بررسی شیائومی پد 6S پرو؛ آیپد پروی اقتصادی

شیائومی هنوز نام بزرگی در دنیای تبلت‌ها نیست؛ اما موج تبلت‌های جدید شركت چینی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد آن‌ها اهداف بزرگی در سر دارند.

بررسی شیائومی پد 6S پرو؛ آیپد پروی اقتصادیبررسیمطالب تبلتبررسی تبلتسه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰مطالعه 20 دقیقهمحمد یوسفی‌زادهشیائومی هنوز نام بزرگی در دنیای تبلت‌ها نیست؛ اما موج تبلت‌های جدید شركت چینی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد آن‌ها اهداف بزرگی در سر دارند .

تبلیغاتتبلت‌ها عجیب‌ترین گجت‌های دنیا هستند. در نگاه اول، هر كاربری با دیدن یك تبلت خوش‌ساخت تصور می‌كند باید یكی از آن‌ها را داشته باشد. مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای باكیفیت در كنار فُرمی جذاب كه نه به اندازه گوشی موبایل كوچك است كه نتوان با آن كارهای جدی انجام داد و نه به اندازه‌ی لپ‌تاپ‌ها محدودیت حركتی ایجاد می‌كند .

به نظر می‌رسد چنین وسیله‌ای اگر طراحی مدرن و مناسبی داشته باشد می‌تواند به ابزاری فوق‌العاده كاربردی تبدیل شود كه سطح توانایی شما در تولید محتوا را به شكل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.اما بزرگ‌ترین چالش تبلت‌ها هم دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود .

گوشی‌های موبایل ابعادی جمع‌وجور دارند و به سخت‌افزاری مجهز شده‌اند كه در مقایسه با سایزشان، آن‌ها را از سطح یك گجت معمولی، به یك «اَبَرابزار» فوق‌العاده كاربردی تبدیل می‌كند. تقریبا هیچ كاری در دنیای دیجیتال وجود ندارد كه نتوانید آن‌ را به كمك گوشی موبایل انجام دهید .

از فیلم‌برداری و عكاسی گرفته، تا ویرایش تصاویر و ویدیوها، و از تماشای فیلم گرفته تا اجرای بازی‌ها و حتی كدنویسی. اما هرچقدر به سمت طیف حرفه‌ای‌تر فعالیت‌های دیجیتال حركت كنیم، راحتی استفاده از گوشی موبایل به تدریج كم و كمتر می‌شود .

خوشبختانه راه حل این مشكل اختراع شده است: لپ‌تاپ! پیدا كردن جایی بین گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها، سخت‌ترین كار یك تبلت به حساب می‌آیدلپ‌تاپ‌ها می‌توانند سخت‌افزاری مشابه یك كامپیوتر خانگی قدرتمند داشته باشند .

اما این قدرت را در فرمی قابل حمل ارائه می‌كنند و از این جهت، گجتی هستند كه به سختی می‌توان جایگزینی برای آن‌ها پیدا كرد. برای حل چالش‌های كار با گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ‌ها نمایشگری بسیار بزرگتر، صفحه‌كلید فیزیكی، پورت‌های متعدد و قابلیت‌های ارتباطی گسترده‌ای در اختیار كاربر قرار می‌دهند و به خوبی از پس انجام وظایف پیچیده و سنگین برمی‌آیند؛ چه برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید، چه یك ویرایشگر ویدیو و چه یك گیمر .

در نتیجه تبلت‌ها باید در فضایی كه از سویی توسط گوشی‌های موبایل و از سمت دیگر توسط لپ‌تاپ‌ها به خوبی پوشش داده می‌شود، خود را اثبات كنند. به همین دلیل بسیاری از كاربران، خرید تبلت را انتخاب خوبی نمی‌دانند .

اما قطعا برای هر كاربری، زمانی وجود داشته كه احساس كند نه گوشی موبایل و نه لپ‌تاپ نمی‌توانند درست یك كار خاص را به بهترین شكل انجام دهند و تبلت برای انجام دادن آن كار بهترین گزینه است. البته «كارِ خاص» هر كاربر، بسته به شغل یا سرگرمی هر شخص می‌تواند متفاوت باشد .

ممكن است یك كتاب‌خوان حرفه‌ای باشید كه تصمیم گرفته خرید كتاب الكترونیكی را جایگزین كتاب كاغذی كند؛ یا موبایل گیمری كه احساس می‌كند ابعاد گوشی نمی‌تواند همه استعدادهایش در Call of Duty Mobile را شكوفا كند و به دستگاهی با نمایشگر بزرگتر برای این كار نیاز دارد .

یا كارمندی كه بخش زیادی از فعالیت روزانه‌اش صرف خواندن ایمیل‌، مدیریت جریان پروژه‌ها و حضور در ویدیوكنفرانس‌ است و به وسیله‌ای تخصصی‌تر از گوشی، اما قابل حمل‌تر از لپ‌تاپ برای انجام این كارها نیاز دارد .

