وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند

زارع‌پور: در شهرهایی كه فیبرنوری راه می‌افتد، مشتركان می‌توانند اینترنت پرسرعت بگیرند، اما مودم فعلی در بازار ممكن است از این قابلیت پشتیبانی نكند.

وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارندفناوری ایراناینترنت و شبكهفناوریدوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶مطالعه 3 دقیقهمریم علیپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتزارع‌پور: در شهرهایی كه فیبرنوری راه می‌افتد، مشتركان می‌توانند اینترنت پرسرعت بگیرند، اما مودم فعلی در بازار ممكن است از این قابلیت پشتیبانی نكند .

تبلیغاتاین بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره كیفیت مودم‌های تولید داخل و ضرورت ارتقای این تجهیزات گفته است. از ممنوعیت و محدودیت واردات مودم چندسالی می‌گذرد و در این مدت تلاش بر حمایت از تولید داخلی بوده، اما مدتی است كه بحث بر سر كیفیت مودم‌های تولید داخل داغ شده است؛ آن هم در حالی كه از یك طرف تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست و از طرف دیگر مودم‌های قاچاق به راحتی در بازار در دسترس است .

با اینكه وزارتخانه تمام توانش را برای توسعه پروژه فیبر نوری و تبلیغ آن به‌كار گرفته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهاراتش اذعان كرده كه «برخی از مودم‌های تولید داخل فركانس‌هایی را پشتیبانی نمی‌كنند .

» ماجرا به انتقادات محمدحسن شانه‌‌ساززاده، رئیس هیئت‌مدیره گروه شاتل برمی‌گردد و اینكه گفته بود به‌دلیل ممنوعیت واردات مودم، استفاده از «مودم‌های بی‌كیفیت داخلی» از سر اجبار است.تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست و از طرف دیگر مودم‌های قاچاق به راحتی در بازار در دسترس استاین انتقاد از یك سو سندیكای صنعت مخابرات ایران را به واكنشی تند واداشته بود تا در نامه‌ای خطاب به رئیس هیئت‌مدیره شاتل بگوید كه نهادهای دولتی «بدون داشتن دلایل موجه مانع از ورود كالای خارجی نمی‌شوند» .

اما از طرف دیگر معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات انتقادات شانه‌ساززاده را قابل بررسی دانسته بود. رئیس هیئت‌مدیره شركت شاتل به دیجیاتو گفته بود كه انتخاب مودم‌های داخلی به اجبار دولت بوده است:‌متأسفانه جلوی واردات مودم را گرفته‌اند و مجبوریم از مودم‌های بی‌كیفیت استفاده كنیم .

شب عید ۵۰ درصد مودم‌ها را جمع‌آوری كردیم و مودم جدید تحویل دادیم. امروز به آقای وزیر عرض كردیم مودم بی‌كیفیت تمام زحمت‌های ما را از بین می‌برد. ان‌شاءالله دولت و وزارتخانه فكری بكنند. مردم چرا باید تاوان بی‌كفایتی یك واحد را پس بدهند؟- محمدحسن شانه‌‌ساززاده، رئیس هیئت‌مدیره گروه شاتلجلوی واردات مودم را گرفته‌اند و مجبوریم از مودم‌های بی‌كیفیت استفاده كنیمپیرو این گفته‌ها عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات به شفقنا توضیح داده كه منظور شانه‌ساززاده مربوط به مودم‌های فیبر نوری است كه «كلاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مشترك دارد» و «عمومیت ندارد»، اما در همین حال «مودم‌های تولید داخل قابلیت‌هایی كه دارند، قابلیت‌هایی نیست كه بتوانند سرعت‌های بالا داشته باشند» .

او حرف‌هایش را اینطور مطرح كرده است:بخشی از صحبت‌های این مدیر اپراتور درست است چون همین الان مودم‌های خارجی هم اگر نتوانند در فركانس ۲.۴ كار كنند كه فركانس معمول وای‌فای است، نمی‌توانند سرعت بیش از ۱۰۰ گیگاهرتز را ارائه دهند .

فركانس ۵.۶ كه استاندارد وای‌فایِ ۶ و ۷ است، می‌تواند سرعت‌های تا یك گیگ هم ارائه دهد. در حال حاضر وای‌فای ۷ استاندارد جدید تا ۱۰ گیك هم می‌تواند ارائه دهد. مودم باید مودمی باشد كه این قابلیت را داشته باشد .

- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتاو ادامه داد: «برخی از مودم‌های تولید داخل این فركانس‌ها را ساپورت نمی‌كنند ولی اكنون در برنامه تولید شركت یا سازنده مودم است و باید هم حواسمان به تولید داخل باشد و هم از سوی دیگر باید محصولی كه تولید می‌شود، كیفیت داشته باشد و قابلیت‌هایی كه دارد قابلیت‌هایی باشد كه متناسب با نیاز كاربران باشد .

» مشكل از مودم نیست، در حال حاضر شبكه این قابلیت را دارد پیدا می‌كند و در شهرهایی كه فیبرنوری راه می‌افتد، مشتركینی كه فیبرنوری می‌گیرند می‌توانند سرعت تا هزار بگیرند. اما مودم فعلی كه اكنون در بازار است، ممكن است كه این قابلیت را پشتیبانی نكند لذا نیازمند این هستیم كه هم تولیدكنندگان محصولات خود را ارتقا دهند و اگر هم نیاز بود، تا وقتی تولید داخل به نقطه‌ای می‌رسد كه این نیاز را برطرف كند، از طریق واردات، نیازها تأمین می شود .

- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتوزیر ارتباطات: مشتركان فیبرنوری می‌توانند تا هزار گیگاهرتز سرعت دریافت كنند اما مودم فعلی در بازار ، ممكن است كه این قابلیت را پشتیبانی نكنداز طرف دیگر سندیكای صنعت مخابرات ایران به‌عنوان حامی شركت‌های تولیدی اعلام كرده است كه برای «جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش فاوا و تحول اقتصاد دیجیتال» باید به متولیان توسعه ارتباطات كشور كمك كرد .

از نگاه این صنف، طرح این انتقادات و نام بردن از یك تولیدكننده، ضدتبلیغی برای طرح فیبر نوری و تخریب تولیدات داخلی است.فرامرز رستگار، دبیر و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره این سندیكا همچنین گفته است:‌ «سندیكا قائل به این است كه به موازات استفاده از تولیدات داخلی، واردات نیز با رعایت سهم شایسته تولید داخل از بازار، انجام پذیرد .

»در همین رابطه معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات هم خبر داده كه امسال اپراتورها می‌توانند تا ۸۰ درصد واردات داشته باشند و تولید داخلی هم قدم به قدم افزایش می‌یابد. به گفته او طی گفت‌وگو با اپراتورها، بنا شده درصد مشخصی از مودم‌های مورد نیاز، به شرط كیفیت و با كمك وزارت ارتباطات از تولیدكننده‌های داخلی خریداری شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420354-quality-of-modems-produced-in-the-country/

مجله فن آوری

 
مشخصات فنی ارزان‌ترین گوشی برند ناتینگ لو رفت
1403/02/27
درختان به جامانده از انفجار هسته‌ای هیروشیما، پیام صلح منتشر می‌كنند
1403/02/27
متصل‌كردن ویندوز XP به اینترنت مثل «ایستادن در بین گله‌ای از گرگ‌ها» است
1403/02/27
موزیلا فایرفاكس به‌لطف RTX Video وضوح ویدیوها را ارتقاء می‌دهد
1403/02/27
اقامتی بی نظیر با شب، تركیبی فوق‌العاده از هیجان و آرامش
1403/02/27
كنسول دستی ۲۰۲۴ ایسوس احتمالا ۲۴ گیگابایت رم خواهد داشت
1403/02/27
دانشمندان نقشه «آتلانتیس» گمشده واقعی را ترسیم كردند
1403/02/27
نسخه آرم مرورگر اپرا وارد ویندوز شد
1403/02/27
گوشی میان‌رده آیكو Z9x با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و باتری غول‌پیكر معرفی شد
1403/02/27
مدل بنفش خودرو شاسی‌بلند BMW XM با بدنه مخملی رونمایی شد
1403/02/27
راز كندكردن پیری احتمالا در هماهنگ‌سازی ساعت‌های متعدد بدن نهفته است
1403/02/27
گوشی‌ها و خودرو شیائومی به هوش مصنوعی اختصاصی مجهز می‌شوند
1403/02/27
مایكروسافت دسته منحصربه‌فردی برای گیمرهای توان‌یاب معرفی كرد
1403/02/27
كیف پول من: تبدیل تتر به آلت كوین های محبوب
1403/02/27
مدل تیتانیومی آیپد پرو ۲۰۲۴ با طلای ۲۴ عیار معرفی شد
1403/02/27
چرا برخی فیزیك‌دان‌ها فكر می‌كنند درون سیاه‌چاله زندگی می‌كنیم؟
1403/02/27
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com