دانشمندان چهره زن نئاندرتال كشف‌شده در غاری در كردستان عراق را بازسازی كردند

گروهی از باستان‌شناسان چهره زن نئاندرتالی را بازسازی كردند كه حدود ۷۵ هزار سال پیش می‌زیست و در غار شانه‌در كردستان عراق پیدا شد.

دانشمندان چهره زن نئاندرتال كشف‌شده در غاری در كردستان عراق را بازسازی كردندعلوم پایه و مهندسیعلمیپنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰مطالعه 2 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتگروهی از باستان‌شناسان چهره زن نئاندرتالی را بازسازی كردند كه حدود ۷۵ هزار سال پیش می‌زیست و در غار شانه‌در كردستان عراق پیدا شد .

تبلیغاتدر مستند جدید نتفلیكس باعنوان «اسرار نئاندرتال‌ها» چهره بازسازی‌شده زن نئاندرتالی كه اسكلت جمجمه آن در غار شانه‌دَر پیدا شد، به نمایش گذاشته شده است. در این غار نئاندرتال‌ها بارها مردگان خود را احتمالا روی تخت‌هایی از گُل دفن كرده‌ بودند .

در غار شانه‌در كه اولین‌بار در دهه ۱۹۵۰ در كردستان عراق كشف شد، برخی از برجسته‌ترین یافته‌های متعلق به نئاندرتال‌ها در كل سوابق باستان‌شناسی ازجمله بقایای حداقل ۱۰ فرد جداگانه به دست آمده است. شیوه‌های خاص تدفین كه در غار مشاهده شده، موجب شناخت بیشتر ما از نئاندرتال‌ها شده است .

قبلا تصور می‌شد نئاندرتال‌ها گونه‌ای وحشی و بدوی بودند، اما امروزه درباره آن‌ها به‌عنوان متفكرانی پیچیده فكر می‌كنیم.به‌نظر می‌رسد حداقل پنج نفر به شكل گروهی پشت صخره‌ای بزرگ دفن شده‌اند كه نشان می‌دهد این نقطه اهمیت خاصی داشته است و نسل‌های متوالی آن را به‌عنوان محل دفن انتخاب می‌كردند .

در دهه ۱۹۶۰ توده‌هایی از گرده در اطراف یكی از اسكلت‌ها كشف شد كه موجب طرح این ایده شد كه شاید نئاندرتال‌ها به مردگان ادای احترام می‌كردند.زن نئاندرتالی كه اخیرا كشف شده است و «شانه‌در Z» نامیده می‌شود، در گروهی قرار داشت كه پشت تكه سنگی مدفون شده بودند و جمجمه‌اش زیر سنگ خرد شده بود .

تجزیه‌وتحلیل دندان‌های باقیمانده نشان داد او در اواسط دهه پنجم زندگی خود مرده است، بنابراین شاید به دلیل سن بالا مورد احترام بوده است. پس از حفاری جسد، پژوهشگران با زحمت زیاد جمجمه صاف‌شده را از خاك بیرون آوردند، قطعات را كنار هم قرار دادند تا مدلی از صورت این زن باستانی ایجاد كنند .

این كار خیلی پرزحمت بود، زیرا استخوان‌ها ریز شده بود.سر و جمجمه بازسازی شده شانه در Zدكتر اما پومروی از دانشگاه كمبریج می‌گوید: «جمجمه نئاندرتال‌ها و انسان‌ها بسیار متفاوت به‌نظر می‌رسند. جمجمه‌های نئاندرتال دارای برجستگی‌های ابروی بزرگ و بدون چانه هستند و وسط صورت آن برجسته‌تر است كه به بینی برجسته‌تر منجر می‌شود .

اما چهره بازسازی‌شده نشان می‌دهد این تفاوت‌ها در زمان زنده بودن چندان آشكار نبوده است.»پژوهش‌های اخیر به آشكار كردن شباهت‌های میان انسان‌های خردمند و نئاندرتال‌ها كمك كرده است و نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها در زمینه‌ی ایجاد آتش، پختن غذا و خلق هنر مهارت داشتند .

بیشتر بخوانیدچرا انسان‌های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟11 فروردین 03مطالعه '5چرا گونه ما تنها عضو باقی‌مانده از خانواده انسان است؟30 مهر 02مطالعه '11درمورد غار شانه در، مفهوم تدفین گل نئاندرتال‌ها اخیرا با شواهدی به چالش كشیده شده است كه نشان می‌دهد گرده‌ها توسط زنبورها به غار وارد شده است .

با‌این‌حال، بقایای یافت‌شده در این مكان انسان‌تباران باستانی را به‌عنوان موجوداتی توصیف می‌كند كه ازنظر عاطفی تكامل یافته بودند و همدلی داشتند، چراكه فرد ناتوانی از نئاندرتال مشاهده شده كه در طول زندگی خود تحت مراقبت دیگران بوده است .

نئاندرتال‌ها از زمانی كه اولین بار در ۱۵۰ سال پیش كشف شدند، به عنوان موجوداتی وحشی معرفی شدند. اكتشافات جدید نشان می‌دهد نئاندرتال‌های شانه‌در ممكن است درمورد مرگ و پس از آن به روش‌هایی فكر می‌كردند كه چندان متفاوت از طرز فكر ما درمورد مرگ و پس از آن نبود .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/420513-reconstructed-face-of-75000-year-old-neanderthal-woman/

مجله فن آوری

 
آیا بازی مورد انتظار Assassin’s Creed Shadows تماماً آنلاین است؟
1403/02/28
خودرو شاسی‌بلند پورشه كاین ۲۰۲۵ با قیمت بسیار بیشتر از نسل قبل عرضه می‌شود
1403/02/28
اندروید ۱۵ سیستم ویبره گوشی‌ها را هوشمند می‌كند
1403/02/28
هتل قشم نزدیك آكواریوم پروانه طلایی-علی بابا
1403/02/28
فوری: گلكسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد
1403/02/28
مایكروسافت احتمالا ۱۰ درصد از نیروهای چینی‌اش را به آمریكا می‌برد
1403/02/28
گلكسی M35 در آستانه رونمایی رؤیت شد؛ میان‌رده خوش‌قیمت با باتری پرظرفیت
1403/02/28
گوشی محبوب پوكو به HyperOS آپدیت شد
1403/02/28
آی‌مسیج پس از قطعی كوتاه‌، مجددا در دسترس قرار گرفت
1403/02/28
پشتیبانی از گوگل درایو به ChatGPT اضافه شد
1403/02/28
دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت
1403/02/28
رسمی: زمان عرضه بازی GTA 6 به‌صورت حدودی اعلام شد
1403/02/28
تیك‌تاك با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود
1403/02/27
اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود
1403/02/27
حقایق ناگفته درمورد مانسا موسی، ثروتمندترین مرد تاریخ
1403/02/27
گوشی موتورولا X50 اولترا با هوش مصنوعی و نمایشگر ۱۴۴ هرتز معرفی شد
1403/02/27
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com