كاربران دیوار چطور به حفظ زمین كمك كردند؟

پلتفرم‌های خریدوفروش آنلاین با راحت‌تر كردن خریدوفروش اقلام دست دوم، در واقع به اقتصاد چرخشی كمك می‌كنند و از این طریق می‌توانند به زمین هم كمك كنند.

كاربران دیوار چطور به حفظ زمین كمك كردند؟فناوری ایرانكسب و كاریك‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷مطالعه 6 دقیقهفاطمه محمدیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتپلتفرم‌های خریدوفروش آنلاین با راحت‌تر كردن خریدوفروش اقلام دست دوم، در واقع به اقتصاد چرخشی كمك می‌كنند و از این طریق می‌توانند به زمین هم كمك كنند .

تبلیغات۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی كه در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام دست دوم بوده‌اند. خریدوفروش این دستگاه‌ها معادل جلوگیری از انتشار ۹۳ میلیون كیلوگرم دی‌اكسید كربن در طبیعت است .

به نظر شما زمین و محیط زیست از دیوار سود می‌برند یا آسیب می‌بینند؟ ممكن است این سوال در نگاه اول كمی بی‌ربط به نظر برسد، اما خیلی هم سوال پرتی نیست. جواب ساده و سرراستش این است كه پلتفرم‌های خریدوفروش آنلاین با راحت‌تر كردن خریدوفروش اقلام دست دوم، در واقع به اقتصاد چرخشی كمك می‌كنند و از این طریق می‌توانند به زمین هم كمك كنند، البته در مقیاس خودشان .

شاید این حرف كمی شعاری به نظر برسد. اگر باورش برای‌تان سخت است، كافی است نگاه مختصری بیندازیم به آگهی‌های اقلام دست دوم در دیوار در سال گذشته و تأثیری كه خریدوفروش این اقلام می‌تواند بر محیط زیست بگذارد .

كپی لینكدست دوم‌های پررونق۶۲ درصد آگهی‌های منتشر شده در كل دسته‌های «كالایی» دیوار، در سال ۱۴۰۲، مربوط به اقلام دست دوم و ۳۸ درصد آن‌ها مربوط به كالاهای نو بوده‌اند. منظور از دسته‌های كالایی ۴ دسته اصلی «كالای دیجیتال»، «خانه و آشپزخانه»، «سرگرمی و فراغت» و «وسایل شخصی» است .

چرا فقط سراغ این ۴ دسته و زیردسته‌های مرتبط با آن‌ها رفته‌ایم و سایر دسته‌های دیوار را بررسی نكرده‌ایم؟در سایر دسته‌های دیوار، یا اساسا تفكیك نو و دست دوم بی‌معنی است، مثل دسته‌های «استخدام و كاریابی» و «خدمات»؛ یا اینكه مثل دسته‌های «املاك» و «خودرو»، كالاهای «سرمایه‌ای» آگهی می‌شود و «دست دوم» بودن در آن‌ها به این معنی نیست كه ممكن است گوشه انباری خانه بی‌استفاده بمانند و خریدوفروش‌شان بخشی از اقتصاد چرخشی به حساب بیاید .

البته، سهم آگهی‌ها از اقلام دست دوم و نو در همه «دسته‌های كالایی» برابر نیست. مثلا آگهی‌های اقلام دست دوم در دسته «كالای دیجیتال» حدود ۳ برابر اقلام نو در همین دسته است. به عبارت دیگر، ۷۳ درصد آگهی‌های این دسته متعلق به اقلام دست دوم و ۲۷ درصد متعلق به اقلام نو است .

دسته «كالای دیجیتال» از این نظر در صدر جدول قرار دارد. در پایین جدول هم دسته «وسایل شخصی» قرار گرفته كه سهم آگهی‌های اقلام دست دوم و نو تقریبا با هم برابر است (وسایل شخصیِ نو كمی بیشتر از دست دوم آگهی شده است) .

