میدان مغناطیسی زمین احتمالا پیش از شكل‌گیری هسته سیاره به وجود آمد

قدیمی‌ترین سن قطعی برآوردشده برای میدان مغناطیسی زمین نشان می‌دهد كه این میدان ۳٫۷ میلیارد سال پیش و قبل از شكل‌گیری هسته جامد سیاره به‌وجود آمد.

میدان مغناطیسی زمین احتمالا پیش از شكل‌گیری هسته سیاره به وجود آمدنجوم و فضاعلمییك‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰مطالعه 3 دقیقهسارا ارجمندتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتقدیمی‌ترین سن قطعی برآوردشده برای میدان مغناطیسی زمین نشان می‌دهد كه این میدان ۳٫۷ میلیارد سال پیش و قبل از شكل‌گیری هسته جامد سیاره به‌وجود آمد .

تبلیغاتمیدان مغناطیسی زمین ممكن است ۳٫۷ میلیارد سال پیش به اندازه امروز قدرتمند بوده باشد. این یافته، تاریخ شكل‌گیری قدیمی‌ترین حباب محافظتی زمین را ۲۰۰ میلیون سال عقب‌تر می‌برد.به این ترتیب میدان مغناطیسی همزمان با ظهور حیات روی زمین به وجود آمده است .

قدیمی‌ترین فسیل‌های زمین، لایه‌های میكروبی استروماتولیت هستند كه قدمتشان به ۳٫۵ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد. اما برخی پژوهشگرها اكنون مدعی‌اند كه استروماتولیت‌هایی با قدمت ۳٫۷ میلیارد سال را كشف كرده‌اند .

پژوهش جدید نشان می‌دهد كه در آن زمان، سیاره حباب مغناطیسی محافظی در اطراف خود داشت كه پرتوهای كیهانی و ذرات باردار آسیب‌زای خورشید را منحرف می‌كرد. با این‌حال جریان ذرات باردار در آن زمان بسیار قوی‌تر بود .

آن باد خورشیدی قوی احتمالا بخشی از مغناطیس‌كره‌ی زمین را از بین برد؛ بدین معنی كه زمین در آن زمان سپر محافظتی كمتری نسبت به امروز داشت.یافته‌ی جدید كه در مجله‌ی Geophysical منتشر شده است، پیامدهایی برای جستجوی حیات فرازمینی دارد .

نیكولاس كلیر، دانشمند زمین از دانشگاه آكسفورد و نویسنده‌ی اصلی مطالعه به لایوساینس گفت:وقتی به جستجوی حیات روی سیاره‌های دیگر می‌پردازیم، داشتن میدان مغناطیسی یك مؤلفه‌ی ضروری به شمار نمی‌رود؛ زیرا در واقعیت‌ حتی با وجود مغناطیس‌كره‌ی كوچك حیات قادر به رشد است .

جستجوی حیات فرازمینی تنها یكی از دلایل شگفتی میدان مغناطیسی زمین است. تمام سیاره‌ها دارای مغناطیس‌كره نیستند و پژوهشگرها به‌طور كامل مطمئن نیستند كه چه چیز مغناطیس‌كره‌ی زمین را به‌وجود آورده است. امروزه میدان مغناطیسی زمین با بخش مایع هسته و انتقال گرما از هسته‌ی جامد داخلی به هسته‌ی همرفتی خارجی كنترل می‌شود؛ اما پژوهشگرها معتقدند كه هسته‌ی زمین تا یك میلیارد سال قبل جامد نبوده است .

آتنا ایستر در مقابل بخش بزرگی از ساختار آهنی نواری، رسوب غنی از آهن كه سیگنال‌های میدان مغناطیسی باستانی از آن استخراج شده است.نیكولاس و گروهش برای جستجوی نشانه‌های میدان مغناطیسی باستانی به ۱۵۰ كیلومتری شهر نوك، پایتخت گرینلند رفتند تا نقطه‌ای را در لبه‌ی صفحه‌ای یخی مشاهده كنند كه فقط از طریق هلی‌كوپتر قابل دسترسی است .

