امن‌ترین صندلی هواپیما كدام است؟

می‌گویند در صورت رخ‌دادن سانحه‌ی هوایی، عقب كابین هواپیما امن‌تر است. آیا حقیقت دارد؟ ممكن است. البته امنیت صندلی نیز بسته به نوع حادثه تغییر می‌كند.

امن‌ترین صندلی هواپیما كدام است؟علوم پایه و مهندسیعلمیشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 5 دقیقهغزل امیریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمی‌گویند در صورت رخ‌دادن سانحه‌ی هوایی، عقب كابین هواپیما امن‌تر است. آیا حقیقت دارد؟ ممكن است .

البته امنیت صندلی نیز بسته به نوع حادثه تغییر می‌كند.تبلیغاتاخیراً مسافرت هوایی در میان مردم بسیار نامحبوب شده است و دلیلش، سیل حوادث پیش‌آمده در پروازها است. هواپیماهای بوئینگ آتش گرفته‌اند، چرخ هواپیمایی در زمان بلند‌شدن از زمین گم شده است یا در میانه‌ی پرواز، در هواپیمایی از جا كنده شده و هواپیماهای بسیاری دچار سوانح مختلفی شده‌اند .

این قبیل حوادث ناگوار، دلیل بدنامی هواپیما است و مسافران بی‌شماری را به این فكر انداخته است كه آیا صندلی‌های هواپیما امن هستند؟ در این صورت، كدام صندلی‌ها در هواپیما امن‌ترین و كدام، خطرناك‌ترین هستند؟به یاد داشته باشید كه با وجود تمامی سوانح ناگوار، سفر هوایی همچنان به طور فوق‌العاده‌ای ایمن است .

پرواز با هواپیمای تجاری ممكن است همیشه راحت‌ترین یا آرام‌بخش‌ترین تجربه نباشد، اما سفر با هواپیما در مقایسه با هر روش دیگری، یكی از ایمن‌ترین روش‌های حمل‌ونقل است و كم‌ترین خطر مرگ را دارد. سوانح و حوادث هوایی به قدری نادر هستند كه فكر‌كردن در مورد آن‌ها، احتمالاً بیشتر از ارزشی كه دارد، باعث ناراحتی ذهنی شما می‌شود .

اما شاید دانستن اینكه كدام صندلی در هواپیما امن‌ترین است، خیال شما را كمی راحت‌تر كند.آیا هیچ بخشی از هواپیما، ایمن‌تر از بخش‌های دیگر نیست؟با این حال، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده خاطرنشان كرده است كه هیچ بخشی از هواپیما، ایمن‌تر از بخش‌های دیگر نیست و ایمنی در تمامی نقاط هواپیما یكسان است .

ریك برایتنفلد از امور همگانی اداره هوانوردی فدرال می‌گوید: «مهم‌ترین كاری كه مسافران می‌توانند برای ایمنی خود در طی پرواز انجام دهند، پیروی از تمامی دستورالعمل‌های خدمه‌ی پرواز است.»به طور كلی، هیچ بخشی از هواپیما ممكن است امن‌ترین بخش نباشد .

اما در هنگام وقوع هر حادثه‌ی خاصی، احتمالاً بهترین نقطه‌ای برای نشستن در هواپیما وجود دارد. البته، امنیت صندلی همیشه به متغیرهایی بستگی دارد كه كنترل‌پذیر نیستند. شرایط اضطراری برای هر شركت هواپیمایی متفاوت است و هر بار صندلی‌های مختلفی را بیشتر از بقیه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد .

برای مثال، امن‌ترین صندلی در زمان از‌كارافتادن موتور، در زمان كنده‌شدن درب هواپیما ممكن است بهترین جا برای نشستن نباشد.كپی لینكعقب هواپیمااز دیرباز، تفكر مرسوم این بوده است كه عقب هواپیما، امن‌ترین نقطه برای نشستن است .

تجزیه‌و‌تحلیل گزارش‌ها و داده‌های ۳۵ ساله‌ی سقوط هواپیماها تا سال ۲۰۱۵، نشان می‌دهد كه از نظر آماری، در سقوط هواپیماها تعداد كمتری از افرادی كه در عقب هواپیما نشسته بودند جان خود را از دست داده‌اند. اما مشكل اینجاست كه یافته‌ها از داده‌های تقریباً ناقصی به دست آمده‌اند .

وضعیت صندلی قربانیان همیشه در گزارش‌های سوانح هوایی ذكر نمی‌شود. بنابراین، داده‌ها نمی‌توانند تصویر جامعی را از امن‌ترین بخش‌های هواپیما نشان بدهند.دنیل كواسی اجكوم، محقق ایمنی هوانوردی در دانشگاه داكوتای شمالی، می‌گوید نكته‌ی اتكاپذیر این یافته‌ها بر اساس مبانی فیزیكی هواپیماها به دست می‌آید .