كپی لینكاین «اقتصاد چرخشی» دقیقا یعنی چی؟اقتصاد چرخشی به زبان بسیار ساده یعنی اینكه تا حد ممكن از مصرف منابع، مواد اولیه و انرژی برای تولید و عرضه كم كنیم و دورریز و ضایعات را به حداقل برسانیم. حالا پلتفرمی مانند دیوار كجای این داستان است؟ دیوار با كمك به خریدوفروش اقلام دست دوم، در واقع از دورریز و ضایعات شدن اقلام بسیار زیادی كه هنوز قابل استفاده هستند جلوگیری می‌كند و آن‌ها را به چرخه مصرف برمی‌گرداند .

به این ترتیب، نیاز بخشی از مردم با همین اقلام دست دوم رفع می‌شود و برای‌شان صرفه اقتصادی هم دارد. در عین حال، دیگر نیازی نیست این تعداد كالا تولید شود. پس به همین میزان، هم در مصرف منابع طبیعی بسیار مهمی مثل آب و درخت صرفه‌جویی می‌شود و هم جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای، مانند دی‌اكسید كربن، گرفته می‌شود .

همچنین در بسیاری از موارد پلاستیك كمتری مصرف و تبدیل به زباله می‌شود. چند قرن ممكن است طول بكشد تا هر تكه پلاستیك تجزیه شود و به طبیعت بازگردد.كپی لینكدیوار دقیقا چه كمكی به زمین می‌كند؟سهم ۶۲ درصدی اقلام دست دوم در كل آگهی‌هایی كالایی دیوار را اگر در كنار جمعیت ۵۳ میلیونی كاربران این پلتفرم در سال گذشته قرار دهیم، شاید بهتر بتوانیم سهم آن را در كمك به اقتصاد چرخشی و كمك به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست تصور كنیم .

برای آنكه از نزدیك با بخشی از این تأثیر مثبت بر محیط زیست آشنا شویم، آگهی‌ها و خریدوفروش چند كالای عمومی را در دیوار بررسی مختصری كرده‌ایم.كپی لینكتلویزیون۹۲ درصد تلویزیون‌هایی كه در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، دست دوم بوده‌اند .

طبعا همه این آگهی‌ها منجر به معامله نمی‌شود؛ با این حال، بر اساس میانگین انتشار دی‌اكسید كربن برای تولید هر تلویزیون جدید، تلویزیون‌های معامله‌شده از طریق دیوار در سال گذشته، از انتشار نزدیك به ۷۳ میلیون كیلوگرم دی‌اكسید كربن در جو زمین جلوگیری كرده‌اند .

توجه داشته باشید كه به دلیل فن‌آوری ساخت تلویزیون‌های جدید، میزان انتشار دی‌اكسید كربن هنگام تولید آن‌ها، كمتر از تلویزیون‌های قدیمی است. طبعا، اگر تلویزیون‌های معامله‌شده شامل مدل‌های قدیمی باشد، میزان جلوگیری از انتشار این گاز، بیشتر از این حد خواهد بود .

كپی لینكلپ‌تاپ۸۷ درصد انواع لپ‌تاپ‌های آگهی‌شده در سال ۱۴۰۲ اقلام دست دوم بوده‌اند. با توجه به میانگین انتشار گاز CO2 برای این دو نوع كامپیوتر، دستگاه‌های دست دومی كه در این مدت كاربران دیوار از طریق این پلتفرم معامله كرده‌اند، از تولید و انتشار بیش از ۱۸۰ میلیون كیلوگرم از این گاز گلخانه‌ای جلوگیری كرده است .

همچنین، این خریدوفروش این لپ‌تاپ‌ها باعث صرفه‌جویی ۶۰۵ میلیون لیتر آب نیز شده است.كپی لینكمبلمان و لوازم چوبی منزلدر میان مبلمان و لوازم چوبی آگهی‌شده در این مدت، ۷۹ درصدِ اقلام، دست دوم بوده‌اند. میزان انتشار دی‌اكسید كربن برای تولید لوازم چوبی بسیار بالاست .

بخش مهمی از این دی‌اكسید كربن در مرحله فرآوری چوب منتشر می‌شود. هرچند همه آگهی‌های دست دوم لوازم چوبی دیوار، در سال گذشته منجر به معامله نشده، اما همان تعداد مبلمان و لوازم چوبی دست دومی كه كاربران در سال گذشته معامله كرده‌اند، مانعِ انتشار ۵۴۳ میلیون كیلوگرم دی‌اكسید كربن شده است .

