ژن‌های ما ممكن است بر میزان لذت‌بردن ما از موسیقی تاثیرگذار باشند

ژن‌های ما ممكن است بر میزان لذت‌بردن ما از موسیقی تاثیرگذار باشندپزشكی و سلامتعلمیسه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰مطالعه 3 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتبه‌نظر می‌رسد كه دوقلوهای همسان درمقایسه با دوقلوهای غیرهمسان، در هنگام گوش‌دادن به موسیقی سطح مشابهی از لذت را تجربه می‌كنندتبلیغاتبر اساس مطالعه‌ای كه روی هزاران دوقلو همسان و ناهمسان انجام شده است، میزان لذت ما از موسیقی ممكن است تا‌حدی به ساختار ژنتیكی ما برگردد .

لذتی كه یك فرد از یك آهنگ دریافت می‌كند با تأثیرات آن بر واكنش‌های احساسی، هوشیاری و توانایی ایجاد ارتباطات اجتماعی مرتبط است. میزان لذت از فردی به فرد دیگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد، اما در مورد دلیل این تفاوت اطلاعات كمی وجود دارد .

به‌گزارش نیوساینتیست، دكتر جیاكومو بیگناردی در موسسه روانشناسی ماكس پلانك در هلند برای بررسی نقش ژنتیك بر میزان لذتی كه هر فرد با گوش‌دادن موسیقی حس می‌كند، بیش از ۹هزار دوقلو (۵۴۰۰ دوقلو یكسان و ۵۶۰۰ دوقلو غیریكسان) را مورد بررسی قرار داد .

دوقلوهای همسان ژنوم كاملا یكسانی دارند؛ درحالی‌كه در دوقلوهای ناهمسان، مانند تمامی خواهر و برادرهای بیولوژیكی غیر دوقلو، فقط نیمی از ژنوم شبیه هم است. همه‌ی دوقلوهای این مطالعه، كه بین ۳۷ تا ۶۴ سال سن داشتند، در یك خانواده بزرگ شدند؛ بنابراین در هنگام رشد، شرایط محیطی مشابهی داشتند .

دوقلوها در تحقیقات و بررسی‌های ژنتیكی بسیار پراهمیت هستند. استفاده از دوقلوهای همسان (با ژنوم مشابه) كه در محیط مشابه بزرگ شده‌اند و مقایسه‌ی آن‌ها با دوقلوهای همسانی كه در محیط مختلف رشد كرده‌اند تاثیر محیط را به ما می‌گوید و مقایسه‌ی دوقلوهای همسانی كه در محیط مشابه بزرگ شده‌اند با دوقلوهای ناهمسان كه در محیط مشابه بزرگ‌شده‌اند تاثیر ژن‌ها را به ما می‌گوید .

برای مطالعه‌ی ارتباط لذت موسیقی و ژن، محققان ابتدا از دوقلوها خواستند تا «پرسشنامه‌ی پاداش موسیقی بارسلونا» را تكمیل كنند. این پرسشنامه میزان لذت آن‌ها از موسیقی را ارزیابی می‌كرد. به عنوان مثال، از افراد پرسیده شد كه میزان موافقت و مخالفت خود را با جملات ارائه‌شده اعلام كنند؛ جملاتی مانند «وقتی موسیقی را با كسی به اشتراك می‌گذارم، احساس ارتباط خاصی با آن شخص دارم» و «در اوقات فراغت به سختی به موسیقی گوش می‌دهم .

»محققان سپس از یك روش آماری برای تجزیه‌و‌تحلیل سهم نسبی ژنتیك و عوامل محیطی در تفاوت‌های موسیقایی بین شركت‌كنندگان استفاده كردند.یافته‌های تحقیق نشان داد كه احتمالا ژنتیك نقش مهمی در تأثیرگذاری بر میزان لذتی كه موسیقی به ارمغان می‌آورد بازی می‌كند .

در این مطالعه میزان لذت و تاثیر از موسیقی دوقلوهای همسان بیش از دو برابر شبیه‌تر از دوقلوهای ناهمسان بود.در بخش دیگری از تحقیق، محققان توانایی شركت‌كنندگان را برای تمایز بین ملودی‌ها، ریتم‌ها و زیر‌و‌بَم‌های مختلف، آزمایش كردند .

آن‌ها دریافتند كه تأثیر آشكار ژنتیك بر لذت‌بردن از موسیقی لزوماً با استعداد موسیقی مرتبط نیست. این بخش از تحقیق، تاثیر ژن بر لذت از موسیقی یا استعداد موسیقی را بررسی نكرد، بلكه ارتباط تاثیرات ژن‌های موثر در لذت موسیقی را بر استعداد موسیقی بررسی كرد .

