بررسی گلكسی A55؛ درجازدن ملال‌آور سامسونگ در بازاری رقابتی

میان‌رده‌ی نونوارشده‌ی سامسونگ به‌لطف فریم فلزی‌اش، اكنون حس‌وحال پریمیوم‌تری دارد؛ اما در برخی زمینه‌ها، ضعف محسوسی نسبت به رقبا دارد.

بررسی گلكسی A55؛ درجازدن ملال‌آور سامسونگ در بازاری رقابتیبررسی گوشی موبایلمطالب موبایلبررسیدوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳مطالعه 25 دقیقهمهرداد عیسی‌لوزینب عابدی‌رادمیان‌رده‌ی نونوارشده‌ی سامسونگ به‌لطف فریم فلزی‌اش، اكنون حس‌وحال پریمیوم‌تری دارد؛ اما در برخی زمینه‌ها، ضعف محسوسی نسبت به رقبا دارد .

تبلیغاتهرسال شور و شوق زیادی برای از راه رسیدن دستگاه‌های پرچمدار برندهای مختلف داریم و به‌عنوان خوره‌های تكنولوژی، برای دیدن محصولات جدید لحظه‌شماری می‌كنیم؛ اما باید قبول كنیم كه طی سال‌های اخیر و به‌لطف شرایط اقتصادی، افق دیدمان گسترده‌تر شده است و میان‌رده‌ها هم جذابیت‌های بیشتر و بیشتری برایمان پیدا كرده‌اند .

شاید خیلی از ما كه سال‌به‌سال گوشی‌های پرچمدار را پشت‌به‌پشت خریداری می‌كردیم، حالا باید خوش‌شانس باشیم تا محصول خوبی از بازار میان‌رده‌ها گیرمان بیاید. برای همین است كه از دیدن دستگاه‌های خوش‌قیمت و با كیفیت در بازار، واقعا خوشحال می‌شویم .

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}تماشا در یوتیوبگوشی هوشمند گلكسی A55 از سوی فروشگاه آریا برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است .

از بخت خوب ما، بازار میان‌رده‌ها هم طی این سال‌ها تكان اساسی خورده و گوشی‌های به‌یادماندنی‌ای را میزبانی كرده است. از محصولاتی همچون سری گلكسی A سامسونگ تا سری X پوكو و ردمی نوت‌ها، نشان داده‌اند كه می‌توانیم با صرف هزینه‌ای نسبتا معقول، به كیفیت و امكاناتی درخور دسترسی داشته باشیم .

حتما شما هم با من هم‌عقیده هستید كه سری A5x سامسونگ را باید جزو جذاب‌ترین میان‌رده‌های بازار به‌حساب بیاوریم. محصولاتی كه همیشه می‌توانند بازار كشور را به‌وجد بیاورند و جزو گزینه‌های محبوب مردم به‌حساب می‌آیند .

گلكسی A55 نسل جدید گوشی‌های محبوب سامسونگ، به تازگی وارد بازار كشور شده است و با توجه به وضعیت نوسانی قیمت ارز، فعلا با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی، در بازار حضور دارد.عكاس: محمد مردانه / زومیتگلكسی A55 از جهات مختلفی جذابیت دارد؛ مثلا اولین گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ با ۱۲ گیگابایت رم به‌حساب می‌آید، طراحی متفاوتی دارد و پریمیوم‌تر از گوشی نسل پیش به‌نظر می‌رسد، چهار سال پشتیبانی سیستم عامل دریافت می‌كند و نمایشگر آن از نسل قبل بزرگ‌تر است .

مهم‌ترین رقیب گلكسی A55، پوكو X6 پرو به‌حساب می‌آید و همان‌طور كه در مقاله‌ی بررسی پوكو X6 پرو در زومیت هم اشاره كردیم، یك گوشی همه‌فن حریف و اقتصادی است. اما به‌جز رقبای برندهای دیگر، A55 باید ارزش خریدش در مقایسه با نسل قبل هم را ثابت كند تا بتواند علاوه‌بر كاربران برندهای دیگر، دلیل محكمی برای مجاب كردن كاربران نسل‌های قبل به آپگرید كردن گوشی فراهم كند .

در بررسی پیش‌رو و مثل همیشه، عیار میان‌رده‌ی جدید سامسونگ را با ذره‌بین زومیت می‌سنجیم و در مورد ارزش خرید آن در شرایط فعلی بازار صحبت می‌كنیم. پس تا انتهای بررسی با ما همراه باشید.كپی لینكپریمیوم‌تر از همیشه؛ اما به چه بهایی؟طراحی Key Island، تخت شدن فریم و فلزی شدن آن، اولین نكات جدیدی هستند كه در ظاهر گلكسی A55 به‌چشم می‌آیند .

زبان طراحی Key Island در A25 و A35 نیز به‌كار گرفته شده است و باوجود ثابت ماندن باقی المان‌ها مثل چینش دوربین‌ها، می‌تواند برای خیلی از كاربران،‌ گریزی از طراحی تكراری و ملال‌آور مشترك بین رده‌های مختلف گوشی‌های سامسونگ باشد .

البته كه وجه تفاوت A55 با دو مدلی كه نام بردم، فلزی بودن فریم است و شركت كُره‌ای نشان می‌دهد كه حداقل امسال، توجه ویژه‌ای به A55 دارد.باوجود اینكه فریم تخت، مثل باقی ترندهای «اپلی»، طرفداران زیادی دارد، اما برخی از تصمیمات كُره‌ای‌ها در پیاده‌سازی طراحی مدنظرشان، ناامیدم می‌كند .

