در سال ۱۸۱۶ جهان شاهد سالی بدون تابستان بود

در سال ۱۸۱۶ مردم در اغلب نقاط نیم‌كره شمالی شاهد سالی بدون تابستان بودند، به طوری كه بارش برف و باران در بهار به نابودی محصولات كشاورزی منجر شد.

در سال ۱۸۱۶ جهان شاهد سالی بدون تابستان بودعلوم پایه و مهندسیعلمییك‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵مطالعه 3 دقیقهسارا ارجمندتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدر سال ۱۸۱۶ مردم در اغلب نقاط نیم‌كره شمالی شاهد سالی بدون تابستان بودند، به طوری كه بارش برف و باران در بهار به نابودی محصولات كشاورزی منجر شد .

تبلیغاتدر فصل تابستان معمولا درخت‌ها به رنگ سبز درمی‌آیند، آسمان آبی است،‌ البته نه در تمام نقاط دنیا و روزهای گرم و طولانی را تجربه می‌كنیم؛ اما مردم ساكن در نیم‌كره‌ی شمالی در سال ۱۸۱۶ شاهد چنین روزهایی نبودند .

كپی لینكسال بدون تابستان چگونه بود؟سال بدون تابستان دقیقا مانند اسمش است. در مقیاس جهانی، دما بین ۰٫۴ تا ۰٫۷ درجه‌ی سانتی‌گراد كاهش یافت و در پی این افت دما، الگوهای آب و هوایی سراسر جهان مختل شد.در ایالات متحده به جای اینكه گرمای تابستان جایگزین زمستان شود، آب و هوای سرد به قوت خود باقی ماند .

ماه می در شرایط معمولی كمی سرد است، اما در سال ۱۸۱۶ سرمازدگی در بسیاری از ایالت‌های شرقی آمریكا دیده شد. حتی در ماه ژوئن برف بارید. رودخانه‌های پنسیلوانیا هم تا ماه جولای همچنان منجمد بودند.در اقیانوس اطلس، اروپا در معرض باران‌های سیلابی قرار گرفت به‌طوری‌كه در ایرلند، بارش باران به مدت هشت هفته‌ متوالی ادامه یافت .

رئیس جمهور ایالات متحده، جان كوینسی آدامز كه در آن زمان سفیر بریتانیا بود در لندن زندگی می‌كرد. او در خاطراتش به این مشكل اشاره كرده است.آثار كاهش دمای جهانی به آسیا هم رسید و فصل باران‌های موسمی معمولی مختل شد و به خشكسالی انجامید .

در سال ۱۸۱۵ خشم كوه تامبورا باعث سرد شدن هوا و خرابی محصولات كشاورزی در سال بعد شد.كپی لینكپیامدهای سال بدون تابستانپیامد آب و هوای غیر فصلی، نابودی محصولات كشاورزی در بسیاری از نقاط بود. ایالات متحده به دلیل ادامه‌ی یخبندان در فصل بهار شاهد این مشكل بود كه بر اساس یادداشت‌های آن زمان، به از بین رفتن دام‌ها انجامید و در ایرلند، سیل باعث باران‌های سنگینی شد كه برداشت سیب‌زمینی را مختل كرد .

نبود باران در آسیا هم به معضلی برای محصولات كشاورزی تبدیل شده بود، چرا كه خشكسالی فصل باران‌های موسمی را به تعویق انداخته بود. در بسیاری از مناطق تحت تأثیر نیم‌كره‌ی شمالی، برداشت ناموفق به قحطی منجر شد .

تأثیر سال بی‌تابستان بر محصولات كشاورزی به یكی از بلندمدت‌ترین پیامدها انجامید. طی این مدت بخش قابل توجهی از كشاورزها از شرق ایالات متحده به میانه‌ی غربی مهاجرت كردند كه تا امروز به عنوان یكی از نقاط اصلی كشاورزی باقی مانده است .

كپی لینكعلت سال بی‌تابستانریشه‌ی الگوی آب و هوایی عجیب در سال ۱۸۱۶ را باید سال قبل از آن در سامبوا، جزیره‌ای در اندونزی جستجو كرد. در تاریخ ۵ آوریل ۱۸۱۵ كوه تامبورا به شكل شدیدی فوران كرد. فوران‌های آتشفشانی می‌توانند تا ماه‌ها بر اقلیم زمین تأثیر بگذارند .

