آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد

با ابلاغ آیین‌نامه‌ی توزیع آنلاین دارو، قرار است این طرح پس از ۶ ماه اجرای آزمایشی، به‌صورت رسمی آغاز شود.

آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شدفناوریفناوری ایرانیك‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲مطالعه 3 دقیقهمهتاب جودكیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتبا ابلاغ آیین‌نامه‌ی توزیع آنلاین دارو، قرار است این طرح پس از ۶ ماه اجرای آزمایشی، به‌صورت رسمی آغاز شود .

تبلیغاتبا همه‌ی مخالفت‌ها، گام آخر برای فعالیت سكوهای اینترنتی در حوزه‌ی دارو برداشته شد؛ آیین‌نامه‌ی توزیع دارو ابلاغ شد، اما همان‌طور كه معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به انتقادات گفته، این دستورالعمل فقط مربوط به حمل دارو است نه فروش آن .

سیدرضا مظهری، رئیس مركز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره‌ی ابلاغ آیین‌نامه گفته است: «نسخه‌پیچی و فروش دارو همچنان تحت كنترل مسئول فنی داروخانه‌ها است و فقط حمل دارو با ابلاغ این آئین‌نامه با استفاده از سكوهای اینترنتی انجام می‌شود .

»به گفته‌ی او:این آئین‌نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز می‌شود.بیماران با استفاده از سكوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیك‌ترین داروخانه به محل سكونت می‌توانند داروی خود را سریع‌تر دریافت كنند .

توزیع دارو بر بستر اینترنت به‌زودی به‌صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت آغاز می‌شود و بعد از ۶ ماه در سراسر كشور پوشش داده می‌شود.ابلاغ این آیین‌نامه در حالی است كه سرنوشت نسخه‌های كاغذی و داروهای بدون نسخه همچنان مشخص نیست؛ طبق دستورالعمل نهایی، پلتفرم‌ها صرفاً حمل‌ونقل دارو را به‌عهده خواهند گرفت .

این اظهار نظر وقتی مطرح شد كه گروهی از جامعه‌ی داروسازان برای چندمین بار بیانیه دادند و به فعالیت سكوهای اینترنتی در حوزه‌ی دارو اعتراض كردند.ابلاغ آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو در حالی است كه سرنوشت نسخه‌های كاغذی و داروهای بدون نسخه همچنان مشخص نیستدر انتقادات به آیین‌نامه، این موضوعات مشترك است: هراس از حفظ نشدن امنیت داده‌ها و اطلاعات بیماران، بی‌توجهی به زیرساخت‌های قانونی در تدوین آیین‌نامه، حذف مسئول فنی داروخانه‌ها با سپردن كار فروش دارو به پلتفرم‌ها، خطر بروز مراودات مالی داروخانه‌ها با این پلتفرم‌ها، انحصارگرایی و لابی داروخانه‌ها و نشت دارو به بازار آزاد و قاچاق .

بااین‌حال، وزارت ارتباطات چندین بار احتمال بروز این موارد را انكار كرده است. در آخرین مورد، اواخر فروردین رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات در واكنش به بیانیه انجمن داروسازان ایران گفت: «این دستورالعمل كه به اشتباه موسوم به فروش اینترنتی دارو شده، توسط وزارت بهداشت و ارتباطات تدوین شده و فقط درباره‌ی حمل و عرضه‌ی دارو از داروخانه به كاربر است، نه فروش دارو .

» او به ایسنا توضیح داد:پس از تصویب آیین‌نامه‌ی عرضه و حمل دارو توسط سكوها، مخالفت انجمن‌های دارای تعارض منافع و مقاومت در برابر تغییر به نفع عموم مردم و داروخانه‌ها و ارتقای حكمرانی وزارت بهداشت بر داده‌های سلامت جای تعجب دارد .

- رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطاتطبق توضیح او تمامی داروخانه‌ها بدون هیچ گونه ارجحیت یا اولویتی به‌جز فاصله‌ی مكانی با متقاضی می‌توانند در سكوها فعالیت كنند. در عین حال سكوها هیچ‌گونه دسترسی‌ای به داده‌های نسخه ندارند و فقط شماره‌ی پیگیری نسخه‌ی الكترونیكی و موبایل دارنده‌ی نسخه و آدرس تحویل دارو به سكو ارائه می‌شود .

رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی هم پیش‌تر تأكید كرده بود:در موضوع «توزیع دارو»، افعالی نظیر فروش دارو، نسخه‌پیچی، مشاوره و افعالی كه جنبه پزشكی یا مداخله در امور سلامت دارد، از محدوده خدمات‌دهی این سكوها حذف شده است و صرفاً فعل «تحویل‌گیری از داروخانه دارای مجوز» و «حمل و تحویل‌دهی به متقاضی دارای نسخه معتبر» در محدوده‌ی كاری این سكوها قرار دارد .

در روزهای گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم بر این موضوع تأكید كرد و گفت: «سكو‌ها از دارو‌ها مطلع نمی‌شوند فقط بر اساس كد رهگیری دارو را به‌صورت بسته‌بندی تحویل می‌گیرند و به بیماران می‌رسانند. این كار فعلاً آزمایشی است و اگر در مرحله‌ی آزمایشی قابلیت كشوری شدن داشت، به‌صورت كشوری پیاده می‌شود .

»این دستورالعمل پس از مدتی طولانی و اعتراضات و انتقادات بسیار به مرحله اجرای آزمایشی رسیده است. ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، هیئت وزیران وزارت بهداشت را مكلف كرد تا ظرف دو ماه، با همكاری وزارت ارتباطات ضابطه‌ای تدوین كرده و زمینه عملیاتی شدن توزیع دارو از طریق سكو‌ها را عملیاتی كند؛ اما تعلل وزارت بهداشت ۶ ماه ادامه داشت و سبب شد كمیسیون اصل ۹۰ مجلس مهلتی یك ماهه برای تدوین دستورالعمل تعیین كند .

هرچند، آنچه پس از این تاریخ اتفاق افتاد فقط اظهارنظرهای گوناگون، اعتراض بخش‌های مختلف حوزه‌ی سلامت به این ماجرا و وعده‌ی دوباره برای پیگیری این تكلیف بود.در نهایت وزیر ارتباطات اجرای آزمایشی آیین‌نامه‌ی فروش اینترنتی دارو را وعده داد، وزیر بهداشت موافقت صددرصدی خود را با این آیین‌نامه اعلام كرد و گفته شد آیین‌نامه تا پایان فروردین ابلاغ می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech/420301-online-medicine-platforms-experimental-implementation/

مجله فن آوری

 
«دروازه‌ جهنم» هر سال صدها هزار متر مكعب بزرگتر می‌شود
1403/02/24
كوالكام: پس از سال ۲۰۲۴ هیچ درآمدی ازطریق هواوی نخواهیم داشت
1403/02/23
شایعه هیجان‌انگیز: لیان اس. كندی شخصیت اصلی بازی Resident Evil 9 است
1403/02/23
پروژكتور 1080p جدید شیائومی با روشنایی مناسب و قیمت نسبتاً ارزان معرفی شد
1403/02/23
درآمد اینترنت ماهواره‌ای استارلینك امسال به ۶٫۶ میلیارد دلار می‌رسد
1403/02/23
تاریخچه جهان؛ از بیگ بنگ تا پیدایش سیاره زمین
1403/02/23
نام گوشی بعدی شركت مالك نوكیا فاش شد
1403/02/23
بررسی تلویزیون OLED S95B سامسونگ؛ به‌باریكی تیغ، به‌روشنی خورشید!
1403/02/23
آیا سوراخ لایه ازون حیوانات جنوبگان را آفتاب‌سوخته می‌كند؟
1403/02/23
گاز صفحه‌ای ۲۰۲۴ شیائومی با قیمت منطقی رونمایی شد
1403/02/23
استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسك ۱۸ میلیارد دلاری می‌شود؟
1403/02/23
گوشی وان پلاس 12R با آپدیت جدید به انیمیشن‌های جذاب‌تر مجهز شد
1403/02/23
واكسن‌ها در ۵۰ سال گذشته، جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده‌اند
1403/02/23
تصاویر لنوو IdeaPad Slim 5 لو رفت؛ لپ‌تاپ موردانتظار با تراشه ایكس پلاس
1403/02/23
علی بابا | معرفی هتل‌های دور از حرم رضوی
1403/02/23
برترین برند بازار تلویزیون چین نه سامسونگ است و نه ال جی
1403/02/23
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com