بررسی مك‌بوك ایر M3؛ دوست‌داشتنی، قدرتمند و غیراقتصادی

مك‌بوك ایر M3 با تمام بهبودهای عملكردی‌اش، بیش‌از آنكه خود، گزینه‌ای ایده‌آل برای خرید باشد، بر ارزش و توجیه اقتصادی مك‌بوك ایر M1 می‌افزاید.

بررسی مك‌بوك ایر M3؛ دوست‌داشتنی، قدرتمند و غیراقتصادیبررسی لپ تاپمطالب لپ تاپبررسیپنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰مطالعه 25 دقیقهمهرداد عیسی‌لومك‌بوك ایر M3 با تمام بهبودهای عملكردی‌اش، بیش‌از آنكه خود، گزینه‌ای ایده‌آل برای خرید باشد، بر ارزش و توجیه اقتصادی مك‌بوك ایر M1 می‌افزاید .

تبلیغاتاگر به‌دنبال لپ‌تاپ جمع‌وجور، خوش‌ساخت و باكیفیتی می‌گردید كه در كاربری‌های روزمره و سبك به‌كارتان بیاید، بررسی مك‌بوك ایر M3 برای شما مناسب نیست؛ بنابراین مقاله‌ی پیش‌رو را ببندید، به بخش محصولات زومیت مراجعه كنید و یكی از فروشگاه‌ها را برای خرید مك‌بوك ایر M1 انتخاب كنید؛ اما اگر شما هم مثل من از مطالعه درباره‌ی پیشرفت‌های دنیای سخت‌افزار به وجد می‌آیید و كنجكاو هستید كه درباره‌ی عملكرد تراشه‌ی M3 در دل مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ بدانید، در ادامه‌ی مطلب همراه زومیت باشید .

كپی لینكبررسی ویدیویی مك‌بوك ایر ۲۰۲۴.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}تماشا در یوتیوباگر به محصولات اپل و مایكروسافت علاقه دارید یا به‌دنبال خرید یكی از این محصولات هستید، به وب‌سایت فروشگاه سافتپل نگاهی بیندازید .

كپی لینكطراحی، كپی‌برابر اصل از نسل گذشتهنزدیك به دو سال از خداحافظی اپل با طراحی آشنا و گُوِه‌شكل مك‌بوك ایر می‌گذارد؛ طراحی متفاوتی كه از روز نخست تولد این اولترابوك در سال ۲۰۰۸ همراهش بود؛ اما سرانجام در سال ۲۰۲۲ با هدف هماهنگ‌سازی زبان طراحی خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های اپل، كنار گذاشته شد تا مك‌بوك ایر ۲۰۲۲ ظاهری مشابه مك‌بوك پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی داشته باشد .

مك‌بوك ایر جدید ضخامت یكنواخت؛ اما باریك‌تری داشت، نمایشگرش بزرگ‌تر، حاشیه‌هایش باریك‌تر و گوشه‌هایش گِرد شده و بریدگی نسبتا بزرگی هم به آن اضافه شده بود كه تنها ماهیت وجودی‌اش، میزبانی از وب‌كم 1080p دستگاه بود .

مك‌بوك ایر ۲۰۲۲، بازگشت پورت شارژ مغناطیسی MagSafe به اولترابوك محبوب اپل را نیز كلید زد.زومیتپیش‌تر در بررسی مك‌بوك ایر ۲۰۲۲ با تراشه‌ی M2 به‌صورت جامع و عمیق درباره‌ی طراحی و نكات مثبت و منفی‌اش صحبت كرده‌ایم .

پیشنهاد می‌كنم كه اگر مقاله را مطالعه نكرده‌اید، حتما به آن سر بزنید؛ چراكه مك‌بوك ایر M3 با مك‌بوك ایر M2 چه از نظر ظاهری، چه نمایشگر، چه درگاه‌ها، هیچ تفاوتی ندارد.همان بدنه‌ی فوق‌العاده خوش‌ساخت و فلزی مك‌بوك ایر ۲۰۲۲ را در نسل جدید اولترابوك اپل نیز مشاهده می‌كنیم؛ بدنه‌ای كه مانند باقی لپ‌تاپ‌های اپل، به‌جای روش مرسوم استفاده از ورق‌های آلومینیومی از یك بلوك آلومینیومی تراش خورده است و به‌همین دلیل ساختار مستحكم و متراكمی دارد تا شاهد فرو رفتن بدنه، هنگام فشردن ناحیه‌ی كیبورد یا تاب‌خوردن قاب صفحه‌نمایش نباشیم .

تمام قطعات مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ با دقت هرچه‌تمام روی هم سوار شده‌اند؛ به‌طوری‌كه هیچ درز و شكافی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود. مطابق‌انتظار، لولای لپ‌تاپ نیز به‌خوبی تنظیم شده است تا بدین‌ترتیب برای باز كردن درِ لپ‌تاپ، نیازی به استفاده از دو دست نباشد .

در مجموع، تركیب كیفیت قطعات و دقت مهندسی مثال‌زدنی اپل، حس‌وحال فوق‌العاده لذت‌بخش و كم‌نظیری را حین استفاده از مك‌بوك ایر برای كاربر به‌ارمغان می‌آورد.درست‌مانند نسل گذشته، مك‌بوك ایر جدید در چهار رنگ خاكستری، نقره‌ای، آبی تیره و كِرِم به‌فروش می‌رسد .

یكی از ایراداتی كه می‌شد به طراحی مك‌بوك ایر ۲۰۲۲ گرفت، ماندن آثار انگشت و چربی روی بدنه بود؛ موردی كه در رنگ‌ آبی تیره، بیشتر به‌چشم می‌آمد. اپل می‌گوید امسال پوشش جدیدی به كار گرفته‌ است كه از شدت این مشكل می‌كاهد .

ما در زمان نگارش بررسی پیش‌رو، مدل ۲۰۲۲ را برای مقایسه در دسترس نداشتیم؛ اما آثار چربی و انگشت كماكان روی بدنه‌ی مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ باقی می‌ماند.چربی و اثر انگشت روی بدنه‌ی لپ‌تاپزومیتكیبورد مك‌بوك ایر از نظر چینش و ابعاد، فیدبك و پایداری كلیدها جزو بهترین نمونه‌های بازار به‌حساب می‌آید؛ اما پوشش مات روی كلیدها خیلی سریع چربی انگشت‌ها را به خود می‌گیرد و از طرف دیگر، مثل باقی مك‌بوك‌ها، احتمال از بین‌رفتن پوشش مات و براق‌شدن كلیدها نیز وجود دارد .

