وزیر ارتباطات: یك سوم كشور تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد

عیسی زارع‌پور: هفته آینده تعداد سایت‌های 5G به بیش از ۱۵۰۰ مورد و فردا پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار خواهد رسید و اینترنت به سرعت نور می‌رسد.

وزیر ارتباطات: یك سوم كشور تحت پوشش فیبر نوری قرار داردفناوری ایرانفناوریچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱مطالعه 4 دقیقهمهتاب جودكیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتعیسی زارع‌پور: هفته آینده تعداد سایت‌های 5G به بیش از ۱۵۰۰ مورد و فردا پوشش فیبر نوری به ۷ .

۵ میلیون خانوار خواهد رسید و اینترنت به سرعت نور می‌رسد.تبلیغاتوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پوشش ۷.۵ میلیون خانوار به فیبر نوری تا فردا و افزایش شمار سایت‌های نسل پنجم ارتباطات (5G) به ۱۵۰۰ سایت تا هفته آینده خبر داد .

عیسی زارع‌پور امروز در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت درباره پیشرفت پروژه فیبر نوری گفت: «ما در حوزه‌ی ارتباطات ثابت پروژه فیبر نوری را دنبال می‌كنیم و درحال‌حاضر بیش از یك سوم كشور تحت پوشش قرار گرفته است .

فردا شاهد پروژه فیبر نوری منازل و كسب‌وكارهای استان قم و شش شهرستان آن خواهیم بود تا به اینترنت پرسرعت و باكیفیت دسترسی پیدا كنند.»او گفت كه با این اقدام، فردا (پنج‌شنبه) آمار پوشش فیبر نوری در كشور به ۷ .

۵ میلیون خانوار می‌رسد و افزود: «برنامه ما این است كه امسال حداقل این رقم را به ۱۴ میلیون خانوار برسانیم، به‌طوری كه حداقل دو سوم شهرهای كشور تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند.»وزیر ارتباطات: تك‌تك خانه‌های مردم را به فیبر نوری متصل كنیموزیر ارتباطات برنامه دیگر وزارتخانه متبوع خود را تبدیل این میزان پوشش به اتصال دانست: «تك‌تك خانه‌های مردم را به فیبر نوری متصل كنیم .

امیدواریم امسال آمار اتصال‌ها به پنج برابر برسد.»كپی لینكاینترنت به سرعت نور می‌رسد«شفاف بگویید، فیبر نوری چه دردی از مردم دوا می‌كند؟» زارع‌پور در جواب این سوال از سوی یكی از خبرنگاران وعده‌های پیشین را درباره افزایش سرعت اینترنت تكرار كرد و توضیحاتی درباره كاركرد فیبر نوری داد .

از سال‌ها پیش در ارتباطات ثابت از سیم مسی استفاده می‌شد. مركز مخابرات به هر خانه دو زوج سیم مسی می‌رساند و برای خانه‌ای ده واحدی این رقم به ۲۰ سیم می‌رسید. استفاده از این نوع سیم باعث می‌شود در مسیرهای بین‌شهری كابل‌های هزار زوجی سیم مسی داشته باشیم كه هم ظرفیت محدودی دارند و سرعتی كه به مردم می‌دهد از ۱۶ مگابیت بر ثانیه بیشتر نیست و هم اینكه هرچه فاصله از مركز مخابراتی دورتر باشد، كیفیت اینترنت پایین‌تر می‌آید .

علاوه‌بر این‌ها سیم‌های مسی به‌دلیل ارزششان مقصد سرقت هستند. فیبر نوری همه‌ی این مشكلات را حل می‌كند.میانگین سرعت اینترنت ما در كشور ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و با فیبر نوری تقریباً ۱۰۰ برابر می‌شوداو با اشاره به ضخامت بسیار كم تار فیبر نوری و ظرفیت بالای انتقال اطلاعات از طریق آن تا هزاران برابر اضافه كرد: «دنیا به این سمت پیش رفته كه زیرساخت‌های ارتباطی خود را به فیبر نوری منتقل كند تا محدودیت سرعت برداشته می‌شود .