در Key Island، كل فریم تخت است اما قسمتی كه كلیدهای فیزیكی پاور و صدا را میزبانی می‌كند، طراحی برآمده و خمیده‌ای دارد. بعلاوه، بخش‌های تخت، بافت فلز برس‌خورده دارند و قسمت برآمده، صیقلی و صاف پیاده‌سازی شده است .

فلزی شدن فریم، بدون شك حس یك دستگاه با كیفیت و پریمیوم را منتقل می‌كند، اما می‌تواند احساسات متناقض دیگری را هم در كاربر برانگیزد. فارغ از اینكه حس‌وحال بافت برس‌خورده را چندان نمی‌پسندم، فكر می‌كنم كه دو تكه شدن بافت فریم، از زیبایی و یكپارچگی بصری آن می‌كاهد .

ایده‌ی جالب Key Island با انتخاب‌های بحث‌برانگیز طراحی، حس متناقضی در كاربر برمی‌انگیزدبا گذر از بحث حس‌وحال كاربری كه می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد، نباید فراموش كنیم كه فریم فلزی به سنگین‌تر شدن دستگاه می‌انجامد و وزن A55 با حدود ۱۱ گرم افزایش نسبت به نسل قبل، حالا به ۲۱۳ گرم می‌رسد .

ضمنا، نمایشگر A55 هم ۰٫۲ اینچ نسبت به A54 بزرگ‌تر است، بنابراین میان‌رده‌ی پریمیوم سامسونگ، با هیچ متر و معیاری جمع‌وجور یا سبك به‌حساب نمی‌آید.در كنار تمام فاكتورهایی كه ذكر كردم، فریم تخت و ضخامت قابل توجه ۸٫۲ میلی‌متری دستگاه (بدون تغییر نسبت به نسل قبل) به مدیریت بهینه‌ی آن در دست هم هیچ كمكی نمی‌كند .

تقریبا تمام دوستانم در دفتر زومیت هم با در دست گرفتن A55 همین حس را داشتند، بنابراین به استقرا و بدون یافتن مثال نقض در افراد اطرافم، می‌توانم بگویم كه احتمالا شما هم از در دست گرفتن A55 حس‌وحال چندان خوبی را تجربه نخواهید كرد .

خوشبختانه در كنار تغییرات بحث‌برانگیز، عامل مثبتی كه می‌تواند كفه‌ی ترازو را كمی به نفع A55 به سمت تعادل حركت دهد، رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز میان‌رده‌ی ۲۰۲۴ سامسونگ خواهد بود. گلكسی A54 در چهار رنگ مشكی، آبی یخی، بنفش یاسی و زرد لیمویی راهی بازار می‌شود و سامسونگ با اضافه كردن پسوند Awesome به نام این رنگ‌ها، ترند رنگی جدیدی را وارد دنیای گوشی‌های میان‌رده‌اش می‌كند .

عكاس: محمد مردانه / زومیتمهم‌ترین نقطه‌ی قوت طراحی گوشی برای من همین رنگ‌ها به‌حساب می‌آید. سرزندگی و طیف رنگی جالبی كه در زوایای مختلف در بدنه‌ی گوشی مشاهده می‌كنیم، بعلاوه هماهنگی جذاب در رنگ بدنه‌ی شیشه‌ای با فریم فلزی، می‌تواند حتی سخت‌پسندترین كاربرها را هم راضی كند .

رنگ‌بندی چشم‌نواز و سرزنده، A55 را به‌یكی از زیباترین‌ها تبدیل می‌كندخوبی رنگ‌های روشن A55 این است كه اثر انگشت و چربی دست را به‌هیچ‌وجه روی خود نمایان نمی‌كند، اما به‌نظر می‌رسد این حقیقت برای مدل مشكی صدق نكند .

بنابراین اگر بخواهید به‌سراغ رنگ مشكی بروید، باید قاب محافظ را هم جزو لیست خریدتان قرار دهید و با تبعاتی همچون بیشتر شدن ضخامت گوشی و اصطلاحا «بددست‌تر» شدن آن هم كنار بیایید. گلكسی A55 مثل نسل قبل گواهی IP67 را هم دریافت كرده است، به‌این‌معنی كه می‌تواند در برابر گرد‌وغبار و آب مقاومت كند .

كپی لینكنمایشگر بزرگ‌تر و روشن‌ترتغییر دیگر A55 نسبت به نسل قبل، در بخش نمایشگر خود را نشان می‌دهد. حالا كاربران به‌جای نمایشگر ۶٫۴ اینچی، با فضایی به ابعاد ۶٫۶ اینچ سروكار خواهند داشت؛ اما این اولین نكته‌ای نیست كه در مورد نمایشگر، نظرمان را جلب می‌كند .

متاسفانه با بزرگ‌تر شدن نمایشگر، حاشیه‌های آن تغییری نكرده‌اند و نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۸۶ درصدی، همچنان انتظارمان را برای بهترین میان‌رده‌ی سامسونگ برآورده نمی‌كند.عكاس: محمد مردانه / زومیتنكته‌ی جالب دیگر اینكه سامسونگ برای نمایشگر بزرگ‌تر، همان وضوح تصویر A54 یعنی ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیكسل را در نظر گرفته است؛ به‌این‌معنی كه حالا تراكم پیكسلی نمایش اندكی كمتر به‌دست می‌آید، اما خوشبختانه تفاوت در حدی نیست كه به چشم برسد .