بسته به نوع استفاده‌ی شما، این اتفاق ممكن است خیلی سریع یا به‌مرور زمان رخ دهد؛ به‌عنوان مثال، برای من كه دائم با نوشتن سروكار دارم، كلیدهای مك‌بوك پرو M1 در كمتر از یك‌سال برق افتادند. ظاهرا خریداران لپ‌تاپ‌های كاركرده حساسیت بسیاری روی برق‌افتادن كلیدها دارند؛ بدین‌ترتیب چنانچه برنامه داشته باشید كه پس از خرید مك‌بوك پس از یكی دو سال، آن را با لپ‌تاپ دیگری تعویض كنید، حتما این موضوع را مدنظر داشته باشید و برای تایپ‌های طولانی، از كیبورد اكسترنال استفاده كنید .

ترك‌پد مانند همیشه جزو نقاط قوت اصلی هر مك‌بوكی به‌شمار می‌آید و مك‌بوك ایر M3 نیز از همین قاعده پیروی می‌كند. ترك‌پد شیشه‌ای دستگاه، ابعادی بزرگ و اصطكاك اندكی روی سطحش دارد، عملكرد كم‌نقص، دقیق و نرمی ارائه می‌دهد و مكانیزم فورس‌تاچش كه كلیك‌كردن روی تمام سطح ترك‌پد را ممكن می‌كند، به‌قدری كارآمد است كه بعد از مك‌بوك، نمی‌توان از كار كردن با ترك‌پد هیچ لپ‌تاپ دیگری لذت برد .

مك‌بوك ایر ۲۰۲۲مجموعه‌ی درگاه‌های مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ محدود هستند و تغییری نكرده‌اند؛ سمت راست دستگاه، جك هدفون قرار دارد و سمت چپ دستگاه نیز از دو درگاه USB4 و درگاه شارژ مغناطیسی MagSafe میزبانی می‌كند. اپل همراه مدل پایه، آداپتور ۳۰ واتی نسبتا كوچكی با كابل پارچه‌ای هم‌رنگ بدنه‌ی دستگاه ارائه می‌دهد؛ اما می‌توانید لپ‌تاپ را با آداپتور پرقدرت‌تر ۳۵ یا ۷۰ واتی هم تهیه كنید كه مورد دوم، ظرف نیم‌ساعت، باتری را تا ۵۰ درصد شارژ می‌كند .

درگاه‌های USB4 از استاندارد تاندربولت ۳ با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌كنند؛ اما امكان اتصال گرافیك اكسترنال وجود ندارد. هر دو درگاه سیگنال تصویر را نیز با استاندارد DisplayPort انتقال می‌دهند .

در مك‌بوك جدید اگر درِ لپ‌تاپ را ببندید، می‌توانید هم‌زمان یك مانیتور 6K و یك مانیتور 5K (هر دو ۶۰هرتز) به دستگاه متصل كنید؛ اما با روشن‌بودن صفحه‌ی خودِ لپ‌تاپ، درست‌مثل مك‌بوك ایر M2، خروجی تصویر به یك مانیتور 6K محدود می‌شود؛ جالب است كه مك‌بوك ایر نسخه‌ی اینتل می‌توانست هم‌زمان با روشن‌بودن صفحه‌ی خودش، به دو مانیتور 4K نیز خروجی تصویر بدهد!اپل همانند نسل گذشته از بلوتوث نسخه‌ی ۵٬۳ در اولترابوكش استفاده می‌كند؛ اما ماژول وای‌فای دستگاه را از Wi-Fi 6 به Wi-Fi 6E ارتقا داده است كه در شبكه‌های سازگار می‌تواند پهنای باند ارتباطی مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ با روتر و باقی دستگاه‌های موجود در شبكه را از ۱٫۲ به ۲٫۴ گیگابیت‌برثانیه افزایش دهد .

كپی لینكصفحه‌نمایش جذاب با رقبایی جذاب‌ترصفحه‌نمایش مك‌بوك ایر جدید نیز مانند اغلب بخش‌های دستگاه، تغییری به خود نمی‌بیند؛ البته در این زمینه، نمی‌توان خرده‌ی چندانی به اپل گرفت، از سال ۲۰۱۸ كه صفحه‌نمایش مك‌بوك ایر، رتینا شد، همواره‌ جزو بهترین‌ها بوده است؛ هرچند كه امروزه با وجود رقبای OLED با رنگ‌های خیره‌كننده و كنتراست بی‌نهایت، نمایشگر رتینای اپل دیگر شكوه و جلال سابق را ندارد .

مك‌بوك ایر M3 را می‌توان درست‌مانند نسل قبل در دو مدل ۱۳٫۶ و ۱۵٫۳ اینچی خریداری كرد كه تراكم پیكسلی هر دو نسخه، عدد بسیار خوبِ ۲۲۴ پیكسل‌براینچ است، با چنین تراكمی، صفحه‌نمایش مك‌بوك ایر تصویر بسیار شفافی تولید می‌كند؛ به‌طوری‌كه به‌سختی می‌توان پیكسل‌ها را از هم تفكیك كرد .

ما مدل ۱۳٫۶ اینچی مك‌بوك ایر M3 را با وضوح ۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیكسل برای بررسی دراختیار داریم.زومیتمتأسفانه برخلاف مدل‌های گران‌قیمت مك‌بوك پرو یا حتی اولترابوك‌های هم‌قیمت ویندوزی مثل ذن‌بوك، پنل مك‌بوك ایر ۶۰ هرتزی است و در آن از فناوری‌های شگفت‌انگیزی همچون OLED و MiniLED برای تولید روشنایی هزار نیتی و رنگ‌های خارق‌العاده خبری نیست .

مك‌بوك ایر از پنل ۸بیتی IPS LCD با نوردهی از پشت بهره می‌گیرد كه با بهره‌گیری از فناوری FRC، می‌تواند حس‌وحال پنل‌های ۱۰بیتی با یك میلیارد رنگ را به كاربر القا كند.مك‌بوك ایر فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 را با دقت بالایی پوشش می‌دهد .

اولترابوك اپل ۹۸٫۴ درصد از این فضا را با خطای ۱٫۹ پوشش می‌دهد (خطای كمتر از ۳، ایده‌آل است)، شاید بتوان تنها ضعف رنگی پنل را تمایل جزئی به سردی دانست؛ هرچند كه به‌لطف قابلیت True Tone، دستگاه با دقت بالایی، دمای نور محیطی را ارزیابی می‌كند و دمای رنگ‌ها را براساس آن تنظیم می‌كند تا تجربه‌ی بصری رضایت‌بخشی داشته باشید .

