ربات انسان‌نمای اطلس؛ ترسناك‌تر و جنجالی‌تر از همیشه

ربات الكتریكی انسان‌نمای اطلس پیشرفته‌تر از همیشه است، اما حركات دلهره‌آور آن، فیلم‌های ترسناك را در ذهن تداعی می‌كند.

ربات انسان‌نمای اطلس؛ ترسناك‌تر و جنجالی‌تر از همیشهعلوم پایه و مهندسیزوم پلاسعلمیسه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 16 دقیقهپویش پورمحمدربات الكتریكی انسان‌نمای اطلس پیشرفته‌تر از همیشه است، اما حركات دلهره‌آور آن، فیلم‌های ترسناك را در ذهن تداعی می‌كند .

تبلیغاتبازار ربات‌های انسان‌نما هر روز داغ‌تر می‌شود و مسلماً شركتی كه قدمتی طولانی در این عرصه داشته است، برای حفظ و افزایش سهم خود از این بازار تلاش می‌كند. ربات انسان‌نمای اطلس شركت بوستون داینامیكس (Boston Dynamics) درست یك روز بعد از بیانیه‌ی رسمی بازنشستگی اطلس هیدرولیك معرفی شد .

بوستون داینامیكس اعلام كرده بود كه اطلس جدید به‌عنوان یك ربات دوپا هیچ محدودیتی در حركت‌كردن ندارد. نسخه‌ی جدید با اتصالات چرخشی بازطراحی شده و به ادعای شركت «به‌طور منحصربه‌فردی از عهده‌ی وظایف خطرناك، نامطبوع و خسته‌كننده برمی‌آید .

» این شركت در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود گفته بود: ما نسخه‌ی الكتریكی اطلس را به‌گونه‌ای طراحی كردیم كه قوی‌تر، ماهرتر و چابك‌تر باشد. ربات ما شاید ظاهر انسانی بیشتری داشته باشد، اما ما آن را طوری مجهز می‌كنیم كه به كارآمدترین شكل ممكن در انجام وظایف خود عمل كند و به دامنه‌ی حركات انسانی محدود نشود .

اطلس به سمتی حركت می‌كند كه فراتر از توانایی‌هایی فیزیكی بشری است.بااین‌حال، تیزری كه قابلیت‌های این ربات را به نمایش می‌گذارد، به همان‌اندازه كه دراماتیك و نمایشی به‌نظر می‌رسد، عصبی‌كننده است؛ ابتدا اطلس را می‌بینیم كه روی زمین دراز كشیده و ناگهان پاهای خود را به سمت عقب روی بدن خود جمع می‌كند و از جای خود بلند می‌شود و با طمأنینه روی پاهای خود می‌ایستد .

سر نورانی این ربات جذابیت خاصی به فضا اضافه می‌كند، اما نحوه‌ی چرخش سر و كمر آن آدم را یاد دختربچه‌ی تسخیرشده در فیلم جن‌گیر می‌اندازد!نحوه چرخش سر و كمر اطلس آدم را یاد فیلم جن‌گیر می‌اندازداطلس الكتریكی مثل اپتیموس، ربات دوپای شركت تسلا، اندام‌های كشیده‌، كمری صاف و یك «سر» متمایز از بدن دارد كه می‌تواند در صورت نیاز ۳۶۰ درجه بچرخد .

هیچ كابلی در معرض دید نیست و صورت آن از یك رینگ لایت ساخته شده است. این ربات پیشرفت قابل‌ توجهی نسبت به همتای نسل قبلی خود داشته و از مجموعه‌ای از ابزارهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی بوستون داینامیكس بهره می‌برد .

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}تیزری كه بوستون داینامیكس از نحوه‌ی حركت اطلس به نمایش گذاشتبوستون داینامیكس قصد دارد به توسعه‌ی قابلیت‌هایی مانند بلندكردن و جابه‌جا كردن اجسام كه پیش‌ازاین در آخرین نسل اطلس هیدرولیك به مرحله‌ی اجرا رسیده بود، ادامه دهد .

