مصاحبه كم‌سابقه بنیان‌گذار تلگرام: به‌دنبال آزادی هستم، نه ثروت

پاول دورف در مصاحبه‌‌ای كم‌سابقه از بی‌طرفی تلگرام، امنیت كاربران و فشار اپل و گوگل می‌گوید و معتقد است پیام‌رسان‌های دیگر ۶ سال از تلگرام عقب‌ترند.

مصاحبه كم‌سابقه بنیان‌گذار تلگرام: به‌دنبال آزادی هستم، نه ثروتشبكه‌های اجتماعیامنیت و حریم خصوصینرم افزار و اپلیكیشنپنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲مطالعه 20 دقیقهمرجان شیخیپاول دورف در مصاحبه‌‌ای كم‌سابقه از بی‌طرفی تلگرام، امنیت كاربران و فشار اپل و گوگل می‌گوید و معتقد است پیام‌رسان‌های دیگر ۶ سال از تلگرام عقب‌ترند .

تبلیغاتپاول دورف (Pavel Durov) از آن شخصیت‌های مرموز و پیچیده‌ی دنیای تكنولوژی است كه تقریبا به‌تنهایی موفق شد صاحب یكی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها و شبكه‌های اجتماعی دنیا شود؛ مردی كه با تأسیس شبكه‌ی اجتماعی VK، اینترنت روسیه را متحول كرد، علیه فشار دولت ایستاد و به فرشته‌ی حریم شخصی و امنیت داده‌های كاربران تبدیل شد؛ هرچند عده‌ای هم او را گرداننده‌ی امپراتوری تاریك و خطرناك تلگرام می‌دانند .

پاول دورف اهل مصاحبه نیست و به‌ندرت درباره‌ی او در رسانه‌ها صحبت می‌شود؛ اما حالا برای اولین‌بار به دو روزنامه‌نگار، یكی با دیدگاه لیبرال و دیگری با دیدگاه محافظه‌كار، اجازه داده است به دفتر تلگرام در دبی بیایند و شخصا با او مصاحبه كنند .

مصاحبه‌ی دورف با تاكر كارلسن (Tucker Carlson) كه در ماه فوریه صورت گرفت، دیروز ۱۷ آوریل به‌صورت ویدیویی منتشر شد كه در نوع خود كم‌سابقه است. بیوگرافی پاول دورف ؛ كارآفرین سركش، ناجی حریم شخصی یا گرداننده امپراتوری تاریك؟عده‌ای پاول دورف را ناجی حریم شخصی می‌نامند و عده‌ای دیگر، گرداننده امپراتوری تاریك و خطرناك تلگرام؛ اما شخصیت پشت یكی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های دنیا واقعا كیست؟مرجان شیخیمطالعه '20دورف در مصاحبه‌ی یك‌ساعته و جذابش با تاكر كارلسون كه تا این لحظه نزدیك‌به ۲ میلیون بار در یوتیوب دیده شده، داستان شروع تلگرام را شرح می‌دهد و حرف‌های جالبی درباره‌ی حریم شخصی، وضعیت آزادی بیان در شبكه‌های اجتماعی و شیوه‌ی اداره‌ی تلگرام می‌گوید؛ مثلا اینكه حتی یك دلار برای تبلیغ تلگرام خرج نكرده، معتقد است پیام‌رسان‌های دیگر پنج، شش سال از قابلیت‌های تلگرام عقب هستند و بیشترین فشار برای سانسور محتوا را نه از سمت دولت‌ها، بلكه از سمت اپل و گوگل تحمل می‌كند .

دورف كه در روسیه و حتی آمریكا برای افشای داده‌های كاربران تحت فشار بود، تأكید زیادی بر حریم شخصی و آزادی كاربران دارد و می‌گوید به جای خرید خانه و جت شخصی، ترجیح می‌دهد پولش را برای توسعه‌ی تلگرام خرج كند .

از شما دعوت می‌كنم برای آشنایی بیشتر با طرز فكر این مرد مرموز و موفق، مصاحبه‌ی كامل او را در ادامه بخوانید. داستان تلگرام از كجا شروع شد؟من سال ۱۹۸۴ در شوروی به دنیا آمدم. همان موقع متوجه ضعف‌های سیستم متمركزی كه در شوروی برپا بود، شدم .

در چهار سالگی، خانواده‌ام به شهر تورین در ایتالیا نقل‌مكان كردند و آن‌جا توانستم تجربیاتم در تورین را با شوروی مقایسه كنم. با خودم فكر كردم نظام سرمایه‌داری و بازار آزاد صددرصد بهتر است؛ دست‌كم برای من .

من در ایتالیا به مدرسه رفتم و درنتیجه بخشی از جامعه‌ی اروپایی شدم. در ایتالیا، من و برادرم اوقات خوشی داشتیم. برادرم در ده سالگی، كودك نابغه‌ای بود كه در برنامه‌های زنده‌ی تلویزیونی ظاهر می‌شد و می‌توانست معادلات مكعبی را در لحظه حل كند؛ آن روزها در ایتالیا انجام چنین كاری ناممكن فرض می‌شد .