كُره‌ای‌ها امسال برای محافظت از نمایشگر، برنامه‌ی جدیدی چیده‌اند و حالا روی آن را با +Gorilla Glass Victus محافظت می‌كنند.تنها تغییر اساسی نمایشگر، بزرگ‌تر شدن استپنل نمایشگر از نوع OLED با نرخ نوسازی بیشینه‌ی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از +HDR10 است و سامسونگ می‌گوید كه می‌تواند تا ۱۰۰۰ نیت هم روشنایی تولید كند .

در تست‌های سنجش روشنایی نمایشگر كه به‌روال همیشه، انجام می‌دهیم، روشنایی نمایشگر را در حالت خودكار را بیشتر از این مقدار و در حدود ۱۵۰۰ نیت به‌دست آوردیم. در حالت تنظیمات دستی هم بیشترین روشنایی نمایشگر را حدود ۵۹۰ نیت اندازه‌گیری كردیم .

به‌لطف پشتیبانی از استاندارد +HDR10، روشنایی صفحه‌نمایش حین پخش محتوای HDR از اعدادی كه در پاراگراف قبل ذكر كردم نیز فراتر می‌رود و به‌حدود ۲۰۰۰ نیت می‌رسد كه واقعا عجیب‌وغریب و البته جذاب است.عملكرد نمایشگر گلكسی A55 دربرابر رقبامحصول/آزمایشحداقل روشناییحداكثر روشنایینسبت كنتراستsRGBDCI P3دستیخودكارموضعیپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاگلكسی A55۱٫۵۵۹۰۱۵۰۰∞۹۹٫۷ درصد(Natural)۲٫۴۸۲٫۸ درصد(Vivid)۳٫۸پوكو X6 پرو۲٫۱۵۵۸۴۱۴۴۰∞۹۹٫۲ درصد(Original Color)۳٫۱۹۶٫۵ درصد(Saturated)۳٫۱گلكسی A54۱٫۸۷۵۹۲۱۳۱۷٫۵∞۱۰۰ درصد(Natural)۳۱۰۰ درصد(Vivid)۴٫۵پوكو F5۲٫۳۶۰۱۱۲۴۳∞۱۰۰ درصد(Standard)۱٫۵۱۰۰ درصد(Saturated)--شیائومی 13T۲۵۷۳۱۶۱۷∞۱۰۰ درصد(Original Color)۱٫۶۹۹٫۴ درصد(Saturated)۵گلكسی S23 FE۱٫۹۶۰۷٫۵۱۳۱۵∞۹۸٫۷ درصد(Natural)۱٫۵۱۰۰ درصد(Vivid)۴موتورولا اج ۴۰۳۶۶۸۱۴۷۵∞۹۸ درصد(Natural)۱٫۶۹۹٫۶ درصد(Saturated)۳٫۷ریلمی 11 پرو پلاس۱٫۸۵۳۵۹۳۰∞۱۰۰ درصد(Cinematic)۱٫۵۱۰۰ درصد(Brilliant)۴٫۲ناتینگ فون 1۲٫۴۵۶۷۸۳۰∞۹۷٫۴ درصد(Standard)۱٫۱۸۸٫۶ درصد(Alive)۱٫۵تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند .

نمایشگر A55 به‌جز پرنور بودن، در نمایش رنگ‌ها هم عملكرد خوب و قابل قبولی از خود به ثبت می‌رساند. پوشش‌دهی فضاهای رنگی و دقت رنگ‌ها در هر دو پروفایل Vivid و Natural، در حدو‌اندازه‌ای هست كه تجربه‌ی بصری استانداردی از تماشای محتوا روی نمایشگر A55 داشته باشید .

نكته‌ای كه در این بخش لازم می‌دانم به آن اشاره كنم، وضعیت رقیب هم‌قیمت و سرسخت A55 یعنی پوكو X6 پرو است. میان‌رده‌ی باكیفیت چینی‌ها با تكیه‌بر نمایشگر ۱۲ بیتی، حداقل روی كاغذ به‌راحتی می‌تواند گوی سبقت را از A55 با نمایشگر ۸ بیتی، برباید .

با توجه به تغییراتی كه سامسونگ در راستای پریمیوم‌تر گوشی میان‌رده‌اش در پیش گرفته است، امیدوار هستیم كه سال آینده شاهد دل كندن كُره‌ای‌ها از نمایشگر ۸ بیتی باشیم.علاقه‌ی كُره‌ای‌ها به پنل ۸ بیتی، می‌تواند در میدان رقابت برایشان گران تمام شودبرای تكمیل تجربه‌ی كاربر از دریافت محتوا، اسپیكرهای دوتایی برای پخش صدا وارد عمل خواهند شد .

اسپیكر اصلی در بخش پایین فریم و به‌صورت یك شیار ساده تعبیه شده است. اسپیكر دوم نیز در محل اسپیكر مكالمه قرار دارد. بلندی صدای اسپیكرها را خوب ارزیابی می‌كنیم اما وقتی صدا را تا آخر زیاد كنید، فركانس‌های زیر چندان خوب پخش نمی‌شوند .

عملكرد اسپیكرها در پخش صداهای بم و صدای خواننده در آهنگ‌های باكلام یا پادكست‌ها، قابل قبول است: بنابراین اگر بخواهید به‌جای هدفون، با اسپیكرهای گوشی پادكست مورد علاقه‌تان را گوش دهید، به مشكل خاصی برنخواهید خورد .

