علت ریزش موها چیست؟

علت ریزش موها چیست؟پزشكی و سلامتعلمیشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتریزش مو تا حدی اتفاقی طبیعی محسوب می‌شود؛ اما چه موقع ریزش مو غیرعادی و نشانه وجود مشكل است و باید به پزشك مراجعه كرد؟تبلیغاتریزش مو می‌تواند تجربه ناخوشایندی باشد و ممكن است در عرض چند هفته تا چند ماه مقدار زیادی از موهای خود را از دست بدهیم .

رشد مو دارای چهار مرحله است: آناژن، مرحله‌ای كه در آن مو به‌طور فعال درحال رشد است؛ كاتاژن، مرحله قبل از توقف رشد مو؛ تلوژن، زمانی كه رشد مو متوقف می‌شود و اكسوژن، زمانی كه مو از فولیكول جدا شده و می‌ریزد .

مرحله‌ آناژن دو تا هشت سال، مرحله كاتاژن دو هفته و مرحله تلوژن حدود سه ماه طول می‌كشد تا درنهایت موها بریزند. در طول زندگی فرد، هر فولیكول مو چرخه توصیف‌شده را ۱۰ تا ۳۰ بار طی می‌كند. با افزایش سن، آناژن یا مرحله رشد كوتاه‌تر می‌شود و فولیكول‌های موی كمتری در مرحله آناژن باقی می‌مانند .

همه ریزش‌های مو واقعی نیستند. در بسیاری از مواقع، ریزش مو در واقع شكستگی مو است. شكستگی ممكن است براثر برس كشیدن بیش از حد موها یا استفاده از مدل‌های مویی مانند بافتن رخ دهد كه پوست سر را می‌كشند. شكستگی مو همچنین می‌تواند درنتیجه‌ی استفاده مكرر از مواد شیمیایی قوی یا استفاده مداوم از سشوار و اتو مو رخ دهد .

به‌طور معمول روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهیمریزش مو به اندازه‌ای بیشتر از مقدار مویی كه دوباره رشد می‌كند، می‌تواند نشانه ای از آلوپسی باشد. آلوپسی اصطلاح پزشكی برای ریزش مو است. انوع مختلفی از ریزش مو وجود دارد: از ریزش موی ناشی از هورمون‌ها گرفته تا ریزش موی ناشی از اختلالات خودایمنی .

ریزش مو علت‌های متعددی دارند. عواملی نظیر رژیم غذایی، استرس بدنی یا روانی شدید، تغییرات هورمونی، اختلالات خودایمنی، داروهای خاص و سلامت پوست سر می‌توانند بر مقدار و نوع ریزش مو تاثیر بگذارند.Getty Imagesدر نوعی از آلوپسی به نام تلوژن افلوویوم مقداری از موها به‌طور ناگهانی از سراسر پوست سر می‌ریزد .

جراحی‌های بزرگ، موارد شدید آنفلوانزا یا كووید ۱۹، شیمی‌درمانی، دیابت، كم‌خونی، اختلالات تیروئید، نوسانات هورمونی و مجموعه‌ای از مشكلات سلامتی دیگر می‌توانند موجب این نوع ریزش مو شوند. تغییرات هورمونی در طول بارداری می‌تواند توقف ریزش مو را در پی داشته باشد، اما در دوران پس از زایمان موجب آغاز تلوژن افلوویوم شود .

وقتی مقدار انرژی در دسترس محدود باشد، بدن ممكن است رشد مو را متوقف كند تا زمانی كه بیمار هستیم یا استرس داریم، بتواند انرژی را جای دیگری صرف كند. اغلب اوقات این وضعیت سه تا شش ماه طول می‌كشد و پس از آن رشد مو دوباره شروع می‌شود .

سایر اشكال رایج آلوپسی شامل ریزش موی با الگوی مردانه و زنانه می‌شود. ویژگی ریزش موی با الگوی مردانه پس رفتن خط رویش مو است و ویژگی ریزش موی با الگوی زنانه، نازك شدن و كم پشت شدن كلی موها است. هم مردان و هم زنان بسته به سطح هورمون‌های خاص می‌توانند دچار هر یك از این الگوهای ریزش مو شوند .

