سخنگوی قوه قضاییه: با محتوای مجرمانه در پلتفرم‌های داخلی هم برخورد می‌شود

اصغر جهانگیر اعلام كرده است در برخورد با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی با پلتفرم‌ها، چه پلتفرم‌های داخلی، چه خارجی برخورد می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه: با محتوای مجرمانه در پلتفرم‌های داخلی هم برخورد می‌شودفناوری ایرانشبكه‌های اجتماعیسه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹مطالعه 3 دقیقههانیه كلهرتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتاصغر جهانگیر اعلام كرده است در برخورد با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی با پلتفرم‌ها، چه پلتفرم‌های داخلی، چه خارجی برخورد می‌شود .

تبلیغاتاصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری امروز، یازدهم اردیبهشت ماه، از نظارت مستمر قوه قضاییه بر انتشار محتوای منتشرشده توسط كاربران در فضای مجازی خبر داده و گفت:برخورد با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی بر اساس فهرست مصادیق محتوای مجرمانه و مصوباتی دنبال می‌شود كه كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، دستورات مراجع قضایی و نهادهای مسئول در این خصوص صادر می‌كنند .

- اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییهبه گفته او، در برخورد با انتشار مصادیق محتوای مجرمانه هیچ استثنایی در نظر گرفته نمی‌شود و پیام‌رسان‌های داخلی هم تحت رصد و نظارت قرار می‌گیرند. جهانگیر در خصوص نحوه تشخیص این نوع تخلفات نیز توضیح داد:«این تخلفات گاهی بر اساس گزارش‌های مردمی كه به كارگروه می‌رسد، گاهی گزارش‌های خود اعضای كارگروه است كه تعیین مصادیق می‌كنند یا طرح شكایتی است كه توسط اشخاص، ضابطین یا نهادهای ذی‌ربط در مرجع قضایی مطرح می‌شود .

»سخنگوی قوه قضاییه در پایان تاكید كرده است كه دستگاه قضایی نسبت به محتوای منتشرشده در فضای مجازی بی‌تفاوت نیست و با دقت و سرعت این مسائل را رصد و به تخلفات آشكار و غیرآشكار رسیدگی خواهد كرد.برخورد با كاربرانی كه بنا بر قوانین موجود مصادیق محتوای مجرمانه را منتشر كرده بودند چند ماهی است كه در دستور كار قرار گرفته است .

هر چند مدت یك بار پلیس اخباری درباره بستن صفحات افراد یا كسب‌وكارها منتشر كرده و تعداد آن‌ها را اعلام می‌كند.یك هفته قبل فرمانده انتظامی غرب استان تهران از بسته شدن «۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشكن در تهران» خبر داد و اعلام كرد:در راستای ترویج فرهنگ و عفاف و حجاب و در جریان اجرای طرح نور با رویكرد پایش فعالیت‌ها در فضای مجازی، با رصد مأموران پلیس امنیت عمومی و فتا در فضای مجازی، اطلاعاتی از فعالیت چند صفحه در خصوص انتشار تصاویر نامناسب و هنجارشكن به‌دست آمده و بررسی موضوع در دستور كار پلیس قرار گرفت .

- كیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی غرب استان تهراناین صفحه‌ها عموما دنبال‌كننده‌های چند صد هزارتایی داشته و در شبكه اجتماعی اینستاگرام فعال بوده‌اند. البته همان طور كه سخنگوی قوه قضاییه اعلام كرده است فقط هم شبكه‌های اجتماعی خارجی زیر نظر نیستند و نمونه‌های داخلی هم مورد رصد قرار می‌گیرند .

یكی از نمونه‌های برخورد با صفحات فعال در پلتفرم‌های داخلی اواخر فروردین ماه اتفاق افتاد كه یك كانال فروشگاهی با پنج هزار عضو در پیام‌رسان ایتا از دسترس خارج شد. مدیر این كانال در صفحه خود در شبكه اجتماعی ایكس (توییتر سابق) از بسته شدن كانال خود خبر داده و نوشت: «واقعاً متأسفم برای ایتا كه به‌خاطر تصویر چهره‌، كانال ۵ هزارتایی منو بست .

حیف ما برندای ایرانی كه داریم حمایتتون می‌كنیم.»این كانال فروش پوشاك در یكی از تصاویر منتشرشده از عكس یك مدل زن استفاده كرده بود كه هرچند پوشش و حجاب كامل داشت اما چون چهره این مدل محو یا بریده نشده بود، این كانال از روی پلتفرم ایتا حذف شد .

نمونه این نظارت‌ها در اینستاگرام هم دیده شده است. مدتی است كه در صفحات و كانال‌های فروش لباس و پوشاك شاهد تغییر شیوه ارائه محصولات هستیم. با توجه به این كه فروشندگان این صفحه‌های فروشگاهی موظف هستند عكس پوشاك را با پوشش كامل مدل‌ها منتشر كنند شاهد تغییر پوشش مدل‌ها یا نحوه عكاسی از محصولات هستیم .

با اعلام رسمی رصد و نظارت‌ بر فضای مجازی و پلتفرم‌ها، اعم از داخلی و خارجی، به نظر می‌رسد حالا كاربران، به‌ویژه كاربران پرفالوئر، بیشتر از قبل زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. محدودیت‌هایی كه پیش از این برای پلتفرم به‌عنوان یك بستر اعمال می‌شد حالا جزئی‌تر شده و به محتوای موجود در آن رسیده است .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420403-punishment-for-users-criminal-content-on-online-platforms/

مجله فن آوری

 
اسكارلت جوهانسون: از شباهت صدای ChatGPT به صدای خودم «شوكه و عصبانی» شدم
1403/03/01
پیام‌رسان پیش‌فرض گوشی‌های سامسونگ آپدیت شد
1403/03/01
ادعای مایكروسافت: سرفیس پرو جدید از مك‌بوك ایر M3 سریع‌تر است
1403/03/01
مایكروسافت Cocreator رونمایی شد؛ تولید تصویر با هوش مصنوعی
1403/03/01
قیمت بیت كوین با رشد ناگهانی از ۷۰ هزار دلار عبور كرد
1403/03/01
سامسونگ تلویزیون ۵۰ اینچ رایگان به خریداران یكی از محصولاتش هدیه می‌دهد!
1403/03/01
مشكل ترسناك آیفون؛ اپل آپدیت فوری منتشر كرد
1403/03/01
والپیپر جدید ویندوز ۱۱ برای كامپیوترهای هوش مصنوعی رونمایی شد
1403/03/01
ویدیو تبلیغاتی سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو ۲۰۲۴ مایكروسافت [تماشا كنید]
1403/03/01
دانشمندان درصدد تهیه نان سفید سالم‌تر هستند
1403/03/01
مایكروسافت نام‌گذاری عددی سرفیس پرو و لپ تاپ را كنار گذاشت
1403/02/31
مایكروسافت نسخه GPT-4o هوش مصنوعی كوپایلت را به‌نمایش گذاشت
1403/02/31
حالا نوبت ایسوس است؛ لپ‌تاپ هیجان‌انگیز Vivobook S 15 رونمایی شد
1403/02/31
لحظه‌ای تاریخی برای نسخه آرم ویندوز؛ ادوبی وارد می‌شود
1403/02/31
قیمت سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو ۲۰۲۴ مایكروسافت اعلام شد
1403/02/31
اچ‌پی با ساده‌سازی خانواده لپ‌تاپ‌هایش به استقبال هوش مصنوعی رفت
1403/02/31
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com