كپی لینكدوربین تكراری، عملكرد كسل‌كنندهاگر شباهت‌ها و تفاوت‌های ابعاد، ساختار و نمایشگر گلكسی A55 با نسل گذشته را كنار بگذاریم، شاید، ثابت‌ترین المان ظاهری گوشی، دوربین‌های آن باشند كه در یك تركیب خطیِ عمودی و بدون برآمدگی خاصی، در بدنه‌ی گوشی تعبیه شده‌اند .

این دوربین‌ها نه‌تنها از نظر ظاهری، بلكه از نظر مشخصاتی نیز تفاوت بسیار اندكی با نمونه‌های به‌كاررفته در گلكسی A54 دارند.عكاس: محمد مردانه / زومیتمتأسفانه ابزارهای موجود امكان استخراج مدل حسگرهای به‌كاررفته را از نرم‌افزار گوشی نداشتند؛ اما برخی از منابع می‌گویند دوربین اصلی گلكسی A55 از حسگر ۵۰ مگاپیكسلی و 1/1 .

56 اینچی IMX906 سونی با پیكسل‌های ۱٫۰ میكرومتری در پسِ لنزی عریضی با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیكال OIS استفاده می‌كند و از فوكوس خودكار تشخیص فاز PDAF نیز بهره می‌گیرد؛ مشخصاتی كه روی كاغذ با نمونه‌ی به‌كاررفته در گلكسی A54 مو نمی‌زند .

حسگر دوربین اصلی از فیلتر رنگی Quad-Bayer (به بیان سونی) استفاده می‌كند؛ بنابراین هر ۴ پیكسل مجاور، رنگ مشابهی را ثبت می‌كنند و در نتیجه، با تركیب این پیكسل‌ها، گوشی عكس‌ها را با ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیكسل و پیكسل‌هایی به‌ابعاد ۲ میكرومتری ثبت می‌كند؛ البته امكان عكاسی با وضوح بومی ۵۰ مگاپیكسل نیز وجود دارد كه در بهترین حالت، در شرایط نوری ایده‌آل برای ثبت جزئیات بیشتر، ارزش استفاده دارد .

عكاس: محمد مردانه / زومیتدر گلكسی A55 از دوربین تله‌فوتو خبری نیست؛ بنابراین گوشی برای بزرگ‌نمایی، به ابعاد نسبتا بزرگ دوربین اصلی و حسگر ۵۰ مگاپیكسلی‌اش اتكا دارد كه البته در نهایت، برای بزرگ‌نمایی‌های ۲-۳برابری، می‌تواند نتیجه‌ی رضایت‌بخشی تولید كند در سطوح بالاتر، نتایج نه‌چندان پروضوح و بعضا آبرنگی تحویل می‌گیرید .

دوربین اولتراواید گلكسی A55 مشخصات فنی یكسانی با نسل گذشته دارد: حسگری ۱۲ مگاپیكسلی و 1/3.06 اینچی (احتمالا IMX258 سونی) با پیكسل‌های ۱٫۱۲ میكرومتری كه در پسِ لنز عریض با میدان دید ۱۲۳ درجه و دیافراگم f/2 .

2 جا خوش كرده است. از آنجا كه از فوكوس خودكار خبری نیست، گوشی برای عكاسی ماكرو، مانند گلكسی A54 به ماژول ۵ مگاپیكسلی با لنز f/2.4 اتكا دارد.دوربین سلفی گلكسی A55 از حسگر ۳۲ مگاپیكسلی و 1/2.74 اینچی IMX616 سونی با پیكسل‌های ۰٫۸ میكرومتری و فوكوس ثابت بهره می‌گیرد و در پس لنزی عریض با دیافراگم f/2 .

2 قرار دارد. به‌دلیل استفاده‌ی حسگر از فیلتر رنگی Quad-Bayer، هر ۴ پیكسل مجاور با هم تركیب می‌شوند و تصویری ۸ مگاپیكسل تشكیل می‌دهند؛ البته در حالتی كه از میدان دید عریض (سلفی‌های گروهی) استفاده می‌كنید، عكس‌ها در نهایت با آپ‌اسكیل به ۱۲ مگاپیكسل ذخیره می‌شوند .

مشخصات فنی یكسان دوربین‌ها با گلكسی A54 به ما می‌گویند كه اگر پیشرفتی در كیفیت عكس‌های گلكسی A55 در كار باشد، به‌لطف تغییرات احتمالی خود حسگرها، الگوریتم پردازش تصویر سامسونگ یا پردازنده‌ی سیگنال تصویر در دلِ تراشه‌ی Exynos 1480 خواهد بود .

دوربین اصلیدوربین اولتراوایددوربین اصلی گلكسی A55 در روشنایی روز، عكس‌هایی با جزئیات معقول و سطح نویز نسبتا كنترل‌شده ثبت می‌كند؛ اما در مواجهه با طبیعت و گل و گیاه، تمایل بسیاری به اشباع‌كردن رنگ‌ها به‌نمایش می‌گذارد؛ ضمن اینكه گستره‌ی دینامیكی عكس‌‌ها نیز معمولی است و نباید در محیط‌های چالشی، منتظر سطح خارق‌العاده‌ای از جزئیات در سایه‌روشن تصویر باشید .