كپی لینكتلفن همراه۷۳ درصد كل موبایل‌های آگهی‌شده را دستگاه‌های دست دوم تشكیل می‌دهند. با آنكه فن‌آوری تولید انواع موبایل بسیار پیشرفته است، هنوز هم میزان مصرف آب در این صنعت بسیار بالاست. به همین دلیل، خریدوفروش گوشی‌های همراه در سال گذشته از طریق آگهی‌های دیوار باعث صرفه‌جویی در ۱۱۱ میلیون لیتر آب شده است .

همچنین جلو انتشار بیش از ۶ میلیون كیلوگرم دی‌اكسید كربن را گرفته است. كپی لینككنسول‌های بازیكنسول‌های بازی دست دوم بین كاربرهای دیوار خیلی پرطرفدارند. برای اینكه حال و هوای گیمرهایی كه آگهی فروش منتشر می‌كنند یا برای خرید به دیوار سرمی‌زنند دست‌تان بیاید، می‌توانید این گزارش را در اتاق خبر دیوار بخوانید .

۶۶ درصد كنسول‌های آگهی‌شده در سال گذشته اقلام دست دوم بوده‌اند، كه بخش قابل توجهی از آن‌ها از طریق دیوار معامله شده است. تولید این تعداد كنسول معادل انتشار بیش از ۲۸ میلیون كیلوگرم د‌ی‌اكسید كربن و استفاده از بیش از ۵۶ تن پلاستیك است .

طبعا، خریدوفروش این كنسول‌های دست دوم به همین اندازه به محیط زیست كمك كرده است.كپی لینكمعجزه‌ای در كار نیست!هدف اصلی دیوار ارائه خدمات هر چه بهتر به جمعیت ۵۳ میلیونی كاربرانش است تا راحت‌تر و مطمئن‌تر بتوانند در این پلتفرم با هم معامله كنند .

طبعا خریدوفروش اقلام دست دوم در بین چنین جمعیتی می‌تواند به همین میزان، اقتصاد چرخشی را رونق دهد و از همین طریق به زمین و محیط زیست هم كمك كند؛ زمینی كه تا اطلاع ثانوی،‌ تنها پناهگاه نسل ما و نسل‌های آینده است .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420311-divar-users-help-preserve-the-earth/

مجله فن آوری

 
كوالكام: پس از سال ۲۰۲۴ هیچ درآمدی ازطریق هواوی نخواهیم داشت
1403/02/23
شایعه هیجان‌انگیز: لیان اس. كندی شخصیت اصلی بازی Resident Evil 9 است
1403/02/23
پروژكتور 1080p جدید شیائومی با روشنایی مناسب و قیمت نسبتاً ارزان معرفی شد
1403/02/23
درآمد اینترنت ماهواره‌ای استارلینك امسال به ۶٫۶ میلیارد دلار می‌رسد
1403/02/23
تاریخچه جهان؛ از بیگ بنگ تا پیدایش سیاره زمین
1403/02/23
نام گوشی بعدی شركت مالك نوكیا فاش شد
1403/02/23
بررسی تلویزیون OLED S95B سامسونگ؛ به‌باریكی تیغ، به‌روشنی خورشید!
1403/02/23
آیا سوراخ لایه ازون حیوانات جنوبگان را آفتاب‌سوخته می‌كند؟
1403/02/23
گاز صفحه‌ای ۲۰۲۴ شیائومی با قیمت منطقی رونمایی شد
1403/02/23
استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسك ۱۸ میلیارد دلاری می‌شود؟
1403/02/23
گوشی وان پلاس 12R با آپدیت جدید به انیمیشن‌های جذاب‌تر مجهز شد
1403/02/23
واكسن‌ها در ۵۰ سال گذشته، جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده‌اند
1403/02/23
تصاویر لنوو IdeaPad Slim 5 لو رفت؛ لپ‌تاپ موردانتظار با تراشه ایكس پلاس
1403/02/23
علی بابا | معرفی هتل‌های دور از حرم رضوی
1403/02/23
برترین برند بازار تلویزیون چین نه سامسونگ است و نه ال جی
1403/02/23
انویدیا احتمالاً گرافیك‌های RTX 5080 و RTX 5090 را هم‌زمان معرفی می‌كند
1403/02/23
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com