هشدار مسدودیت برای بخش املاك «دیوار» و «شیپور»

مدیركل دفتر اقتصاد مسكن: بعضی ملك‌هایی كه وجود خارجی ندارد، در این سكوها آگهی شده و به‌صورت گسترده و با هماهنگی یكدیگر به قیمت‌سازی می‌پردازند.

هشدار مسدودیت برای بخش املاك «دیوار» و «شیپور»فناوری ایرانفناوریسه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰مطالعه 3 دقیقهمهتاب جودكیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمدیركل دفتر اقتصاد مسكن: بعضی ملك‌هایی كه وجود خارجی ندارد، در این سكوها آگهی شده و به‌صورت گسترده و با هماهنگی یكدیگر به قیمت‌سازی می‌پردازند .

تبلیغاتمدیركل دفتر اقتصاد مسكن در هشداری به «دیوار» و «شیپور»، برای ایجاد بخش احراز هویت مالك و كد پستی املاك به این پلتفرم‌ها یك هفته مهلت داد و گفت كه در غیر این صورت بخش مسكن دیوار و شیپور مسدود خواهد شد .

این نخستین بار نیست كه سكوهای اینترنتی حوزه مسكن چنین هشداری دریافت می‌كنند.برپایه خبر ایرنا، ابوالفضل نوروزی، مدیركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سوء‌استفاده برخی دلالان و سوداگران از سایت‌های شیپور، دیوار و سایر پلتفرم‌هایی كه در زمینه انتشار آگاهی املاك فعالیت ‌می‌كنند، گفت:شاهدیم این افراد بعضی ملك‌هایی كه به هیچ عنوان وجود خارجی ندارد، در این سكوها آگهی كرده و به‌صورت گسترده و با هماهنگی یكدیگر به قیمت‌سازی می‌پردازند .

- ابوالفضل نوروزی، مدیركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازیبه گفته او طبق تاكید شورای عالی مسكن، «هر ملكی كه بخواهد در سامانه‌ها و سكوهای انتشار آگهی ثبت شود، باید ابتدا احراز هویت مالك و كدپستی آن انجام شود؛ به‌عبارتی آن ملك باید در سامانه املاك و اسكان وجود خارجی داشته باشد» .

مدیركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی تاكید كرد: «اگر این سكوها تا هفته آینده نسبت به اجرایی كردن این بخش كه وب‌سایت آن نیز ایجاد شده اقدام نكنند، قسمت املاك این سكوهای اینترنتی با مجوز نهادهای امنیتی مسدود خواهد شد .

»این نخستین‌بار نیست كه موضوع قیمت‌گذاری و احراز هویت سبب اختلاف وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت با سكوهای اینترنتی حوزه مسكن می‌شود و هر بار با ادامه این روند تغییری موقت در شكل فعالیت این پلتفرم‌ها اتفاق می‌افتد یا به هشدار و اخطار می‌انجامد .

ساماندهی سكوهای فروش آنلاین پیش از این در سال ۱۳۹۹ هم مورد توجه قرار گرفت و درنهایت سبب حذف موقت قیمت آگهی‌ها در پلتفرم‌ها شد. با این همه منتقدان معتقد بوده‌اند كه این كار تاثیری در كنترل قیمت مسكن نداشته است و باید روی احراز هویت تمركز كرد .

در آن زمان غیرواقعی‌بودن آگهی‌ها، سوء‌استفاده دلالان بازار مسكن و تاثیر قیمت‌سازی كاذب بر بازار مسكن زیر ذره‌بین بود؛ چنان كه امروز هم همین موارد مورد اعتراض دولت است. دراین‌باره بیشتر بخوانیدمجلس موافق بازگشت قیمت مسكن و خودرو به پلتفرم‌های آگهی آنلاین استبحث درباره این موضوع در این‌سال‌ها ادامه داشت و كار تا آنجا پیش رفت كه خرداد سال پیش رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسكن بر «نظارت بر عملكرد سكوهای ارتباطی در زمینه بازار مسكن و اجاره‌بها به‌منظور جلوگیری از سوداگری و قیمت‌سازی در بازار مسكن» تاكید كرد .

