نداشتن خواب كافی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد؟

خطر ابتلا به دیابت نوع دو تنها افراد كم‌خواب را تهدید نمی‌كند و افرادی كه ساعت‌های طولانی می‌خوابند هم در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

نداشتن خواب كافی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد؟پزشكی و سلامتعلمیسه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 5 دقیقهسپیده نصیرزادهتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتخطر ابتلا به دیابت نوع دو تنها افراد كم‌خواب را تهدید نمی‌كند و افرادی كه ساعت‌های طولانی می‌خوابند هم در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند .

تبلیغاتنداشتن خواب كافی یكی از مصائب رایج عصر مدرن است. اگر همیشه به اندازه‌ای كه دوست دارید نمی‌توانید بخوابید، شاید اخبار مربوط به مطالعه‌ای جدید كمی شما را نگران كند. براساس یافته‌های این مطالعه، افرادی كه كمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند .

اكنون این سؤال مطرح می‌شود كه چه نتیجه‌ای می‌توانیم از یافته‌های جدید بگیریم؟ به‌نظر می‌رسد رابطه‌ی بین خواب و دیابت پیچیده است.كپی لینكارتباط خواب و دیابتمحققان به‌تازگی داده‌های بیوبانك بریتانیا را كه یك پایگاه داده‌ی بزرگ زیست‌پزشكی و منبعی جهانی برای تحقیقات بهداشتی و پزشكی است، تجزیه‌وتحلیل كردند .

آن‌ها اطلاعات ۲۴۷٬۶۸۷ بزرگسالی را كه وضعیت سلامتشان برای بیش از یك دهه دنبال شده بود، بررسی كردند.محققان قصد داشتند تا علاوه‌بر درك ارتباط موجود بین مدت‌ زمان خواب و دیابت نوع ۲، به این سؤال نیز پاسخ دهند كه آیا رژیم غذایی سالم، اثرات كمبود خواب بر خطر ابتلا به دیابت را كاهش می‌دهد یا خیر .

در پژوهش اخیر ابتدا از شركت‌كنندگان پرسیده شد كه چقدر در ۲۴ ساعت می‌خوابند. خواب بین ۷ تا ۸ ساعت به‌عنوان متوسط و معمولی درنظر گرفته شد. محققان مدت‌ خواب كوتاه را به سه دسته تقسیم كردند: خفیف (۶ ساعت)، متوسط (پنج ساعت) و شدید (بین سه تا چهار ساعت) .

آن‌ها به تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به خواب در كنار اطلاعات مربوط به رژیم غذایی افراد پرداختند. حدود ۲٫۳ درصد از شركت‌كنندگان در طول دوره‌ی پیگیری مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شدند. با وجود مرتبط‌بودن داشتن عادات تغذیه‌ای مناسب و كاهش خطر ابتلا به دیابت، افرادی كه تغذیه‌ی سالمی داشتند، اما كمتر از ۶ ساعت در روز می‌خوابیدند، بیشتر از افرادی كه در طبقه‌بندی خواب طبیعی بودند، درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند .

۵ ساعت خواب خطر ابتلا به دیابت را ۱۶ درصد افزایش می‌دهدمحققان دریافتند كه داشتن ۵ ساعت خواب، با افزایش ۱۶ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است؛ درحالی‌كه این خطر برای افرادی كه بین ۳ تا ۴ ساعت می‌خوابیدند ۴۱ درصد بیشتر از افرادی بود كه ۷ تا ۸ ساعت خواب را در برنامه‌ی خود داشتند .

یكی از محدودیت‌های مطالعه این است كه در آن رژیم غذایی سالم براساس تعداد وعده‌های میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت قرمزی كه فرد در طول روز یا در طول هفته مصرف می‌كند، تعریف شده است. از سوی دیگر در تعریف مذكور به این موضوع توجه نشده كه چگونه الگوهای غذایی مانند غذاخوردن با محدودیت زمانی یا رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممكن است خطر ابتلا به دیابت را در بین كسانی كه كمتر می‌خوابند تغییر دهد .