اگر صندلی گران‌قیمت‌تری داشته باشید یا فقط مشتاق باشید كه پس از فرود هرچه سریع‌تر از هواپیما خارج شوید، قسمت جلوی هواپیما اغلب جذاب‌ترین مكان برای نشستن شما است. اما بخش جلوی هواپیما می‌تواند در صورت فرود عمودی، بیشترین فشار را دریافت كند .

جلوی هواپیما معمولاً اولین نقطه‌ای است كه ضربه می‌خورداجكوم می‌گوید بدیهی است كه جلوی هواپیما راحت‌ترین بخش برای نشستن است، زیرا صندلی شما دور از موتور و سر‌و‌صدا قرار دارد. اما او خاطرنشان می‌كند جلوی هواپیما معمولاً اولین نقطه‌ای است كه ضربه می‌خورد .

بنابراین، آسیب‌پذیری آن بسیار بالا است.اگرچه قسمت عقب هواپیما ممكن است در سقوطی فاجعه‌بار از هواپیما جدا شود، اما بیشتر از قسمت‌های جلو و میانی كه هنوز به موتورها متصل هستند، سالم می‌ماند. اجكوم می‌گوید بخش عقب هواپیما معمولاً از پشت بال‌ها، از بخش اصلی جدا می‌شود .

مقدار زیادی از انرژی جنبشی با جلوی هواپیما می‌رود و قسمت پشتی آن، سالم باقی می‌ماند.كپی لینكدر میانه بدنهاگر پرواز ناآرام باشد و هواپیما از چاله‌های هوایی گذر كند، بخش میانی هواپیما دارای مزیت‌های بیشتری است .

نقطه‌ای در مركز كه بال‌ها در آن به هم می‌رسند، پایه‌ای با ثبات‌تر می‌سازد و به عنوان مركز ثقل هواپیما عمل می‌كند. به همین دلیل، در هنگام برخورد با تلاطم‌های هوایی جهش كمتری به سمت اطراف دارد.اجكوم می‌گوید زمانی كه در قسمت میانی قرار دارید، بسیاری از نیروهای نوسانی ناشی از تلاطم بهتر از قسمت دم عمل می‌كنند .

زمانی كه هواپیما در هوا با دست‌اندازها برخورد می‌كند، اساساً مانند یك كنسول یا میله عمل می‌كند. بنابراین اگر پرواز دچار تلاطم شود، هواپیما مانند الاكلنگی می‌شود كه شما در بخش درازای آن قرار دارید.بیشتر بخوانیدنیمی از مردان فكر می‌كنند می‌توانند هواپیمای مسافربری را فرود آورند14 آذر 02مطالعه '4راستی‌آزمایی: آیا فعال نكردن حالت پرواز منجر به سقوط هواپیما می‌شود؟یك ماه پیشمطالعه '10بخش میانی ممكن است برای گذر از چاله‌های هوایی بهتر باشد، اما لزوماً برای موقعیت‌های فاجعه‌آمیز ایده‌آل نیست .

به هر حال، بخش میانی معمولاً جایی است كه پیل‌های سوختی در آن قرار می‌گیرند، به این معنی كه اگر آتش‌سوزی رخ دهد، شما دقیقاً بالای مخزن سوخت هستید.نكته‌ی مثبت نشستن در بخش میانی، دسترسی آسان‌تر به خروجی‌های اضطراری در مركز هواپیما است .

هرچه به خروجی‌ها نزدیك‌تر باشید، شانس زنده‌ماندن پس از وقوع سانحه نیز بیشتر می‌شود.كپی لینكصندلی‌های راهرو، وسط و پنجرهتاكنون دریافتیم كه مطمئن‌ترین گزینه برای نشستن این است كه صندلی به سمت عقب هواپیما و در عین حال به خروجی‌های اضطراری نزدیك باشد .

البته شما صندلی‌های راهرو را نیز به عنوان گزینه پیش‌رو دارید. بنابراین، كدام صندلی را باید انتخاب كنید؟هر گزینه‌ای مزایا و معایب خودش را دارد. نشستن در صندلی‌های كنار راهرو، شما را به هر خروجی كه ممكن است در مواقع اضطراری به آن نیاز داشته باشید نزدیك‌تر می‌كند، اما همچنین شما را در برابر افتادن چمدان‌ها یا سقوط بقایا كه به سمت راهرو سرازیر می‌شوند، آسیب‌پذیرتر می‌كند .

شانس شما برای گذر از شرایط اضطراری، كمتر به جایی كه می‌نشینید و بیشتر به میزان خبرگی خدمه‌ی پرواز بستگی داردنشستن روی صندلی‌های كنار پنجره نیز به شما امكان می‌دهد كه ببینید در بیرون از هواپیما چه می‌گذرد و یك مزیت موقعیتی را به شما ارائه می‌دهد .