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد كه ذرات كوچك و سبك خاكستری در استراتوسفر زمین باقی بمانند و با مسدود كردن نور خورشید موجب سرمایش سیاره شوند.كاهش دما همچنین می‌تواند به دلیل فوران سولفور دی‌اكسید رخ دهد. این تركیب همراه با آب موجود در استراتوسفر باعث تولید سولفوریك اسید می‌شود كه پرتوهای ورودی خورشید را منعكس می‌كند .

با توجه به مقیاس فوران كوه تامبورا كه قدرتمندترین فوران ثبت‌شده در تاریخ زمین به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد شرایط سال ۱۸۱۶ حاصل این فوران بود؛ گرچه میزان این تأثیر كاملا مشخص نیست.بیشتر بخوانید:ال‌نینو درحال خشك‌كردن نیم‌كره جنوبی زمین است28 آبان 02مطالعه '4درسال ۲۰۱۹، دكت اندرو اسكورر، زمین‌شناس و همكارانش با استفاده از مدل‌های اقلیمی بررسی كردند كه در صورت حذف فوران آتشفشانی از سال ۱۸۱۵ در سال بعد چه اتفاق‌هایی رخ می‌داد .

گرچه نتایج نشان می‌دهند كه سال ۱۸۱۶ باز هم به شكل غیرمعمولی در اروپا مرطوب می‌شد، این مدل نشان می‌دهد كه فوران آتشفشانی باعث سرد شدن دمای زمین شده است. به نوشته‌ی اسكورر:فوران آتشفشان و تأثیر آن بر اقلیم را می‌توان مقصر سرمایش زمین دانست .

بر اساس تخمین‌ها این پدیده احتمال دما‌های بسیار سرد را تا ۱۰۰ برابر افزایش می‌دهد. بدون نیروی آتشفشانی، احتمال كمتری برای بارش بالا وجود دارد و سرما در تابستان غیرممكن است.به طور كلی سال ۱۸۱۶ سال خوبی برای سیاره زمین و مردمش نبود .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/420213-year-without-summer-1816/

مجله فن آوری

 
مدل فیس‌لیفت خودرو كیا EV6 با باتری بزرگ‌تر رونمایی شد
1403/02/25
گوشی تاشو وان پلاس اوپن ۲ تا سال ۲۰۲۵ عرضه نمی‌شود؟
1403/02/25
اولین مك‌های M4 چه زمانی عرضه می‌شوند؟
1403/02/25
تمامی هدفون‌های ناتینگ با یك پیش‌نیاز مهم به ChatGPT مجهز می‌شوند
1403/02/25
متا احتمالاً هدفون دوربین‌دار مجهز به هوش مصنوعی می‌سازد
1403/02/25
چگونه ترافیك شبكه را ردیابی كنیم؟
1403/02/25
ماراتن نفس‌گیر نئوبانك‌ها؛ بهترین كدام است؟
1403/02/25
برترین آلبوم‌های تاریخ صنعت موسیقی در اپل موزیك انتخاب می‌شوند
1403/02/25
سیستم كپی‌پیست مایكروسافت ورد اصلاح می‌شود
1403/02/25
مدیرعامل ابرآروان: اختلالات اخیر اینترنت به‌دلیل حملات سایبری است، زیرساخت هم در مقابله ناتوان است
1403/02/25
رهبران جدید پلی‌استیشن در پی بازنشستگی جیم رایان معرفی شدند
1403/02/25
بهترین كافی شاپ های مشهد برای استراحت در سفر از دیدگاه علی بابا
1403/02/25
طراحی پوكو F6 و پوكو F6 پرو رسماً به‌نمایش درآمد
1403/02/25
خودرو محبوب گلف GTI برمی‌گردد
1403/02/25
گوگل می‌خواهد ChromeOS را روی گوشی‌های اندرویدی اجرا كند!
1403/02/25
چت‌بات ChatGPT وارد بخش جست‌و‌جوی تیك‌تاك شد
1403/02/25
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com