چین در ویدیو تبلیغاتی برای ایستگاه قمری خود از شاتل فضایی آمریكا استفاده كرده است

ویدیوی سازمان فضایی چین جزئیات پایگاه قمری این كشور را نشان می‌دهد، اما در كمال تعجب شاتل فضایی ناسا را درحال برخاستن از سطح ماه به تصویر می‌كشد.

چین در ویدیو تبلیغاتی برای ایستگاه قمری خود از شاتل فضایی آمریكا استفاده كرده استنجوم و فضاعلمیشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتویدیوی سازمان فضایی چین جزئیات پایگاه قمری این كشور را نشان می‌دهد، اما در كمال تعجب شاتل فضایی ناسا را درحال برخاستن از سطح ماه به تصویر می‌كشد .

تبلیغاتسازمان ملی فضایی چین (CNSA) ویدیویی از طرح مفهومی پایگاه قمری خود را منتشر كرده است كه طی چند دهه آینده ساخته خواهد شد. به‌گزارش اسپیس‌دات‌كام، این سازمان ویدیو را روز چهارشنبه ۲۴ آوریل به‌عنوان بخشی از جشن سالانه روز فضا در این كشور رونمایی كرد .

پروژه مورد نظر كه ایستگاه تحقیقاتی قمری بین‌المللی (ILRS) نام دارد، در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان همكاری مشترك میان چین و روسیه اعلام شد.چین ابتكار پایگاه ماه را هدایت می‌كند و در تلاش است شركای بین‌المللی را جلب كند .

تاكنون، كشورهای روسیه، ونزوئلا، پاكستان، آذربایجان، بلاروس، آفریقای جنوبی، مصر، تایلند و نیكاراگوئه به این طرح پیوسته‌اند.تصویری از ویدیو منتشرشده توسط سازمان ملی فضایی چین كه طرح مفهومی پایگاه قمری این كشور را به تصویر می‌كشد .

ویدیو تعدادی از ماموریت‌ها، ازجمله عملیات بازگشت نمونه‌های سطحی و ماه‌نشین، ماه‌نورد و پشتیبانی از ماهواره‌های مداری را نشان می‌دهد. این موارد به ماموریت‌های برنامه‌ریزی‌شده چانگ‌ای ۶ و چانگ ای ۷ مربوط می‌شوند .

فضاپیمای چانگ‌ای ۶ روز جمعه پرتاب شد و ماموریت چانگ‌ای ۷ قرار است در سال ۲۰۲۷ انجام شود. این ماموریت‌ها همراه با ماموریت چانگ‌ای ۸ مدلی پایه از ایستگاه تحقیقاتی قمری بین‌المللی را تا سال ۲۰۲۸ ایجاد خواهند كرد .

مرحله بعد ایجاد ارتباطات، تولید نیرو و زیرساخت‌های دیگر خواهد بود كه در پایگاه بزرگ و مسكونی ماه ساخته خواهد شد.براساس گزارش‌های چینی، پروژه مذكور به‌عنوان پایگاه آزمایشی علمی جامعی درنظر گرفته شده است كه میزبان فعالیت‌های پژوهشی بین رشته‌ای و چند منظوره با تمركز روی اكتشاف و بهره‌برداری از ماه خواهد بود .

ایستگاه قادر خواهد بود عملیات مستقل طولانی‌مدت چه در سطح ماه و چه در مدار ماه را انجام دهد.تصویری از ویدیویی منتشرشده توسط سازمان ملی فضایی چین كه پایگاه قمری را تشریح می‌كند.به‌گفته‌ی وو وایرن، طراح ارشد برنامه اكتشاف ماه چین، ماه به‌عنوان نقطه شروع عمل می‌كند و ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری بستری برای انجام پژوهش‌های علمی طولانی‌مدت، كار و سكونت فراهم و راه را برای اكتشافات آینده انسان در اعماق فضا هموار می‌كند .

