كشف تكنیكی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی

فناوری جدید آنزیمی می‌تواند به حل مشكل ناسازگاری بین گروه‌های خونی اهداكننده و گیرنده كمك كند و كمبود جهانی خون را كاهش دهد.

كشف تكنیكی جدید برای تغییر گروه خونی اهداییپزشكی و سلامتعلمیسه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتفناوری جدید آنزیمی می‌تواند به حل مشكل ناسازگاری بین گروه‌های خونی اهداكننده و گیرنده كمك كند و كمبود جهانی خون را كاهش دهد .

تبلیغاتپژوهشگران تركیبی از آنزیم‌های تولیدشده توسط گونه‌ای باكتری‌های موجود در روده انسان را شناسایی كردند كه در مطالعات آزمایشگاهی می‌توانند سلول‌های قرمز خون را با بازده بالا به نوع O تبدیل كنند.سلول‌های قرمز خون مانند تقریبا تمام سلول‌های بدن انسان با ساختارهای قندی منحصربه‌فردی پوشیده شده‌اند .

این ساختارها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و برخی دارای ساختارهای نوع A هستند و برخی ساختارهای نوع B را دارند. برخی هر دو ساختار نوع A و B را دارند و برخی هیچ‌یك از این ساختارها را ندارند و در گروه O قرار می‌گیرند .

سیستم ایمنی كه هرگز با انواع A یا B برخورد نكرده باشد، در صورت مواجهه با آن‌ها به این سلول‌ها حمله می‌كند و آن‌ها را از بین می‌برد، درحالی‌كه گروه خونی O را بیشتر دریافت‌كنندگان بدون مشكل می‌پذیرند. به دلیل این تطبیق‌پذیری، ذخایر خون نوع O اغلب مصرف می‌شود، خصوصا در شرایط اضطراری كه پزشكان باید بدون دانستن گروه خونی بیمار سریع عمل كرده و جان او را نجات دهند .

تبدیل سلول‌های قرمز خون به نوع عمومی O ایده جدیدی نیست. در سال ۱۹۸۲ دانشمندان آنزیمی را در دانه‌های قهوه شناسایی كردند كه می‌توانست قندهای سطحی سلول‌های نوع B را حذف كند. اما آن واكنش آنزیمی بسیار ناكارآمد بود و استفاده از آن در مقیاس بزرگ ممكن نبود .

همچنین برخلاف وعده‌های اولیه نگرانی‌هایی درمورد ایمنی آن مطرح شد. به دلایل ناشناخته، با اینكه تقریبا كل آنتی‌ژن‌های سلول‌های خون اهداكننده حذف می‌شد، گاهی اوقات خون اهدایی با گیرندگان همچنان ناسازگار بود .

بنابراین، دانشمندان به نقطه شروع برگشتند و آنزیم‌های دیگری را در مجموعه باكتری‌های روده شناسایی كردند.مشكلی كه وجود دارد این است كه تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ سیستم گروه خونی به غیر از سیستم ABO و فاكتور RH شناسایی شده است .

حتی در گروه‌های خونی A و B، ساختارهای قندی با طول‌ها و چگالی‌های متفاوت روی غشای سلول‌های قرمز خون وجود دارد.پژوهشگران برپایه پژوهش‌های گذشته چندین آنزیم كاندیدای ساخته‌شده توسط باكتری آكرمانسیا موسینیفیلا (Akkermansia muciniphila) را انتخاب كردند و سلول‌های قرمز خون از چندین اهداكننده و زیرگروه‌های مختلف A و B را درمعرض آن‌ها قرار دادند .

آنزیم‌ها با غلظت‌های بالای سلول‌های قرمز خون و در دمای محیط و فقط به مدت ۳۰ دقیقه انكوبه شدند و این امر موجب بهبود فرآوری طولانی‌تر و شرایط كمتر كارآمد كاندیداهای قبلی شد. این شرایط ملایم بدون استفاده از افزودنی‌ها (برای مثال دكستران) به همراه كارآیی بالای آنزیم، از پارامترهای مهم امكان‌سنجی در كاربردهای بالینی هستند .

بیشتر بخوانیدچرا گروه‌های خونی متفاوتی داریم؟12 فروردین 01مطالعه '3حذف ساختارهای قندی بلند علاوه بر آنتی‌ژن‌های كوتاه‌تر و متعارف گروه‌های خونی A و B، ناسازگاری سلول‌های نوع B تیمارشده با نمونه‌های پلاسما را به كمتر از ۹ درصد رساند و از شدت واكنش‌ها كاست .