معلم‌ها می‌گفتند من آینده‌ی درخشانی ندارموقتی مدرسه را شروع كردم، یك كلمه ایتالیایی نمی‌دانستم. معلم‌ها می‌گفتند این بچه آینده‌ی درخشانی ندارد؛ اما در پایان سال اول، من شاگرد دوم كلاس بودم و در پایان سال دوم، شاگرد اول كلاس .

این به من ثابت كرد كه می‌توانم با دیگران رقابت كنم و موفق شوم. بعد از فروپاشی شوروی، تصمیم گرفتیم برگردیم، چون به پدرم كه متخصص ادبیات روم باستان است، پیشنهاد شد ریاست یكی از دپارتمان‌های دانشگاه پترزبورگ را به عهده بگیرد .

در مدارس روسیه شش زبان خارجی را همزمان یاد می‌گرفتیماوضاع روسیه آن‌موقع كمی آشفته بود. در روسیه، فضای كاملا متفاوتی را از ایتالیا تجربه كردم؛ اما دوستش داشتم؛ چون در روسیه‌ی دهه‌ی ۹۰، یك سری مدارس آزمایشی‌ وجود داشتند كه همه‌چیز در آن‌ها تدریس می‌شد؛ مثلا اینكه باید شش زبان خارجی را همزمان یاد می‌گرفتیم و دروسی مانند ریاضی، شیمی و زیست در سطحی بود كه در مدارس تخصصی تدریس می‌شد .

برادرم واقعا نابغه بود و چندین بار پشت سر هم قهرمان المپیاد جهانی ریاضی و برنامه‌نویسی شد. من فقط بهترین شاگرد مدرسه بودم كه حالا در چند مسابقه‌ی محلی در زمینه‌های مختلف رتبه می‌آوردم؛ ولی هر دو به‌شدت به كدنویسی علاقه‌مند بودیم .

ما از ایتالیا یك كامپیوتر IBM PC/XT با خود آورده‌ بودیم و اوایل دهه‌ی ۹۰، یكی از معدود خانواده‌های روسی بودیم كه می‌توانستیم خودمان برنامه‌نویسی یاد بگیریم. من و برادرم به‌شدت عاشق كدنویسی بودیمدر دانشگاه، برای همكلاسی‌هایم وب‌سایت طراحی می‌‌كردم و بعد از مدتی، شركت خودم را راه‌اندازی كردم كه به «فیسبوك روسیه» معروف شد؛ البته ما دلمان نمی‌خواهد آن را به این نام صدا بزنیم، چون خیلی از كارهایی كه كردیم، قبل از فیسبوك بود و به‌نوعی راه توسعه‌ی شبكه‌های اجتماعی را تا سال‌ها بعد تعریف كرد .

اسم شركت ما VK بود كه در ۲۱ سالگی و وقتی تازه فارغ‌التحصیل شده بودم، تأسیسش كردم. پس از مدتی VK به حدود ۱۰۰ میلیون كاربر فعال روزانه رسید كه برای آن روزها آمار شگفت‌انگیزی بود و درنهایت به بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبكه‌ی اجتماعی در روسیه، اوكراین، قزاقستان و چند كشور پساشوروی تبدیل شد .

منبع : https://www.zoomit.ir/social-network/419766-pavel-durov-interview-tucker-carlson/

مجله فن آوری

 
مایكروسافت و OpenAI باز هم به نقض كپی‌رایت متهم شدند
1403/02/12
آیفون ۱۵ در آمریكا به اندازه آیفون ۱۴ محبوب نیست
1403/02/12
انسان‌تباران دنیسووا چه كسانی بودند؟
1403/02/12
هوش مصنوعی وارد آیفون شد؛ اما نه آن‌طور كه فكرش را می‌كنید
1403/02/12
افشاگری در دادگاه؛ مایكروسافت به‌دلیل ترس از گوگل روی OpenAI سرمایه‌گذاری كرد
1403/02/12
باگ‌های آزاردهنده جدیدی وارد ویندوز ۱۱ شده‌اند
1403/02/12
گوشی آیفون ۱۶ كی عرضه می‌شود؟
1403/02/12
بازی‌های سرگرم‌كننده پلتفرم لینكدین در دسترس قرار گرفتند
1403/02/12
به ابرخودرو بتمن سلام كنید؛ باابهت، پرسرعت و خشن
1403/02/12
منشا دومین قمر زمین، دهانه‌ای در ماه است
1403/02/12
گوگل خواستار اصلاح قوانین مهاجرت آمریكا برای جذب استعدادهای هوش مصنوعی شد
1403/02/12
اپل واچ اولترا امسال تغییرات بزرگی به خود نمی‌بیند
1403/02/12
استقبال چشمگیر از جاروبرقی رباتیك ۲۰۲۴ سامسونگ در كره
1403/02/12
One UI 6.1 یكی از محبوب‌ترین آپدیت‌های نرم‌افزاری تاریخ سامسونگ است
1403/02/12
فروشگاه فایروال، معرفی چند برند برتر دزدگیر اماكن
1403/02/12
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد
1403/02/12
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com