اما هرچقدر كه آیپدها در پُر كردن این خلا‌ٔ تكنولوژیك موفق هستند، تبلت‌های اندرویدی با استقبال كاربران روبرو نمی‌شوند. بر اساس آخرین آمارها، در فوریه ۲۰۲۴ اپل بیش از ۵۴ درصد از بازار تبلت‌ها را در اختیار دارد و سامسونگ با ۲۷ و آمازون با ۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند .

این آمار به خوبی نشان می‌دهد كاربران زیادی اعتقاد دارند كه «یك تبلت اندرویدی فقط یك گوشی اندرویدی است كه ابعادش بزرگتر شده است».آیا تبلت اندرویدی چیزی بیشتر از یك گوشی اندرویدی بزرگ است؟سامسونگ سال‌هاست كه تلاش می‌كند این تصور را از ذهن كاربران پاك كند .

اینكه تا به حال موفق به انجام چنین كاری شده یا نه موضوعی است كه باید جداگانه به آن پرداخت. اما به تدریج نام دیگری هم در كارزار به چالش كشیدن آیپدها، پررنگ‌تر از گذشته به چشم می‌خورد: شیائومی. سال ۲۰۲۳ برای واحد تبلت‌ شیائومی سالی نسبتا پركار بود .

شیائومی پد ۶، شیائومی پد SE، شیائومی پد ۶ پرو و شیائومی پد ۶ مكس تبلت‌هایی بودند كه توسط شركت چینی وارد بازار شدند و حالا نوبت به اولین مدل سال ۲۰۲۴ رسیده است. شیائومی پد 6S پرو دستگاهی است كه برای رقابت با آیپد ایر ۲۰۲۲ و گلكسی تب S9 FE معرفی شده و قصد دارد نشان دهد تبلت‌های اندرویدی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود كاربردی هستند .

فهرست مشخصات سخت‌افزاری شیائومی پد 6S پرومشخصاتتوضیحاتابعاد (میلیمتر)۲۸۷٫۷ در ۱۹۱٫۶ در ۶٫۳وزن‌ (گرم)۵۹۰ابعاد نمایشگر۱۲٫۴ اینچ با نسبت تصویر ۳ به ۲تكنولوژی نمایشگرIPS LCD - پشتیبانی از ۶۸ میلیارد رنگنرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتزحداكثر روشنایی ۹۰۰ نیتچیپستاسنپدراگون ۸ نسل ۲رم و فضای ذخیره‌سازی256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM512GB 12GB RAM, 1TB 16GB RAMدوربین اصلی۵۰ مگاپیكسلیf/1 .

8، سنسور 1/2.76 اینچیفیلم‌برداری4K@30/60fps1080p@30/60fpsدوربین سلفی۳۲ مگاپیكسلظرفیت باتری۱۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعتشارژ سریع۱۲۰ وات (صفر تا ۱۰۰ در ۳۵ دقیقه)كپی لینكآیپد پروی چینی‌هابا اینكه تبلت‌های سامسونگ و اپل هم شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارند، شیائومی پد 6S پرو از این نظر شباهت غیرقابل انكاری به آیپد پرو دارد .

بدنه و فریم آلومینیومی با حاشیه‌های كم اطراف نمایشگر و شاید مهم‌تر از همه، جزیره مربعی شكل دوربین‌های پشت دستگاه بدون شك یادآور آیپد پرو هستند. البته با توجه به سهم بسیار بالای اپل از بازار تبلت‌ها، به نظر می‌رسد شیائومی تصمیم درستی در خصوص الهام گرفتن طراحی پد 6S پرو از آیپدها گرفته باشد .

عكاس: محمد مردانه / زومیتاحتمالا شما هم موافقید كه سال‌ها استفاده از گوشی‌های هوشمند با بدنه‌ی شیشه‌ای باعث شده است حس در دست گرفتن گجت‌های آلومینیومی را از یاد ببریم. اما به محض در دست گرفتن پد 6S پرو، خاطرات گذشته زنده می‌شوند و دوباره می‌توانید حس لذت‌بخش لمس بدنه‌ای با فلز سرد را تجربه كنید .

تجدید دیدار با بدنه آلومینیومی واقعا لذت‌بخش است!شیائومی پد 6S پرو ۶٫۳ میلیمتر ضخامت دارد كه تقریبا برابر با ضخامت آیپد ایر ۶٫۱ میلیمتری و گلكسی تب S9 FE ۶٫۵ میلیمتری (به عنوان رقبای قیمتی آن در بازار ایران) به حساب می‌آید .

اما وزن تبلت شیائومی به شكل قابل توجهی بیشتر از رقباست. جایی كه ترازو، پد 6S پروی ۵۹۰ گرمی را تقریبا ۱۳۰ گرم سنگین‌تر از آیپد ایر و ۶۷ گرم سنگین‌تر از گلكسی تب S9 FE نشان می‌دهد.هرچند كه این عدد به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست، اما نباید فراموش كنید كه تبلت‌های اپل و سامسونگ هر دو ۱۰٫۹ اینچی هستند (در برابر نمایشگر ۱۲٫۴ اینچی تبلت شیائومی) .

