خودروساز چینی BYD چگونه به بزرگ‌ترین رقیب تسلا تبدیل شد؟

شركتی چینی BYD ابتدا وارد زنجیره‌ی تأمین گوشی‌ هوشمند شد و حالا با تولید خودرو تبدیل به كابوس بزرگان این بازار از جمله تسلا شده است.

خودروساز چینی BYD چگونه به بزرگ‌ترین رقیب تسلا تبدیل شد؟خودرویك‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 8 دقیقهخدیجه طولابیشركتی چینی BYD ابتدا وارد زنجیره‌ی تأمین گوشی‌ هوشمند شد و حالا با تولید خودرو تبدیل به كابوس بزرگان این بازار از جمله تسلا شده است .

تبلیغاتایلان ماسك در سال ۲۰۱۱ در پاسخ به این سؤال خبرنگار بلومبرگ كه «بی‌وای‌دی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟» پوزخندی زد و گفت: «ماشین آن‌ها را دیده‌ای؟ فكر نمی‌كنم چیز جذابی باشد. BYD فناوری بالایی ندارد و به‌عنوان شركتی نوپا مشكلات زیادی در كشور خود یعنی چین دارد .

فكر می‌كنم تمركز آ‌ن‌ها بیشتر بر این است كه از بازار چین حذف نشوند و به نظرم باید روی همین متمركز بمانند.»با وجود طعنه‌های ماسك، بی‌وای‌دی نه‌تنها از بین نرفت، بلكه در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۳ تسلا را پشت سر گذاشتبا وجود طعنه‌های ماسك، بی‌وای‌دی نه‌تنها از بین نرفت، بلكه به گزارش CNBC در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۳ توانست تسلا را از مقام برترین سازنده‌ی خودروهای برقی به زیر بكشد و خودروهای بیشتری نسبت به رقیب آمریكایی خود بفروشد .

تیلور اوگان، مدیرعامل Snow Bull Capital، درباره‌ی جاه‌طلبی بی‌وای‌دی می‌گوید: «هدف آن‌ها این است كه تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدكننده‌ی خودرو در چین شوند و محصولات چینی را به جهانیان بشناسانند.»چگونه شركتی نوپا كه كارش را با تولید باتری برای گوشی‌های موبایل شروع كرد، به‌تدریج به غول صنعت خودروهای برقی تبدیل شد؟كپی لینكتاریخچه‌ی بی‌وای‌دیبی‌وای‌دی در حال حاضر در سطح جهان به‌عنوان سازنده‌ی خودروهای الكتریكی شناخته می‌شود، در حالی كه بازوهای مختلف آن در بسیاری از صنایع از باتری گرفته تا معدن و نیمه‌هادی‌ها مشغول كار بوده و همین دلیل بزرگی برای موفقیت آن است .

شیمیدانی به نام وانگ چوانفو در سال ۱۹۹۵ در شهر شنژن در جنوب چین كه مركز فناوری این كشور محسوب می‌شود، بی‌وای‌دی را تأسیس كرد. این شركت با ۲۰ كارمند و ۲٫۵ میلیون یوان چین (معادل ۳۵۲ هزار دلار به نرخ امروز) تأسیس شد .

این كمپانی در سال ۱۹۹۶ شروع به تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی كرد كه امروزه در گوشی‌های هوشمند به كار رفته است. ورود بی‌وای‌دی به صنعت باتری، با رشد تلفن‌های همراه همزمان شد. این شركت در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ باتری‌های خود را به‌ترتیب به موتورولا و نوكیا كه در آن زمان دو مورد از بزرگ‌ترین غول‌های صنعت تلفن همراه بودند، عرضه كرد .

بی‌وای‌دی در سال ۲۰۰۲ وارد بورس اوراق بهادار هنگ كنگ شد و تا چند سال بر موج موفقیتش در بازار باتری‌های لیتیوم یونی سوار بود. خودرو BYD Denza Z9 GT در محاصره‌ی حضار مشتاقBYDكپی لینكدورخیز برای بازار خودروبی‌وای‌دی در سال ۲۰۰۳ شركت خودروسازی كوچكی به نام Xi'an Qinchuan Automobile را خرید و دو سال بعد نخستین خودروی خود را كه یك مدل درون‌سوز بود با نام F3 روانه‌ی بازار كرد .

این شركت در سال ۲۰۰۸ خودروی F3DM را كه یك مدل پلاگین هیبریدی بود به بازار عرضه كرد تا نخستین گام خود را در زمینه خودروهای الكتریكی بردارد.بركشایر هاتاوی، شركت تحت مدیریت وارن بافت، ۱۶ سال پیش ۲۳۰ میلیون دلار در بی‌وای‌دی سرمایه‌‌گذاری كرددر همان سال، بركشایر هاتاوی، شركت تحت مدیریت وارن بافت، ۲۳۰ میلیون دلار در بی‌وای‌دی سرمایه‌‌گذاری كرد .

