گزارش تابستان ۱۴۰۲ رگولاتوری: سیر كاهش مشتركان و ضریب نفوذ اینترنت ثابت ادامه دارد

در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار این سال سرعت دانلود در شبكه 4G همراه اول و ایرانسل دچار افت شده؛ تعداد مشتركان اینترنت ثابت هم كمتر شده است.

گزارش تابستان ۱۴۰۲ رگولاتوری: سیر كاهش مشتركان و ضریب نفوذ اینترنت ثابت ادامه داردفناوری ایراناینترنت و شبكهیك‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰مطالعه 4 دقیقههانیه كلهرتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدر تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار این سال سرعت دانلود در شبكه 4G همراه اول و ایرانسل دچار افت شده؛ تعداد مشتركان اینترنت ثابت هم كمتر شده است .

تبلیغاتگزارش تابستان ۱۴۰۲ رگولاتوری پس از ماه‌ها تاخیر بالاخره منتشر شد. گزارشی كه نشان می‌دهد در تابستان سال گذشته نسبت به تابستان ۱۴۰۱ تعداد مشتركان و ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در كشور كاهش پیدا كرده است .

تعداد مشتركان اینترنت پهن‌باند ثابت در تابستان ۱۴۰۲، بیش از ۱۰ میلیون و ۹۷۶ هزار مشترك بوده كه یك افت ۰۲/۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نشان می‌دهد. البته این سیر نزولی پیش از این آغاز شده بود و در گزارش فصل بهار ۱۴۰۲ رگولاتوری هم به آن اشاره شده بود .

ضریب نفود اینترنت پهن‌باند ثابت نیز هم‌چنان سیر نزولی داد و در تابستان گذشته كاهش ۷۷/۰ درصدی را تجربه كرده است؛ این ضریب نفوذ در تابستان سال گذشته ۱۲.۸۶ بوده كه كمتر از ضریب نفوذ ۱۲.۹۶ درصدی است كه در تابستان ۱۴۰۱ اعلام شده بود .

كاهش در تعداد مشتركان تلفن ثابت نیز یكی دیگر از تغییراتی است كه در تابستان سال گذشته اتفاق افتاده است. تعداد مشتركان تلفن ثابت در مدت مذكور حدود ۲۹ میلیون و ۱۸۵ هزار مشترك بوده است كه به نسبت تعداد ۲۹ میلیون و ۳۶۴ هزاری مشتركان در تابستان ۱۴۰۱، كاهش ۶۱/۰ درصدی را نشان می‌دهد .

ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز از ۳۴.۶۷ درصد در تابستان ۱۴۰۱ به ۳۴.۲ درصد در تابستان ۱۳۰۲ رسیده است.براساس داده‌های این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت سیار هم‌چنان رو به افزایش است و رشد ۵.۸ درصدی را تجربه كرده است .

این ضریب نفوذ در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ درصد بوده اما در تابستان ۱۴۰۲ به حدود ۱۲۷ درصد رسیده است.ضریب نفوذ تلفن همراه هم كه در تابستان ۱۴۰۱، ۱۶۹.۵ درصد بود در تابستان ۱۴۰۲ به حدود ۱۷۵ درصد افزایش پیدا كرد كه نشان‌دهنده یك رشد ۳ .

۱۹ درصدی است.۱۵۶ شهر تحت پوشش فیبر نوری هستندبر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان تنظیم مقررات تا تابستان ۱۴۰۲ در مجموع ۱۵۶ شهر تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند كه از این میان ۲۵ شهر دارای پوشش ۳۰ تا ۶۰ درصدی و ۵۷ شهر دارای پوشش بیشتر از ۶۰ درصد هستند؛ اما اكثریت این شهرها (۷۴ شهر) پوشش فیبر نوری كمتر از ۳۰ درصد دارند .

نوید مهریچطور برای دریافت اینترنت فیبر نوری درخواست بدهیم؟مطالعه '7بخش دیگری از آمارهای فصلنامه رگولاتوری حاكی از آن است كه در میان سه اپراتور اصلی كشور، هم‌چنان بیشترین سهم بازار مشتركین پهن باند سیار با ۵۴ درصد متعلق به همراه اول است .

ایرانسل از این بازار سهم ۴۲ درصدی و رایتل سهم ۴ درصدی دارد.۹۳ درصد مشتركین تحت پوشش اینترنت 4G هستندبا وجود این كه اپراتورها از تلاش برای گسترده‌تر كردن پوشش 5G خبر می‌دهند اما كماكان اكثر پوشش‌دهی پهن‌باند سیار متعلق به تكنولوژی 4G (با ۹۳ درصد) است .

