مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاكسی‌های اینترنتی

۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ی تاكسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده مخالفت كردند.

مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاكسی‌های اینترنتیفناوری ایرانفناوریچهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴مطالعه 3 دقیقهمریم علیپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغات۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ی تاكسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده مخالفت كردند .

تبلیغاتبیش از ۳۰ نماینده در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاكسی‌های اینترنتی در ازای دریافت مالیات بر ارزش افزوده مخالفت كرده‌اند. به گفته نماینده تبریز، درخواست سازمان امور مالیاتی در این مورد خلاف قوانین مصوب مجلس است .

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینكه درصد استفاده مردم از تاكسی‌های اینترنتی به دلیل بهره بردن این سكوها از هوش مصنوعی، در دسترس و امن‌تر بودن رو به افزایش است، توضیح داد:بر اساس برآورد، بیش از ۷۰ میلیون كاربر فعال از این سكوها بهره‌مند هستند كه با عدم اعمال قانون خدمات ارزش افزوده به بیش از ۷۰ میلیون ایرانی به ازای هر سفر اینترنتی هزینه ۱۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده به‌صورت غیرقانونی تحمیل می‌شود كه با باعث ایجاد تورم و گرانی به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم در سطح كشور و سوق دادن مردم به سمت سفر با خودروهای شخصی است و عقبگرد كشور در جهت حركت به سمت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال را به دنبال دارد .

به‌نقل از تسنیم، به گفته میرتاج‌الدینی در حال حاضر روزانه نزدیك به ۱۰۰ میلیون سفر درون و برون‌شهری در كشور صورت می‌گیرد كه از این تعداد ۷۰ تا ۷۵ درصد از سفرها توسط خودروهای شخصی است كه هیچ‌گونه دستورالعملی نداشته و عملاً تحت نظارت و مدیریت هیچ سازمان و مجموعه‌ای نیستند .

علاوه بر این حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از سفرها از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی از قبیل مترو، اتوبوس است و بین ۵ تا در ۱۰ درصد سفرها نیز از طریق سكوهای تاكسی‌های اینترنتی شامل بیش از ۵ میلیون سفر داخل شهری و بین‌شهری است .

بین ۵ تا در ۱۰ درصد سفرها نیز از طریق سكوهای تاكسی‌های اینترنتی شامل بیش از ۵ میلیون سفر داخل شهری و بین‌شهری است.با افزایش فعالیت تاكسی‌های اینترنتی، سهم ۷۰ درصدی سفرهای خودروهای شخصی بدون نظارت كاسته شده و به سكوهای اینترنتی افزوده می‌شود كه این اتفاق بسیار مثبتی برای مدیریت كلان كشور و توسعه اقتصاد دیجیتال و ساماندهی این كسب و كار حمل‌و‌نقلی به عنوان یك صنعت اشتغال‌زا و مهم در كشور است .

- محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلساین نماینده مجلس با بیان این آمارها اضافه كرد: «با وجود بخشنامه اختصاصی معافیت تاكسی‌های آنلاین از پرداخت ارزش افزوده توسط مردم، ادار‌ه‌های مالیات بر اساس ابلاغیه جدید به شركت‌های تاكسی اینترنتی، اقدام به طلب ارزش افزوده از مردم كرده‌اند كه مجلس شورای اسلامی با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاكسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی، مخالف است .

»به گفته این عضو كمیسیون برنامه و بودجه، نمایندگان در همین راستا از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اجرا نشدن معافیت ارزش افزوده در خدمات حمل‌ونقل در تناقض با نص صریح قوانین و در تعارض با سیاست‌های كلان كشور و برنامه‌های دولت سیزدهم برای كاهش هزینه‌های مردم در بخش نیازهای اساسی سوال كرده‌اند تا «با توجه به اینكه در آینده نزدیك با توسعه اقتصاد دیجیتال و زیرساخت‌های هوش مصنوعی در كشور بیشتر سهم سفرها و خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در بستر سیستم‌های نوین صورت می‌پذیرد، توضیحاتی در این خصوص و عدم اجرای قانون توسط سازمان امور مالیاتی به مجلس شورای اسلامی داده شود .

»او همچنین گفت: «وزارت امور اقتصادی و دارایی باید مقررات را در جهت اقتصاد دیجیتال به‌روزرسانی و از ایجاد تورم جلوگیری كند و حمایت از اقتصاد دیجیتال را در دستوركار قرار دهد چرا كه حمایت از این حوزه، حمایت از معیشت مردم است و حوزه حمل‌ونقل از اهمیت بسیار بالایی در زندگی مردم برخوردار است .

»میرتاج‌الدینی در آخر تاكید كرد: «دولت باید سعی كند متولی‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به یك نهاد كاهش دهد و از ایجاد نهادهای موازی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه هوش مصنوعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری كند چرا كه مجلس شورای اسلامی مخالف نهادهای موازی در این حوزه است .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420442-opposition-to-increasing-tariff-internet-taxi/

مجله فن آوری

 
مهندسی بی‌نهایت؛ تكنولوژی بی‌نظیر ورزشگاه سانتیاگو برنابئو
1403/03/01
ویوو Y200 پرو رونمایی شد؛ باریك‌ترین گوشی مجهز به نمایشگر خمیده
1403/03/01
راهنمای دریافت فیش حقوقی فرهنگیان
1403/03/01
پورتال پرحاشیه نیویورك پس از تعطیلی موقت، بار دیگر فعال شد
1403/03/01
این گوشی ارزان باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی، نمایشگر خمیده ۱۲۰ هرتز و شارژ ۸۰ وات دارد
1403/03/01
خودنمایی نمایشگر پشتی بزرگ در اولین تصویر گوشی آنر مجیك V فلیپ
1403/03/01
مراسم مایكروسافت بیلد را با زومیت دنبال كنید؛ محفل رونمایی ویندوز ۱۲؟
1403/03/01
سامسونگ گوشی گلكسی F54 را به One UI 6.1 آپدیت كرد
1403/03/01
تلویزیون ۱۰۰ اینچ ۱۴۴ هرتز جدید هایسنس با كیفیت تصویر خیره‌كننده معرفی شد
1403/03/01
سامسونگ برای نوزدهمین سال متوالی بزرگ‌ترین برند بازار تلویزیون شد
1403/03/01
قیمت شیائومی بند ۷ پرو به‌شدت افت كرد؛ اما نه در ایران
1403/03/01
لیست سرورهای پرمخاطب نت‌پرداز
1403/03/01
اسكارلت جوهانسون: از شباهت صدای ChatGPT به صدای خودم «شوكه و عصبانی» شدم
1403/03/01
پیام‌رسان پیش‌فرض گوشی‌های سامسونگ آپدیت شد
1403/03/01
ادعای مایكروسافت: سرفیس پرو جدید از مك‌بوك ایر M3 سریع‌تر است
1403/03/01
مایكروسافت Cocreator رونمایی شد؛ تولید تصویر با هوش مصنوعی
1403/03/01
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com