در كنار آن، قابلیت‌های حركتی پیشرفته‌تر برای كار در محیط‌های صنعتی مختلف به ربات‌های جدید اضافه می‌شوند.كپی لینكدو اطلس از دو نسل: تفاوت‌های ربات الكتریكی و هیدرولیكیاگرچه ربات الكتریكی جدید و ربات هیدرولیكی نسل قبل بوستون داینامیكس هم‌نام هستند، ولی توسعه‌ی آن‌ها تفاوت بسیاری با هم دارد .

اطلس قدیمی یك پلتفرم تحقیقاتی بود كه تقریباً در هر زمینه‌ای به كار گرفته می‌شد. او می‌توانست به عقب برگردد، پشتك و معلق بزند و اجسام سنگین را بلند كند، اما با یك سیستم هیدرولیك و پیچیده كار می‌كرد. ربات جدید اطلس كاملاً الكتریكی است و به نظر می‌رسد وزن بسیار كمتری نسبت به دوستان قدیمی خود داشته باشد .

از طرف دیگر اطلس جدید به‌لحاظ ظاهری نیز به یك محصول تجاری شباهت دارد؛ هیچ‌یك اجزای اصلی و داخلی بدن او قابل‌ دیدن نیست و طراحی كاربرپسندتری دارد. اطلس جدید با طراحی مرتب و كاربرپسند برای مقاصد تجاری ساخته شده استبوستون داینامیكس با اعلام بازنشستگی اطلس هیدرولیك قصد داشت راه را برای نسخه‌ی تمام‌الكتریكی باز كند .

این شركت ویدیوی خداحافظی در یوتیوب منتشر كرد كه تاریخچه‌ی این پروژه را نشان می‌داد. اطلس هیدرولیك در طول سال‌ها پیشرفت‌های تمیز و منظمی داشت، اما چالش‌های خاصی را هم پشت سر گذاشته بود كه در ویدیوی بازنشستگی پررنگ‌تر نشان داده شدند .

به‌نظر می‌رسد هدف شركت این بود كه نشان دهد نسخه‌ی هیدرولیكی چقدر دست‌وپاگیر است. در جایی از ویدیو پای اطلس شكسته شده و مایع هیدرولیكی از آن به همه‌جای زمین فواره می‌كند. در دقایق دیگر ربات فقط نشتی دارد و جایی كه كارش به لنگ زدن می‌افتد، مایعی با فشار بالا به همه‌جا اسپری می‌شود .

اگر رنگ مایع قرمز بود، آدم را یاد ربات Can't Help Myself می‌انداخت كه مایع هیدرولیكی‌اش مثل خون‌ریزی بی‌پایان مرتب از آن نشت می‌كرد و زمانی كاربران اینترنت را حسابی متأثر كرده بود.درواقع به هر تصویری از اطلس قدیمی نگاه كنید، هاله‌ای از مدار سیاه و ضخیم هیدرولیك را می‌بینید كه دائماً در حال لرزش‌اند و از تمام طول قامت ربات آویزان شده‌اند .

دو خط از كوله‌پشتی او بیرون آمده‌‌اند، حلقه‌های بزرگی در اطراف شانه‌هایش تشكیل داده‌اند و از بازوها به سمت دست‌هایش كشیده شده‌اند. دو خط دیگر مدار از پایین كمر او بیرون می‌آیند، به مفصل ران می‌رسند و تا پایین هر دو پا ادامه پیدا می‌كنند .

در اطلس جدید این سیستم پیچیده و نامرتب حذف شده است. آیا پیش‌ازاین دیده بودید كه یك ربات انسان‌نما از جای خود بلند شود؟ اطلس الكتریكی این كار را انجام می‌دهد، هرچند به ترسناك‌ترین شكل ممكن. نكته اینجا است كه چنین حركاتی در ربات‌های هیدرولیكی غیرممكن هستند .

كپی لینكمفاصل و دامنه‌ی حركتیهر حركت اطلس قدیمی باید باتوجه‌به محدودیت‌های خطوط هیدرولیكی انجام می‌شد و اگر یك اندام بیش از حد می‌چرخید یا حركت می‌كرد، با همان داستان نشت مایع مواجه می‌شدیم. درست مانند بدن انسان، هر مفصل یك موقعیت خاص داشت و اندام‌ها باید دوباره به‌جای اول خود برمی‌گشتند .