این تزریق پول، بی‌وای‌دی را در پیگیری جاه‌طلبی‌هایش در صنعت خودروهای الكتریكی یاری كرد. شركت چینی آهسته و پیوسته به تولید محصولات برقی ادامه داد و سرانجام از سابقه‌اش در باتری‌سازی برای ارائه‌ی محصولی كلیدی بهره جست و با عرضه‌ی باتری Blade به بازار، خود را از رقبا جلو انداخت .

این باتری از نوع LFP یا لیتیوم فسفات آهن است. در آن زمان بسیاری از سازندگان باتری با این تصور كه باتری‌های LFP دارای چگالی انرژی پایینی هستند و برای ذخیره‌ی میزان معین انرژی وزن بالایی دارند، از این محصولات دوری می‌جستند؛ اما بی‌وای‌دی باتری خود را به‌عنوان محصولی با چگالی انرژی خوب و سطح ایمنی بالا معرفی كرد .

این شركت در سدان اسپرت هان كه در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و رقیب تسلا مدل S محسوب می‌شود، از باتری Blade تولیدی خودش استفاده كرد و سپس آن را در مدل‌های بعدی خود نیز به كار گرفت. در باتری Blade، چگالی انرژی در سطح سلول و سطح پكیج حتی بالاتر از اعدادی است كه این شركت در ابتدا اعلام كرده بود .

این موفقیت تمام رقبا را در حیرت فرو برد.بی‌وای‌دی كه در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳۰ هزار خودرو برقی فروخته بود، در سال ۲۰۲۳ به آمار فروش خارق‌العاده‌ی یك میلیون و ۵۷۰ هزار دستگاه رسید!كپی لینكپشت پرده‌ی موفقیت بی‌وای‌دیپیشرفت بی‌وای‌دی در پروژه‌ی باتری‌های Blade نشان می‌دهد كه چرا این شركت توانست در بازار خودروهای برقی نیز موفق ظاهر شود .

غول چینی علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های راهبردی در صنعت خودرو، چندین كسب‌وكار دیگر نیز برای درآمدزایی دارد. تو لی از Sino Auto Insights در این مورد به CNBC گفت: «بی‌وای‌دی با شروع كار به‌عنوان تأمین‌كننده‌ی قطعات در صنعت فناوری‌های پیشرفته، موفق شد تأمین باتری‌های مورد نیاز شركت‌های سختگیری همچون اپل را بر عهده بگیرد و بدین‌ترتیب تاب‌آوری خود را در این بازار رقابتی افزایش دهد .

»CATL؛ غول ناآشنای دنیای باتری‌های لیتیوم‌یونیدرحالی‌كه ۹۰ درصد زنجیره‌ی تأمین لیتیوم دنیا برای ساخت باتری‌های قابل‌شارژ‌ در دست شركت‌های چینی است، شركت CATL در كمال گم‌نامی در حال بلعیدن بازار باتری‌های لیتیوم‌یونی است .

مرجان شیخیمطالعه '11وانگ چوانفو بنیانگذار بی‌وای‌دی، امكانات لازم را برای تأسیس برند خودروسازی داشت و توانست بر نوآوری در فناوری باتری نیز تمركز كند و به حدی از پیشرفت در این زمینه برسد كه محصولاتش را به سایر خودروسازان نیز بفروشد .

هرگاه به بن‌بست می‌خورد، تلاشش را بیشتر می‌كرد و مدام طراحی، مهندسی و كیفیت وسایل نقلیه‌ی خود را بهبود می‌بخشید. درحالی‌كه بسیاری از تلاش‌های بی‌وای‌دی پشت پرده پنهان خواهد ماند، ثمره‌ی تمام آن ۱۵ تا ۲۰ سال زحمت، امروز خود را نشان داد و باعث شد این شركت چینی بتواند در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۳ از تسلا پیشی بگیرد .

بی‌وای‌دی مستقیماً سراغ خودروهای برقی نرفت و كار خود را با ساخت خودروهای هیبریدی آغاز كردبی‌وای‌دی ابتدا مستقیماً دست به تولید خودروهای الكتریكی نزد، بلكه كار خود را با ساخت خودروهای هیبریدی آغاز كرد كه اتفاقاً از نظر تحلیلگران، همین كلید موفقیت اولیه‌ی این غول چینی است .

شركت بی‌وای‌دی در آغاز رشد بازار خودروهای برقی چین تصمیم گرفت همزمان خودروهای الكتریكی باتری‌دار (BEV) و خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) را به بازار عرضه كند. از نظر كارشناسان، این راهبرد به بی‌وای‌دی اجازه می‌داد تا زمانی كه زیرساخت‌های شارژ به‌خوبی تثبیت شود و كاربران به مزایای خودروهای الكتریكی پی ببرند، سهم عظیمی از بازار را پیشاپیش در دست گرفته باشد .