آنزیم‌های انتخابی علاوه بر آنتی‌ژن‌های كوتاه‌تر و متعارف A و B، تمام چهار ساختار قندی شناخته‌شده A و B را حذف كردند. حذف ساختارهای قندی طولانی ناسازگاری سلول‌های نوع B تیمارشده با نمونه‌های پلاسما را به كمتر از ۹ درصد رساند و از شدت واكنش‌ها كاست .

برای درك این موضوع كه چرا بخش كوچكی از سلول‌های قرمز خون ظاهرا بدون قند همچنان با پلاسمای گروه خونی O واكنش متقابل دارند و برای بهبود روند تبدیل سلول‌های گروه خونی A به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. با‌این‌حال، پژوهشگران می‌گویند مطالعه جدید آن‌ها با شناسایی آنزیم‌هایی كه انواع بیشتری از آنتی‌ژن‌های A و B را حذف می‌كنند، به تولید خونی كه با همه گروه‌های خونی سازگار باشد، كمك می‌كند .

گروهی از پژوهشگران در سال ۲۰۲۲ در شرایط آزمایشگاهی از استراتژی مشابهی (با آنزیم‌های متفاوت) برای تبدیل ریه‌های اهدایی از گروه خونی A به گروه خونی O استفاده كردند. پژوهش جدید ممكن است این تلاش‌ها را به‌قدر كافی بهبود دهد كه استانداردهای ایمنی موردنیاز برای كارآزمایی‌های پیوند عضو در انسان را برآورده سازد .

سلول‌های قرمز خون رشدیافته در آزمایشگاه نیز در كارآزمایی‌های بالینی تحت آزمایش قرار دارند تا مشخص شود كه آیا ماندگاری آن‌ها بیشتر از خون اهدایی است یا خیر. اگر این‌طور باشد، این دستاورد می‌تواند تقاضا برای ذخایر خون را كاهش دهد و همچنین به بیمارانی كه به تزریق مكرر خون نیاز دارند، كمك كند دچار عوارض نشوند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/420406-gut-bacteria-enzymes-change-donor-blood-groups/

مجله فن آوری

 
دوربین آیفون ۱۶ پرو مكس بهتر از همیشه می‌شود
1403/03/01
تولیدمثل فراتر از یائسگی؛ آیا زمان فرزند‌آوری انسان درحال تكامل است؟
1403/03/01
شیائومی تبلیغ جنجالی اپل را نصفه‌و‌نیمه تقلید كرد [تماشا كنید]
1403/03/01
تیك‌تو تعهد داد: بازی GTA 6 تأخیر نمی‌خورد
1403/03/01
لامبورگینی نسبت‌ به آینده ابرخودروهای برقی مطمئن نیست
1403/03/01
لباسشویی و خشك‌كن ۲۰۲۴ شیائومی با طراحی مدرن و قابلیت‌های هوشمند معرفی شد
1403/03/01
بازی Hellblade 2 در میان استقبال گسترده منتقدان منتشر شد
1403/03/01
چگونه با فعال كردن خودكار Low power mode نگهداری شارژ آیفون را بیشتر كنیم؟
1403/03/01
«اوپنهایمر هوش مصنوعی» از جا ماندن هوش انسان می‌گوید
1403/03/01
این كامیونت خودران شاید راننده‌های انسانی را از دور خارج كند
1403/03/01
مهندسی بی‌نهایت؛ تكنولوژی بی‌نظیر ورزشگاه سانتیاگو برنابئو
1403/03/01
ویوو Y200 پرو رونمایی شد؛ باریك‌ترین گوشی مجهز به نمایشگر خمیده
1403/03/01
راهنمای دریافت فیش حقوقی فرهنگیان
1403/03/01
پورتال پرحاشیه نیویورك پس از تعطیلی موقت، بار دیگر فعال شد
1403/03/01
این گوشی ارزان باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی، نمایشگر خمیده ۱۲۰ هرتز و شارژ ۸۰ وات دارد
1403/03/01
خودنمایی نمایشگر پشتی بزرگ در اولین تصویر گوشی آنر مجیك V فلیپ
1403/03/01
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com