عكس‌های دوربین اولتراواید كمی سافت‌تر و كم‌جزئیات‌تر هستند؛ اما مادامی‌كه عكس‌ها را در مقیاس شبكه‌های اجتماعی استفاده كنید، با مشكل خاصی مواجه نخواهید شد.دوربین اصلیدوربین اولتراوایدمادامی‌كه منابع نوری معقولی در محیط وجود داشته باشید، دوربین اصلی گلكسی A55 در تاریكی عملكرد آبرومندانه‌ای با سطح جزئیات رضایت‌بخش، گستره‌ی دینامیكی مناسب و رنگ‌های خوشایند به‌نمایش می‌گذارد؛ اما سطح افت عكس‌های اولتراواید بسیار شدیدتر است و عكس‌های آن بسیار سافت و آبرنگی ثبت می‌شوند .

كپی لینكگالری عكس‌های گلكسی A55برای آنكه به تصویر بهتری از عملكرد دوربین گلكسی A55 دست یابیم، دوربین اصلی آن را در دو سناریو با دوربین گوشی‌های گلكسی A54 و گلكسی A52s نیز مقایسه كردیم.در سناریوی مقایسه‌ای نخست، عكسی از بهزاد مرعشیان گرفتیم، آنچه در همان ابتدا به چشم می‌آید، عملكرد ضعیف‌تر HDR گلكسی A52s از دو گوشی دیگر و ضعف جزئی HDR درمقایسه‌با گلكسی A54 است .

گلكسی A55گلكسی A54گلكسی A52sبرش عكس گلكسی A55برش عكس گلكسی A54برش عكس گلكسی A52sبا نگاهی دقیق‌تر، گلكسی A55، رنگ پوست بهزاد را بهتر از دو گوشی دیگر ثبت كرده است و در زمینه‌ی بافت پوست نیز دقیق‌تر كار كرده؛ اما جزئیات موهای صورت، در عكس گلكسی A54 بهتر از دو گوشی دیگر هستند .

در سناریوی دوم، یك عكس منظره‌ای از تراس زومیت ثبت كردیم كه نور چالش‌برانگیزی در آن وجود ندارد كه گوشی را در ثبت جزئیات سایه‌روشن به زحمت بیندازد. در این عكس‌ها در همان نگاه نخست می‌توان متوجه شد كه رنگ‌های گلكسی a55 بیش‌از حد گرم و رنگ‌های A54 نیز اندكی اشباع هستند .

در سناریوی دوم، رنگ‌های A52s بهتر از دو گوشی دیگر از آب درآمده‌اند.گلكسی A55گلكسی A54گلكسی A52sبرش عكس گلكسی A55برش عكس گلكسی A54برش عكس گلكسی A52sگلكسی A52s به‌لطف ابعاد بزرگ‌تر عكس‌هایش (۱۶ در برابر ۱۲٫۵ مگاپیكسل)، در چالش جزئیات نیز از دو گوشی به‌روزترِ سامسونگ پیشی می‌گیرد .

گلكسی A55 با هر سه دوربین اصلی، اولتراواید و سلفی، قابلیت فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را دارد. ویدیوهای دوربین اصلی با رنگ‌های جذاب، كنتراست و جزئیات بالا و گستره‌ی دینامیكی وسیع، در زمره‌ی بهترین‌های كلاس میان‌رده قرار می‌گیرد؛ اما ویدیوهای دوربین اولتراواید جزئیات چندانی ندارند .

در مجموع دوربین گلكسی A55 برای كاربرانی كه به‌دنبال عكاسی حرفه‌ای نیستند و عمدتا با هدف آپلود در شبكه‌های اجتماعی یا مشاهده‌ی عكس در خود گوشی، عكاسی می‌كنند، عملكرد راضی‌كننده‌ای به‌نمایش می‌گذارد؛ اما فراتر نمی‌رود .

انتظار داشتیم كه سامسونگ برای نسل جدید، محبوب‌ترین سری گوشی‌های هوشمندش، تلاش بیشتری به‌خرج دهد، تصور اینكه با كمی افزایش بودجه، می‌توان دستگاهی مثل پیكسل ۷ را تهیه كرد كه از نظر عملكرد دوربین یك‌سروگردن بالاتر از A55 قرار می‌گیرد، كمی مأیوسمان می‌كند .

كپی لینكسریع‌تر از قبل و كُندتر از رقباارتقاء نستبا رضایت‌بخش عملكرد تراشه، به‌ویژه در بخش پردازش گرافیكی، جاماندگی دوربین گلكسی A55 را كم‌وبیش جبران می‌كند. میان‌رده‌ی جدید سامسونگ توان پردازشی موردنیازش را با تراشه‌ی ۴نانومتری Exynos 1480 جبران می‌كند .

تراشه‌ی Exynos 1480 چینش یكسانی از هسته‌ها شامل ۴ هسته‌ی نسبتا قدرتمند Cortex-A78 و ۴ هسته‌ی كم‌مصرف Cortex A55 را به‌عنوان CPU به‌كار می‌گیرد؛ در واقع تنها تفاوت CPU تراشه‌ی جدید به فركانس ۲٫۷۵ گیگاهرتزی هسته‌های Cortex-A78 بازمی‌گردد كه ۳۵۰ مگاهرتز (۱۴ درصد) افزایش یافته؛ درحالی‌كه هسته‌های كم‌مصرف مانند گذشته با فركانس ۲٫۰ گیگاهرتز كار می‌كنند؛ بنابراین عمده‌ی بهبود عملكرد CPU به‌لطف افزایش فركانس و ارتقاء فرآیند ساخت تراشه (۵ به ۴نانومتری) حاصل شده است .

