اسپیس ایكس در زمینه سوخت‌گیری فضایی با استارشیپ درحال پیشرفت است

سوخت‌رسانی در فضا به استارشیپ، فناوری ضروری برای انجام ماموریت‌های استارشیپ به مقاصد دوردست فضا ازجمله فرود قمری در ماموریت آرتمیس ۳ است.

اسپیس ایكس در زمینه سوخت‌گیری فضایی با استارشیپ درحال پیشرفت استنجوم و فضاعلمیسه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵مطالعه 3 دقیقهمیلاد میركانیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتسوخت‌رسانی در فضا به استارشیپ، فناوری ضروری برای انجام ماموریت‌های استارشیپ به مقاصد دوردست فضا ازجمله فرود قمری در ماموریت آرتمیس ۳ است .

تبلیغاتبه‌گفته‌ی ناسا، اسپیس ایكس سوخت‌گیری فضایی استارشیپ را كه قابلیتی حیاتی برای بازگرداندن انسان‌ها به سطح ماه با استفاده از این فضاپیما است، سال آینده آزمایش خواهد كرد.آمیت شاتریا، قائم‌مقام برنامه ماه به مریخ ناسا، ۲۶ آوریل در گفتگو با كمیته اكتشافات و عملیات انسانی شورای مشورتی ناسا گفت اسپیس ایكس با آزمایشی كه در آخرین پرواز استارشیپ در ۱۴ مارس انجام داد، یك گام به سوخت‌گیری فضایی استارشیپ نزدیك‌تر شد .

درطول آن پرواز، اسپیس ایكس براساس قراردادی كه سال ۲۰۲۰ با ناسا بسته است، آزمایش انتقال پیشران در حین پرواز را انجام داد. این شركت قصد داشت دست‌كم ۱۰ تن اكسیژن مایع را در فضا از مخزن ثانویه‌ی مرحله‌ی فوقانی موشك یا همان استارشیپ به مخزن اصلی منتقل كند .

هرچند اسپیس ایكس روز پرواز اعلام كرد كه آزمایش یادشده را انجام داده است، نه شركت و نه ناسا از آن زمان دراین‌باره اطلاع‌رسانی بیشتری انجام ندادند. بااین‌حال،‌ شاتریا در جلسه‌ی كمیته‌ی مشورتی ناسا گفت آزمون سوخت‌گیری فضایی ظاهرا خوب پیش رفته است .

وی گفت: «در پرواز سوم [استارشیپ]، آن‌ها یك انتقال درون‌مخزنی از پیشران فوق‌سرد انجام دادند كه از هر نظر موفقیت‌آمیز بود.» وی افزود تجزیه‌وتحلیل آزمایش هنوز ادامه دارد.نقطه‌ی عطف مهم بعدی، آزمایشی است كه برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است .

در آن ماموریت، ابتدا یك استارشیپ «هدف» پرتاب می‌شود و به مدار می‌رود و سپس سه تا چهار هفته بعد، یك استارشیپ «تعقیب‌گر» درون مدار قرار می‌گیرد. این دو فضاپیما به یكدیگر متصل می‌شوند و استارشیپ تعقیب‌گر، پیشران را به استارشیپ هدف منتقل خواهد كرد .

پس از انجام آزمایش، دو استارشیپ از یكدیگر جدا و از مدار خارج خواهند شد.به‌گفته‌ی شاتریا، اسپیس ایكس پیش از انجام آن آزمایش، باید برخی كارها را انجام دهد؛ ازجمله درك سرریزشدن پیشران در مخازن در حین مانورهای استارشیپ .

آن‌ها همچنین باید برای اطمینان از جریان سوخت بین دو فضاپیما حین اتصال آن‌ها به یكدیگر، میزان ته‌نشینی مورد نیاز پیشران را درك كنند.تصویرسازی جدید ناسا از استارشیپ ماه‌نشین روی سطح ماه.NASAفناوری انتقال سوخت قابلیت حیاتی در برنامه‌های اسپیس ایكس برای ماموریت‌های فراتر از مدار نزدیك زمین استارشیپ است .

