عفونت كووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود كه ویروس درون او به گونه‌ای جدید تكامل یافت

نقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با كووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد.

عفونت كووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود كه ویروس درون او به گونه‌ای جدید تكامل یافتپزشكی و سلامتعلمیشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰مطالعه 3 دقیقهسپیده نصیرزادهتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتنقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با كووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد .

تبلیغاتمورد تاسف‌بار مرد هلندی كه بیش از یك سال‌ونیم به كووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت كووید است كه از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود كه ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود .

مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعدها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد .

این مرد در نتیجه‌ی داروهایی كه برای درمان بیماری خود مصرف می‌كرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی كه مورد جدی ابتلا به كووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به كووید مبتلا شد و با تركیبی از آنتی‌بادی‌های مونوكلونال و استروئیدها تحت‌ درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه داروها اثر نكردند و عفونت او ماندگار شد .

اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واكسن كووید دریافت كرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد .

در ابتدا تعیین توالی نشان داد كه ویروس در بدن مرد جهشی پیدا كرده كه با سوتروویماب (یكی از داروهایی كه بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشتتجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حكایت از این داشت كه ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است .

برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایك رخ داده بود؛ اتفاقی كه نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.مشكلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود كه سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاكسازی ویروس نداشت .

بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، كیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشكی، هیچ مدركی وجود ندارد كه واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده كرده باشد .

بیمار در ماه اكتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاكنون هیچ موردی مشاهده نشده كه تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند كه با ویروس كرونای عامل كووید ۱۹ ارتباط دارند .

برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كه از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممكن است بیش از یك ماه باقی بماند.بیشتر بخوانیدراز كووید طولانی؛ چرا برخی افراد تا مدت‌ها از كووید ۱۹ رنج می‌برند؟15 بهمن 00مطالعه '8هرآنچه درباره كووید طولانی می‌دانیم18 خرداد 00مطالعه '6مشكل این است كه هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تكثیر شود و تكامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد .

این یكی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیكرون است. باید توجه داشت كه هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌كننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است كه عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی كه از قبل با سایر مسایل پزشكی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممكن را دریافت كنند .

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت كووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. كار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یك ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/420022-man-covid-613-days/

مجله فن آوری

 
به‌لطف هوش مصنوعی، انویدیا برترین طراح تراشه در دنیا شد
1403/02/21
انتقال تصویر ازطریق USB-C، قابلیت جدید پیكسل 8a خواهد بود
1403/02/21
عینك اسپیكردار ۲۰۲۴ هواوی در راه است
1403/02/21
قلم لمسی اپل پنسل پرو چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟
1403/02/21
گوشی پرچمدار ۲۰۲۴ سونی در حوزه دوربین قدرت‌نمایی خواهد كرد
1403/02/21
پردازنده‌های نسل بعد اینتل احتمالا ۲ تغییر بزرگ تجربه می‌كنند
1403/02/21
مایكروسافت تغییر مهمی در منو استارت ویندوز ۱۱ اعمال كرد
1403/02/21
Shizuku در اندروید چیست و چه كاربردی دارد؟
1403/02/21
شیائومی تغییر مهمی در روند توسعه HyperOS اعمال كرد
1403/02/21
ظاهرا ال‌جی الهام‌بخش تبلیغ جنجالی آیپد پرو اپل بوده است [تماشا كنید]
1403/02/21
رسما تأیید شد: بازی كالاف دیوتی وارد ایكس باكس گیم پس می‌شود
1403/02/21
پشتیبانی از ایموجی به ابزار اسكرین‌شات ویندوز ۱۱ می‌آید
1403/02/21
لاجیتك هدفون جدیدی با ۲۰ ساعت شارژدهی و قیمت بسیار مناسب عرضه كرد
1403/02/21
تبلیغات وارد بازی‌های بزرگ EA می‌شوند؟
1403/02/21
چگونه فرمت نمایش متن‌های طولانی در اكسل را تغییر دهیم؟
1403/02/21
گوشی میان‌رده وان‌پلاس به هوش مصنوعی مجهز شد
1403/02/21
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com