چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر كرد

دانشمندان آكادمی علوم چین، نقشه‌های زمین‌شناسی‌ای با بالاترین وضوح از ماه را تدوین كرده‌اند كه به انجام مأموریت‌های آینده كمك خواهد كرد.

چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر كردنجوم و فضاعلمیدوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدانشمندان آكادمی علوم چین، نقشه‌های زمین‌شناسی‌ای با بالاترین وضوح از ماه را تدوین كرده‌اند كه به انجام مأموریت‌های آینده كمك خواهد كرد .

تبلیغاتآكادمی علوم چین اطلس جدیدی از ماه را منتشر كرده است كه وضوح نقشه‌های دوران آپولو را دو برابر می‌كند و از بلندپروازی‌های فضایی چین و كشورهای دیگر حمایت خواهد كرد.به‌گزارش نشریه نیچر، اطلس جدید زمین‌شناسی ماه كه حاصل تلاش بیش از ۱۰۰ پژوهشگر در طول یك دهه است، علاوه بر اطلاعات اولیه‌ی زمین‌شناسی درمورد سطح ماه، درمجموع، ۱۲۳۴۱ دهانه، ۸۱ حوضه، و ۱۷ نوع سنگ را دربرمی‌گیرد .

نقشه‌های جدید در مقیاس بی‌سابقه‌ی ۱:۲۵۰۰۰۰۰ ساخته شده‌اند. راس میچل، ژئوفیزیكدان مؤسسه‌ی زمین‌شناسی و ژئوفیزیك آكادمی علوم چین می‌گوید: «هر سؤالی در زمین‌شناسی با نگاه كردن به نقشه‌های زمین‌شناسی شروع می‌شود .

اطلس جدید ماه منبعی برای كل جهان است.» بیش از ۱۰۰ پژوهشگر برای تهیه‌ی اطلس جدید ماه در طول یك دهه تلاش كردند.جیانژونگ لیو، یكی از رهبران پروژه با اشاره به این موضوع كه نقشه‌های موجود از ماه به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ برمی‌گردد، می‌گوید: «سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده از داده‌های مأموریت‌های آپولو برای طراحی تعدادی از نقشه‌های زمین‌شناسی ماه ازجمله نقشه‌ای سرتاسری در مقیاس ۱:۵۰۰۰۰۰۰ و تعدادی نقشه‌ی منطقه‌ای با دقت بالاتر از محل‌های فرود استفاده كرد .

از آن زمان، دانش ما از ماه بسیار پیشرفت كرده است و نقشه‌های قدیمی دیگر نمی‌توانند نیازهای پژوهش‌ها و اكتشافات آینده ما از ماه را برآورده سازند.»در سال جاری سه فضاپیما به سمت ماه پرتاب شده‌اند و چین قصد دارد در ماه مه سفینه‌ای را برای جمع‌آوری سنگ‌ها از سمت پنهان ماه ارسال كند .

نقشه‌های جدید به كاوش‌های چین و كشورهای دیگر در ماه كمك خواهد كرد.دانشمندان از نقشه‌های جدید ماه برای درك بهتر تاریخ ماه استفاده خواهند كرد.دانشمندان به كمك اطلس جدید ماه می‌توانند به درك بهتری از تاریخ ماه برسند، منابع بالقوه‌‌ ماه را ارزیابی كنند و مطالعات زمین‌شناسی مقایسه‌ای انجام دهند .

این نقشه‌ها همچنین به انتخاب محل مناسب برای ساخت پایگاه‌های تحقیقاتی روی ماه كمك خواهد كرد.كپی لینكنقشه‌نگاری از دنیای دیگراطلس جدید ماه كه به دو زبان چینی و انگلیسی در دسترس قرار دارد، با استفاده از داده‌های برنامه اكتشافات ماه چین، به‌ویژه مأموریت چانگ‌ای ۱ تدوین شده است كه از مدار، سطح ماه را بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ بررسی كرد .