ما در اندازه‌گیری‌هایمان با معیار شطرنجی ۵۰درصدی، به روشنایی بیشینه‌ی ۴۴۳ نیتی رسیدیم كه به خودیِ خود، عدد بسیار خوبی به‌حساب می‌آید و به‌لطف پوشش ضدانعكاس نور روی سطح پنل، در محیط‌هایی با شرایط نوری مختلف، تجربه‌ی رضایت‌بخشی از كار كردن با لپ‌تاپ را به‌ارمغان می‌آورد بدون آنكه ظهور سایه‌ی محیط روی پنل، كاربر بیازارد .

عملكرد صفحه‌نمایش مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگرلپ‌تاپ / آزمایشتصویر سفیدتصویر مشكینسبت كنتراستAdobeRGBsRGBDCI-P3حداكثر روشناییحداقل روشناییمیانگین روشناییNativeپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطامك‌بوك ایر ۲۰۲۴۴۴۳ نیت۰٫۰۰ نیت۰٫۶۷ نیت۶۶۱۸۷٫۹--۱۰۰۲٫۴۹۸٫۴۱٫۹ذن‌بوك ۱۴۵۱۲ نیت(۷۸۸ نیت HDR)۰٫۲۷ نیت۰ نیت∞۸۹٫۶۲٫۶۱۰۰۰٫۶۹۹٫۷۱٫۳مك‌بوك پرو ۲۰۲۲۴۳۷ نیت۰٫۰۰ نیت۰٫۵ نیت۸۷۴۸۶٫۳--۹۹٫۸۲٫۷۹۷٫۵--مك‌بوك ایر ۲۰۲۲۴۴۷ نیت۰٫۱ نیت۰٫۶۵ نیت۶۹۳۸۷٫۵--۱۰۰۲٫۵۹۸٫۱--گلكسی بوك ۳ اولترا۴۴۱ نیت۴ نیت۰ نیت∞۹۷٫۳۳٫۷۹۹٫۶۱٫۹۹۹٫۸۲٫۳مك بوك پرو M1 Max۴۵۵ نیت(۱۴۹۷ نیت HDR)۰ نیت۰ نیت∞۸۵--۱۲۱٫۶--۹۷٫۳۲٫۵*تمامی اعداد ذكرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است .

در كنار روشنایی بیشینه‌ی معقول ۴۴۲ نیتی در تصاویر روشن، برخلاف اغلب لپ‌تاپ‌ها با صفحه‌نمایش IPS LCD، روشنایی رنگ مشكی نیز در نمایشگر مك‌بوك ایر بسیار پایین است؛ به‌طوری‌كه دستگاه به كنتراست بسیار بالایی دست می‌یابد .

در سوی دیگر، حداقل روشنایی نمایشگر حتی با روشنایی‌سنج زومیت با دقت ۰٫۰۱ نیت نیز صفر نیت به‌دست آمد؛ بدین‌مفهوم كه حین استفاده از لپ‌تاپ، فشار اندكی روی چشمانتان خواهد آمد.صفحه‌نمایش جذاب مك‌بوك ایر را مجموعه‌ی ۴تایی از اسپیكرها تكمیل می‌كنند؛ اسپیكرهایی كه به‌نسبت ابعاد لپ‌تاپ، حجم صدای بسیار زیادی دارند، صدای شفافی تولید می‌كنند و در حجم‌های بالای صدا نیز درچار به‌هم‌ریختگی و دیستورشن می‌شوند .

اسپیكرهای مك‌بوك ایر از دالبی‌اتموس پشتیبانی می‌كنند و به‌سادگی از عمده‌ی لپ‌تاپ‌های ویندوزی، پیش می‌افتند.كپی لینكتراشه‌ M3 و قهرمانی به‌نام TSMCاصلی‌ترین تغییرات مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ در دل آن اتفاق افتاده است؛ جایی‌كه از تراشه‌ی M3 به‌عنوان قلب تپنده‌ی دستگاه میزبانی می‌كند .

در ادامه، پیش‌از آنكه عملكرد M3 را زیر ذره‌بین قرار دهیم، به جزئیات مشخصات فنی این تراشه نگاهی می‌اندازیم.تراشه‌ی M3 با فرآیند ساخت ۳نانومتری پایه‌ی TSMC موسوم به N3B تولید می‌شود، از ۲۵ میلیارد ترانزیستور روی سطح خود میزبانی می‌كند و از چینش و پیكربندی مشابه M2 برای هسته‌های CPU و GPU استفاده می‌كند .

اپل می‌گوید پردازنده و گرافیك به‌كاررفته در M3 به‌ترتیب حدود ۳۵ و ۶۵ درصد سریع‌تر از M1 هستند.مشخصات فنی M3 دربرابر M2 و M1پارامترها/تراشهApple M3Apple M2Apple M1فرایند ساخت۳نانومتری N3BTSMC۵ نانومتری نسل‌دومی TSMC۵ نانومتری N5TSMCCPU۴ هسته‌ی پرقدرت با فركانس بیشینه‌ی ۴٫۰۵ گیگاهرتز۴ هسته‌ی كم‌مصرف با فركانس بیشینه‌ی ۲٫۷۵ گیگاهرتز۴ هسته‌ی Avalanche با فركانس بیشینه‌ی ۳٫۵ گیگاهرتز۴ هسته‌ی Blizzard با فركانس بیشینه‌ی ۲٫۴ گیگاهرتز۴ هسته‌ی Firestorm با فركانس بیشینه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز۴ هسته‌ی Icestorm با فركانس بیشینه‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزحافظه‌ی كش۱۶مگابایت كش اشتراكی L2 و ۳۲۰ كیلوبایت كش L1 برای هریك از هسته‌های پرقدرت۴مگابایت كش اشتراكی L2 و ۱۹۲ كیلوبایت كش L1 برای هریك از هسته‌های كم‌مصرف۸مگابایت كش سیستمی برای كل تراشه۱۶مگابایت كش اشتراكی L2 و ۳۲۰ كیلوبایت كش L1 برای هریك از هسته‌های پرقدرت۴مگابایت كش اشتراكی L2 و ۱۹۲ كیلوبایت كش L1 برای هریك از هسته‌های كم‌مصرف۸مگابایت كش سیستمی برای كل تراشه۱۲مگابایت كش اشتراكی L2 و ۳۲۰ كیلوبایت كش L1 برای هریك از هسته‌های Firestorm۴مگابایت كش اشتراكی L2 و ۱۹۲ كیلوبایت كش L1 برای هریك از هسته‌های Icestorm۸مگابایت كش سیستمی برای كل تراشهباس حافظه۱۲۸ بیت۱۲۸ بیت۱۲۸ بیتDRAM۸ تا ۲۴ گیگابایتLPDDR5-6400۸ تا ۲۴ گیگابایتLPDDR5-6400۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR4x-4266پهنای باند حافظه۱۰۰ گیگابایت‌برثانیه۱۰۰ گیگابایت‌برثانیه۶۸٫۲ گیگابایت‌برثانیهGPU۸ یا ۱۰ هسته‌ با پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو۸ یا ۱۰ هسته‌۷ یا ۸ هسته‌تراشه‌ی M3 مانند دو نسل گذشته از تركیب ۴ هسته‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی كم‌مصرف به‌ترتیب با فركانس‌های بیشینه‌ی ۴٫۰۵ و ۲٫۷۵ گیگاهرتز به‌عنوان CPU استفاده می‌كند .