اما صندلی پنجره شما را به دیواره‌ی هواپیما می‌چسباند و در صورت نیاز به خروج، باید منتظر بمانید تا ابتدا افراد دیگر از ردیف صندلی‌ها بیرون بروند.نشستن در صندلی‌های وسطی نیز باعث می‌شود كه شما در اطرافتان چندین سپر انسانی داشته باشید .

بدین صورت، شدت ضربه‌های احتمالی نیز كمتر می‌شود یا كلاً از بین می‌رود. اما صندلی وسط ناراحت‌كننده است و به عنوان اولین گزینه، انتخاب مطلوبی نیست.كپی لینكاستراتژی برای خروجاگر شما دچار اضطراب هوانوردی هستید، تمامی تلاش‌ها برای یافتن مكانی مناسب برای نشستن به احتمال زیاد فقط باعث افزایش آشفتگی درونی می‌شود .

صادقانه، انتخاب صندلی اصلاً ارزش نگرانی ندارد.احتمال وقوع سوانح هواپیمایی به شكلی باورنكردنی نادر است. بر اساس داده‌های انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) كه نماینده‌ی صنعت هواپیمایی جهانی است، در سال ۲۰۲۳ در ۳۷٫۷ میلیون پرواز، فقط یك سانحه رخ داد كه به مرگ‌و‌میر منجر شد .

اما سوانحی كه اتفاق می‌افتند، بسیار با یكدیگر تفاوت دارند و به راه‌های مختلفی هواپیما و مسافران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.بیشتر بخوانیدنیمی از مردان فكر می‌كنند می‌توانند هواپیمای مسافربری را فرود آورند14 آذر 02مطالعه '4راستی‌آزمایی: آیا فعال نكردن حالت پرواز منجر به سقوط هواپیما می‌شود؟یك ماه پیشمطالعه '10در نهایت، اجكوم می‌گوید شانس شما برای گذر از شرایط اضطراری در پرواز، كمتر به جایی كه می‌نشینید و بیشتر به میزان خبرگی و آموزش‌دیدگی خدمه‌ی پرواز و البته، به دقت شما در گوش‌دادن به دستور‌العمل‌های آن‌ها بستگی دارد .

به همین دلیل است كه خدمه‌ی پرواز، در مورد توجه شما به اطلاعیه‌های ایمنی بسیار جدی هستند.اجكوم خاطرنشان می‌كند: «هر زمانی كه در هواپیما می‌نشینید، اولین كاری كه باید انجام دهید این است كه از موقعیت خود در هواپیما آگاهی داشته باشید .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/420577-safest-seat-on-airplane/

مجله فن آوری

 
تاریخ دقیق عرضه كالاف دیوتی ۲۰۲۴ فاش شد
1403/02/29
نرم‌افزار خاطره‌انگیز و قدیمی Winamp متن‌باز می‌شود
1403/02/29
نسخه آیفون یوتیوب موزیك با تغییری كوچك آپدیت شد
1403/02/29
تبلت‌ گلكسی تب S9 سامسونگ حالا امنیت بیشتری دارد
1403/02/29
تقدیر از فعالان روابط عمومی اكوسیستم استارت‌آپی
1403/02/29
ویدیو جعبه گشایی پوكو F6 پرو در آستانه رونمایی لو رفت [تماشا كنید]
1403/02/29
با هشدار خالق فتوشاپ، لوگو شبیه‌ساز پرحاشیه Delta تغییر كرد
1403/02/29
پشتیبانی كامل از فایل‌های 7Zip و TAR به ویندوز ۱۱ آمد
1403/02/29
بازاریابی یا افشاگری؛ آیا واقعاً اطلاعات محرمانه شركت‌ها لو می‌رود؟
1403/02/29
ورشكستگی جنسیس؛ ۳ میلیارد دلار به مردم برگردانده می‌شود
1403/02/29
دانشمند برجسته OpenAI به‌دلیل «كاهش توجه به مسائل ایمنی» استعفا كرد
1403/02/29
همه اطلاعاتی كه از فروشگاه حضوری دیجی‌كالا باید بدانید + آدرس دقیق
1403/02/29
باگ خطرناك iOS 17.5 عكس‌های شما را به آیفونی كه فروخته‌اید، برمی‌گرداند!
1403/02/29
آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در جویبار
1403/02/29
نشانه‌هایی از شیائومی ۱۵ پرو در كد منبع HyperOS دیده شد
1403/02/29
در فصل سرما، استایل خود را با پلیور و ژاكت زنانه دگرگون كنید
1403/02/29
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com