عكاس: محمد مردانه / زومیتدرحالی‌كه هسته‌های CPU در Exynos 1480، تغییر چندانی تجربه نمی‌كنند، پردازنده‌ی گرافیكی مجتمع در این تراشه از واحد ۵ هسته‌ی Mali-G68 MP5 شركت آرم به نمونه‌ی اختصاصی سامسونگ موسوم به Xclipse 530 ارتقا یافته كه پیشرفت چشم‌گیرتری به‌حساب می‌آید؛ این پردازنده با همكاری AMD و بر پایه‌ی معماری RDNA2 توسعه یافته است .

سامسونگ می‌گوید تراشه‌ی بهبودیافته‌ی Exynos 1480 را سیستم خنك‌كننده‌ای همراهی می‌كند كه حالا ۷۰ درصد بزرگ‌تر شده؛ از سوی دیگر سامسونگ در بازارهای جهانی نسخه‌ی ۴ گیگابایت رم را كنار گذاشته است و میان‌رده‌ی جدیدش را با رم ۶، ۸ یا ۱۲ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت با پشتیبانی از كارت حافظه‌ی microSD به‌فروش می‌رساند .

در بازار ایران عمدتا می‌توان مدل‌های ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایت گلكسی A55 را یافت.عملكرد حافظه‌ ذخیره‌سازی گلكسی A55 دربرابر رقبامدل‌ها ٫ عملكردنرخ خواندن ترتیبی(مگابایت‌برثانیه)نرخ نوشتن ترتیبی(مگابایت‌برثانیه)نرخ خواندن تصادفی(مگابایت‌برثانیه)نرخ نوشتن تصادفی(مگابایت‌برثانیه)گلكسی A55۱۴۱۰٫۴۷۸۳۱٫۱۷۵۵٫۴۱۵۷٫۹۲موتورولا اج ۴۰۱۸۷۳٫۹۹۱۶۲۳٫۳۹۲۳۷۲۴۲٫۶۷ریلمی 11 پرو پلاس۱۸۷۸٫۸۹۱۷۷۴٫۱۶۲۴۰٫۳۴۲۳۸٫۶۴پوكو X6 پرو۹۷۶٫۳۹۰۸٫۲۲۴۶٫۴۲۴۳٫۹*تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

كره‌ای‌ها درباره‌ی نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازی گلكسی A55 اطلاعاتی ارائه نمی‌دهند؛ اما با مقایسه‌‌ی نتایج به‌دست‌آمده در بنچمارك‌ها، به‌نظر می‌رسد كه ماژول به‌كاررفته در میان‌رده‌ی جدید سامسونگ، كُندتر از نمونه‌های UFS 3 .

1 و UFS 4.0 به‌كاررفته در رقبا و از نوع UFS 2.1 باشد كه برای محصولی با برچسب قیمتی گلكسی A55 ناامیدكننده است.وقتی عملكرد گلكسی A55 را با A54 مقایسه می‌كنیم، متوجه بهبود ۱۶ تا ۲۲ درصدی CPU و بهبود حدود ۴۶ درصدی عملكرد پردازنده‌ی گرافیكی می‌شویم .

این اعداد به‌خودی خود، نتایج مطلوبی به‌شمار می‌آیند؛ البته مادامی‌كه به رقبای A55 نگاهی نیندازیم! میان‌رده‌ی جدید سامسونگ در پردازش‌های CPU و عملكرد در بازی‌ها، به‌ترتیب با اختلاف ۲۰ و ۶۳ درصد از پوكو X6 پرو جا می‌ماند؛ دستگاهی كه چندماه قبل از گلكسی A55 وارد بازار شد .

عملكرد گلكسی A55 در برابر رقبامحصول/بنچماركتراشهSpeedometer 2.0GeekBench 6GFXBenchتجربه‌ی وب‌گردیتوان محاسباتی GPUتوان محاسباتی CPUشبیه‌ساز بازیVulkan/MetalSingle/MultiAztec RuinsOnscreen/1440pVulkan/Metalگلكسی A55Exynos 1480۱۰۵۴۱۴۵۱۱۷۰۳۴۸۲۲۷۱۹پوكو X6 پروDimensity 8300-Ultra۱۶۷۴۸۷۹۱۳۹۷۴۳۹۳۶۳۵۲موتورولا اج ۴۰ Dimensity 8020۵۴۴۶۹۶۱۱۲۴۳۶۸۸۳۱۲۰ریلمی 11 پرو پلاس Dimensity 7050۷۲٫۳۲۳۷۷۹۶۱۲۴۴۳۱۶۱۰ردمی نوت 12 پرو پلاس Dimensity 1080۷۸٫۲۲۳۰۸۹۷۰۲۴۰۴۱۵۱۰گلكسی A54Exynos 1380۵۸٫۵۱۳۰۱۸۱۰۰۶۲۸۴۳۱۹۱۳پوكو F5Snapdragon 7+ Gen 2۷۵٫۸۳۳۶۳۱۶۰۴۴۲۷۸۴۸۳۶شیائومی ۱۳ لایتSnapdragon 7 Gen 1۶۲٫۱۲۰۲۲۹۳۵۲۶۰۰۲۲۱۶*تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

سامسونگ هیچ تغییری در ظرفیت باتری میان‌رده‌ی جدیدش نسبت به نسل قبل به‌وجود نیاورده و آن را با همان ظرفیت آشنای ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی روانه‌ی بازار كرده است. از آنجایی كه گلكسی A54 شارژدهی آبرومندانه‌ای دارد، انتظار می‌رود كه با بهینه‌تر شدن تراشه، در نسل جدید، وضعیت بهتری را نیز شاهد باشیم .