شناسایی ژن مسئول برای یك صفت پیچیده‌ی انسانی سخت، اما ممكن است. اسكن گسترده‌ی ژنوم در شجره‌نامه‌های كشور فنلاند نشان داده كه استعداد موسیقی با چندین ناحیه كروموزومی در ژنوم انسان مرتبط است. نتایج مطالعاتی دیگر دریافته استعداد موسیقایی دارای مولفه‌های ژنتیكی قوی است .

بیشتر بخوانیدچرا متن ترانه‌ها روز به روز ساده‌تر و تكراری‌تر می‌شود؟17 روز پیشمطالعه '3چرا به آهنگ‌هایی كه ما را غمگین می‌كنند علاقه داریم؟8 روز پیشمطالعه '2چرا برخی آهنگ‌ها قلبمان را فشرده و برخی دیگر ما را مضطرب می‌كنند؟13 روز پیشمطالعه '3دكتر پیتر هریسون از دانشگاه كمبریج در مورد مطالعه می‌گوید: «فكر می‌كنم این یافته كاملاً بحث‌برانگیز است .

سهل‌انگارانه است كه توانایی موسیقایی ممكن است مبنای ژنتیكی داشته باشد. این توضیحی آسان برای استعداد ذاتی برخی افراد در موسیقی است كه می‌توانند مهارت‌های شگفت‌انگیزی را از سنین جوانی پرورش دهند.» شاید كمتر آشكار باشد كه لذت گوش‌دادن به موسیقی تحت تاثیر ژن‌ها است؛ بنابراین به باور وی هریسون، «پیدا كردن چنین تأثیری در این تحقیقات جالب است .

»یافته‌های تازه به این معما كه چرا موسیقی می‌تواند چنین تاثیر قدرتمندی بر افراد خاص داشته باشد، قطعه‌ی جدیدی اضافه می‌كند. به‌ گفته‌ی محققان: «نتایج تحقیقات راه‌حل‌های جدیدی را برای استفاده از تفاوت‌های بین فردی برای فهمیدن زیست‌شناسی در یك جنبه‌ی كلیدی از رفتار انسان ارائه می‌كند .

اما یك دانشمند معتقد است كه تأثیرات فرهنگی در لذت موسیقی نیز نباید دست‌كم گرفته شود. نیك كالینز از دانشگاه دورهام بریتانیا می‌گوید: «ممكن است یك مؤلفه ژنتیكی كه زیربنای توانایی‌ها و ترجیحات شنوایی خاص است، وجود داشته باشد؛ اما تاثیرات سنگین فرهنگی بر تكامل موسیقی را نمی‌توان تنها به ژنتیك نسبت داد .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/419957-pleasure-level-listening-music-genetic/

مجله فن آوری

 
سازوكار بلاك‌كردن در ایكس اصلاح شد
1403/02/14
پلی‌استیشن پلاس دارید؟ این بازی‌های رایگان را همین حالا تجربه كنید
1403/02/14
تبلت جدید HTC باتری بزرگ و اندروید ۱۴ دارد
1403/02/14
مدیرعامل اپل: در مقابل شكایت دولت آمریكا ایستادگی می‌كنیم
1403/02/14
این بازی جدید كابوس كالاف دیوتی می‌شود؟
1403/02/14
نزدیك‌بینی در سطح نگران‌كننده‌ای شیوع پیدا كرده است
1403/02/14
گلكسی S21 بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ را ندارد
1403/02/14
سامسونگ مشكل جدید آیفون را به سخره گرفت [تماشا كنید]
1403/02/14
ابرخودرو ۲۵ میلیاردی فراری رونمایی شد؛ تهاجمی، چشم‌نواز و پرقدرت
1403/02/14
گوشی قدرتمند X100s در دنیای واقعی رؤیت شد؛ رونمایی نزدیك است
1403/02/14
چگونه كامپیوتر را از طریق گوشی خاموش كنیم؟
1403/02/14
آپلود ویدیو در یوتیوب به مشكل خورده است
1403/02/14
تبلت شیائومی پد ۷ چه زمانی عرضه می‌شود؟
1403/02/14
مشخصات گوشی اكسپریا ۱ مارك ۶ لو رفت؛ پرچمدار مورد انتظار سونی
1403/02/14
این خودرو پرقدرت گارانتی «دائمی» و طراحی دل‌فریب دارد
1403/02/14
فریب ظاهر را نخورید؛ این كیف دستی، اسپیكری كوبنده است
1403/02/14
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com