عكاس: بوستون داینامیكس / بوستون داینامیكسبوستون داینامیكس اطلس جدید را «پویاترین ربات انسان‌نما در جهان» می‌نامداتصالات الكتریكی محدودیت دامنه‌ی حركتی را از بین برده‌اند. درحالی‌كه زانوهای ربات عادی به نظر می‌رسند، سر، بالاتنه، كمر، شانه‌ها و اسپینرهای ران همگی شبیه مفاصل ۳۶۰ درجه هستند .

به وسیله‌ی قطعات الكترومكانیكی نظیر اسلیپ رینگ كه می‌توانند سیم‌های الكتریكی را به یك جسم در حال چرخش منتقل كنند، تمام مفاصل می‌توانند بدون داشتن جایگاه ثابت اصلی، برای همیشه بچرخند. بوستون داینامیكس اطلس جدید را «پویاترین ربات انسان‌نما در جهان» می‌نامد .

كپی لینكدست‌های ربات نكته‌ی دیگر ویدیو كه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، دست‌های ربات است. برای درك تفاوت دست‌های ربات جدید و قدیم، باید كمی روی تصاویر دقیق‌تر شویم. هنگامی‌ كه انگشت‌ها بسته یا مشت می‌شوند، بلوك‌های غیرمحسوسی را تشكیل می‌دهند .

درواقع این ایده كه «چرا ربات‌ها باید محدودیت حركتی انسان را داشته باشند» از همین انگشتان دست شروع شد. بدین ترتیب، دست‌ها نیز با مفاصل ۳۶۰ درجه‌ای ساخته شدند و می‌توانند به عقب خم شوند. بعید به‌نظر می‌رسد كه اطلس به این زودی‌ها برای انجام كارهای ظریف به‌كار گرفته شود، ولی این دست‌های پنجه‌مانند برای بلندكردن اجسام سنگین‌تر، بهتر از نسل قبل عمل می‌كنند .

كپی لینكسر ربات‌اطلس قدیمی فاقد سر بود و صرفاً یك نیم‌تنه‌ی سخت و قطور داشت. اطلس جدید یك سر سطلی‌شكل عجیب‌وغریب دارد كه ۶ دوربین در آن كار گذاشته شده؛ در ردیف اول چهار دوربین، سپس یك لنز بسیار بزرگ و بعد یك دوربین دیگر .

آخرین دوربین هم كنار دو حسگر مربعی مرموز قرار دارد كه مربوط به فناوری لایدار یا قابلیتی مشابه برای اندازه‌گیری فاصله‌ی اجسام است.سر ربات اطلس از كاراكتر چراغ مطالعه شركت پیكسار الهام گرفته شده استرابرت پلیتر مدیرعامل بوستون داینامیكس در مصاحبه‌ای با IEEE Spectrum گفته بود كه سر ربات را از كاراكتر چراغ مطالعه شركت پیكسار (Luxo Jr) الهام گرفته است .

جلو و پشت سر ربات هر دو دارای چراغ‌های مدور بسیار پرنوری هستند كه احتمالاً وضعیت ربات را نشان می‌دهند.كپی لینكچه كسی می‌خواهد ربات اطلس را بخرد؟ربات هیدرولیكی از ویژگی‌های یك محصول تجاری برخوردار نبود؛ اما بوستون داینامیكس معتقد است اطلس جدید با موتورهای الكتریكی و قد و قامت كوچك‌تر، در مسیر تبدیل‌شدن به یك محصول تجاری قرار دارد .

این شركت در پست وبلاگ خود با اشاره به ربات‌های تجاری دیگر این شركت نوشت: مشتریان ما موفقیت ربات‌های Spot و Stretch را مشاهده كرده‌اند و مشتاق‌اند در چالش‌های بعدی اطلس را به‌همراه خود داشته باشند. ما سابقه‌ی تجاری‌سازی موفقی داریم و مطمئنیم درخصوص اطلس جدید نیز همین‌طور خواهد بود .