از سوی دیگر اطلاعات مربوط به میزان خواب و رژیم غذایی شركت‌كنندگان در مطالعه تنها در زمان گزینش آن‌ها جمع‌آوری شد؛ درصورتی‌كه امكان دارد این داده‌ها در طول مطالعه تغییر كرده باشند. نویسندگان خود به وجود چنین محدودیت‌هایی اذعان می‌كنند .

كپی لینكچرا خواب كوتاه ممكن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد؟در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، بدن در برابر اثرات هورمونی به‌نام انسولین مقاوم می‌شود و به‌آرامی ظرفیت تولید مقدار كافی از آن را در لوز‌المعده ازدست می‌دهد .

انسولین هورمون بسیار مهمی است؛ زیرا با كمك به انتقال گلوكز (قند) به سلول‌های موجود در سراسر بدن، میزان آن را تنظیم می‌كند.محققان هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانند چرا افرادی كه كمتر می‌خوابند ممكن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشته باشند؛ اما تحقیقات پیشین نشان داده‌اند كه اغلب اوقات نشانگرهای التهابی و اسیدهای چرب آزاد در خون افراد كم‌خواب افزایش می‌یابد .

افزایش نشانگرهای التهابی و اسیدهای چرب آزاد در خون، حساسیت به انسولین را مختل می‌كند و به مقاومت به آن منجر می‌شود. چنین اتفاقی بدان معنا است كه بدن برای استفاده‌ی صحیح از انسولین به‌منظور تنظیم سطح گلوكز خون به مشكل برمی‌خورد و درنتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد .

بیشتر بخوانیددانشمندان عامل جدیدی برای دیابت نوع ۲ كشف كردند7 دی 02مطالعه '2درمان جدید برای دیابت: دانشمندان سلول‌های معده را به تولید انسولین واداشتند17 خرداد 02مطالعه '2افرادی كه به اندازه‌ی كافی نمی‌خوابند و افرادی مانند كارگران شیفت كه الگوهای خواب نامنظمی دارند، اختلالاتی را در ریتم طبیعی بدن كه با نام «ریتم شبانه‌روزی» شناخته می‌شود، تجربه می‌كنند .

این موضوع می‌تواند در ترشح هورمون‌هایی مانند كورتیزول، گلوكاگون و هورمون‌های رشد اختلال ایجاد كند. این هورمون‌ها كه به‌طور معمول سطح گلوكز خون را به‌خوبی متعادل نگه می‌دارند، درطول روز ترشح می‌شوند تا نیازهای درحال‌ تغییر بدن را برای انرژی برآورده كنند .

اگر هورمون‌های تامین‌كننده‌ی انرژی بدن به‌خطر بیفتند، این اتفاق ممكن است توانایی بدن برای كنترل سطح گلوكز را درطول روز كاهش دهد. احتمالا این عامل به‌همراه برخی عوامل دیگر در افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی كه كمتر از ۶ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند نقش داشته باشند .

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. افرادی با خواب بیشتر از ۸ ساعت نیز احتمالا در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستندمطالعه‌ی اخیر روی افرادی كه هشت ساعت یا كمتر از آن می‌خوابند تمركز می‌كند؛ اما این احتمال وجود دارد كه افرادی با ساعات خواب بیشتر نیز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه شوند .

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند كه رابطه‌ای U شكل بین مدت‌زمان خواب و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد. بررسی مطالعات متعدد نشان می‌دهد كه داشتن هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه‌روز، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به حداقل می‌رساند .

زمانی‌كه افراد كمتر از ۷ ساعت یا بیشتر از ۸ ساعت بخوابند، این خطر شروع به افزایش می‌كند. دلیل وجود ارتباط بین خواب طولانی و خطر ابتلا به دیابت ممكن است به افزایش وزن افراد مرتبط باشد؛ چراكه افزایش وزن یكی از پیامدهای خواب طولانی‌مدت به‌شمار می‌رود .