سهم بازار فناوری 3G نیز ۷ درصد است.كپی لینكافت سرعت دانلود 4G همراه اول و ایرانسل در تابستان ۱۴۰۲سرعت دانلودی كه اپراتورها در شبكه 4G در تابستان سال گذشته داشته‌اند نسبت به یك فصل قبل از آن كاهش قابل توجهی داشته است .

سرعت دانلود همراه اول در بهار ۱۵.۹۲ مگابیت بر ثانیه بوده است كه در تابستان به ۱۱.۹۷ مگابیت رسیده است.این افت سرعت دانلود در شبكه 4G ایرانسل هم دیده شده است. آمارها نشان می‌دهد در حالی كه سرعت دانلود ایرانسل در بهار ۱۴۰۲، ۱۵ .

۱ مگابیت بر ثانیه بوده در تابستان این سرعت به ۱۳.۷۱ مگابیت بر ثانیه رسیده است. هرچند همراه اول بیشترین میزان كاهش سرعت دانلود را تجربه كرده است اما رایتل در سرعت دانلود خود افزایش داشته و سرعتی كه در بهار ۱۴۰۲ ۱۸ .

۲۳ مگابیت بر ثانیه بوده در تابستان به ۱۹.۲۶ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.سرعت دانلود شبكه 45 اپراتورها در بهار ۱۴۰۲ سرعت دانلود شبكه 45 اپراتورها در تابستان ۱۴۰۲ سهم بازار مكالمه همراه اول بیش از دو برابر ایرانسل استمجموع مكالمات تلفنی انجام‌شده با موبایل در تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۷۹ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دقیقه بوده كه سهم بازار همراه اول ۶۷ درصد و ایرانسل ۳۱ درصد است .

رایتل هم از این بازار ۲ درصد سهم دارد.اختلاف سهم بازار پیامكی همراه اول و ایرانسل اما بسیار بیشتر از اختلاف این دو رقیب در بخش‌های دیگر است. همراه اول در این بازار ۸۳ درصد سهم دارد و سهم ایرانسل ۱۴ درصد است .

رایتل هم ۳ درصد از این بازار را در اختیار دارد. گفتنی است كه كل پیامك‌های رد و بدل‌شده در شبكه سیار كشور در تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۱۲۱ میلیارد و ۹۹۴ میلیون پیامك بوده است. یعنی به طور متوسط ۲۷۲ پیامك برای هر كاربر .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420302-regulatory-report-about-summer-1402/

مجله فن آوری

 
در انتظار «جادوی» هوش مصنوعی؛ پخش زنده مراسم OpenAI در زومیت [امروز ساعت ۱۸:۳۰]
1403/02/24
مایكروسافت ۴ میلیارد دلار در فرانسه سرمایه‌گذاری می‌كند
1403/02/24
یك هكر ۷۱ میلیون دلار رمزارز سرقت كرد؛ اما پول را به صاحبش برگرداند
1403/02/24
رییس هیئت‌مدیره انجمن واردكنندگان موبایل: ۴۰ میلیون دلار تخصیص ارزی تا آخر هفته تأیید خواهد شد
1403/02/24
هشدار: از این ۴ رمزارز دوری كنید
1403/02/24
پرهیاهوی توخالی؛ وعده‌های Rabbit R1 هم دروغ بود
1403/02/24
كانسپت بسیار عجیب؛ اسكوتری كه موتور بنزینی دارد
1403/02/24
یكی از برنامه‌های گوگل در نسخه‌های قدیمی اندروید از دسترس خارج می‌شود
1403/02/24
بزرگ‌ترین باتری تاریخ گوشی‌های وان‌پلاس وارد «ایس ۳ پرو» می‌شود
1403/02/24
شبیه‌ساز رایگان بازی‌های پلی استیشن ۱ برای آیفون منتشر شد
1403/02/24
فوری: گلكسی A54 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد
1403/02/24
كافه ارز | آموزش افتتاح حساب، شارژ و نقد درآمد پایر در ایران
1403/02/24
آپدیت جدید پابجی حالت ۱۲۰ فریم‌برثانیه را در گلكسی S24 فعال می‌كند
1403/02/24
مشخصات و قیمت ROG Ally X لو رفت؛ كنسول دستی ایسوس گران‌تر می‌شود
1403/02/24
مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با معافیت مالیاتی رمزارزها
1403/02/24
دوربین امنیتی جدید شیائومی، سیستم دید در شب رنگی دارد
1403/02/24
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com