برنامه‌ی ما نه‌تنها ایجاد یك پروژه تحقیق‌وتوسعه‌ی چشمگیر، بلكه ارائه‌ی یك راه‌حل ارزشمند است.شركت هیوندای اولین مشتری تجاری اطلس الكتریكی خواهد بودهیوندای كه بوستون داینامیكس را در سال ۲۰۲۰ تصاحب كرد، یكی از اولین مشتری‌های اطلس جدید است .

تیم هیوندای در حال ساخت نسل بعدی قابلیت‌های تولید خودرو است و كارخانه‌ی آن‌ها، مكان فوق‌العاده‌ای برای تست برنامه‌های كاربردی اطلس جدید خواهد بود. بوستون داینامیكس می‌گوید: ما همان‌طور كه در زمینه‌ی عرضه‌ی ربات Stretch عمل كردیم، حالا هم ابتدا با گروه كوچكی از مشتریان مبتكر شریك می‌شویم تا برنامه‌های اطلس را طی چند سال آینده آزمایش و تكرار كنیم .

این اولین نگاه به محصول واقعی ما است ولی مسلماً آخرین مورد نخواهد بود.حركت به سمت تجاری‌سازی ربات‌ها به این معنی نیست كه سطح قابلیت‌های آن‌ها كاهش پیدا كند. بوستون داینامیكس ظاهراً می‌خواهد چندین گریپر جدید برای اطلس توسعه دهد تا علاوه بر بلندكردن اجسام سنگین، مجموعه‌ی متنوعی از نیازهای مشتریان را برآورده كند .

كپی لینكبازخوردهای اولیه پس از معرفی اطلس الكتریكی: این ربات ترسناك استویدیوی كوتاه معرفی اطلس جدید، با بازخوردهای متفاوت و جالبی همراه بود. برخی معتقد بودند چرخش ۳۶۰ درجه‌ای سر و اندام ربات، آن را به دختربچه‌ی فیلم جن‌گیر شبیه می‌كند .

گروهی نیز می‌گفتند برای به نمایش‌گذاشتن دامنه‌ی حركتی گسترده‌ی ربات، لازم نیست آن را مثل مرده‌ی متحرك به اطراف چرخاند.ایو پیسر در وبسایت ورج پیشنهاد كرد برای اینكه این ربات كمتر ترسناك به‌نظر برسد، بهتر است مو داشته باشد! به عقیده‌ی او اگر در همین ویدیو، اطلس موهای شاداب و زیبایی داشت یا مثل عروسك‌های رباتیك فربی (Furby) با خز رنگارنگ پوشانده شده بود، احساس بهتری به بیننده القا می‌كرد .

ربات‌های پشمالو دوستانه‌تر از ربات‌های فلزی به نظر می‌رسندجالب اینكه بوستون داینامیكس چند روز پس از مقاله‌ی ورج، ویدیویی از رقص دو ربات Spot منتشر كرد كه یكی از آن‌ها لباسی از سگ آبی پشمالو بر تن داشت؛ شما را نمی‌دانم، ولی من از تماشای این سگ رباتی پشمالو حس به‌مراتب بهتری از تماشای ربات فلزی كنارش را داشتم .

ربات Spot در پوشش سگ پشمالوی آبیاما چرا ویدیوی معرفی اطلس الكتریكی بیشتر از اینكه به‌خاطر قابلیت‌های جدید رباتیك مشهور شود، بازخوردهای منفی گرفت؟كارل مك دورمن، دانشیار دانشكده انفورماتیك دانشگاه ایندیانا، یكی از كارشناسانی است كه درمورد دره‌ی وهمی (Uncanny Valley) تحقیق می‌كند .

او می‌گوید دلیل اینكه مردم ربات‌هایی مانند اطلس را ترسناك می‌دانند این است كه «مدل و نحوه‌ی حركات آن‌ها تمام انتظارات بشری را نقض می‌كند.» او توضیح می‌دهد كه اگر همین ربات را با پوست انسان تصور كنیم، نتیجه بسیار وحشتناك‌تر خواهد بود، زیرا انتظارات ما از رفتار انسانی آن به‌مراتب بیشتر می‌شود .