ویژگی‌های خودروهای پلاگین هیبریدی همچون كارایی اقتصادی بالا و رفع نگرانی‌های مربوط به اتمام شارژ، نقش مهمی در موفقیت بی‌وای‌دی و فتح این بازار داشت.پكیج باتری Blade، محصول انقلابی بی‌وای‌دیBYDتحلیلگران معتقدند كه بی‌وای‌دی موقعیت خود را در بازار میان‌رده‌ی چین كه در آن رقبای كمتری وجود دارد، تثبیت كرد و همین امر به رشد آن كمك فراوانی كرد .

بی‌وای‌دی همچنین در برندسازی موفق بوده و چندین برند فرعی را برای پاسخ به نیازهای مختلف بازار ایجاد كرده است. یكی از این نمونه‌ها، برند دنزا است كه خودروهای برقی‌ای در رده‌ی قیمتی متوسط به بالا تولید می‌كند .

كپی لینكپكن به حمایت از خودروهای برقی برمی‌خیزددر كنار تاكتیك‌های خود بی‌وای‌دی، حمایت عظیم دولت چین از خودروهای برقی این كشور نیز به رشد آن كمك كرده است. پكن طی چند سال گذشته، یارانه‌هایی را برای تشویق خریداران خودروهای برقی و ارائه‌ی حمایت دولتی از این صنعت ارائه كرد و این اقدامات از حدود سال ۲۰۰۹ و در زمانی آغاز شد كه بی‌وای‌دی در حال افزایش تلاش برای ارائه‌ی خودروهای برقی خود بود .

بی‌وای‌دی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تقریباً ۴٫۳ میلیارد دلار حمایت دولتی دریافت كردمؤسسه‌ی رودیوم گروپ تخمین می‌زند كه بی‌وای‌دی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تقریباً ۴٫۳ میلیارد دلار حمایت دولتی دریافت كرده است .

گرگور سباستین، تحلیلگر ارشد این مؤسسه در مصاحبه با CNBC گفت: «اگرچه بی‌وای‌دی شركتی بسیار نوآور و سازگار به‌شمار می‌آید، پیشرفت آن به نحوی غیرقابل انكار، مرهون حمایت‌های دولت چین است و بدون حمایت پكن شهرت امروزش در سطح جهان را نداشت .

این شركت با قیمت‌گذاری كمتر از ارزش بازار و تأمین مالی از طریق بدهی توانست فعالیت‌های تولید و تحقیق و توسعه‌اش را افزایش دهد»كپی لینكچشم به بازارهای جهانیبی‌وای‌دی پس از تسلط بر بازار خودروهای برقی چین، اكنون به‌شدت در حال پیشروی در خارج از این كشور است .

این شركت در كشورهای بسیاری از امارات متحده‌ی عربی گرفته تا تایلند و بریتانیا اتومبیل می‌فروشد. بی‌وا‌ی‌دی در جنوب شرقی آسیا ۴۳ درصد از بازار خودروهای الكتریكی را در اختیار دارد. اما فتوحات بین‌المللی این شركت تنها در زمینه‌ی فروش خودرو نیست، بلكه شامل تولید انبوه و تجارت مواد مختلف نیز می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/car/420048-how-byd-became-tesla-biggest-rival/

مجله فن آوری

 
یكی از برنامه‌های گوگل در نسخه‌های قدیمی اندروید از دسترس خارج می‌شود
1403/02/24
بزرگ‌ترین باتری تاریخ گوشی‌های وان‌پلاس وارد «ایس ۳ پرو» می‌شود
1403/02/24
شبیه‌ساز رایگان بازی‌های پلی استیشن ۱ برای آیفون منتشر شد
1403/02/24
فوری: گلكسی A54 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد
1403/02/24
كافه ارز | آموزش افتتاح حساب، شارژ و نقد درآمد پایر در ایران
1403/02/24
آپدیت جدید پابجی حالت ۱۲۰ فریم‌برثانیه را در گلكسی S24 فعال می‌كند
1403/02/24
مشخصات و قیمت ROG Ally X لو رفت؛ كنسول دستی ایسوس گران‌تر می‌شود
1403/02/24
مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با معافیت مالیاتی رمزارزها
1403/02/24
دوربین امنیتی جدید شیائومی، سیستم دید در شب رنگی دارد
1403/02/24
وقتی طوفان خورشیدی، آسمان ایران و جهان را رنگ‌آمیزی كرد
1403/02/24
«دروازه‌ جهنم» هر سال صدها هزار متر مكعب بزرگتر می‌شود
1403/02/24
كوالكام: پس از سال ۲۰۲۴ هیچ درآمدی ازطریق هواوی نخواهیم داشت
1403/02/23
شایعه هیجان‌انگیز: لیان اس. كندی شخصیت اصلی بازی Resident Evil 9 است
1403/02/23
پروژكتور 1080p جدید شیائومی با روشنایی مناسب و قیمت نسبتاً ارزان معرفی شد
1403/02/23
درآمد اینترنت ماهواره‌ای استارلینك امسال به ۶٫۶ میلیارد دلار می‌رسد
1403/02/23
تاریخچه جهان؛ از بیگ بنگ تا پیدایش سیاره زمین
1403/02/23
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com