با این حال در دنیای تبلت‌ها و با توجه به ابعاد و مدل استفاده از این گجت‌ها وزن بالاتر، بسیار بیشتر از ۱٫۵ اینچ نمایشگر بزرگتر به چشم می‌آید. نتیجه این وزن بیشتر، خستگی سریعتر دست‌ها در هنگام كار و تمایل بیشتر كاربر به قرار دادن تبلت روی یك سطح مانند میز است .

وام گرفتن از طراحی اپل حتی در محل قرارگیری كلیدهای فیزیكی دستگاه هم دیده می‌شود. در بالاترین قسمت لبه سمت راستی تبلت می‌توانید كلیدهای تنظیم صدا را پیدا كنید كلید پاور هم درست همانند آیپد ایر، در گوشه سمت راستیِ لبه‌ی بالایی دستگاه قرار گرفته .

مطابق انتظار این كلید نقش حسگر اثرانگشت را هم بازی می‌كند. اطراف بدنه همچنین می‌توانید مجموعه ۶تایی اسپیكرهای استریوی شیائومی پد 6S پرو را نیز مشاهده كنید. این مجموعه نه‌تنها به تولید صدای بلند و شفاف در فركانس‌های صوتی مختلف كمك می‌كنند، بلكه با پشتیبانی از Dolby Atmos، تجربه بهتری در زمان تماشای فیلم و كنفرانس‌های ویدیویی نیز در اختیارتان قرار خواهند داد .

البته احتمالا كاربران بسیار كمی هستند كه هنوز هم ترجیح می‌دهند به جای استفاده از هندزفری‌های بلوتوثی، صدای فیلم را از طریق بلندگوهای تبلت بشنوند! ضمنا خبری از جك ۳٫۵ میلی‌متری هدفون هم نیست.بیشتر از ۸۵ درصد از نمای روبرویی دستگاه را صفحه‌نمایش ۱۲٫۴ اینچی آن می‌پوشاند .

نسبت نمایشگر به بدنه در شیائومی پد 6S پرو تقریبا ۴ درصد بیشتر از همین رقم در آیپد ایر و گلكسی تب S9 FE است و باید امتیاز تلاش در راستای كاهش حاشیه‌های نمایشگر را به شیائومی داد. البته می‌توان از زاویه دید متفاوتی هم به این موضوع نگاه كرد .

زمانی كه یك تبلت را در دست می‌گیرید به فضایی اطراف صفحه برای قرار دادن انگشت‌های تكیه‌گاه نیاز دارید. این رویه بر خلاف گوشی‌های هوشمند است كه در آن‌ها عمدتا دستی كه پشت و انگشتی كه زیر گوشی قرار می‌گیرند وظیفه حفاظت از آن را نیز بر عهده دارند .

در نتیجه، كاهش بیش از حد حاشیه‌های اطراف نمایشگر یك تبلت احتمالا تصمیم چندان درستی نیست. با این حال شیائومی تصمیم گرفته كمی ریسك‌پذیر باشد و چند گام بیشتر به سمت مرز و نهایتِ راحتی استفاده از تبلت حركت كند .

شاید هم استفاده از یك نمایشگر نسبتا باكیفیت باعث شده باشد شیائومی ریسك كمتر كردن حاشیه‌های اطراف آن را بپذیرد تا بتواند نمایشگر را به بهترین شكل در معرض دید كاربران قرار دهد. صفحه‌نمایش شیائومی پد 6S پرو از نوع IPS LCD با وضوح 3K، حداكثر روشنایی اعلامی ۹۰۰ نیت و نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز است كه به مراتب بالاتر از نمایشگرهای ۶۰ و ۹۰ هرتزی اپل و سامسونگ قرار می‌گیرد .

البته كه نمایشگر IPS LCD و شباهت آن با پنل رقبای هم‌قیمت، چندان ناامیدمان نمی‌كند، اما شاید شما هم انتظار دیدن پنل OLED روی تبلتی با مشخصات و البته قیمت پد 6S پرو داشته باشید.تراكم پیكسلی 295ppi دیگر نقطه قوت این نمایشگر به حساب می‌آید، اما هنوز هم باید امتیاز بهترین نسبت تصویر را به آیپد ایر داد .

به نظر می‌رسد نسبت تصویر ۴ به ۳ در تبلت‌های اپل بهترین حالت ممكن برای استفاده از یك تبلت را در اختیار كاربران قرار می‌دهد. هرچند نسبت تصویر ۳ به ۲ در شیائومی پد 6S پرو بسیار بهتر از ۱۶ به ۱۰ عجیب و غریبی است كه بسیاری از تبلت‌های دیگر (از جمله تبلت‌های سامسونگ) از آن استفاده می‌كنند، اما همچنان از نظر كاربری، یك پله پایین‌تر از آیپدها قرار می‌گیرد .

