. محتمل‌ترین علت بیماری، ماده‌ی شیمیایی موجود در برخی سیگارهای الكترونیكی بود كه به بافت ریه آسیب می‌رساند و باعث می‌شود مردم نفس كم بیاورند و سرفه كنند .

موج شدید آسیب به ریه در آمریكا باعث شد تا محققان به فكر بررسی ضررهای ناشی از استعمال سیگار الكترونیكی بر سلامتی بدن انسان بیوفتند. شواهد حاصل از مطالعات گسترده و طولانی‌مدت، پنج سال بعد همچنان به طور پیوسته در حال افزایش است .

این شواهد نشان می‌دهد كه استفاده از سیگارهای الكترونیكی، خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی، حملات قلبی و سكته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.به‌گزارش ساینس‌آلرت، اكنون مطالعه‌ی جدیدی كه در نشست علمی سالانه‌ی كالج آمریكایی قلب و عروق ارائه شده است، شواهدی را به یافته‌های پیشین اضافه می‌كند .

محققان دریافتند تمامی افراد بالای ۱۸ سال كه در هر مقطعی از زندگی خود از سیگارهای الكترونیكی استفاده كرده‌اند، در مقایسه با افرادی كه هرگز از سیگار الكترونیكی استفاده نكرده‌اند، ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارند .

نارسایی قلبی برخلاف حمله‌ی قلبی ناگهانی، قلب را به تدریج ضعیف‌تر و سفت‌تر می‌كند. بدین صورت قلب برای پمپاژ خون به سراسر بدن به سختی تلاش می‌كند.سیگار الكترونیكی خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی، حملات قلبی و سكته‌ی مغزی را افزایش می‌دهدیاكوبا بن‌الحسن، پزشك و محقق در مدستار‌هلث در بالتیمور، پس از ارائه‌ی نتایج مطالعه در بیانیه‌ای اعلام كرد: «مطالعه‌های بسیاری سیگارهای الكترونیكی را با آثار مضر مرتبط می‌دانند و دریافته‌اند كه این سیگارها ممكن است آنطور كه قبلاً تصور می‌شد، بی‌ضرر نباشد .

تفاوتی كه ما دیدیم بسیار اساسی بود.»مطالعه‌ی ‌آینده‌نگرانه‌ی اخیر، گسترده‌ترین پژوهش در این حوزه محسوب می‌شود و ارتباط میان سیگارهای الكترونیكی و نارسایی قلبی را بررسی می‌كند؛ اما هنوز تحت داوری همتا قرار نگرفته است .

بن‌الحسن و همكارانش سوابق سلامتی ۱۷۵٬۶۶۷ بزرگسال آمریكایی را كه در برنامه‌ی تحقیقاتی «همه‌ی ما» در مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده شركت داشتند، تجزیه‌و‌تحلیل كردند. حدود ۲۸٬۶۶۰ نفر از افراد شركت‌كننده گزارش دادند كه از سیگارهای الكترونیكی استفاده كرده‌اند و ۳٬۲۴۲ نفر از این افراد، در طول دوره‌ی تقریباً چهار ساله‌ی پیگیری داده‌های جمع‌آوری‌شده، نارسایی قلبی را تجربه كرده‌اند .

افرادی كه پیش از شروع مطالعه حداقل یك نارسایی قلبی ثبت‌شده را تجربه كرده بودند، از تجزیه‌و‌تحلیل حذف شدند. محققان سن، جنس و سایر عوامل مرتبط با نارسایی قلبی مانند دیابت، فشار خون بالا، كلسترول بالا و وضعیت استعمال سیگار را با یكدیگر مطابقت دادند .

بیشتر بخوانیددانشمندان می‌گویند سیگار كشیدن مغز انسان را نابود می‌كند4 دی 02مطالعه '2حدود ۶۰ درصد از شركت‌كنندگان زن بودند. بیشتر آن‌ها سفیدپوست بودند و میانگین سنی آن‌ها ۵۲ سال بود. پیش از این، نظرسنجی‌های بزرگ معمولاً بر روی بزرگسالان جوان‌تری متمركز می‌شد كه حملات قلبی و سكته‌ی مغزی نسبتاً كمتری را تجربه می‌كنند .