البته موضوع درمورد پوشش مو و خز فرق می‌كند، زیرا ما انتظار نداریم بدن انسان‌ها پوشیده از خز و مو باشد. در این‌ حالت شاید ربات عجیب‌تر به‌نظر برسد؛ ولی كماكان بهتر از این است كه آن را با چیزی شبیه به پوست انسان عرضه كنیم .

مردم با دیدن ربات‌های انسان‌نمایی كه رفتار فرابشری دارند، حس غریبی پیدا می‌كننداین داستان یك گام فراتر رفته و به ربات میمون‌نمایی كه با مو پوشیده شده، رسیده است؛ به‌عقیده‌ی مك دورمن ربات میمون‌نمایی كه به روش‌های غیرعادی حركت می‌كند، كمتر آزاردهنده است .

واقعیت این است كه مردم هنوز حس خوبی نسبت به موجودات تركیبی ندارند، ولی وقتی به ربات‌های انسان‌نما می‌رسیم، این احساس ناخوشایند شدیدتر هم می‌شود.كپی لینكتاریخچه‌ ربات اطلس در شركت بوستون داینامیكسبوستون داینامیكس اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ طی رقابتی كه سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریكا برگزار كرده بود، از اولین نسخه‌ی اطلس رونمایی كرد .

این ربات ۱٫۸ متر قد و ۱۵۰ كیلوگرم وزن داشت. در آن زمان اطلس به‌دلیل داشتن ۲۸ مفصل هیدرولیكی مختلف و تعادل فوق‌العاده خوب، مورد تحسین قرار گرفت و «یكی از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نمای ساخته‌شده‌ی تاریخ» نامیده شد .

اولین نسخه‌ی اطلس در سال ۲۰۱۳ معرفی شدبوستون داینامیكسنوامبر سال ۲۰۱۴، ویدیویی منتشر شد كه در آن اطلس پیشرفته‌تر روی چند بلوك‌های سیمانی با حفظ تعادل روی یك پای خود می‌ایستاد و چند حركت شبه‌رزمی انجام می‌داد .

این ویدیو با انتقادات و بازخوردهای تند افرادی همراه بود كه معتقد بودند این صحنه‌ها شبیه به فیلم «بچه‌ی كاراته‌كار» است و باید آن را به‌عنوان زنگ خطری در زمینه‌ی آموزش هنرهای رزمی به ربات‌ها تلقی كرد.تا سال ۲۰۱۵ اطلس دیگر ظاهر بسیار متفاوتی داشت .

این ربات صرفاً با باتری كار می‌كرد و برای ایستادن به خط ایمنی نیاز نداشت. این نسخه‌ Atlas Unplugged نام داشت و دارای یك پنل توزیع براق، بازوها و ساعدهای جدید و دامنه‌ی حركتی وسیع‌تر بود. این اولین‌بار بود كه كاربران هنگام كاركردن با اطلس به محافظ شنوایی نیاز نداشتند، زیرا تا پیش‌ازاین اغلب ربات‌ها صدای بسیار بلند و ممتدی تولید می‌كردند .

Atlas Unplugged سال ۲۰۱۵بوستون داینامیكسسال ۲۰۱۶ پیشرفت اطلس به جایی رسید كه می‌توانست خانه را با جاروبرقی جارو بزند و آشغال‌ها را در سطل زباله بریزد. كمی بعد او از موانعی كه در راهش قرار می‌گرفتند عبور می‌كرد .

همچنین روی برف قدم می‌زد، جعبه‌ها را از روی زمین جمع می‌كرد و می‌توانست در را باز كند.یك سال بعد آلفابت شركت مادر بوستون داینامیكس، آن را به سافت‌بانك (SoftBank) فروخت. مسیر تكامل اطلس همچنان ادامه داشت و حركات آن سیال‌تر از همیشه بود .