اپل تغییرات ناچیزی در معماری هسته‌ها به‌وجود آورده است و تفاوت اصلی هسته‌ها به افزایش حدود ۱۵درصدی فركانس درمقایسه‌با هسته‌های M2 بازمی‌گردد.اپل حتی در مقدار حافظه‌ی كش تراشه‌ی M3 نیز درمقایسه‌با M2 تغییری به‌وجود نیاورده؛ هركدام از هسته‌های پرقدرت و كم‌مصرف به‌ترتیب به ۳۲۰ و ۱۹۲ كیلوبایت كش فوق‌ سریع L1 دسترسی دارند، مجموعه‌ی چهارتایی هسته‌های پرقدرت و كم‌مصرف نیز به‌ترتیب به ۱۶ و ۴ مگابایت كش L2 دسترسی دارند، ضمن اینكه كش سیستمی ۸ مگابایتی نیز برای مجموعه‌ی بلوك‌های پردازشی تراشه از جمله GPU و CPU در نظر گرفته شده است .

زومیتتراشه‌ی M3 در دو نسخه با پردازنده‌ی گرافیكی ۸ و ۱۰ هسته‌ای در لپ‌تاپ‌های اپل به‌كار می‌رود. ما مك‌بوك ایر را با گرافیك ۸ هسته‌ای برای بررسی دراختیار داشتیم كه در مجموع، درست‌مانند نسل گذشته، ۱۲۸ واحد اجرایی با ۱۰۲۴ واحد محاسبه و منطق در دل خود دارد كه با فركانس تقریبا مشابهِ ۱٫۳۸ گیگاهرتز فعالیت می‌كنند .

تفاوت اصلی گرافیك M3 درمقایسه‌با نسل گذشته، به اضافه‌شدن شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری رهگیری پرتو (Ray Tracing)، سایه‌زنی Mesh و فناوری Dynamic Caching باز می‌گردد كه مورد آخر به تراشه اجازه می‌دهد تا حافظه‌ی موردنیاز پردازنده‌ی گرافیكی را به‌صورت بی‌درنگ و براساس نوع پردازش، تأمین كند و بدین‌ترتیب مقدار مصرف حافظه را بهینه‌تر كند .

تراشه‌ی M3 از واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای (NPU) با توان محاسباتی ۱۸ تریلیون عملیات‌برثانیه بهره می‌برد و در كنار ویدیوهای ProRes و ProRes Raw اكنون برای دی‌كد كدك ویدیویی AV1 نیز موتور مجزایی دارد. این تراشه به‌موجب دو كانال ۶۴بیتی‌اش و پشتیبانی از رم LPDDR5X-6400، به پهنای باند ۱۰۲ گیگابایت‌برثانیه برای تبادل داده با رم یكپارچه‌اش دست پیدا كند .

عملكرد مك‌بوك ایر M3 در بنچمارك‌ها هنگام اتصال به برقلپ‌تاپ/بنچماركمشخصات فنیوب‌گردیعملكرد در گرافیكعملكرد CPU در رندرتوان محاسباتی CPUتوان محاسباتی GPU3DarkCineBench R23GeekBench 6GeekBench 6Speedometer 2 .

1TimeSpySingleMultiSingleMultiOpenCLMetal/VulkanDirectX 12مك‌بوك ایر ۲۰۲۴Apple M38core GPU۶۸۰--۱۸۹۷۹۸۷۲۳۱۴۳۱۲۰۰۸۲۵۸۴۵۴۱۶۷۱ذن‌بوك ۱۴Core Ultra 7 155HIntel Arc GPU۳۹۶۳۴۵۳۱۶۳۷۱۳۳۶۷۲۲۹۰۱۲۲۵۶۳۴۸۸۹۳۸۲۶۸مك‌بوك پرو ۲۰۲۲Apple M210core GPU۴۰۷--۱۵۷۹۸۷۳۰۲۵۸۱۹۶۴۱۲۸۸۵۲۴۲۶۷۳مك‌بوك ایر ۲۰۲۲Apple M28core GPU۴۰۵--۱۵۷۷۸۴۷۶۲۵۷۸۹۶۵۵۲۷۸۴۶۳۹۷۳۵مك‌بوك پرو ۲۰۲۰Apple M18core GPU۲۰۹--۱۵۱۲۷۷۷۸۲۳۳۵۸۳۱۵۲۱۶۴۶۳۲۷۴۳مك‌بوك پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱M1 Max24Core GPU۳۰۰--۱۵۴۹۱۲۵۰۸۲۳۷۸۱۲۲۳۹۶۵۴۳۲۱۰۱۰۴۵*تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

مك‌بوك M3 در بنچمارك‌های تك‌هسته‌ای و چندهسته‌ای حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد سریع‌تر از M2 ظاهر می‌شود و درمقایسه‌با M1 نیز برتری خود را به حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد می‌رساند؛ بدین‌ترتیب با توجه به افزایش ۱۵ درصدی فركانس و بهبود فرآیند ساخت TSMC، به‌نظر می‌رسد كه اپل تغییر چندانی در معماری به‌وجود نیاورده باشد؛ اما در هر صورت، عملكرد هم‌سطح CPU با M1 Pro، نتیجه‌ی شگفت‌انگیزی برای M3 است .

مك‌بوك ایر M3 درمقایسه‌با اولترابوك جدید ایسوس با تراشه‌ی Core Ultra 7 155H، در بنچمارك‌های تك‌هسته‌ای با اختلاف ۱۵ تا ۳۵ درصد پیش می‌افتد؛ اما در بنچمارك‌های چندهسته‌ای با اختلاف تك‌رقمی تا ۲۵ درصدی، عرصه را به رقیب می‌بازد .

جلوتر درباره‌ی اختلاف دو تراشه در بهره‌وری و توان مصرفی، بیشتر صحبت می‌كنیم.زومیتلپ‌تاپ‌های اپل عملكرد خیره‌كننده‌‌ای در زمینه‌ی تجربه‌ی وب‌گردی دارند و M3 این عملكرد را به سطح كاملا جدیدی رسانده است؛ مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ در تست وب‌گردی زومیت با اختلاف ۶۵ درصدی نسل گذشته‌اش و اولترابوك ۲۰۲۴ ایسوس را پشت‌سر می‌گذارد .

