ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد پیداشده تاكنون برای سیاره نهم را كشف كردند

پژوهشگران باور دارند كه جسمی غول‌پیكر، وضعیت گروهی از اجرام واقع در ناحیه فراتر از مدار نپتون را تثبیت می‌كند.

ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد پیداشده تاكنون برای سیاره نهم را كشف كردندنجوم و فضاعلمیعلوم پایه و مهندسیدوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتپژوهشگران باور دارند كه جسمی غول‌پیكر، وضعیت گروهی از اجرام واقع در ناحیه فراتر از مدار نپتون را تثبیت می‌كند .

تبلیغاتتیمی از پژوهشگران می‌گویند پس از مطالعه‌ی گروهی از اجرام دوردست و ناپایدار كه از مدار نپتون گذر می‌كنند، قوی‌ترین شواهد آماری را مبنی بر اینكه سیاره نهم واقعا در منظومه شمسی وجود دارد، پیدا كرده‌اند .

وقتی نوبت به كشف سیاره‌ها می‌رسد، پیدا كردن آن‌ها در اطراف ستاره‌های دیگر در واقع كمی ساده‌تر از پیدا كردن آن‌ها در اطراف ستاره خودمان است. به‌منظور پیدا كردن سیاره‌های جدید، اخترشناسان می‌توانند به لطف تكنیكی به نام «روش گذار»، افت نور هنگام عبور سیاره‌ها از مقابل ستاره میزبان را ازطریق تلسكوپ‌ها مشاهده كنند .

ستاره‌شناسان همچنین با بررسی لرزش‌های ستاره كه ناشی از سیاره‌هایی است كه دور آن در گردش هستند، به وجود سیاره‌ها پی می‌برند. ازطریق این روش‌ها و چند روش دیگر، ما در چند دهه گذشته هزاران سیاره فراخورشیدی را كشف كرده‌ایم، درحالی‌كه تعداد سیاره‌ها در منظومه شمسی همچنان هشت عدد باقی مانده است .

مدار سیاره نهم كه در سال ۲۰۱۶ توسط گروهی از پژوهشگران پیشنهاد شد.كشف سیاره‌های واقع در اطراف خورشید خودمان بر دو روش متكی است: رصد آن‌ها در آسمان و شناسایی اختلالات جزئی در مدار اجرام دیگر. سیاره‌های زهره، عطارد، زحل، مشتری و مریخ همه ازطریق مشاهدات بصری كشف شدند .

اورانوس در سال ۱۷۸۱ زمانی كشف شد كه ویلیام هرشل، ستاره‌شناس آلمانی دریافت جسم درخشانی در آسمان نسبت‌به ستاره‌های دیگر در حركت است. نپتون زمانی كشف شد كه اوربن لو وریه، اخترشناس و ریاضیدان فرانسوی متوجه شد مدار اورانوس با مدار پیش‌بینی‌شده توسط فیزیك نیوتنی متفاوت است .

او پی برد كه این پدیده می‌تواند توسط سیاره دیگری دورتر از اورانوس كه بر مدار آن تاثیر می‌گذارد، توضیح داده شود و پیش‌بینی كرد سیاره كجا می‌تواند باشد.بیشتر بخوانیدسیاره اسرارآمیز نهم شاید نمایانگر شكل خاصی از گرانش باشد29 مهر 02مطالعه '3آیا سیاره‌ نهم در لبه منظومه شمسی پنهان شده است؟22 خرداد 97مطالعه '8اما كشف سیاره‌ها در منظومه شمسی ممكن است هنوز به پایان نرسیده باشد .

در سال ۲۰۱۵، دو ستاره‌شناس موسسه فناوری كالیفرنیا شواهدی ارائه كردند كه نشان می‌داد شش جرم فراتر از مدار نپتون به شكلی در كنار هم قرار گرفته‌اند كه گویی توسط جرمی با نیروی گرانشی بزرگ در نزدیكی هم جمع شده‌اند .