او قادر بود به اطراف بچرخد، از یك بلوك روی بلوك دیگری بپرد و به عقب برگردد.ربات اطلس در سال ۲۰۱۸ می‌توانست از روی موانع بپردبوستون داینامیكسجولای ۲۰۱۹ اطلس می‌توانست پشتك بزند، در را برای دیگران باز كند، ظرف‌ها را بشوید، در مسیرهای ناهموار طبیعت بدود و جعبه‌ها را بلند كند .

سپتامبر همان سال این ربات حركات ژیمناستیك چشمگیری انجام می‌داد: معلق می‌زد، روی دست‌های خود می‌ایستاد و بدون اینكه تعادلش را از دست بدهد، پرش چرخشی ۳۶۰ درجه و پرش اسپلیت باله را به رخ تماشاگران می‌كشید .

شركت در آن زمان گفته بود كه رفتار منسجم و مانورهای مرتب این ربات از مدل‌های كنترل و پیش‌بینی نشئت می‌گیرد.سال ۲۰۲۰ ربات‌های اطلس درحال رقصیدنبوستون داینامیكسسال ۲۰۲۰ ویدیوهای بسیار جذابی منتشر شد كه نشان می‌داد دو ربات اطلس در كنار ربات سگ‌نمای Spot و ربات دستی Handle به‌طور هماهنگ با آهنگ «Do You Love Me» گروه «The Contours» می‌رقصند .

اگرچه قابلیت‌های ربات‌ها پیوسته افزایش پیدا می‌كرد، ظاهر آن‌ها تغییری نكرده بود. شركت نیز همچنان تأكید می‌كرد كه روی تحقیق و توسعه متمركز است و یك پروژه‌ی «مهندسی- تحقیقاتی» را با این ربات‌ها پیش می‌برد .

سال ۲۰۲۳؛ كمك كردن ربات اطلس به مهندسانبوستون داینامیكسسال گذشته اطلس هیدرولیكی در محیط‌های آزمایشگاهی به مهندسانی كه در حال ساخت‌وساز بودند، كمك می‌كرد. او تخته‌ها را از روی زمین برمی‌داشت و كیف‌های ابزار را برای مهندسان، به بالا پرتاب می‌كرد .

فوریه‌ی ۲۰۲۴، حركات این ربات بسیار دقیق‌تر و ظریف‌تر شده بود، اما باتوجه‌به پیشرفت شركت‌های تسلا، آمازون و BMW در حوزه‌ی ربات‌های دوپا، دیگر مشخص بود اطلس هیدرولیكی به پایان راه خود نزدیك شده است. نتیجه‌ی كار محققان به جایی رسیده بود كه اطلس در محیط كارخانه قطعات را از داخل جعبه برمی‌داشت و آن‌ها را در جای مشخص در قفسه‌های می‌چید .

سرانجام ماه آوریل ۲۰۲۴، ویدیوی خداحافظی اطلس هیدرولیكی منتشر شد و شركت رسماً او را بازنشسته كرد. اینجا بود كه اطلس الكتریكی با ظاهر عجیب و قابلیت‌های چشمگیر، پا به عرصه‌ی ربات‌های انسان‌نما گذاشت.كپی لینكربات‌های كارآمد انسان‌نما در جهانبا وجود تمام بازخوردهای عمومی، در سال‌های اخیر توسعه‌ی ربات‌های انسان‌نما شتاب بیشتری گرفته است و از آنجا كه اطلاعات مشروحی درمورد بسیاری از آن‌ها منتشر نمی‌شود، نمی‌توان فهرست دقیقی از برترین گزینه‌ها ارائه كرد .

بسیاری از این ماشین‌ها به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی مجهزند و می‌توانند با انسان‌ها و محیط اطرافشان به شیوه‌ای پیچیده‌تر ارتباط برقرار كنند. از طرف دیگر شركت‌های فناوری می‌دانند كه ربات‌های انسان‌نما در برای اینكه ارزش خاصی پیدا كنند، باید در صنایع مختلف حضور مؤثری داشته باشند و كارایی خود را ثابت كنند .

یكی از بخش‌های كلیدی كه این ربات‌ها در آن تأثیر قابل‌ توجهی دارند، حوزه‌ی بهداشت و درمان است. ربات‌های انسان‌نما در امور مراقبتی مانند بلندكردن بیماران، نظارت بر علائم حیاتی و یادآوری مصرف دارو به مردم كمك می‌ كنند .