برتری خیره‌كننده‌ی مك‌بوك ایر نشان می‌دهد كه لپ‌تاپ اپل عملكرد تندوتیزتر و روان‌تری را بر بستر وب ارائه می‌دهد.اولترابوك جدید اپل در پردازش‌های محاسباتی تقریبا هم‌سطح نسل گذشته ظاهر می‌شود. به‌نظر می‌رسد M3 در پردازش‌هایی كه بر بستر فریم‌ورك OpenCL صورت می‌گیرد، با اختلاف ۲۵ درصدی از رقیب اینتلی خود جا می‌ماند؛ اما در عوض به‌لطف فریم‌ورك اختصاصی Metal اپل از عملكرد Core Ultra 7 در پردازش‌های بر بستر Vulkan، با اختلاف ۱۰ درصدی پیشی می‌گیرد .

بیایید از بنچمارك‌ها گذر كنیم و درباره‌ی عملكرد مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ در نرم‌افزارهای حرفه‌ای و بازی‌ها صحبت كنیم. ما برای این كار، نرم‌افزارهای فتوشاپ و پریمیر پرو، اجرای كد‌های پایتون و بازی Rise of the Tomb Raider را در نظر گرفتیم .

مجموعه‌ی بازی‌های در دسترس برای macOS بسیار محدودتر از ویندوز است؛ هرچند به‌لطف ابزاری كه اپل در WWDC 2023 برای پورت‌كردن بازی‌های ویندوزی معرفی كرد (Game Porting Toolkit)، برخی توانستند عناوینی همچون Medium و Cyberpunk 2077 را روی مك‌هایی با پردازنده‌ی گرافیكی قدرتمند مثل M2 Max اجرا كنند و امید می‌رود كه در آینده، همین ابزار، راه را برای انتشار بازی‌های بیشتر هموار كند .

ما توانستیم بازی قدیمی Rise of the Tomb Raider را با وضوح 1200p، تنظیمات گرافیكی High و نرخ فریم میانگین ۵۰٫۵ فریم‌برثانیه اجرا كنیم كه برتری حدود ۲۵ درصدی M3 را درمقایسه‌با M2 نشان می‌دهد.عملكرد مك‌بوك ایر M3 حین اجرای بازی Rise of the Tomb Raiderمك‌بوك ایر M3 حین استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ برای كارهایی همچون تغییر ابعاد عكس‌های حجیم و پیاده‌سازی افكت بلر یا اصلاح لنز، از دو نسل قبلش و ذن‌بوك ۱۴ حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد سریع‌تر عمل می‌كند .

عملكرد مك‌بوك ایر M3 در نرم‌افزار فتوشاپدر نرم‌افزار پریمیر پرو، حین انجام كارهایی همچون پیاده‌سازی افكت بلر، شارپ‌كردن تصویر یا خروجی‌گرفتن از ویدیوهای 4K، عملكرد دستگاه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از مك‌بوك ایر M2 و ذن‌بوك ۱۴ بهتر است .

عملكرد مك‌بوك ایر M3 در نرم‌افزار پریمیر پروتوجه داشته باشید كه در نرم‌افزارهایی همچون پریمیر پرو كه با پروژه‌های سنگین سروكار داریم، پایین‌بودن رم، سطح عملكرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حتی ممكن است در سناریوهایی هچون تدوین ویدیوهای 4K به بن‌بست بخورید .

جلوتر درباره‌ی رم مك‌بوك ایر M3 صحبت می‌كنیم.مك‌بوك ایر توانست كُد پایتون زومیت را ظرف حدود ۴۵ ثانیه اجرا كند كه حدود ۱۳ ثانیه سریع‌تر از M2 و ۳۳ درصد سریع‌تر از M1 است.عملكرد مك‌بوك ایر M3 حین اجرای كد پایتونیكی از ویژگی‌های بسیار جذاب مك‌بوك‌ها، به عملكرد یكسان آن‌ها، چه با اتصال به برق، چه با اتكا به باتری بازمی‌گردد؛ به‌عنوان مثال، هنگام اجرای كد پایتون در وضعیت متصل به برق، مك‌بوك ایر M3 تنها با اختلاف ۴ ثانیه از ذن‌بوك ۱۴ پیش می‌افتد؛ اما با جداسازی لپ‌تاپ‌ها از برق و افت عملكرد ذن‌بوك، اختلاف زمانی به ۱۱ ثانیه می‌رسد!علاوه‌بر اجرای كدهای پایتون، مك‌بوك ایر در نرم‌افزارهای دیگر نیز عملكرد مشابهی را در هر دو وضعیت متصل به برق و متكی به باتری به‌نمایش می‌گذارد؛ در جدول زیر تفاوت عملكرد مك‌بوك ایر M3 در حالت‌های Plugged و UnPlugged را در تعدادی از كاربری‌ها مشاهده می‌كنید:عملكرد مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ در حالت متصل به برق و با باتریتست/عملكردنتیجه‌ی Pluggedنتیجه‌ی UnPlugged CineBench 2024 (MultiCore)۵۷۴۵۷۳Speedometer 2 .

1۶۸۰۶۸۱Photoshop۶۴۸۸۶۵۸۸Premiere Pro۳۸۶۸۳۸۸۱Python۴۴٫۶ ثانیه۴۴٫۷ ثانیه*تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است.در بررسی مك‌بوك ایر ۲۰۲۲ گفتیم كه فقدان سیستم خنك‌كننده‌ی فعال (فن) باعث می‌شود تا این اولترابوك نتواند زیر بارهای پردازشی مداوم، عملكرد پایداری ارائه دهد .

حال نوبت به مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ می‌رسد تا با سیستم خنك‌كننده‌ی مشابه؛ اما این‌بار با تراشه‌ی بهینه‌تر، عرض اندام كند. آیا مك‌بوك ایر M3 عملكرد پایداری ارائه می‌دهد؟برای ارزیابی سیستم خنك‌كننده، سطح پایداری عملكرد و اندازه‌گیری توان مصرفی و سایر پارامترهای مك‌بوك ایر M3، ابتدا آزمون چندهسته‌ای CineBench R23 را در هر دو حالت متصل به برق و متكی به باتری، ۳۰ دقیقه به‌طور متوالی روی دستگاه اجرا كردیم؛ سپس به‌سراغ آزمون ۲۰ دقیقه‌ای Wild Life Extreme رفتیم .