مصرف‌كنندگان سابق و فعلی سیگار الكترونیكی در مقایسه با افرادی كه هرگز از این سیگارها استفاده نكرده‌اند، ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار داشتند، به‌ویژه نوعی از نارسایی قلبی كه در آن عضله‌ی قلب سفت می‌شود و به درستی از خون پر نمی‌شود .

البته محققان از شركت‌كنندگان نپرسیدند كه تا چه حدی از سیگارهای الكترونیكی استفاده می‌كنند، یا این سیگارها حاوی چه نوع مواد خاصی (مانند نیكوتین یا طعم‌دهنده) هستند.نارسایی قلبی در افرادی كه اعلام كرده بودند سیگار هم می‌كشند، به ۵۹ درصد افزایش یافتخطر نارسایی قلبی در میان ۲۸٬۶۶۰ مصرف‌كننده‌ی سیگار الكترونیكی در مطالعه، در افرادی كه اعلام كرده بودند سیگار هم می‌كشند، به ۵۹ درصد افزایش یافت .

نیكوتین بسیار اعتیادآور است و احتمال گرایش به استعمال سیگار معمولی در جوانانی كه سیگار الكترونیكی می‌كشند، سه برابر بیشتر از بقیه‌ی افراد است. همچنین، شواهد اندكی نیز وجود دارد كه نشان می‌دهد سیگار الكترونیكی حاوی نیكوتین، به افراد كمك می‌كند تا سیگاركشیدن را ترك كنند .

علاوه بر این، سیگارهای الكترونیكی كه برچسب «بدون نیكوتین» دارند، اغلب حاوی ماده‌ای مضر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد كه سیگارهای الكترونیكی بدون نیكوتین نیز می‌توانند به بافت ریه و رگ‌های خونی آسیب برسانند .

هدف بعدی آسیب پس از ریه‌ها و جریان خون، قلب است. اما برای تشخیص اینكه دقیقاً چه تركیباتی باعث آسیب می‌شوند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.دكتر نی خاطرنشان می‌كند كه این آخرین مطالعه‌ی مشاهداتی، به تنهایی می‌تواند ارتباط بین استفاده از سیگار الكترونیكی و نارسایی قلبی را آشكار كند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/419671-vaping-higher-risk-heart-failure/

مجله فن آوری

 
باگ‌های آزاردهنده جدیدی وارد ویندوز ۱۱ شده‌اند
1403/02/12
گوشی آیفون ۱۶ كی عرضه می‌شود؟
1403/02/12
بازی‌های سرگرم‌كننده پلتفرم لینكدین در دسترس قرار گرفتند
1403/02/12
به ابرخودرو بتمن سلام كنید؛ باابهت، پرسرعت و خشن
1403/02/12
منشا دومین قمر زمین، دهانه‌ای در ماه است
1403/02/12
گوگل خواستار اصلاح قوانین مهاجرت آمریكا برای جذب استعدادهای هوش مصنوعی شد
1403/02/12
اپل واچ اولترا امسال تغییرات بزرگی به خود نمی‌بیند
1403/02/12
استقبال چشمگیر از جاروبرقی رباتیك ۲۰۲۴ سامسونگ در كره
1403/02/12
One UI 6.1 یكی از محبوب‌ترین آپدیت‌های نرم‌افزاری تاریخ سامسونگ است
1403/02/12
فروشگاه فایروال، معرفی چند برند برتر دزدگیر اماكن
1403/02/12
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد
1403/02/12
آیا نان یخ‌زده سالم‌تر است؟
1403/02/12
مدل جدید گوشی پوكو X6 معرفی شد
1403/02/12
موقعیت شغلی یكی از ارشدترین مدیران هواوی تغییر كرد
1403/02/12
سقوط بیت‌كوین ادامه دارد؛ قیمت به زیر ۶۰ هزار دلار رسید
1403/02/12
عرضه یك گوشی با ۵ نام مختلف؛ سیاست عجیب برند ویوو
1403/02/12
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com