عملكرد نمایشگر شیائومی پد 6S پرو در برابر رقبامحصول/آزمایشحداقل روشناییحداكثر روشنایینسبت كنتراستsRGBDCI P3دستیخودكارموضعیپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاشیائومی پد 6S پرو۵۵۴۷۷۸۰ (HDR)۱۵۶۹۹٫۴ درصد۳٫۲۹۷٫۹۴٫۲گلكسی تب اس 9 اولترا۲۵۰۲۹۱۰(HDR)∞۱۰۰ درصد (Original)۱٫۸۱۳۰ درصد(Vivid)۳٫۴شیائومی پد ۶ پرو۰٫۶۳۳۲۴۱۵۵۵۳۹۶٫۹ درصد۲٫۵۹۸٫۵ درصد(Saturated)۳٫۴آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۲۱٫۷۵۶۶۱۵۳۲(HDR)∞۱۰۰ درصد۱٫۸----آیپد پرو ۱۱ ۲۰۲۲۲٫۴۰۵۰۹۵۱۸۷۰۶۱۰۰ درصد۲٫۳----گلكسی تب اس ۸ اولترا۲٫۰۵۲۷۹۴۳ (HDR)∞۱۰۰ درصد(Natural)۳٫۱۱۰۰ درصد(Vivid)۵٫۴همانطور كه در جدول مشاهده می‌كنید، بر خلاف گفته‌ی شیائومی مبنی بر حداكثر روشنایی ۹۰۰ نیتی نمایشگر، در تست‌های زومیت حداكثر روشنایی صفحه‌نمایش پد 6S پرو در حالت HDR حدود ۷۸۰ نیت به دست آمده است .

هرچند در شرایط عادی، روشنایی صفحه مشكل‌ساز نیست، اما در زمان پخش ویدیو و یا كار كردن با دستگاه زیر نور آفتاب، باید این نكته را مدنظر قرار داد.در طرف مقابل، دقت صفحه‌نمایش شیائومی پد 6S پرو را باید یكی از نقاط قوت این تبلت به حساب آورد .

پوشش بیش از ۹۹ درصدی فضای رنگی sRGB و نزدیك به ۹۸ درصدی فضای رنگی DCI-P3 و خطای كمتر از ۵ درصد در هر دو حالت نشانگر تولید رنگ‌های دقیق در این نمایشگر هستند كه باز هم برای علاقمندان به مشاهده محتواهای ویدیویی نكته‌ای مثبت خواهد بود .

دیگر نكته قابل توجه درباره نمایشگر، قابلیت تنظیم دما و روشنایی صفحه بر اساس شرایط محیطی است كه باعث می‌شود تبلت به گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به مطالعه تبدیل شود.باوجود عملكرد فنی قابل قبول نمایشگر در پد 6S پرو، به نظر می‌رسد كه فاصله‌ی شیشه‌ی محافظ نمایشگر از پنل اندكی زیاد باشد؛ به‌همین دلیل، در حاشیه‌های صفحه، كمی سایه دیده می‌شود .

در صورتی كه چشمان تیزبینی داشته باشید، ممكن است چنین موضوعی حین كار با تبلت روی اعصابتان برود.كپی لینكتراشه؛ برگ برنده پد 6S پروبر خلاف سامسونگ كه برای نماینده‌اش در این بازه‌ی قیمتی، از چیپست ناامیدكننده Exynos 1380 استفاده كرده، شیائومی به سراغ رقیب قدرتمندتری برای به چالش كشیدن آیپد ایر مجهز به چیپ‌ست M1 رفته است .

تراشه‌ی SD 8 Gen 2 مغز متفكر شیائومی پد 6S پرو است كه به راحتی می‌تواند تبلت چینی‌ها را به ابزاری برای به انجام رساندن هر تسكی با هر سطحی از پیچیدگی و توان فنی مورد نیاز تبدیل كند.عملكرد شیائومی پد 6S پرو در برابر رقبامحصول/بنچماركتراشهSpeedometer 2 .

0GeekBench 6GFXBenchتجربه‌ی وب‌گردیتوان محاسباتی GPUتوان محاسباتی CPUشبیه‌ساز بازیVulkan/MetalSingle/MultiAztec RuinsOnscreen/1440pVulkan/Metalشیائومی پد 6S پروSnapdragon 8 Gen 2۱۵۶۸۶۶۷۱۹۱۵۵۲۵۴۴۱۶۵گلكسی تب اس ۹ اولتراSnapdragon 8 Gen 2۱۹۳۹۶۶۱۲۰۲۲۵۳۷۷۵۰۶۸پد ۶ پروSnapdragon 8+ Gen 1۱۲۴۶۹۹۹۱۷۵۶۴۴۳۳۳۴۴۷آیپد پرو ۲۰۲۲Apple M2۳۷۳۴۵۳۹۵۲۵۲۷۹۵۷۶۸۱۷۵گلكسی تب اس ۸ اولتراSnapdragon 8 Gen 1۱۰۲۶۸۸۷۱۶۲۹۳۶۶۳۲۸۳۷آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱Apple M1۲۱۲--۲۴۰۰۷۸۷۱۵۲٫۸۶۸٫۲از نظر عملكرد پردازشی، شیائومی پد 6S پرو نتایج قابل قبولی را به عنوان یك تبلت اندرویدی به ثبت رسانده است، اما نكات بحث‌برانگیزی در نتایج بنچمارك‌های این تبلت وجود دارد كه نمی‌توان ساده از كنار آن‌ها گذشت .