عملكرد لپ‌تاپ مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ زیر بار پردازشی مداوموضعیت لپ‌تاپامتیاز CPU در ابتداامتیاز CPU پس از ۳۰ دقیقهامتیاز GPU در ابتداامتیاز GPU پس از ۲۰ دقیقهمتصل به برق۹۸۷۲۷۸۴۱۶۹۸۹۵۲۰۷با باتری۹۸۳۳۸۳۲۲۶۹۹۶۵۲۷۱* تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

مك‌بوك ایر M3 چه در حالت Plugged، چه UnPlugged، رفتار كم‌وبیش مشابهی را به‌نمایش می‌گذارد؛ پس از گذشت ۳۰ دقیقه، عملكرد CPU حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افت می‌كند و در بار پردازشی ۲۰ دقیقه‌ای گرافیكی نیز پردازنده‌ی گرافیكی دچار افت ۲۵ درصدی می‌شود .

برخلاف اعداد قیدشده در مشخصات فنی تراشه‌ی M3، مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ چه در پردازش چندهسته‌ای، چه تك‌هسته‌ای، هیچ‌گاه در هسته‌های پرقدرت به فركانس ۴٫۰۵ گیگاهرتز نمی‌رسد؛ در اندازه‌گیری‌های من، فركانس هسته‌های پرقدرت در تست چندهسته‌ای، برای چندثانیه روی ۳٫۷ گیگاهرتز باقی می‌ماند؛ اما بلافاصله روند تدریجی افت را آغاز می‌كند و از دقیقه‌ی دهم به زیر ۲٫۵ گیگاهرتز می‌رسد كه از فركانس ۲٫۷۵ گیگاهرتزی و پایدار هسته‌های كم‌مصرف نیز پایین‌تر است!فركانس CPU در مك‌بوك ایر M3روند افت فركانس هنگامی آغاز می‌شود كه دمای داغ‌ترین نقطه‌ی تراشه به ۱۰۳ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد؛ به‌نظر می‌رسد كه اپل امسال استراتژی محافظه‌كارانه‌تری در پیش گرفته است؛ چرا كه در مك‌بوك ایر M2، بیشینه‌دمای تراشه به ۱۰۹ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد .

دمای ۱۰۳ درجه‌ای تراشه برای ۵-۶ دقیقه ادامه پیدا می‌كند و سپس به‌لطف افت فركانس، به محدوده‌ی زیر ۹۰ درجه‌ی سلیسوس كاهش می‌یابد.دمای CPU در مك‌بوك ایر M3دمای بدنه‌ی لپ‌تاپ به ویژه در ناحیه‌ی بالایی كیبورد تا ۴۶-۴۷ درجه‌ی سلسیوس بالا می‌رود؛ اما به‌صورت كلی، حرارت بدنه به‌گونه‌ای نیست كه نتوانید به كار كردن با لپ‌تاپ ادامه دهید .

توان مصرفی CPU در مك‌بوك ایر M3همان‌طور كه در نمودار توان مصرفی مشاهده می‌كنید، CPU در ثانیه‌های ابتدایی حدود ۲۱ وات مصرف می‌كند؛ اما با داغ‌شدن بدنه، به‌تدریج توان مصرفی افت می‌كند و پس از چند دقیقه به زیر ۱۰ وات و به محدوده‌ی ۷-۸ وات می‌رسد .

همان‌طور كه از نمودارهای زیر نیز برمی‌آید، پردازنده‌ی گرافیكی M3 نیز از برای جلوگیری از داغ‌شدن دستگاه، مسیر مشابهی را برای افت عملكرد طی می‌كند. توان مصرفی GPU در مك‌بوك ایر M3دمای GPU در مك‌بوك ایر M3فركانس GPU در مك‌بوك ایر M3حدود ۲-۳ دقیقه بعد از آغاز پردازش گرافیكی، برای جلوگیری از عبور دمای تراشه از مرز ۱۰۳ درجه‌ی سلسیوس، فركانس از GPU از حدود ۱۳۵۰ مگاهرتز و توان مصرفی آن از حدود ۱۴ وات افت می‌كند و به‌تدریج به محدوده‌ی ۱۰۰۰ مگاهرتز و زیر ۸ وات نزدیك می‌شود .

بررسی‌های من نشان می‌دهد كه مك‌بوك ایر M3 در پردازش‌های تك‌هسته‌ای، از هسته‌ی پرقدرت خود به‌صورت پایدار با فركانس حدود ۳۷۵۰ مگاهرتز استفاده می‌كند، این عدد در لپ‌تاپ مك‌بوك ایر M2 و مك‌بوك ایر M1 به‌ترتیب حدود ۳۲۰۰ و ۲۹۸۰ مگاهرتز است .

زومیتبرای آنكه از تغییرات معماری و IPC (تعداد دستورالعمل‌های اجراشده در هر سیكل پردازشی)، شِمایی كلی و حدودی داشته باشیم، می‌توانیم امتیاز تك‌هسته‌ای GeekBench را به فركانس تك‌هسته‌ای‌ تراشه‌ها تقسیم كنیم؛ توجه داشته باشید كه این معیار دقیق نیست و صرفا تصویری كلی از وضعیت تغییرات معماری ارائه می‌دهد .

برای اندازه‌گیری دقیق IPC باید به‌سراغ ابزار گران‌قیمتی همچون SPECView رفت كه متأسفانه در ایران مقدور نیست.نسبت عملكرد به فركانس CPUاگر بخواهیم بیان دقیق‌تری داشته باشیم، آنچه در نمودار بالا مشاهده می‌كنید، نسبت عملكرد تك‌هسته‌ای به فركانس CPU در سه نسل لپ‌تاپ مك‌بوك ایر با تراشه‌های M1 و M2 و M3 است .

در این نمودار، مك‌بوك ایر M1 را به‌صورت معیار در نظر گرفته‌ام تا بتوانیم دو تراشه‌ی دیگر را به‌صورت نسبی با آن مقایسه كنیم. اعداد و ارقام می‌گویند كه تغییرات معماری در M3، تأثیری ۴ و ۷ درصدی بر عملكرد این تراشه درمقایسه‌با M2 و M1 دارد كه پیشرفت چشم‌گیری نیست .

در نمودار زیر، نسبت عملكرد M3 به توان مصرفی‌اش را درمقایسه‌با نسل‌های قبل و تراشه‌ی Core Ultra 7 155H مشاهده می‌كنید. توجه داشته باشید كه مقدار توان مصرفی تراشه‌ها پایدار نیست و پس از گذشت چندثانیه، از مقدار بیشینه‌اش فاصله می‌گیرد؛ بنابراین نمودار پایین با یك‌بار اجرای CineBench R23 و براساس میانگین توان مصرفی در مدت اجرای بنچمارك، ایجاد شده است تا بدین‌ترتیب نسبت عملكرد به توان مصرفی را در بهترین وضعیت عملكردی لپ‌تاپ به‌دست آوردیم .