سنگ‌های این منطقه كه كمربند سنگ سبز ایسوا نامیده می‌شود از قدیمی‌ترین بخش‌های بازمانده از پوسته‌ی زمین به شمار می‌روند. این بخش‌ها شامل سازندهای غنی از آهن هستند كه اطلاعاتی را درباره‌ی جهت و قدرت میدان مغناطیسی در زمان تشكیل سنگ‌ها در خود دارند .

بیشتر بخوانید:چرا زمین دارای قطب‌های مغناطیسی است؟1 مهر 02مطالعه '3آیا قطب‌های مغناطیسی زمین درحال جابه‌جایی هستند؟2 مرداد 99مطالعه '5پژوهشگرها همچنین می‌توانند چین‌خوردگی‌های سنگ را كه دراثر تحولات زمین‌‌شناسی بعدی به وجود آمده است، بررسی كنند تا دریابند آیا جهت میدان مغناطیسی با جهت‌گیری سنگ‌ها مطابقت دارد یا خیر .

اگر این‌طور نباشد، میدان مغناطیسی قدیمی‌تر از رویدادهای زمین‌شناسی شناخته‌شده است.پژوهشگرها با روش‌های یادشده متوجه شدند كه در حدود ۳٫۷ میلیارد سال پیش، قدرت میدان مغناطیسی حداقل ۱۵ میكرو تسلا بوده است كه نصف قدرت میانگین میدان مغناطیسی كنونی است؛ اما این یك برآورد دست‌پایین است و درنتیجه امكان دارد میدان مغناطیسی در آن زمان به اندازه‌ی امروز قوی بوده باشد .

امروزه پژوهشگرها به بررسی بیشتر رابطه‌ی بین میدان مغناطیسی باستانی و جو زمین علاقه‌مند شده‌اند. تقریبا ۲٫۵ میلیارد سال پیش، جو زمین به طور ناگهانی مملو از اكسیژن شد. دلیل این رویداد تا اندازه‌ای رشد فتوسنتز بود، اما قدرت میدان مغناطیسی می‌تواند بر باقی‌ماندن گازهای مشخص در جو و گریز برخی از آن‌ها به داخل فضا تأثیر بگذارد .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/420304-earth-magnetic-field-predate-earth-core/

مجله فن آوری

 
در نزدیكی محل برخورد سیارك قاتل دایناسورها، «گودالی بی‌انتها» وجود دارد
1403/02/25
هواوی تولید پردازنده‌های كلاس كامپیوتر Kirin X را تكذیب كرد
1403/02/24
اپل ویژن پرو پس از مراسم WWDC از انحصار بازار آمریكا خارج می‌شود
1403/02/24
ایلان ماسك پشیمان شد؛ بازگشت برخی از كارمندان اخراج‌شده به تسلا
1403/02/24
تصاویر واقعی گوشی‌های ۲۰۲۴ پرچمدار گوگل لو رفت
1403/02/24
آپدیت iOS 17.5 با قابلیت تشخیص ردیاب‌های بلوتوثی ناشناس برای آیفون منتشر شد
1403/02/24
آخرین موجود زنده روی زمین كدام گونه خواهد بود؟
1403/02/24
هوش مصنوعی اختصاصی كشور امارات برای رقابت با بزرگان دنیا معرفی شد
1403/02/24
گوشی‌های ویوو X100s و X100s پرو با تراشه پرقدرت و نمایشگر سریع رونمایی شدند
1403/02/24
فروشگاه GPT Store شركت OpenAI حالا رایگان در دسترس است
1403/02/24
نسخه دسكتاپ ChatGPT رونمایی شد؛ اما فقط برای كاربران macOS
1403/02/24
چرا افراد حس می‌كنند نامشان در جنگل صدا زده می‌شود؟
1403/02/24
هوش مصنوعی GPT-4o رونمایی شد؛ پیشرفته، پرسرعت و رایگان!
1403/02/24
پروژه جنجالی و سه‌بعدی «استارلاین» گوگل وارد بازار می‌شود
1403/02/24
تلویزیون‌های خوش‌قیمت پیشرفته TCL با روشنایی چشمگیر معرفی شدند
1403/02/24
سهراب پورناظری «سیصد» را به صحنه می‌برد
1403/02/24
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com