با وجود استدلال منتقدان مبنی بر اینكه تشخیص سیاره فرضی ممكن است به دلیل ناهنجاری آماری و سوگیری انتخاب باشد، تیم بر این باور است كه اجرام مذكور ممكن است تحت‌تاثیر جرمی بزرگ‌تر در آن‌سوی مدار نپتون در گردش باشند .

پژوهشگران در مقاله‌ای جدید، با بررسی اجرام دارای دوره‌ی مداری طولانی كه از مدار نپتون عبور می‌كنند، دریافتند كه نزدیك‌ترین نقطه مدار آن‌ها به خورشید در حدود ۱۵ تا ۳۰ واحد نجومی است. درمقابل، فاصله بین خورشید و زمین یك واحد نجومی است .

آن‌ها با انجام شبیه‌سازی‌هایی برای كشف آنچه كه به بهترین نحو مدار این اجرام را توضیح می‌دهد، دریافتند مدلی كه شامل سیاره عظیمی در آن‌سوی نپتون باشد، وضعیت پایدار این اجرام را خیلی بهتر از شبیه‌سازی‌هایی توضیح می‌دهد كه در آن‌ها سیاره نهم وجود ندارد .

در این مدل، متغیرهای دیگری مانند جزر و مد كهكشانی و تاثیر گرانشی ستاره‌های درحال عبور نیز درنظر گرفته شد.گرچه یافته‌های مطالعه جدید جالب است، این تجزیه‌و‌تحلیل مكان پیدا كردن چنین سیاره‌ای را مشخص نمی‌كند .

البته ممكن است به‌زودی با آغاز كار رصدخانه ورا روبین سرانجام اطلاعات قطعی‌تری درباره سیاره نهم به دست آوریم.یافته‌های پژوهشگران در پایگاه مقاله‌های پیش‌انتشار آركایو بارگذاری شده و برای انتشار در مجله‌ی The Astrophysical Journal Letters پذیرفته شده است .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/420234-strongest-statistical-evidence-yet-planet-nine/

مجله فن آوری

 
تیك‌تاك با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود
1403/02/27
اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود
1403/02/27
حقایق ناگفته درمورد مانسا موسی، ثروتمندترین مرد تاریخ
1403/02/27
گوشی موتورولا X50 اولترا با هوش مصنوعی و نمایشگر ۱۴۴ هرتز معرفی شد
1403/02/27
اكتیویژن استودیو «الس‌ور» را برای توسعه بازی‌های كاملا جدید و بزرگ افتتاح كرد
1403/02/27
یافته جدید محققان، كلیشه مضربودن اینترنت برای سلامتی را زیر سؤال می‌برد
1403/02/27
اپراتور آمریكایی تماس ماهواره‌ای را به آیفون ۱۲ و مدل‌های جدیدتر اضافه می‌كند
1403/02/27
میزو با رونمایی گوشی «۲۱ نوت» خداحافظی از بازار موبایل را تكذیب كرد
1403/02/27
نات كوین رمزارز محبوب و جنجالی تلگرام در صرافی ایرانی بیت پین لیست شد!
1403/02/27
گوشی میان‌رده محبوب ۲۰۲۲ سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد
1403/02/27
مشخصات فنی ارزان‌ترین گوشی برند ناتینگ لو رفت
1403/02/27
درختان به جامانده از انفجار هسته‌ای هیروشیما، پیام صلح منتشر می‌كنند
1403/02/27
متصل‌كردن ویندوز XP به اینترنت مثل «ایستادن در بین گله‌ای از گرگ‌ها» است
1403/02/27
موزیلا فایرفاكس به‌لطف RTX Video وضوح ویدیوها را ارتقاء می‌دهد
1403/02/27
اقامتی بی نظیر با شب، تركیبی فوق‌العاده از هیجان و آرامش
1403/02/27
كنسول دستی ۲۰۲۴ ایسوس احتمالا ۲۴ گیگابایت رم خواهد داشت
1403/02/27
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com