نسبت عملكرد به توان مصرفی CPUاندازه‌گیری‌های من نشان می‌دهد كه M3 حین اجرای بنچمارك تك‌هسته‌ای و چندهسته‌ای CineBench R23 به‌‌صورت میانگین به‌ترتیب ۴٫۹ و ۱۹٫۱ وات مصرف می‌كند؛ درحالی‌كه این اعداد برای M2 معادل ۸ و ۲۰٫۲ وات و برای Core Ultra 7 155H به‌ترتیب ۲۳ و ۳۷٫۸ وات به‌دست می‌آید، همین موضوع بهره‌وری خیره‌كننده‌ی M3 را نشان می‌دهد؛ اما چنانچه اعداد به‌دست‌آمده در نمودار قبلی را نیز مدنظر قرار دهید، متوجه خواهید شد كه در این بهره‌وری شگفت‌انگیز، بیش‌از آنكه پیشرفت‌های IPC و معماری اپل نقش داشته باشد، فرآیند ساخت بهینه‌ی TSMC تأثیر می‌گذارد .

بهره‌وری كم‌نظیر M3 به شارژدهی بسیار خوب مك‌بوك ایر M3 نیز كمك می‌كند. اپل از همان باتری ۵۲٫۶ وات‌ساعتی مك‌بوك ایر M2 در اولترابوك جدیدش استفاده می‌كند و می‌گوید این لپ‌تاپ درست‌مانند نسل قبل، حدود ۱۸ ساعت شارژدهی می‌كند .

عمر باتری مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگرلپ‌تاپ/آزمایشپروفایل عملكردیسخت‌افزارنمایشگرظرفیت باتریپخش آفلاین ویدئوكاربری روزمرهپردازنده و گرافیكابعاد، وضوح و نرخ نوسازیوات‌ساعت720p VideoPCMark 10دقیقه:ساعتدقیقه:ساعتمك‌بوك ایر ۲۰۲۴--Apple M38core GPU۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیكسل۵۲٫۶۱۴:۱۳--ذن‌بوك ۱۴PerformanceCore Ultra 7-155HIntel Arc۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیكسل۷۵۱۷:۲۵۹:۰۹گلكسی بوك ۳ اولتراPerformanceCore i7-13700HRTX 4050۱۶ اینچ و ۱۲۰ هرتز۱۸۸۰ × ۲۸۸۰ پیكسل۷۶۱۱:۰۰۶:۲۱مك‌بوك پرو ۲۰۲۲--Apple M210core GPU۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیكسل۵۸٫۲۲۶:۱۸--مك‌بوك ایر ۲۰۲۲--Apple M28core GPU۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیكسل۵۲٫۶۱۴:۱۱--مك‌بوك پرو ۲۰۲۰--Apple M18core GPU۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیكسل۵۸٫۲۱۶:۴۷--مك‌بوك پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱--M1 Max24Core GPU۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیكسل۷۰۱۸:۱۴--*تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ در شرایط استاندارد زومیت كه شامل روشنایی ۲۰۰ نیت (روشنایی حدود ۷۰ درصد) و فعال‌سازی حالت پرواز می‌شود، توانست ویدیوی HD معیار ما را درست‌مانند نسل گذشته، كمی بیش‌از ۱۴ ساعت پخش كند كه نتیجه‌ی چشم‌گیری به‌حساب می‌آید؛ اما حدود ۳ ساعت كمتر از اولترابوك ذن‌بوك ۱۴ ایسوس با باتری حجیم‌تر ۷۵ وات‌ساعتی است .

كپی لینك... و رم ۸ گیگابایتی برای همهمتأسفانه امسال هم اپل كوتاه نیامد و در سال ۲۰۲۴ نسخه‌ی پایه‌ی اولترابوك ۱۱۰۰ دلاری‌اش را با رم ۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت SSD روانه‌ی بازار كرد. اگر از وب‌سایت اپل خرید كنید، می‌توانید رم را ۱۶ یا ۲۴ گیگابایت و SSD را ۵۱۲ گیگابایت، یك ترابایت و ۲ ترابایت نیز سفارش دهید؛ البته برای رفتن به هر پله‌ی بالاتر، باید ۲۰۰ دلار قیمت بیشتری بپردازید؛ مثلا مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ با ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD حدود ۱۵۰۰ دلار برایتان آب می‌خورد .

اگر نسخه‌ی پایه‌ی ۸ گیگابایتی مك‌بوك ایر مأیوستان كرده، می‌توانید دلخوش باشید كه اپل از استراتژی ناجوانمردانه‌ی استفاده از یك تراشه‌ی NAND برای SSD نسخه‌ی پایه‌ی مك‌بوك ایر كه به نصف‌شدن سرعت خواندن و نوشتن ختم شده بود، فاصله گرفته است و امسال همه‌ی مدل‌ها را با ۲ تراشه‌ی NAND به‌فروش می‌رساند؛ سرعت بیشینه‌ی ۴ و ۳٫۵ گیگابایت‌برثانیه برای خواندن و نوشتن، در سطح پایین‌تر از رقبای ویندوزی قرار می‌گیرد؛ اما بد هم نیست .

سرعت میانگین SSD مدل پایه‌ی مك‌بوك ایر ۲۰۲۴ دربرابر مك‌بوك‌های دیگرمدل‌ها / عملكردنرخ خواندن ترتیبی(گیگابایت‌برثانیه)نرخ نوشتن ترتیبی(گیگابایت‌برثانیه)مك‌بوك ایر M3۲٫۶۳۲٫۵۸مك‌بوك ایر M2۱٫۰۳۲٫۳۲مك‌بوك پرو M1۲٫۲۸۲٫۴۶*تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

در مورد كافی یا ناكافی‌بودن رم ۸ گیگابایت، بحث بسیاری در شبكه‌های اجتماعی جریان دارد؛ تعدادی از طرفداران اپل با این منطق كه «رم مك‌بوك سرعت بالایی دارد و فناوری مموری سواپ برای كمك‌گرفتن از SSD به‌عنوان رم در دسترس قرار دارد»، می‌گویند در بسیاری از كاربری‌ها، رم ۸ گیگابایت كفایت می‌كند؛ اما باید به چند نكته توجه كرد:۱ .

داده‌ها صرفا در حال رفت‌وآمد میان تراشه و رم نیستند كه بتوان با صِرف بالابودن نرخ تبادل داده، ظرفیت پایین رم را جبران كرد؛ در بعضی كاربری‌ها مثل مدل‌سازی یا كارهای گرافیكی، گاهی ممكن است چندین گیگابایت داده برای مدت نسبتا طولانی، داخل رم نگه‌داری شود .

