لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در كمیسیون حقوقی دولت تصویب شد

«لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» سرانجام در كمیسیون حقوقی دولت تصویب شد و حالا باید برای تصویب نهایی آن در مجلس انتظار كشید.

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در كمیسیون حقوقی دولت تصویب شدفناوری ایرانفناورییك‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰مطالعه 2 دقیقهمهتاب جودكیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغات«لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» سرانجام در كمیسیون حقوقی دولت تصویب شد و حالا باید برای تصویب نهایی آن در مجلس انتظار كشید .

تبلیغات«لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» با حضور چند تن از وزرا و برگزاری ۸ جلسه سه‌ساعته در كمیسیون حقوقی دولت به تصویب رسید.این لایحه كه در بررسی آن وزرای دادگستری و ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رئیس جمهور و اعضای كمیسیون حقوقی و قضائی دولت حضور داشتند، پس از تصویب در هیأت دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد .

طرح حفاظت از داده‌ها در سال ۹۹ در كمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تهیه شده بود اما با تأسیس كارگروه اقتصاد دیجیتال و درخواست دولت، از دستور كار مجلس خارج شد و به‌روزرسانی آن تا امروز به طول انجامید.دی‌ماه پارسال پس از چند مورد حمله سایبری به پلتفرم‌های داخلی از جمله هك اسنپ‌فود كه منجر به نشت اطلاعات و داده‌های كاربران شده بود، مجتبی توانگر، نماینده مجلس، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور درباره‌ی خلأ قانونی و خطر نشت اطلاعات كاربران در كسب‌وكارها و پلتفرم‌های آنلاین هشدار داد .

پیش از این نیز مركز پژوهش‌های مجلس با بررسی خلأهای قانونی حفاظت از داده‌ها اعلام كرد با وجود شناسایی حق حریم خصوصی در قانون اساسی، قوانین اجرایی جهت تحقق امر حفاظت از حریم خصوصی وجود ندارد. در این گزارش آمده بود:درحالی كه تكالیفی برای نگهداری و حفظ برخی از اقلام داده‌ای از سوی برخی كسب و كارها و عرضه كنندگان خدمات فناوری اطلاعات وضع شده، در زمینه حفاظت از این داده‌ها و شیوه استفاده از این داده‌ها ضوابط مشخصی وضع نشده است .

- گزارش مركز پژوهش‌های مجلس خرداد ۱۴۰۲ رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات درباره این لایحه به خبرگزاری مهر گفته بود: «نظام‌مند كردن داده‌ها، حفظ حریم خصوصی كاربران و حفاظت از داده‌ها در سكوهای اینترنتی از ویژگی‌های این لایحه است .

این لایحه به نفع حمایت بیشتر از مردم و كسب و كارهای این حوزه تدوین و تكمیل شده است.»در همین رابطه محمدخوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز گفته بود: «كاربران دوست ندارند زمانی كه با شماره خود در سایتی ثبت‌نام می‌كنند، آن شماره در اختیار شركت‌های تبلیغاتی قرار گیرد .

تكلیف داده در این مقوله مشخص نیست؛ زیرا قوانین فعلی ما به دلیل بازخوانی‌های متفاوت از قوانین، نمی‌تواند به شكل شفاف عمل كند.»دراین‌باره بیشتر بخوانیدنگرانی از هك اسنپ‌فود؛ چطور ممكن است از اطلاعات لو رفته ما سوء استفاده شود؟اكنون با تصویب لایحه در كمیسیون حقوقی دولت، عیسی زارع‌پور در ویراستی نوشته است: «حفاظت از داده‌های شخصی كاربران در فضای مجازی از مهمترین عوامل اعتماد مردم به سكوهای داخلی و موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420605-user-data-protection-bill-approval-in-legal-commission/

مجله فن آوری

 
حلقه هوشمند ارزان‌قیمت Rogbid 3 معرفی شد
1403/02/29
در آخرین روزهای كتاب و كتاب‌خوانی اردیبهشت ماه هدیه‌ی نقدی بلوجونیور را از دست ندهید
1403/02/29
اپل محدودیت مهم iOS را لغو كرد؛ اما با یك پیش‌نیاز بسیار سخت‌گیرانه
1403/02/29
اپل برای عرضه ویژن پرو در بریتانیا، كانادا و كشورهای دیگر آماده می‌شود
1403/02/29
فوری: این احتمالا اولین عكس واقعی از آیفون ۱۶ است
1403/02/29
Screen Curtain چیست و چطور در گوشی سامسونگ از آن استفاده كنیم؟
1403/02/29
مشخصات ویوو پد ۳ لو رفت؛ تبلت چینی با باتری غول‌پیكر
1403/02/29
چرا اغلب پستانداران پنج انگشت دارند؟
1403/02/29
مراسم I/O 2024 گوگل؛ هوش مصنوعی، قلب تپنده اندروید ۱۵
1403/02/29
این بازی شوتر جدید یك مزیت مهم نسبت‌ به كالاف دیوتی دارد [تماشا كنید]
1403/02/29
اندروید ۱۵ شارژدهی گوشی‌ها را در حالت آماده‌به‌كار بهبود می‌دهد
1403/02/29
مقام دولت كانادا، امنیت تیك‌تاك را زیر سؤال برد
1403/02/29
آلمان احتمالاً تجهیزات ارتباطی هواوی را به‌طور كامل حذف می‌كند
1403/02/29
تماشا كنید: ربات جراح سونی، دانه‌های ذرت را با دقت فوق‌العاده بالا بخیه می‌زند
1403/02/29
ساعت هوشمند ارزان‌ سامسونگ در راه است
1403/02/29
زوال میدان مغناطیسی زمین چگونه به تكامل حیات كمك كرد؟
1403/02/29
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com