عمر باتری گلكسی A55 دربرابر رقبامحصول/بنچماركنمایشگرباتریپخش ویدیوكاربری روزمرهابعاد، وضوح و نرخ نوسازیمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتگلكسی A55۶٫۶ اینچ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیكسل۵۰۰۰۲۹:۴۴۱۳:۴۸پوكو X6 پرو۶٫۶۷ اینچ۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیكسل۵۰۰۰۲۰:۰۰۱۲:۳۵موتورولا اج ۴۰۶٫۵۵ اینچ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیكسل۴۴۰۰۲۰:۰۰۸:۳۰ریلمی 11 پرو پلاس۶٫۷ اینچ۲۴۲۰ × ۱۰۸۰ پیكسل۵۰۰۰۲۵:۰۰۱۴:۵۲ردمی نوت 12 پرو پلاس۶٫۶۷ اینچ۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیكسل۵۰۰۰۱۶:۵۰۱۰:۳۵گلكسی A54۶٫۴ اینچ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیكسل۵۰۰۰۲۳:۴۶۱۲:۲۶پوكو F5۶٫۶۷ اینچ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیكسل۵۰۰۰--۱۲:۵۵شیائومی ۱۳ لایت۶٫۵۵ اینچ ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیكسل۴۵۰۰۱۶:۴۷۱۰:۲۱* تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

گلكسی A55 حدود ۱۴ ساعت شارژدهی استفاده‌ی روزمره و ۳۰ ساعت شارژدهی هنگام پخش ویدیوی HD معیار زومیت با روشنایی ۲۰۰ نیت و حالت پرواز، عملكرد بسیار خوبی را در زمینه‌ی شارژدهی به‌نمایش گذاشت؛ میان‌رده‌ی جدید سامسونگ در این بخش علاوه‌بر آنكه از نسل گذشته پیشی می‌گیرد، حریف قدرتمندش، پوكو X6 پرو را نیز از پیش‌رو برمی‌دارد .

متأسفانه امسال نیز سامسونگ در توان شارژ سازگار با میان‌رده‌اش تغییری ایجاد نكرد؛ گلكسی A55 در بالاترین حالت با توان ۲۵ وات به‌صورت سیمی شارژ می‌شود و البته برای دسترسی به این توان نیز باید شارژر به‌صورت جداگانه تهیه كنید؛ چرا كه در جعبه‌ی دستگاه از آداپتور خبری نیست .

برای مقایسه باید بگویم كه شیائومی گوشی میان‌رده‌اش، پوكو X6 پرو را با شارژر ۶۷ وات عرضه می‌كند.كپی لینكتجربه‌ی One UI 6.1؛ لذت‌بخش و كاملحتما شما هم با من موافق هستید كه در مورد یك گوشی میان‌رده، بهترین معیار برای قضاوت عملكرد، تجربه‌ی كاربری نرم‌افزار به‌حساب می‌آید .

از آنجایی كه عمده‌ی كاربران گوشی‌های این‌چنینی، انتظار عجیب و غریبی از عملكرد گوشی‌هایشان ندارند و مهم‌ترین موضوع را لگ نزدن‌های رابط كاربری و هنگ نكردن و كند نبودن آن اعلام می‌كنند.گلكسی A55 به لطف عملكرد سخت‌افزاری قابل دفاع و با تكیه بر آخرین نسخه‌ی پوسته‌ی سامسونگ، یعنی One UI 6 .

1 بر پایه‌ی اندروید ۱۴،‌ هر انتظاری كه از یك گوشی «روان و راه‌دست» در ذهنتان دارید، برآورده می‌كند. ضمن اینكه وعده‌ی چهارسال آپدیت سیستم عامل و پنج سال آپدیت امنیتی، A55 را به یكی از گوشی‌های ركورددار در رده‌ی كاربری خودش تبدیل می‌كند .

تا صحبت از آپدیت نرم‌افزاری داغ است، بد نیست اشاره كنم كه A55 اولین گوشی سامسونگ لقب می‌گیرد كه به قابلیت Seamless Update مجهز می‌شود. به‌لطف این قابلیت، روند آپدیت گوشی دیگر متكی بر ریبوت‌های چندمرحله‌ای و پیاپی نخواهد بود و تمام تغییرات، در پس‌زمینه اعمال می‌شود و در نهایت با یك‌بار ریستارت، سیستم عامل با ویژگی‌های جدید در دسترس كاربر قرار خواهد گرفت .

قابلیت Seamless Update وجه تمایز A55 با تمام گوشی‌های سامسونگ استباوجود اینكه قابلیت‌های AI سامسونگ كه تجربه‌ی نرم‌افزاری در هم‌تنیده با هوش مصنوعی را برای گوشی‌های پرچمدار این شركت به‌ارمغان می‌آورند، در بطن نرم‌افزار A55 در اختیار كاربران قرار نمی‌گیرند، اما جای پای ویژگی‌های دیگر One UI 6 .