بگذریم كه نرخ تبادل داده بین رم و تراشه‌ی M3 یا M2، دیگر بهترین نیست و برخی تراشه‌ها مانند Core Ultra 7 155H، نرخ بالاتری ارائه می‌دهند.۲. مموری‌سواپ، فناوری جادویی و جدیدی نیست؛ باقی سیستم‌های عامل، مثل ویندوز نیز فناوری مشابهی دارند؛ اما باید توجه كرد كه مموری سواپ از عمر مفید SSD كم می‌كند و سرعت SSD نیز به‌ هیچ‌وجه در سطح رم نیست كه بتواند نقش آن را به‌طور كامل ایفا كند؛ به‌عنوان مثال در مك‌بوك ایر M3، نرخ تبادل داده بین رم و تراشه به ۱۰۲ گیگابایت‌برثانیه نیز می‌رسد؛ درحالی‌كه نرخ خواندن و نوشتن SSD مك شاید یك‌بیستم این عدد باشد .

۳. ابزارهای نرم‌افزاری مدام در حال پیشرفت هستند و نیازشان به منابع سخت‌افزاری از جمله رم نیز روز به روز افزایش می‌یابد. از طرفی، كاربر نیز مك‌بوك را برای چند سال استفاده خریداری می‌كند؛ بنابراین با توجه به فقدان قابلیت ارتقاء رم، ممكن است فرد در گذر زمان با مشكل مواجه شود .

گذشته از تمامی صحبت‌ها درباره‌ی رم، تعدادی از فروشندگان وطنی نیز از فرصت سوءاستفاده می‌كنند؛ به‌عنوان مثال، اپل برای مك‌بوك ایر با ۱۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت SSD همان مبلغی را طلب می‌كند كه برای پیكربندی ۸ | ۵۱۲ گیگابایتی در نظر گرفته؛ اما در ایران، پیكربندی مك‌بوك با رم بیشتر، بسیار گران‌قیمت‌تر از پیكربندی با SSD بیشتر است .

كپی لینكمك‌بوك ایر M3؛ جذاب و نه‌چندان ارزشمندمك‌بوك ایر M3 به هیچ‌وجه محصول بدی نیست؛ اما آنچه خرید این اولترابوك را غیرمنطقی می‌كند، ارزشمندیِ بسیار زیادِ نسل‌های قبلی‌اش، به‌ویژه مك‌بوك ایر M1 است، به‌خصوص اگر اختلاف قیمت معنادارشان را در نظر بگیریم .

برای شخصی كه لپ‌تاپ ندارد و به‌دنبال اولترابوك جمع‌وجور و خوش‌ساختی برای كاربری‌های روزمره و سبكش می‌گردد، مدل پایه‌ی مك‌بوك ایر M1 كه هم‌اكنون با قیمت حدود ۴۷-۴۸ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد، گزینه‌ی بسیار مطلوبی است؛ دستگاهی با بدنه‌ی فلزی یكپارچه، نمایشگر باكیفیت، كیبورد و ترك‌پد بسیار خوب، شارژدهی عالی و عملكرد سریع كه تمامی نیازهای فردی با استفاده‌ی روزمره، خبرنگاری یا تولید محتوای سبك را برآورده می‌كند؛ بدون آنكه نیاز باشد در اقدامی غیرمنطقی، حدود ۲۵ میلیون تومان مبلغ بیشتری برای خرید M3 صرف شود .

زومیتشخصی كه هم‌اكنون مك‌بوك ایر M2 دارد و برای استفاده‌های روزمره از آن استفاده می‌كند، به هیچ‌وجه نباید سراغ مك‌بوك ایر M3 برود؛ چراكه هیچ تغییر چشم‌گیری را تجربه نخواهد كرد؛ مگر SSD سریع‌تر كه در استفاده‌های روزمره به‌سختی به‌چشم می‌‌آید .

شاید برای كاربر فعلی مك M1، ارتقا به M3، عقلانی‌تر باشد.برای افرادی هم كه از لپ‌تاپ برای كارهایی همچون برنامه‌نویسی یا تدوین ویدیو استفاده می‌كنند، نسخه‌ی ۸ گیگابایتی مك‌بوك ایر M3، واقعا انتخابی عقلانی و منطقی نیست .

این افراد اگر macOS را ترجیح می‌دهند، بهتر است كه با بودجه‌ی حدود ۷۰-۷۵ میلیون تومان به‌سراغ مدل‌های كاركرده، مثل M1 Pro با رم ۱۶ گیگابایت بروند یا چنانچه با ویندوز نیز راحت هستند، گزینه‌های باكیفیتی مثل اچ‌پی Envy با پردازنده‌ی Core i9-13900H و ۱۶ گیگابایت رم، گزینه‌ی معقولی برایشان خواهد بود .

منبع : https://www.zoomit.ir/laptop-review/420454-macbook-air-2024-m3-review/

مجله فن آوری

 
گلكسی زد فولد ۶ با ۱۲ گیگابایت رم و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ عرضه می‌شود
1403/02/28
هوش مصنوعی OpenAI ازاین‌پس با پلتفرم ردیت تعلیم داده می‌شود
1403/02/28
این نسخه بازطراحی‌شده گوگل مپ است
1403/02/28
پروژه تلویزیون ۱۰۰ هزار دلاری رول‌شدنی ال‌جی لغو شد
1403/02/28
درختان به جامانده از انفجار هسته‌ای هیروشیما، پیام صلح منتشر می‌كنند
1403/02/28
دامنه X.com به‌طور كامل جایگزین Twitter.com شد
1403/02/28
تولید نمایشگر آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو به‌زودی شروع می‌شود
1403/02/28
۲ برادر در ۱۲ ثانیه ۲۵ میلیون دلار رمزارز سرقت كردند
1403/02/28
آیا بازی مورد انتظار Assassin’s Creed Shadows تماماً آنلاین است؟
1403/02/28
خودرو شاسی‌بلند پورشه كاین ۲۰۲۵ با قیمت بسیار بیشتر از نسل قبل عرضه می‌شود
1403/02/28
اندروید ۱۵ سیستم ویبره گوشی‌ها را هوشمند می‌كند
1403/02/28
هتل قشم نزدیك آكواریوم پروانه طلایی-علی بابا
1403/02/28
فوری: گلكسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد
1403/02/28
مایكروسافت احتمالا ۱۰ درصد از نیروهای چینی‌اش را به آمریكا می‌برد
1403/02/28
گلكسی M35 در آستانه رونمایی رؤیت شد؛ میان‌رده خوش‌قیمت با باتری پرظرفیت
1403/02/28
گوشی محبوب پوكو به HyperOS آپدیت شد
1403/02/28
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com