بیشتر بخوانیدچگونه از ریزش مو جلوگیری كنیم؟28 شهریور 02مطالعه '6استرس چگونه موجب سفید شدن مو می‌شود5 بهمن 98مطالعه '4سلامت پوست سر نیز می‌تواند بر میزان ریزش مو تأثیر بگذارد. التهاب پوست سر مثلا براثر پسوریازیس می‌تواند رشد مو را توقف كند، اما این وضعیت درمان‌شدنی است .

شرایط كمتر شناخته‌شده مانند درماتیت سبوره‌ای كه نوعی بیماری قارچی است نیز می‌تواند موجب التهاب شود. درماتیت سبوره‌ای موجب خارش پوست سر می‌شود و خاراندن پوست سر می‌تواند به فولیكول‌های مو آسیب بزند.افراد دارای موهای بلند شاید حس كنند موهای آن‌ها بیشتر می‌ریزد .

علت ممكن است آن باشد كه به دلیل بلندبودن تارهای مو، موها روی شانه بیشتر به چشم می‌آید. اما در صورت كم شدن حجم موها، ظاهر شدن تكه‌های بدون مو روی پوست سر یا پسروی خط رویش مو بهتر است به پزشك مراجعه كنید .

پوست، مو و ناخن منعكس‌كننده سلامتی كلی شما هستند و بررسی وضعیت آن‌ها به متخصصان در تشخیص بیماری‌های زمینه‌ای همچون مشكلات قلبی و كبدی، كم خونی و التهاب مفاصل كمك می‌كند. در شبكه‌های اجتماعی محصولات فراوانی برای تقویت رشد مو تبلیغ می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/419858-why-do-we-lose-so-much-hair/

مجله فن آوری

 
هواوی مخفیانه بودجه تحقیقات برخی از دانشگاه‌های آمریكا را تأمین می‌كند!
1403/02/14
رخ‌نمایی پرچمدار پرقدرت و مورد انتظار سونی؛ اكسپریا ۱ مارك ۶ را ببینید
1403/02/14
فضاپیمای چانگ‌ای ۶ پرتاب شد؛ آغاز ماموریت چین برای نمونه‌برداری از نیمه پنهان ماه
1403/02/14
پردازنده اختصاصی كامپیوتر ۲۰۲۴ هواوی هم‌سطح M2 اپل و 13700H اینتل ظاهر شد
1403/02/14
قاتل پرچمدار بعدی وان پلاس در راه است
1403/02/14
سونی رقیب گلكسی A55 را با جك هدفون و اسپیكرهای متفاوت عرضه می‌كند
1403/02/14
مدیر مالی اپل: به رشد ما در عربستان و تركیه توجه كنید، نه افت درآمد در چین
1403/02/14
SSD-های ۳۰۰ ترابایتی به‌زودی ظهور می‌كنند
1403/02/14
پوكو F6 پرو بار دیگر رؤیت شد؛ این بار با پردازنده پرچمدار و ۱۶ گیگابایت رم
1403/02/14
ماكت آیفون ۱۶ بار دیگر با چیدمان جدید دوربین‌ها لو رفت
1403/02/14
تاریخ رونمایی شیائومی ۱۵ لو رفت؟
1403/02/14
انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلكسی S22 متوقف شد
1403/02/14
اسپیكر عرضه‌نشده اپل بار دیگر رؤیت شد؛ این بار در دست راننده فرمول یك
1403/02/14
جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت؛ از خلاصه‌سازی متن تا جست‌و‌جو عمیق
1403/02/14
سازوكار بلاك‌كردن در ایكس اصلاح شد
1403/02/14
پلی‌استیشن پلاس دارید؟ این بازی‌های رایگان را همین حالا تجربه كنید
1403/02/14
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com