به‌ همین ترتیب افرادی كه به اندازه‌ی كافی نمی‌خوابند نیز بیشتر در معرض اضافه‌وزن یا چاقی قرار دارند.كپی لینكخواب خوب و رژیم غذایی سالمخواب كافی بخش مهمی از سبك زندگی سالم است و ممكن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز كاهش دهد .

براساس مطالعه‌ی اخیر و شواهد دیگر به‌نظر می‌رسد كه هفت تا هشت ساعت خواب می‌تواند بازه‌ی مطلوبی محسوب شود؛ بااین‌حال عوامل دیگر مانند تفاوت‌های فردی در كیفیت خواب و سبك زندگی نیز می‌توانند بر رابطه‌ی بین مدت خواب و خطر ابتلا به دیابت تاثیر‌گذار باشند .

درحالی‌كه یافته‌های مطالعه‌ی اخیر این سؤال را مطرح می‌كنند كه آیا یك رژیم غذایی سالم می‌تواند اثرات كمبود خواب را بر خطر ابتلا به دیابت كاهش دهد یا خیر؛ طیف گسترده‌ای از شواهد به مزایای تغذیه‌ی سالم برای سلامت كلی افراد اشاره دارند .

نویسندگان مطالعه اذعان می‌كنند كه داشتن خواب كافی همیشه برای افراد ممكن نیست. به‌گفته‌ی آن‌ها، انجام تمرینات تناوبی با شدت بالا درطول روز ممكن است برخی از اثرات بالقوه‌ی خواب كوتاه روی ابتلا به دیابت را خنثی كند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/420300-enough-sleep-increase-risk-diabetes/

مجله فن آوری

 
چگونه با فعال كردن خودكار Low power mode نگهداری شارژ آیفون را بیشتر كنیم؟
1403/03/01
«اوپنهایمر هوش مصنوعی» از جا ماندن هوش انسان می‌گوید
1403/03/01
این كامیونت خودران شاید راننده‌های انسانی را از دور خارج كند
1403/03/01
مهندسی بی‌نهایت؛ تكنولوژی بی‌نظیر ورزشگاه سانتیاگو برنابئو
1403/03/01
ویوو Y200 پرو رونمایی شد؛ باریك‌ترین گوشی مجهز به نمایشگر خمیده
1403/03/01
راهنمای دریافت فیش حقوقی فرهنگیان
1403/03/01
پورتال پرحاشیه نیویورك پس از تعطیلی موقت، بار دیگر فعال شد
1403/03/01
این گوشی ارزان باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی، نمایشگر خمیده ۱۲۰ هرتز و شارژ ۸۰ وات دارد
1403/03/01
خودنمایی نمایشگر پشتی بزرگ در اولین تصویر گوشی آنر مجیك V فلیپ
1403/03/01
مراسم مایكروسافت بیلد را با زومیت دنبال كنید؛ محفل رونمایی ویندوز ۱۲؟
1403/03/01
سامسونگ گوشی گلكسی F54 را به One UI 6.1 آپدیت كرد
1403/03/01
تلویزیون ۱۰۰ اینچ ۱۴۴ هرتز جدید هایسنس با كیفیت تصویر خیره‌كننده معرفی شد
1403/03/01
سامسونگ برای نوزدهمین سال متوالی بزرگ‌ترین برند بازار تلویزیون شد
1403/03/01
قیمت شیائومی بند ۷ پرو به‌شدت افت كرد؛ اما نه در ایران
1403/03/01
لیست سرورهای پرمخاطب نت‌پرداز
1403/03/01
اسكارلت جوهانسون: از شباهت صدای ChatGPT به صدای خودم «شوكه و عصبانی» شدم
1403/03/01
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com