در درجه‌ی اول، چیپست تبلت شیائومی چند پله‌ای پایین‌تر از M1 اپل قرار می‌گیرد. با مقایسه اعداد ثبت شده توسط پد 6S پرو با نتایج بنچمارك‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ (كه از همان تراشه M1 به كار رفته در آیپد ایر ۲۰۲۲ استفاده می‌كند) می‌توانید تفاوت عملكرد را به شكل واضحی مشاهده كنید .

متاسفانه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هنوز هم با چیپست‌های اپل فاصله‌ای معنادار داردتبلت شیائومی با وجود داشتن چیپست یكسان با تبلتی مانند گلكسی تب اس ۹ اولترا، نمی‌تواند نتایج یكسانی با نماینده‌ی سامسونگ ثبت كند و باز هم پایین‌تر قرار می‌گیرد .

برای مثال در تست توان محاسباتی GPU، شیائومی پد 6S پرو حدود ۱۰ درصد ضعیف‌تر از گلكسی تب عمل می‌كند. این نتیجه در تست توان محاسباتی CPU و تست شبیه‌سازی بازی (هرچند با اختلاف كمتر) تكرار می‌شود. البته شاید بتوان اینطور توجیه كرد كه قیمت گلكسی تب اس ۹ اولترا ۲ برابر بیشتر از قیمت نماینده شیائومی است و با این حال اختلاف ۱۰ درصدی تفاوت آنقدر بزرگی نیست .

جدا از نتایج بنچمارك‌ها، نكته‌ای كه باید مورد توجه قرار بگیرد آن است كه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تقریبا از عهده‌ی انجام هر كاری بر خواهد آمد و احتمالا هیچ سناریوی كاربری‌ای وجود ندارد كه باعث هنگ كردن یا ضعیف به نظر رسیدن تراشه‌ی دستگاه شود .

فضای ذخیره‌سازی از نوع UFS 4.0 باعث می‌شود كه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، هیچ گونه كم‌و كاستی از بهترین تبلت‌های بازار نداشته باشد. پد 6S پرو در كانفیگ پایه، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار قرار می‌دهد كه همین مدل نیز برای بررسی در اختیار زومیت قرار داشت .

ضمن اینكه كاربران به جز این مدل، امكان انتخاب نسخه‌هایی با ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت یا یك ترابایت فضای ذخیره‌سازی را نیز خواهند داشت.زمانی كه در مورد قدرت سخت‌افزاری تبلت صحبت می‌كنیم، بد نیست در نظر داشته باشیم كه برخلاف سامسونگ و حتی اپل، رابط كاربری شیائومی امكانات چندان ویژه‌ای برای چندوظیفگی در اختیار كاربر قرار نمی‌دهد و قابلیت‌های در اختیار، مانند امكان باز كردن چهار پنجره به صورت هم‌زمان در حالت Workstation هم فشار خاصی به دستگاه وارد نمی‌كنند .

بااین‌حساب، شاید بتوان گفت قدرت پردازشی SD 8 Gen 2 برای تبلت شیائومی، تا حدی «Overkill» هم به‌حساب می‌آید.كپی لینكتجربه‌ی HyperOS؛ تكراری و نه‌چندان كاربردیشاید اصلی‌ترین وجه تمایز تبلت‌ها را باید در رابط كاربری و تجربه‌ی كاربری آن‌ها جست‌وجو كنیم .

بعد از بازنشسته شدن MIUI، شیائومی تلاش كرده است تا رابط كاربری جدید خود یعنی Hyper OS را ساده‌تر و سبك‌تر طراحی كند و تا حد ممكن امكانات مورد نیاز كاربران را در اختیارشان قرار دهد. از جمله امكانات HyperOS در شیائومی پد 6S پرو می‌توان به حالت ویژه كنفرانس‌ ویدیویی (با استفاده از هوش مصنوعی برای حذف نویز میكروفن)، سیستم مدیریت فایل (File Manager) بسیار قدرتمند كه شیائومی آن را هم‌تراز با سیستم مدیریت فایل لپ‌تاپ‌ها می‌داند، امكان استفاده از تبلت به عنوان نمایشگر دوم دوربین‌های عكاسی و فیلم‌برداری و البته قابلیت جدیدی به نام Interconnectivity اشاره كرد .

با Interconnectivity، شیائومی می‌خواهد اكوسیستم اپل و سامسونگ را برای كاربران تداعی كندInterconnectivity در واقع تلاش شیائومی برای ایجاد یكپارچگی بین محصولات این شركت، و فراهم كردن شرایطی مانند هماهنگی بی‌نقص iOS و iPadOS است تا به این ترتیب پلتفرمی همانند آنچه اپل در اختیار كاربرانش قرار می‌دهد برای طرفداران شیائومی ایجاد كند .