به‌دنبال این دستور، در شهریور ۱۴۰۲ كمیته نظارت بر كسب‌وكارهای مجازی وزارت صمت در نامه‌ای به اتحادیه كشوری كسب‌وكارهای مجازی خواستار تعلیق فعالیت و نماد درج آگهی دیوار و شیپور به دلیل اجرا نكردن «ضوابط خاص درج آگهی حوزه مسكن» شد .

در آن زمان محمدحسین قمری، رئیس كمیته نظارت بر كسب‌وكارهای مجازی وزارت صمت به ایرنا گفته بود:بیش از ۲ ماه از تاكید و اخطار كمیته نظارت بر كسب‌وكارهای مجازی و ابلاغ قانون احراز هویت به این پلتفرم‌ها می‌گذرد اما آن‌ها با توجیه كاهش آمار آگهی‌ها، حاضر به اجرای زیرساخت‌های فنی آن نبوده و عملاً موضوع را اجرایی نكرده‌اند .

- محمدحسین قمری، رئیس كمیته نظارت بر كسب‌وكارهای مجازی وزارت صمتقمری تاكید كرده بود كه كمیته نظارت بر كسب‌وكارهای مجازی حتماً با جدیت موضوع را پیگیری و در صورت ادامه تخلف، با كسب‌وكارهای خاطی با قاطعیت برخورد می‌كند .

همزمان سیدجواد سادات فریزنی، مشاور وزیر راه و شهرسازی از درخواست این وزارتخانه برای اتصال بخش مسكن سكوهای اینترنتی مثل شیپور و دیوار به سامانه املاك و اسكان خبر داد و گفت كه احراز موجودیت ملك آگهی شده پیشنهاد نمایندگان سكوهای انتشار آگهی حوزه مسكن و كارشناسان این حوزه بوده است .

درنهایت مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا از «همكاری خوب» بخشی از سكوهای انتشار آگهی با وزارت راه و شهرسازی و صمت خبر داده و گفته بود كه قرار شده آگهی به شرط تایید هویت ملك و مالك با اتصال به سامانه املاك و اسكان منتشر شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420019-blockage-warning-for-divar-and-sheypoor/

مجله فن آوری

 
هواوی مخفیانه بودجه تحقیقات برخی از دانشگاه‌های آمریكا را تأمین می‌كند!
1403/02/14
رخ‌نمایی پرچمدار پرقدرت و مورد انتظار سونی؛ اكسپریا ۱ مارك ۶ را ببینید
1403/02/14
فضاپیمای چانگ‌ای ۶ پرتاب شد؛ آغاز ماموریت چین برای نمونه‌برداری از نیمه پنهان ماه
1403/02/14
پردازنده اختصاصی كامپیوتر ۲۰۲۴ هواوی هم‌سطح M2 اپل و 13700H اینتل ظاهر شد
1403/02/14
قاتل پرچمدار بعدی وان پلاس در راه است
1403/02/14
سونی رقیب گلكسی A55 را با جك هدفون و اسپیكرهای متفاوت عرضه می‌كند
1403/02/14
مدیر مالی اپل: به رشد ما در عربستان و تركیه توجه كنید، نه افت درآمد در چین
1403/02/14
SSD-های ۳۰۰ ترابایتی به‌زودی ظهور می‌كنند
1403/02/14
پوكو F6 پرو بار دیگر رؤیت شد؛ این بار با پردازنده پرچمدار و ۱۶ گیگابایت رم
1403/02/14
ماكت آیفون ۱۶ بار دیگر با چیدمان جدید دوربین‌ها لو رفت
1403/02/14
تاریخ رونمایی شیائومی ۱۵ لو رفت؟
1403/02/14
انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلكسی S22 متوقف شد
1403/02/14
اسپیكر عرضه‌نشده اپل بار دیگر رؤیت شد؛ این بار در دست راننده فرمول یك
1403/02/14
جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت؛ از خلاصه‌سازی متن تا جست‌و‌جو عمیق
1403/02/14
سازوكار بلاك‌كردن در ایكس اصلاح شد
1403/02/14
پلی‌استیشن پلاس دارید؟ این بازی‌های رایگان را همین حالا تجربه كنید
1403/02/14
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com