معجزه وویجر ۱ رقم خورد؛ فضاپیمای كهنه‌كار ناسا دوباره با زمین ارتباط برقرار كرد

دانشمندان ناسا پس از صرف ماه‌ها تلاش برای عیب‌یابی وویجر ۱، سرانجام موفق شدند ارتباطات با این فضاپیمای ۴۶ ساله را از سر بگیرند.

معجزه وویجر ۱ رقم خورد؛ فضاپیمای كهنه‌كار ناسا دوباره با زمین ارتباط برقرار كردنجوم و فضاعلمیسه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 3 دقیقهمیلاد میركانیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدانشمندان ناسا پس از صرف ماه‌ها تلاش برای عیب‌یابی وویجر ۱، سرانجام موفق شدند ارتباطات با این فضاپیمای ۴۶ ساله را از سر بگیرند .

تبلیغاتفضاپیمای نمادین وویجر ۱ كه دورترین فرستاده‌ی بشر به فضا محسوب می‌شود، پس از ماه‌ها ارسال پیام‌های بی‌معنی، بالأخره توانست به‌طور قابل درك با زمین ارتباط برقرار كند.وویجر ۱ در سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد و در عرض چند سال از كنار مشتری و زحل گذر كرد .

این فضاپیما از آن زمان به‌طور پیوسته از خورشید فاصله گرفت تا آنكه در سال ۲۰۱۲ به فضای میان‌ستاره‌ای وارد شد. بااین‌حال، در اواسط نوامبر ۲۰۲۳، انتقال پیام از وویجر ۱ دچار مشكل شد و مهندسان ناسا تلاشی تدریجی را برای عیب‌یابی فضاپیما آغاز كردند .

در نهایت، زحمات آن‌ها نتیجه داد و ناسا ۲۲ آوریل اعلام كرد كه اطلاعات واضحی در مورد سلامت و وضعیت كاوشگر خود دراختیار دارد.سوزان داد، مدیر پروژه وویجر در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، در زمانی كه تیم مأموریت همچنان در تلاش برای حل مشكل بود، در گفت‌وگو با ساینتیفیك آمریكن گفت: «این جدی‌ترین مشكلی محسوب می‌شود كه از زمان مدیریت پروژه تجربه كرده‌ام .

ازدست‌دادن ارتباط با فضاپیما ترسناك است.» مدیر وویجر كمی قبل‌تر در مصاحبه‌ای دیگر با ارز تكنیكا گفته بود فقط معجزه می‌تواند موجب برقراری ارتباط دوباره با وویجر ۱ شود.فضاپیمای وویجر ۱ اسطوره‌ای علمی محسوب می‌شودفضاپیمای وویجر ۱ اسطوره‌ای علمی محسوب می‌شود .

این كاوشگر كشف كرد كه آیو، قمر مشتری نه‌تنها مانند قمر همراه زمین جهانی مرده نیست، بلكه دنیایی ابرآتشفشانی است. داده‌های این فضاپیما از وجود احتمالی عناصر مایع روی سطح تیتان، قمر زحل حكایت كرد. وویجر ۱ همچنین برای بیش از یك دهه، نگاهی اجمالی به فضای فراتر از قلمرو خورشید ما ارائه داده است .

بااین‌حال، حضور طولانی‌مدت در محیط خشن فضا، به وویجر ۱، كاوشگری كه برای فقط چهار سال طراحی شده بود، آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر وارد كرده است. به‌طور خاص، تضعیف عملكرد سامانه‌ی تأمین برق، ناسا را مجبور كرده است كه از بین ۱۰ ابزار فضاپیما، ۶ عدد را خاموش كند .

همچنین از آنجا كه فاصله‌ی بسیار زیاد وویجر ۱ از زمین موجب شده دستیابی به یك سیگنال از كاوشگر تقریباً یك روز زمینی زمان‌بر باشد، ارتباط با فضاپیما به‌مراتب ضعیف‌تر از همیشه شده است.بیشتر بخوانیدمهندسی بی‌نهایت: دوقلوهای وویجر؛ كاوشگران آسمان‌ها تا بی‌نهایت21 مرداد 01مطالعه '21ناسا علت ارسال پیام‌های مبهم از وویجر ۱ را كشف كرد و با معمایی جدید مواجه شد12 شهریور 01مطالعه '4وقتی آخرین نقص ارتباطی پاییز گذشته رخ داد، دانشمندان همچنان می‌توانستند سیگنا‌ل‌هایی را به كاوشگر ارسال كنند و می‌توانستند دریابند كه فضاپیما در حال كار است؛ اما مشكل این بود كه وویجر ۱ نمی‌توانست به‌طرز معنی‌دار به پیام‌ها پاسخ بدهد و براساس توصیف ناسا، تمام آنچه می‌فرستاد، «الگویی تكرارشونده از صفر و یك‌ها بود .