ویژگی Interconnectivity به وسیله یك حساب كاربری شیائومی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌شود و امكاناتی مانند یك هاب مركزی برای كنترل ابزارهای هوشمند خانگی، امكان Drag&Drop فایل‌ها بین دستگاه‌های مختلف، قابلیت تبدیل دوربین اصلی گوشی به دوربین سلفی تبلت در تماس‌های ویدیویی، یا كار كردن با گوشی از طریق تبلت را در دسترس كاربران قرار می‌دهد .

پس از ایجاد حساب كاربری Xiaomi Account (یا ورود به آن) و صدور دسترسی‌های لازم به Interconnectivity، در بخش تنظیمات سریع تبلت گزینه جدیدی به نام Mi Smart Hub خواهید داشت كه می‌توانید از طریق آن، تمامی دستگاه‌های دیگری كه از این قابلیت پشتیبانی می‌كنند، مشاهده و كنترل كنید .

برای مثال، فرض كنید تبلت و گوشی خود را از طریق Interconnectivity به هم متصل كرده‌اید. اینجا می‌توانید از گوشی به عنوان یك دوربین مستقل و بیرونی استفاده كرده و عكاسی یا فیلم‌برداری از طریق تبلت انجام دهید .

اگر پیش از این تلاش كرده باشید كه به تنهایی یك ویدیو برای یوتیوب یا اینستاگرام ضبط كنید به خوبی می‌دانید كه تنظیم كادر، فوكس، روشنایی و نورهای جانبی تا چه اندازه دردسرساز است. اما حالا با داشتن یك تبلت و یك گوشی شیائومی كه از Interconnectivity‌ پشتیبانی كنند می‌توانید به راحتی استودیوی شخصی تك‌نفره خود را داشته باشید!عكاس: محمد مردانه / زومیتویژگی جالب بعدی، امكان تایپ یا پیمایش گوشی از طریق تبلت است .

اگر به دلایلی قصد داشته باشید روی گوشی خود شكلی را طراحی كنید، می‌توانید این كار را روی صفحه بزرگتر تبلت و به كمك قلم اختصاصی انجام دهید كه بدون شك دقت و كنترل بیشتری را فراهم می‌كند. در چنین حالتی، اعمال تغییرات با سرعت بالا و بدون وجود كندی یا لگ، نكته بسیار مهمی است كه Interconnectivity در اختیارتان قرار می‌دهد .

به جز این موارد، شیائومی تلاش كرده تا قابلیتی شبیه Airdrop را نیز به دستگاه‌های خود اضافه كند. این ویژگی كه Mi Share نام گرفته، كاركردی دقیقا مشابه Airdrop در محصولات اپل داشته و می‌توانید به وسیله آن، فایل‌ها را بین دستگاه‌های مختلف شیائومی منتقل كنید .

البته به نظر می‌رسد این قابلیت با سایر دستگاه‌های اندرویدی هم سازگار باشد، اما دست‌كم در بررسی‌های ما امكان انتقال فایل از تبلت به گوشی‌های سامسونگ وجود نداشت كه ممكن است به دلیل وجود رام چین، یا باگ نرم‌افزاری باشد كه در آینده قابل حل است .

به همراه پد 6S پرو،‌ یك كیبورد و یك قلم اختصاصی با نام‌های Xiaomi Pad 6S Pro Cover و Xiaomi Focus Pen هم معرفی شده تا جنبه Productivity تبلت افزایش پیدا كند. قلم به صورت مغناطیسی به شیائومی پد 6S‌ پرو متصل شده و از این طریق شارژ می‌شود .

این قلم با پشتیبانی از نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز و ۴۰۹۶ سطح فشار گزینه بسیار خوبی برای طراحان به حساب می‌آید. نكته‌ی جالب اینكه قلم فوكوس استایلوس شیائومی شباهت زیادی به Apple Pencil دارد و مثل كلیت طراحی پد 6S پرو، از اپل الهام‌برداری مستقیمی داشته است .

كیبورد هم از طریق پین‌های پشت دستگاه به تبلت متصل شده و به صورت هم‌زمان نقش كاور را هم بازی می‌كند. البته به نظر می‌رسد این كیبورد برای بازار چین طراحی شده و برخی محدودیت‌های نرم‌افزاری (مانند نبود امكان تنظیم زبان فارسی برای تایپ) در آن دیده می‌شود .

برای این كیبورد ترك‌پد در نظر گرفته نشده كه كمی عجیب به نظر می‌رسد، اما به عنوان وسیله‌ای برای خلاصی از صفحه كلید مجازی و لمسی تبلت گزینه‌ای منطقی خواهد بود.كپی لینكمجموعه‌ی دوربین كاملا كافیبا اینكه احتمالا كسی از تبلت‌ها انتظار عكاسی ندارد، اما شیائومی یك دوربین با سنسور ۵۰ مگاپیكسلی برای مواقع ضروری ارائه می‌كند .

