آیا ویتامین دی روند پیری را در انسان كند می‌كند؟

آیا ویتامین دی روند پیری را در انسان كند می‌كند؟پزشكی و سلامتعلمییك‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰مطالعه 3 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتویتامین D معمولا برای افراد مبتلا به پوكی استخوان تجویز می‌شود؛ اما آیا مصرف این ویتامین می‌تواند در كند كردن روند پیری موثر باشد؟تبلیغاتانسان‌ از دیرباز به دنبال راز جوانی بوده است .

دانشمدان سال‌هاست مواد مختلفی را آزمایش می‌كنند تا بفهمند كدام‌یك می‌تواند سرعت پیرشدن انسان را كم كند. اما آیا این اكسیر جوانی می‌تواند ماده‌ای باشد كه به‌ دست آوردنش بسیار راحت است؟ویتامین D به دلیل مهم‌بودن برای ساخت عضلات و استخوان‌ها كه معمولاً با افزایش سن تحلیل می‌روند یا ضعیف می‌شوند، مهم است .

مطالعات نشان می‌دهد كه فقدان ویتامین D كافی، خطر تحلیل عضله و زمین‌خوردن ناشی از افزایش سن را افزایش می‌دهد.درنتیجه آیا مصرف مكمل ویتامین D به كاهش روند تحلیل بدن كمك می‌كند؟ جواب این سوال مانند روند پیری پیچیده است .

پیری در سطح بیولوژیكی فهرستی طولانی از تغییرات سلولی، از جمله تلومرهای كوتاه‌تر، ژن‌های ناپایدار، نشانه‌های مولكولی روی DNA و التهاب مزمن را ایجاد می‌كند.كارملیندا روجیرو، متخصص طب سالمندان در دانشگاه پروجا در ایتالیا و همكارانش در مقاله‌ای كه در نشریه Nutrients منتشر شده است، توضیح می‌دهند كه نشانه‌های سلولی یادشده، فرآیندهای خیلی پیچیده و بسیار مرتبط با یكدیگر هستند كه به آسانی كاهش عمومی قدرت و تحرك بدنی تشخیص داده نمی‌شوند .

علائم فیزیكی معمولاً اولین ویژگی بالینی هستند كه پزشكان در پیری تشخیص می‌دهند.برای چندین دهه است كه پزشكان مكمل‌های ویتامین D را برای افراد مبتلا به پوكی استخوان و كمك به جلوگیری از شكستگی استخوان توصیه می‌كنند زیرا كمبود ویتامین D با این شرایط مرتبط است .

تجویز ویتامین D برای تقویت استخوان منطقی است؛ زیرا ویتامین D به جذب كلسیم كمك می‌كند. با اینكه ویتامین D در برخی غذاها یافت می‌شود، اما دریافت كافی این ویتامین تنها با رژیم غذایی یا قرار‌گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند دشوار باشد .

آزمایش‌های بالینی اخیر نشان داده‌اند كه مكمل‌های ویتامین D لزوماً به جلوگیری از پوكی استخوان و شكستگی‌های مرتبط با افزایش سن در افراد سالم كمك نمی‌كنند.روجیرو و همكارانش مطالعات مشاهده‌ای و كارآزمایی‌های آزمایشگاهی را كه اثرات بالقوه ویتامین D بر علائم بیولوژیكی پیری را بررسی می‌كرد، گردآوری كردند .

پژوهشگران می‌نویسند درحال‌حاضر شواهد در انسان‌ها كمیاب و عمدتاً بر اساس مدل‌ها‌‌ی پیش‌بالینی حیوانی است.برخی از مطالعات نشان می‌دهند كه ویتامین D می‌تواند سرعت افزایش سن اپی‌ژنتیكی را كم كند، زیرا افرادی كه سطح ویتامین D پایینی دارند، از نظر بیولوژیكی مسن‌تر از افراد دارای سطوح كافی هستند .

اپی‌ژنتیك اثر محیط در بیان ژن و فنوتیپ بدون تغییر ژنوتیپ است.كوتاه شدن تلومر با افزایش سنمحققان مطالعه از احتمال كمك‌كردن مكمل خوراكی ویتامین D به كاهش آسیب DNA می‌گویند و افزودند: «به نظر نمی‌رسد این تاثیری بر طول تلومر داشته باشد، اگرچه برخی یافته‌ها از نقش محافظتی ویتامین D بر فعالیت تلومراز در افراد چاق حمایت می‌كنند .