» تیم مأموریت، منشأ مشكل را در بخشی از سامانه‌ی كامپیوتر فضاپیما به نام زیرسیستم داده‌های پرواز (FDS) تشخیص داد و دریافت كه تراشه‌ای خاص در آن سیستم از كار افتاده است.خرابی تراشه از دسترسی كامپیوترهای وویجر به بخش مهمی از كد نرم‌افزاری مورد استفاده برای بسته‌بندی اطلاعات ارسالی به زمین ممانعت می‌كرد .

مهندسان نتوانستند تراشه را تعمیر كنند؛ اما به‌گفته‌ی ناسا، موفق شدند كد یادشده را به تكه‌های مجزا تقسیم كنند و به بخش‌های مختلف در حافظه‌‌ی FDS انتقال دهند. اولین فرمان‌ها برای تعمیر فضاپیما ۱۸ آوریل ارسال شد .

با وجود مجموع مسافت تقریباً ۵۰ میلیارد كیلومتری برای رفت و برگشت پیام، تیم مأموریت باید نزدیك به دو روز كامل برای دریافت پاسخ صبر می‌كرد.تیم مأموریت، منشأ مشكل را در بخشی از سامانه‌ی كامپیوتر فضاپیما تشخیص دادسرانجام در ۲۰ آوریل، ناسا تأیید كرد كه تلاش اولیه برای تعمیر وویجر ۱ جواب داده است .

به‌گفته‌ی آژانس فضایی، دستورات اضافی به‌منظور بازنویسی سایر كدهای ازدست‌رفته‌ی سیستم FDS، ازجمله فرمان‌های مورد نیاز برای بازیابی توانایی فضاپیما در ارسال داده‌های علمی به زمین، برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده است .

هرچند اكنون به‌نظر می‌آید كه وویجر ۱ درحال بهبود است، دانشمندان ناسا می‌دانند كه فضاپیمای كهنه‌كارشان برای همیشه دوام نخواهد آورد. دیر یا زود، نقصی كه آن‌ها قادر به رفعش نیستند، رخ خواهد داد یا ذخیره‌ی سوخت رو به كاهش فضاپیما برای همیشه تمام خواهد شد .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/420029-voyager-1-sends-readable-data-again/

مجله فن آوری

 
هواوی مخفیانه بودجه تحقیقات برخی از دانشگاه‌های آمریكا را تأمین می‌كند!
1403/02/14
رخ‌نمایی پرچمدار پرقدرت و مورد انتظار سونی؛ اكسپریا ۱ مارك ۶ را ببینید
1403/02/14
فضاپیمای چانگ‌ای ۶ پرتاب شد؛ آغاز ماموریت چین برای نمونه‌برداری از نیمه پنهان ماه
1403/02/14
پردازنده اختصاصی كامپیوتر ۲۰۲۴ هواوی هم‌سطح M2 اپل و 13700H اینتل ظاهر شد
1403/02/14
قاتل پرچمدار بعدی وان پلاس در راه است
1403/02/14
سونی رقیب گلكسی A55 را با جك هدفون و اسپیكرهای متفاوت عرضه می‌كند
1403/02/14
مدیر مالی اپل: به رشد ما در عربستان و تركیه توجه كنید، نه افت درآمد در چین
1403/02/14
SSD-های ۳۰۰ ترابایتی به‌زودی ظهور می‌كنند
1403/02/14
پوكو F6 پرو بار دیگر رؤیت شد؛ این بار با پردازنده پرچمدار و ۱۶ گیگابایت رم
1403/02/14
ماكت آیفون ۱۶ بار دیگر با چیدمان جدید دوربین‌ها لو رفت
1403/02/14
تاریخ رونمایی شیائومی ۱۵ لو رفت؟
1403/02/14
انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلكسی S22 متوقف شد
1403/02/14
اسپیكر عرضه‌نشده اپل بار دیگر رؤیت شد؛ این بار در دست راننده فرمول یك
1403/02/14
جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت؛ از خلاصه‌سازی متن تا جست‌و‌جو عمیق
1403/02/14
سازوكار بلاك‌كردن در ایكس اصلاح شد
1403/02/14
پلی‌استیشن پلاس دارید؟ این بازی‌های رایگان را همین حالا تجربه كنید
1403/02/14
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com