حداكثر گشودگی دیافراگم این دوربین f/1.8 و ابعاد سنسور آن 1/2.76 اینچ است. با این دوربین می‌توانید به راحتی مدارك را اسكن كنید، یا اگر در یك جلسه كاری یا كلاس درس حضور دارید خیلی سریع از بورد و اطلاعاتی كه روی آن نوشته عكس بردارید .

تصاویر در این شرایط كیفیت كاملا قابل قبولی دارند و نمی‌توان از آن‌ها ایراد خاصی گرفت. یك دوربین ۲ مگاپیكسلی دیگر هم برای كمك به تشخیص عمق در نظر گرفته شده كه در عكاسی عادی كاربرد چندان ویژه‌ای ندارد. امكان فیلم‌برداری با وضوح 4K‌ یا 1080p با نرخ حداكثر ۶۰ فریم بر ثانیه هم توسط دوربین اصلی در دسترس كاربران قرار می‌گیرد .

حضور در كنفرانس‌های ویدیویی یكی از اصلی‌ترین كاربردهای تبلت‌ها به شمار می‌رود. برای داشتن كیفیت ویدیوی بهتر در تماس‌های تصویری، شیائومی پد 6S پرو از یك دوربین ۳۲ مگاپیكسلی سلفی استفاده می‌كند. این دوربین روی لبه‌ی عمودی (زمانی كه تبلت را در حالت پرتره نگه داشته باشید) قرار گرفته كه بهترین حالت برای استفاده از آن در كنفرانس‌های ویدیویی خواهد بود .

عكاس: محمد مردانه / زومیتدوربین سلفی از قابلیت Focus Frame هم استفاده می‌كند كه مشابه ویژگی Center Stage در تبلت‌های اپل، سوژه را در زمان استفاده از دوربین جلو همیشه در مركز كادر حفظ می‌كند.كپی لینكباتری حجیم با شارژدهی قابل اتكاشیائومی از یك باتری غول‌پیكر با ظرفیت ۱۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعت در پد 6S پرو استفاده كرده است كه در نوع خود و در مقایسه با رقبا، پیشرو به‌حساب می‌آید .

بد نیست اشاره كنیم كه باتری به كار رفته در آیپد ایر ۲۰۲۲ ظرفیتی ۷۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد و گلكسی تب S9 FE سامسونگ از باتری با ظرفیت ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده می‌كند. ضمنا، در حالی كه تبلت سامسونگ از شارژ سریع ۴۵ وات پشتیبانی می‌كند، شیائومی پد 6S پرو قابلیت شارژ با آداپتور ۱۲۰ وات را دارد كه براساس ادعای شیائومی، تبلت را تنها در ۳۵ دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ می‌كند .

به لطف استفاده از تكنولوژی Quick Charge 4.0، برای شارژ صفر تا ۴۵ درصد تبلت هم تنها به ۱۰ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.عمر باتری شیائومی پد 6S پرو در برابر رقبامحصول/بنچماركنمایشگرباتریپخش ویدیوكاربری روزمرهابعاد، وضوح و نرخ نوسازیمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتشیائومی پد 6S پرو۱۲٫۴ اینچ، ۱۴۴ هرتز۲۰۳۲x۳۰۴۸ md;sg۱۰۰۰۰۱۷:۰۰۸:۲۵گلكسی تب اس ۹ اولترا۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیكسل۱۱۲۰۰۱۷:۰۰--پد ۶ پرو۱۱ اینچ، ۱۴۴ هرتز۲۸۸۰ × ۱۸۰۰ پیكسل۸۶۰۰۱۲:۳۰۷:۱۸آیپد پرو ۲۰۲۲۱۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز۱۶۶۸×۲۳۸۸ پیكسل۷۸۱۲۱۰:۰۷--گلكسی تب اس ۸ اولترا۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیكسل۱۱۲۰۰۱۶:۵۰۷:۳۰در تست‌ كاربری روزمره زومیت، پد 6S پرو توانست شارژدهی حدودا ۸٫۵ ساعتی را به ثبت برساند كه با توجه به نمایشگر LCD عدد چندان بدی به نظر نمی‌رسد .

عملكرد دستگاه در تست پخش ویدیو را هم ۱۷ ساعت به دست آوردیم. در مجموع، و با توجه به نتایج تست‌ها، باید شارژدهی پد 6S پرو را به عنوان یكی از نقاط قوت آن طبقه‌بندی كنیم.شیائومی با معرفی پد 6S پرو به خوبی نشان داده كه از مشكل اصلی تبلت‌های اندرویدی آگاهی دارد .