وو می‌گوید پایگاه تحقیقاتی ماه در دو مرحله ساخته خواهد شد. مرحله اول تا سال ۲۰۳۵ ساخته می‌شود و شامل تاسیسات علمی جامعی با كاركردهای اساسی و عناصر پشتیبانی در اطراف قطب جنوب ماه ایجاد خواهد شد. مرحله دوم ساخت تاسیسات عظیم مجهز و پایدار تا سال ۲۰۴۵ خواهد بود .

یكی از جزئیات عجیب ویدیو، حضور شاتل فضایی بازنشسته ناسا است كه به‌نظر می‌رسد از سكوی پرتاب در پس‌زمینه بلند می‌شود. این تصویرسازی درحالی صورت می‌گیرد كه شاتل نه‌تنها توانایی سفر به فراتر از مدار نزدیك زمین را نداشت، بلكه در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد .

همچنین از آنجا كه ناسا تا حد زیادی از همكاری با نهادهای چینی منع شده است، بعید است امكان استفاده از تاسیسات قمری چین را داشته باشد. آژانس فضایی آمریكا درواقع روی برنامه آرتمیس خود كار می‌كند و قصد دارد با استفاده از موشك استارشیپ اسپیس ایكس به سطح ماه سفر كند و و پایگاه اختصاصی خود را به همراه همكاران بین‌المللی‌اش در ماه بسازد .

شاید چینی‌ها درصدد ساخت فضاپیمایی چندبارمصرف مشابه با شاتل فضایی برای سفر به ماه هستند؟ هرچند چنین چیزی احتمال دارد، تلویزیون دولتی چین به زبان انگلیسی (CGTN) بعدا نسخه‌ی سانسورشده‌ی ویدیو را منتشر كرد .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/420588-china-video-lunar-base-contains-something-strange/

مجله فن آوری

 
بازاریابی یا افشاگری؛ آیا واقعاً اطلاعات محرمانه شركت‌ها لو می‌رود؟
1403/02/29
ورشكستگی جنسیس؛ ۳ میلیارد دلار به مردم برگردانده می‌شود
1403/02/29
دانشمند برجسته OpenAI به‌دلیل «كاهش توجه به مسائل ایمنی» استعفا كرد
1403/02/29
همه اطلاعاتی كه از فروشگاه حضوری دیجی‌كالا باید بدانید + آدرس دقیق
1403/02/29
باگ خطرناك iOS 17.5 عكس‌های شما را به آیفونی كه فروخته‌اید، برمی‌گرداند!
1403/02/29
آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در جویبار
1403/02/29
نشانه‌هایی از شیائومی ۱۵ پرو در كد منبع HyperOS دیده شد
1403/02/29
در فصل سرما، استایل خود را با پلیور و ژاكت زنانه دگرگون كنید
1403/02/29
آئین امضای قرارداد خرید تجهیزات بومی اولویت‌دار شبكه ملی اطلاعات و توسعه صادرات رایتل با حضور رئیس‌جمهور
1403/02/29
بازسازی شگفت‌انگیز چهره مومیایی اسرارآمیزی كه یك قرن در استرالیا نگهداری می‌شد
1403/02/29
تصاویر موتورولا ریزر ۲۰۲۵ لو رفت؛ تاشدنی مورد انتظار و رقیب زد فلیپ ۶
1403/02/29
آمادگی ایرانسل برای همكاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
1403/02/29
كشف مولكول‌هایی جدید با توانایی جذب گازهای گلخانه‌ای
1403/02/29
چالش ۵ میلیون كاربر دارای معلولیت با محصولات دیجیتال؛ رؤیای دسترسی‌پذیری برای همه
1403/02/29
اگر برفراز زمین‌لرزه پرواز كنید، چه اتفاقی می‌افتد؟
1403/02/29
گلكسی بوك ۴ اج با طراحی جدید لو رفت؛ یكی از مهم‌ترین لپ‌تاپ‌های تاریخ سامسونگ
1403/02/28
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com