1 در میان‌رده‌ی پریمیوم سامسونگ محكم است. بااین‌حساب، اگر از گوشی‌های مجهز به نسخه‌های قدیمی‌تر One UI قصد مهاجرت به A55 را داشته باشید، به‌سرعت متوجه تفاوت‌هایی از جمله انیمیشن‌های روان‌تر و سریع‌تر و تغییرات جذاب پنل تنظیمات سریع خواهید شد .

در One UI 6.1 صفحه‌ی Home تغییرات كوچكی به خود می‌بیند. مثلا نام برنامه‌ها (كه زیر آیكون آن‌ها نمایش داده می‌شود) خلاصه‌تر شده است و دیگر خبری از نام‌های دوخطی و شلوغ نیست. برای جابه‌جایی آیكون‌ها در صفحات مختلف نیز می‌توانید از هر دو دست كمك بگیرید؛ با یك دست آیكون را روی هوا نگه می‌دارید و با دست دیگر، به سمت صفحه‌ی مدنظرتان اسكرول می‌كنید .

تغییر مهم دیگری كه در One UI 6.1 اتفاق افتاده، حذف شدن ژست‌های حركتی یا اصطلاحا Navigation Gesture-های سامسونگ است. در این حالت، به‌جای دكمه‌های ناوبری متداول و قدیمی، سه خط زیر صفحه ظاهر می‌شد و كاربر با بالا كشیدن آن‌ها می‌توانست بین منوها جابه‌جا شود .

البته اگر به Gesture-های سامسونگ عادت داشتید، همچنان می‌توانید از طریق نصب اپلیكیشن Good Lock سامسونگ و افزونه‌ی NavStar، این قابلیت را مجددا برای خودتان فعال كنید.حتی اگر جزو آن دسته از كاربرانی هستید كه تغییرات رابط كاربری، چه جزئی و چه كلی،‌ محلی از ارعاب ندارد و صرفا روان بودن رابط كاربری برایتان اهمیت دارد، قطعا از تجربه‌ی One UI 6 .

1 روی گلكسی A55 لذت خواهید برد.كپی لینكارزش خرید پایین‌تر از رقباحال با تمام این صحبت‌ها، آیا گلكسی A55 ارزش خرید دارد؟ در پاسخ باید بگویم، چنانچه كاربر A54 یا حتی A52s هستید و می‌خواهید گوشی بعدی‌تان را بار دیگر از سامسونگ انتخاب كنید، بهتر است از خرید منصرف شوید؛ چرا كه صرف‌نظر از فریم فلزی، بهبود چشم‌گیری تجربه نخواهید كرد .

اگر به رابط كاربری One UI عادت ندارید و می‌توانید با HyperOS سر كنید، پوكو X6 پرو در سطح یكسان با قیمت گوشی سامسونگ، در اغلب بخش‌ها بهتر از گلكسی A55 است؛ نمایشگر 1.5K و ۱۲بیتی با حاشیه‌های باریك‌تر و پشتیبانی از دالبی‌ویژن در كنار تراشه‌ی به‌مراتب قدرتمندتر، از برتری‌های مهم میان‌رده‌ی پوكو به‌شمار می‌آیند .

با اندكی افزایش بودجه حتی می‌توانید به سراغ پیكسل ۷ و گلكسی S23 FE نیز بروید؛ اولی تجربه‌ی اندروید خالص و دوربینی كارآمد را به‌ارمغان می‌آورد و دومی دوربین بهتر و تراشه‌ای قدرتمندتر را در اختیارتان می‌گذارد .

منبع : https://www.zoomit.ir/mobile-review/419556-samsung-galaxy-a55-review/

مجله فن آوری

 
هواوی مخفیانه بودجه تحقیقات برخی از دانشگاه‌های آمریكا را تأمین می‌كند!
1403/02/14
رخ‌نمایی پرچمدار پرقدرت و مورد انتظار سونی؛ اكسپریا ۱ مارك ۶ را ببینید
1403/02/14
فضاپیمای چانگ‌ای ۶ پرتاب شد؛ آغاز ماموریت چین برای نمونه‌برداری از نیمه پنهان ماه
1403/02/14
پردازنده اختصاصی كامپیوتر ۲۰۲۴ هواوی هم‌سطح M2 اپل و 13700H اینتل ظاهر شد
1403/02/14
قاتل پرچمدار بعدی وان پلاس در راه است
1403/02/14
سونی رقیب گلكسی A55 را با جك هدفون و اسپیكرهای متفاوت عرضه می‌كند
1403/02/14
مدیر مالی اپل: به رشد ما در عربستان و تركیه توجه كنید، نه افت درآمد در چین
1403/02/14
SSD-های ۳۰۰ ترابایتی به‌زودی ظهور می‌كنند
1403/02/14
پوكو F6 پرو بار دیگر رؤیت شد؛ این بار با پردازنده پرچمدار و ۱۶ گیگابایت رم
1403/02/14
ماكت آیفون ۱۶ بار دیگر با چیدمان جدید دوربین‌ها لو رفت
1403/02/14
تاریخ رونمایی شیائومی ۱۵ لو رفت؟
1403/02/14
انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلكسی S22 متوقف شد
1403/02/14
اسپیكر عرضه‌نشده اپل بار دیگر رؤیت شد؛ این بار در دست راننده فرمول یك
1403/02/14
جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت؛ از خلاصه‌سازی متن تا جست‌و‌جو عمیق
1403/02/14
سازوكار بلاك‌كردن در ایكس اصلاح شد
1403/02/14
پلی‌استیشن پلاس دارید؟ این بازی‌های رایگان را همین حالا تجربه كنید
1403/02/14
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com