نبود پلتفرم‌هایی مشابه پلتفرم اپل برای كاربران دستگاه‌های اندرویدی بزرگ‌ترین ضربه را به تبلت‌هایی می‌زند كه در حالت عادی هم كار سختی برای راضی كردن خریداران احتمالی دارند. در نتیجه اضافه كردن قابلیت‌هایی مانند Interconnectivity در كنار استفاده از سخت‌افزار مناسب و داشتن قیمت رقابتی، می‌تواند برگ برنده شیائومی برای گرفتن جایگاه سامسونگ در بازار تبلت‌ها و سپس آغاز رقابت برای پایین كشیدن اپل باشد .

بررسی‌های بیشتر از زومیتبررسی لپ‌تاپ ایسوس Zenbook 14 OLED؛ رقیب شایسته مك‌بوك ایر M2بررسی پیكسل ۸ گوگل؛ جمع‌وجور، دوست‌داشتنی و خالصبررسی ناتینگ CMF Watch Pro؛ محدود اما دوست‌داشتنیاما با این حال راهی بسیار طولانی و سخت پیش روی شیائومی قرار دارد .

حتی در دنیای اندرویدی‌ها هم ویژگی‌های بسیار هیجان‌انگیزی مانند Samsung Dex وجود دارند كه می‌توانند كاربران بیشتری را به خود جذب كنند و ایجاد یكپارچگی بین دستگاه‌ها نباید تنها محدود به گوشی‌ها و تبلت‌های پرچم‌دار شود .

اگر شیائومی بتواند چشم‌انداز روشنی در این مسیر ترسیم كند و نشان دهد كه برای رسیدن به آن مصمم است، با اقبال بیشتری از سوی كاربران روبرو خواهد شد.نكات مثبتتراشه قدرتمندشارژدهی خوبشارژر ۱۲۰ وات درون جعبهبدنه خوش‌ساخت و با كیفیتارزش خرید بالا نسبت به قیمتاكوسیستم یكپارچه به‌لطف Interconnectivityنكات منفینمایشگر IPS LCDقابلیت‌های نرم‌افزاری اندك برای حالت تبلتباگ‌های نرم‌افزاری (به دلیل وجود رام چین)حداكثر روشنایی كمتر نمایشگر نسبت به رقباگذشته از این موارد، شیائومی پد 6S پرو به عنوان یك تبلت در بازار ایران گزینه‌ای بسیار خوب به شمار می‌رود .

آیپد ایر به عنوان بزرگترین رقیب این تبلت تنها ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار كاربران قرار می‌دهد و گلكسی تب S9 FE هم چه از نظر نمایشگر، چه چیپست و چه باتری قادر به رقابت با نماینده شیائومی نیست .

در نتیجه اگر بتوانید جایگاه مناسبی برای یك تبلت در روند كاری خود پیدا كنید، به همه ابزارهای لازم روی پلتفرم اندروید دسترسی داشته باشید و شاید مهم‌تر از همه، به پرداخت حدود ۳۵ میلیونی قیمت تبلت رضایت داده باشید، بدون شك باید شیائومی پد 6S پرو را در بالاترین اولویت خود قرار دهید .

منبع : https://www.zoomit.ir/review/419447-xiaomi-pad-6s-pro-review/

مجله فن آوری

 
هواوی مخفیانه بودجه تحقیقات برخی از دانشگاه‌های آمریكا را تأمین می‌كند!
1403/02/14
رخ‌نمایی پرچمدار پرقدرت و مورد انتظار سونی؛ اكسپریا ۱ مارك ۶ را ببینید
1403/02/14
فضاپیمای چانگ‌ای ۶ پرتاب شد؛ آغاز ماموریت چین برای نمونه‌برداری از نیمه پنهان ماه
1403/02/14
پردازنده اختصاصی كامپیوتر ۲۰۲۴ هواوی هم‌سطح M2 اپل و 13700H اینتل ظاهر شد
1403/02/14
قاتل پرچمدار بعدی وان پلاس در راه است
1403/02/14
سونی رقیب گلكسی A55 را با جك هدفون و اسپیكرهای متفاوت عرضه می‌كند
1403/02/14
مدیر مالی اپل: به رشد ما در عربستان و تركیه توجه كنید، نه افت درآمد در چین
1403/02/14
SSD-های ۳۰۰ ترابایتی به‌زودی ظهور می‌كنند
1403/02/14
پوكو F6 پرو بار دیگر رؤیت شد؛ این بار با پردازنده پرچمدار و ۱۶ گیگابایت رم
1403/02/14
ماكت آیفون ۱۶ بار دیگر با چیدمان جدید دوربین‌ها لو رفت
1403/02/14
تاریخ رونمایی شیائومی ۱۵ لو رفت؟
1403/02/14
انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلكسی S22 متوقف شد
1403/02/14
اسپیكر عرضه‌نشده اپل بار دیگر رؤیت شد؛ این بار در دست راننده فرمول یك
1403/02/14
جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت؛ از خلاصه‌سازی متن تا جست‌و‌جو عمیق
1403/02/14
سازوكار بلاك‌كردن در ایكس اصلاح شد
1403/02/14
پلی‌استیشن پلاس دارید؟ این بازی‌های رایگان را همین حالا تجربه كنید
1403/02/14
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com