اطلس جدید ماه با استفاده از داده‌های برنامه‌ی اكتشاف ماه چین تدوین شد.مشاهدات انجام‌شده روی سطح ماه توسط ماه‌نشین‌های چانگ‌ای ۳ و چانگ‌ای ۴ به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ به تأیید صحت داده‌های چانگ‌ای ۱ كمك كرد .

تیم تهیه‌كننده اطلس همچنین از داده‌های مأموریت‌هایی مانند GRAIL، مدارگرد شناسایی ماه ناسا و كاوشگر چاندرایان-۱ هند استفاده كرد.بیشتر بخوانیدكره ماه ؛ ویژگی‌ها، اكتشافات، حقایق جالب و هر آنچه باید بدانید4 آبان 02مطالعه '16پژوهشگران چینی در سال ۲۰۱۲ درحالی‌كه به‌دنبال اهداف بعدی اكتشاف ماه بودند، شروع به تهیه‌ی نقشه‌ها كردند .

چین با مشاركت روسیه و بیش از ده‌ها كشور و سازمان دیگر، ساخت ایستگاه بین‌المللی تحقیقات قمری را رهبری می‌كند كه قرار است اواسط دهه‌ی ۲۰۳۰ در قطب جنوبی ماه به‌منظور اكتشافات علمی و بهره‌برداری از ماه ساخته شود .

تیم لیو مدتی است كار برای بهبود وضوح نقشه‌ها را آغاز كرده است و نقشه‌های منطقه‌ای با دقت بالاتر را براساس نیازهای علمی و مهندسی تولید خواهد كرد. در این بین، اطلس تكمیل‌شده در پلتفرم ابری «دیجیتال مون» قرار گرفته است و درنهایت در دسترس جامعه‌ی تحقیقاتی بین‌المللی قرار خواهد گرفت .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/420217-china-most-detailed-moon-atlas/

مجله فن آوری

 
متصل‌كردن ویندوز XP به اینترنت مثل «ایستادن در بین گله‌ای از گرگ‌ها» است
1403/02/27
موزیلا فایرفاكس به‌لطف RTX Video وضوح ویدیوها را ارتقاء می‌دهد
1403/02/27
اقامتی بی نظیر با شب، تركیبی فوق‌العاده از هیجان و آرامش
1403/02/27
كنسول دستی ۲۰۲۴ ایسوس احتمالا ۲۴ گیگابایت رم خواهد داشت
1403/02/27
دانشمندان نقشه «آتلانتیس» گمشده واقعی را ترسیم كردند
1403/02/27
نسخه آرم مرورگر اپرا وارد ویندوز شد
1403/02/27
گوشی میان‌رده آیكو Z9x با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و باتری غول‌پیكر معرفی شد
1403/02/27
مدل بنفش خودرو شاسی‌بلند BMW XM با بدنه مخملی رونمایی شد
1403/02/27
راز كندكردن پیری احتمالا در هماهنگ‌سازی ساعت‌های متعدد بدن نهفته است
1403/02/27
گوشی‌ها و خودرو شیائومی به هوش مصنوعی اختصاصی مجهز می‌شوند
1403/02/27
مایكروسافت دسته منحصربه‌فردی برای گیمرهای توان‌یاب معرفی كرد
1403/02/27
كیف پول من: تبدیل تتر به آلت كوین های محبوب
1403/02/27
مدل تیتانیومی آیپد پرو ۲۰۲۴ با طلای ۲۴ عیار معرفی شد
1403/02/27
چرا برخی فیزیك‌دان‌ها فكر می‌كنند درون سیاه‌چاله زندگی می‌كنیم؟
1403/02/27
ایرباس ریسر معرفی شد؛ تركیب هواپیما و هلیكوپتر
1403/02/27
شبیه‌سازی بازی‌های آتاری وارد آیفون شد
1403/02/27
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com