بنفشه كمالیآشنایی با پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نما؛ چند قدم تا تحقق رویای بلید رانرمطالعه '9در صنایع تولیدی ربات‌ها غالباً برای خودكارسازی كارهای تكراری و پرزحمت به‌كار گرفته می‌شوند. بهره‌گیری از این ماشین‌های هوشمند نه‌تنها كارایی خطوط تولید را افزایش می‌دهد، بلكه احتمال خطای انسانی و ریسك آسیب‌دیدن انسان‌ها را بسیار كم می‌كند .

بخش آموزش و تحقیقات نیز بهره‌ی زیادی از ربات‌های انسان‌نما می‌برد. ماهیت تعاملی و توانایی تقلید حركات انسانی، ربات‌ها را به ابزارهای آموزشی ایدئالی تبدیل كرده است. آن‌ها به معلمان و محققان در نشان‌دادن مفاهیم، انجام شبیه‌سازی‌ها و مشاركت‌دادن دانش‌آموزان در فعالیت‌های عملی كمك می‌كنند .

در ادامه برخی از مهم‌ترین ربات‌های انسان‌نمای سال ۲۰۲۴ را با شما مرور می‌كنیم:ربات Sophiaسوفیا در سال ۲۰۱۶ توسط شركت Hanson Robotics ساخته شد و از آن زمان در همه‌ی فهرست‌های ربات‌های انسا‌ن‌نما، حضور ثابتی دارد .

سوفیا تاكنون در چندین كنفرانس بین‌المللی سخنرانی كرده اما وظیفه‌ی اصلی او مراقبت از افراد سالمند و مدیریت جمعیت است. اظهارات این ربات كه تابعیت عربستان را دریافت كرده، بارها جنجال‌برانگیز شده است.هنسن رباتیكس چندین ربات انسان‌نمای دیگر نیز معرفی كرده كه از میان آن‌ها «Grace» شهرت بیشتری دارد و به‌عنوان خواهر سوفیا نیز شناخته می‌شود .

گریس در زمان همه‌گیری كرونا نقش مهمی در كمك به افراد منزوی ایفا كرد. گریس به زبان‌های چینی ماندارین، كانتونی و انگلیسی مسلط است و از هوش‌ مصنوعی برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌كند.ربات OptimusTeslaشركت تسلا اخیراً اپتیموس نسل دو را معرفی كرده است كه یكی از پیشرفته‌ترین ربات‌های حال حاضر دنیا محسوب می‌شود و قابلیت‌های او از راه‌رفتن و صحبت‌كردن فراتر می‌رود .

این ربات ارتقایافته، نسبت به نسل قبلی خود حركات باثبات دقیق‌تر و سریع‌تری دارد و انگشتان دست او از حس لامسه برخوردارند. اپتیموس با هدف انجام كارهای خطرناك، تكراری و خسته‌كننده ساخته شده و به گفته‌ی ایلان ماسك احتمال دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ وارد بازار شود .

ربات Digitدیجیت ربات انسان‌نمای شركت Agility Robotics محسوب می‌شود كه به‌لطف سنسورهای فراوان، می‌تواند در محیط‌های ناهموار و پیچیده حركت كند. اندازه و فرم فیزیكی دیجیت برای كارهای لجستیكی و انبارداری مناسب است .

شركت آمازون از این ربات برای كمك به كارمندان خود در بازیافت و جمع‌آوری جعبه‌های خالی استفاده می‌كند.ربات T-HR3بخش رباتیك شركت تویوتا شش سال پیش نخستین نسخه‌ی ربات T-HR3 را معرفی كرد. این ربات به كمك یك سیستم مانور از راه دور می‌تواند حركات اپراتور خود را تقلید كند .

T-HR3 همچنین برای ارائه‌ی كمك‌های ایمنی در طیف وسیعی از محیط‌ها توسعه داده شده است و توسط یك سیستم مركزی كنترل می‌شود كه به كل بدن ربات اجازه می‌دهد به‌طور غریزی كار كند.ربات Robonaut 2روبونات محصول مشترك ناسا و جنرال موتورز، به‌عنوان یك دستیار رباتیكی توسعه داده شد .