» تلومر بخش انتهایی كروموزوم است كه كوتاه شدن آن نقش مهمی در پیری انسان دارد. آنزیم تلومراز، توالی تلومر را اضافه می‌كند.همچنین شواهد بسیار كمی در مورد تاثیر اینكه چه دوز یا در چه سنی مكمل‌های ویتامین D ممكن است تأثیر داشته باشند، وجود دارد، زیرا مطالعات انسانی در این زمینه بسیار كم است و نتایج آن متفاوت بوده است .

بیشتر بخوانیدعلائم كمبود ویتامین دی29 آبان 02مطالعه '9از پشت شیشه می‌توان ویتامین D خورشید را جذب كرد؟20 بهمن 97مطالعه '2برخی از مطالعات نشان می‌دهند كه مصرف دوز خاصی از ویتامین D برای اكثر افراد بی‌خطر است، اما این ممكن است برای همه صادق نباشد .

مصرف دوزهای بالای ویتامین D می‌تواند مضر باشد. همچنین ممكن است مكمل‌های ویتامین D با داروهای تجویزی مانند برخی كاهش‌دهنده‌های كلسترول تداخل داشته باشند.اگرچه ممكن است جبران سطوح پایین ویتامین D منطقی به نظر برسد، كارشناسان می‌گویند مصرف ویتامین بیشتر به شكل مكمل لزوما به سلامتی كمك نمی‌كند .

مصرف مكمل‌های ویتامین ممكن است باعث شود افراد به كارهای دیگری كه می‌توانند برای بهبود سلامت و عمر طولانی‌تری انجام دهند بی‌توجه باشند؛ كارهایی مانند داشتن رژیم غذایی متعادل یا وقت گذراندن در فضای باز.روجیرو و همكارانش نتیجه‌گیری كردند: «برخلاف علاقه به مكمل‌های ویتامین D به‌عنوان یك استراتژی برای كمك به طول عمر انسان و برخی شواهد در مورد پتانسیل آن در تعدیل نشانه‌های پیری، نتایج و شواهد لازم برای اثبات كاربردی و مفید‌بودن آن برای سلامت انسان كافی نیست .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/420008-vitamin-d-slowing-human-aging/

مجله فن آوری

 
قابلیت هیجان‌انگیز Circle to Search وارد ۲۰۰ میلیون دستگاه می‌شود
1403/02/25
موتور جست‌و‌جو گوگل با تمركز بر هوش مصنوعی بازطراحی می‌شود
1403/02/25
حضور غیرمنتظره و پرحاشیه عینك هوشمند گوگل در مراسم I/O 2024
1403/02/25
نسخه موبایل جیمیل بیش‌از‌پیش با هوش مصنوعی درآمیخته می‌شود
1403/02/25
مارهای چلیپر به‌طرز بسیار باورپذیر خود را به مردن می‌زنند
1403/02/25
گوگل خلاقانه‌ترین راهكار برای رفع مشكلات روزمره را رونمایی كرد
1403/02/25
هوش مصنوعی در گوگل كروم؛ جمنای نانو به مرورگر محبوب می‌آید
1403/02/25
گوگل از Veo و Imagen 3 رونمایی كرد؛ تولید ویدیو و عكس با هوش مصنوعی
1403/02/25
پردازنده هوش مصنوعی Trillium گوگل با قدرت چشمگیر رونمایی شد
1403/02/25
قابلیت جادویی Circle to Search به معلم ریاضی تبدیل می‌شود
1403/02/25
قابلیت Gems معرفی شد؛ هوش مصنوعی گوگل را به آشپز و نویسنده تبدیل كنید
1403/02/25
مدل هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash معرفی شد؛ سبك‌تر و ارزان‌تر از مدل پرو
1403/02/25
هوش مصنوعی گوگل حالا می‌تواند چند ساعت ویدیو را تحلیل كند
1403/02/25
بازی معروف دایناسور گوگل كروم به هوش مصنوعی مجهز شد
1403/02/25
گوگل با رونمایی «پروژه Astra» مستقیما ChatGPT را هدف گرفت
1403/02/25
قابلیت Ask Photos معرفی شد؛ از گالری گوشی درباره عكس‌ها سؤال كنید!
1403/02/25
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com