یكی از این برنامه‌ها، ساخت نسخه‌ای از استارشیپ به نام سامانه فرود انسانی (HLS) است كه فضانوردان را در ماموریت آرتمیس ۳ روی سطح ماه فرود خواهد آورد. به‌منظور انجام این ماموریت، باید چندین استارشیپ سوخت‌رسان، پیشران مورد نیاز را به مخزنی در به مدار زمین كنند تا استارشیپ ماه‌نشین با دریافت آن‌ها، آماده‌ی عزیمت به سمت ماه شود .

بیشتر بخوانیدفضاپیمای استارشیپ اسپیس ایكس می‌تواند نمونه‌های مریخی ناسا را به زمین بیاورد5 روز پیشمطالعه '5ایلان ماسك و بازگویی رویای مریخ؛ چشم‌انداز استعمار سیاره سرخ از همیشه نزدیك‌تر است17 روز پیشمطالعه '6تعداد پرتاب‌های مورد نیاز برای سوخت‌رسانی به استارشیپ ماه‌نشین تاكنون محل مناقشه بوده است .

برآوردها نزدیك به ۲۰ پرتاب را لازم می‌دانند. مقام ارشد ناسا نیز در ارائه‌ی اخیر خود تعداد پرتاب‌ها را اعلام نكرد. این مسئله نشان می‌دهد كه برای درك بهتر فرآیند سوخت‌رسانی، باید تلاش‌های بیشتری انجام شود .

پس از موفقیت آزمایش انتقال پیشران در فضا، یك ماموریت آزمایشی بدون سرنشین انجام خواهد شد كه شامل سوخت‌رسانی به استارشیپ و سفر به ماه برای فرود روی سطح قمری است. در آن ماموریت، استارشیپ برخاست از روی ماه را نیز آزمایش خواهد كرد تا ثابت كند كه می‌تواند فضانوردان را از سطح ماه به مدار ماه بازگرداند .

ایلان ماسك، مدیرعامل اسپیس ایكس، ۲۶ آوریل در پاسخ به یكی از كاربران ایكس گفت: «قابلیت استفاده‌ی دوباره‌ی كامل و سریع از بوستر سوپر هوی و استارشیپ و سوخت‌گیری مداری استارشیپ، دو فناوری اساسی هستند كه قصد داریم تا پایان سال آینده به آن‌ها دست یابیم .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/420423-spacex-making-progress-starship-space-refueling/

مجله فن آوری

 
مهندسی بی‌نهایت؛ تكنولوژی بی‌نظیر ورزشگاه سانتیاگو برنابئو
1403/03/01
ویوو Y200 پرو رونمایی شد؛ باریك‌ترین گوشی مجهز به نمایشگر خمیده
1403/03/01
راهنمای دریافت فیش حقوقی فرهنگیان
1403/03/01
پورتال پرحاشیه نیویورك پس از تعطیلی موقت، بار دیگر فعال شد
1403/03/01
این گوشی ارزان باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی، نمایشگر خمیده ۱۲۰ هرتز و شارژ ۸۰ وات دارد
1403/03/01
خودنمایی نمایشگر پشتی بزرگ در اولین تصویر گوشی آنر مجیك V فلیپ
1403/03/01
مراسم مایكروسافت بیلد را با زومیت دنبال كنید؛ محفل رونمایی ویندوز ۱۲؟
1403/03/01
سامسونگ گوشی گلكسی F54 را به One UI 6.1 آپدیت كرد
1403/03/01
تلویزیون ۱۰۰ اینچ ۱۴۴ هرتز جدید هایسنس با كیفیت تصویر خیره‌كننده معرفی شد
1403/03/01
سامسونگ برای نوزدهمین سال متوالی بزرگ‌ترین برند بازار تلویزیون شد
1403/03/01
قیمت شیائومی بند ۷ پرو به‌شدت افت كرد؛ اما نه در ایران
1403/03/01
لیست سرورهای پرمخاطب نت‌پرداز
1403/03/01
اسكارلت جوهانسون: از شباهت صدای ChatGPT به صدای خودم «شوكه و عصبانی» شدم
1403/03/01
پیام‌رسان پیش‌فرض گوشی‌های سامسونگ آپدیت شد
1403/03/01
ادعای مایكروسافت: سرفیس پرو جدید از مك‌بوك ایر M3 سریع‌تر است
1403/03/01
مایكروسافت Cocreator رونمایی شد؛ تولید تصویر با هوش مصنوعی
1403/03/01
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com