اولین نسخه‌ی این ربات كه در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد، شبیه به یك نیم‌تنه‌ی انسانی بود. در سال ۲۰۱۴ با اضافه‌شدن دوپا، ظاهر و عملكرد بسیار بهتری پیدا كرد و برای اولین‌بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستاده شد .

حالا محققان و مهندسان تلاش می‌كنند این ربات را برای كمك به انسان‌ها در محیط‌های مختلف، از ایستگاه‌های فضایی گرفته تا كارخانه‌های تولیدی، مجهز و آماده كنند.ربات Nadineنادین توسط دانشگاه فناوری Nanyang در سنگاپور توسعه‌یافته و به‌عنوان نخستین رباتی شناخته می‌شود كه دارای هوش اجتماعی است .

او می‌تواند احساسات خود را بیان كند، به سؤالات پاسخ دهد و از طریق حركات بازو با دیگران تعامل برقرار كند.ربات Kimeكیم یكی از بزرگ‌ترین دستاوردهای شركت اسپانیایی Macco Robotics محسوب می‌شود و از آنجا كه برای بخش مهمان‌نوازی توسعه یافته است، در سرو غذا و نوشیدنی تخصص دارد .

او می‌تواند ۳۰۰ لیوان نوشیدنی را در هر ساعت بادقت پر كند. كیم با حركات و عبارات واقع‌گرایانه مشتریان جدید را جذب و سفارش‌های آن‌ها روی صفحه‌ی كامپیوتر ثبت می‌كند. این ربات به ۱۰ زبان زنده‌ی دنیا مسلط است و در آینده‌ی نزدیك در رستوران‌ها، مراكز خرید و پمپ‌بنزین‌ها به‌كار گرفته می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/420055-atlas-electric-robot-boston-dynamics/

مجله فن آوری

 
والپیپر جدید ویندوز ۱۱ برای كامپیوترهای هوش مصنوعی رونمایی شد
1403/03/01
ویدیو تبلیغاتی سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو ۲۰۲۴ مایكروسافت [تماشا كنید]
1403/03/01
دانشمندان درصدد تهیه نان سفید سالم‌تر هستند
1403/03/01
مایكروسافت نام‌گذاری عددی سرفیس پرو و لپ تاپ را كنار گذاشت
1403/02/31
مایكروسافت نسخه GPT-4o هوش مصنوعی كوپایلت را به‌نمایش گذاشت
1403/02/31
حالا نوبت ایسوس است؛ لپ‌تاپ هیجان‌انگیز Vivobook S 15 رونمایی شد
1403/02/31
لحظه‌ای تاریخی برای نسخه آرم ویندوز؛ ادوبی وارد می‌شود
1403/02/31
قیمت سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو ۲۰۲۴ مایكروسافت اعلام شد
1403/02/31
اچ‌پی با ساده‌سازی خانواده لپ‌تاپ‌هایش به استقبال هوش مصنوعی رفت
1403/02/31
رجزخوانی اینتل: پردازنده‌های جدید ما ۱٫۴ برابر سریع‌تر از اسنپدراگون ایكس الیت هستند
1403/02/31
لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی ۲۰۲۴ لنوو با تراشه كوالكام رونمایی شدند
1403/02/31
ایسر لپ‌تاپ جدیدی با پردازنده جنجالی اسنپدراگون X و طراحی جذاب رونمایی كرد
1403/02/31
گلكسی بوك ۴ اج سامسونگ رونمایی شد؛ هوش مصنوعی ضرب‌در ۲
1403/02/31
دل ۵ لپ‌تاپ هوش مصنوعی با پردازنده اسنپدراگون ایكس رونمایی كرد
1403/02/31
ویندوز ۱۱ با محوریت هوش مصنوعی و پردازنده‌های آرم متحول می‌شود
1403/02/31
سرفیس لپ‌تاپ روی ۳ مانیتور خارجی تصویر پخش می‌كند
1403/02/31
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com