با این كار سرعت اینترنت می‌رسد به سرعت نور. روی همین بستر می‌شود داده‌ها را با سرعت نور منتقل كرد. ما در شهرهایی كه فیبر نوری راه‌اندازی شده تا هزار مگابیت‌بر‌ثانیه، سرعت ارائه كرده‌ایم. الان میانگین سرعتمان در كشور ۱۰ است و با فیبر نوری تقریباً ۱۰۰ برابر می‌شود و انقلابی در حوزه‌ی ارتباطات صورت می‌گیرد .

»كپی لینكتعداد سایت‌های 5G تا آخر سال به ۵ هزار مورد می‌رسدوزیر ارتباطات سپس از افزایش تعداد سایت‌های 5G به بیش از ۱۵۰۰ مورد تا هفته آینده خبر داد و گفت:در موضوع ارتباطات موبایل، توسعه ارتباطات نسل پنجم را در دستور كار قرار داده‌ایم .

هدف‌گذاری‌مان این است كه تعداد سایت‌های 5G تا آخر امسال به بیش از ۵ هزار سایت برسد.- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطاتاو درباره تمهیدات وزارت ارتباطات برای پوشش دور دوم انتخابات هم توضیح داد: «در دور قبل انتخابات، همه‌ی امكانات وزارت ارتباطات، اپراتورها و دستگاه‌های مرتبط را بسیج كردیم تا شاهد ارتباطات پایدار باشیم .

بیش از ۹۹ درصد پوشش داشتیم، حتی در نقاط دور افتاده روستایی كه با هلیكوپتر صندوق رأی را بردند، دسترسی به شبكه وجود داشت. این اتفاق بسیار بزرگی است كه ما با این گستره جغرافیایی، با بیش از ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۷۰ هزار روستا در كشور در كل توانسته‌ایم چنین پوششی را در سالیان گذشته ایجاد كنیم .

»كپی لینكامیدوارم امسال چند برند جدید گوشی ایرانی معرفی شودزارع‌پور همچنین درباره جزئیات «مأموریت مشترك» وزارت ارتباطات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت:كار مشتركی بین ما و وزارت صمت دنبال می‌شود تا بتوانیم بخشی از نیاز كشور به تلفن همراه را از طریق تولیدكنندگان داخلی تأمین كنیم .

الان شركت‌هایی آمده‌اند و دارند كارشان را انجام می‌دهند و امیدوارم كه امسال چند برند جدید ایرانی هم داشته باشیم. وجود این چند برند نشان می‌دهد كه ما دنبال انحصار نیستیم. تولیدكننده‌ها حتماً باید محصولی را تولید كنند كه با نمونه‌های مشابه خارجی قابل رقابت باشد تا مردم در یك بازار رقابتی انتخاب كنند و با طیب خاطر این كار را انجام دهند .

او در ادامه درباره قابل رقابت بودن گوشی‌های تولیدی در ایران با نمونه‌های خارجی گفت:‌ «باید كیفیت گوشی‌هایی كه تولید می‌شود بالا باشد و قیمتش پایین باشد تا در این بازار رقابتی بتوانند فضایی برای خودشان فراهم كنند و گوی سبقت را از نمونه‌های مشابهی كه در بازار وجود دارد ببرند .

وگرنه در هر صورت ما به دنبال این هستیم كه كالای باكیفیت به دست مردم برسد.»زارع‌پور در آخر سؤالی درباره ممنوعیت واردات گوشی را اینطور جواب داد: «ما برای ممنوعیت واردات گوشی برنامه‌ای نداریم اما باید به نیاز ضروری مردم و وابستگی آنها به تلفن همراه از طریق تولید یك محصول باكیفیت و با قیمت مناسب پاسخ داد .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420762-development-optical-fiber-coverage/

مجله فن آوری

 
كربن دی‌اكسید ۱۰ برابر سریع‌تر از هر زمان در گذشته در جو افزایش می‌یابد
1403/02/31
گوشی ارزان جدید ناتینگ شاید نسخه تغییرنام‌یافته Phone 2a باشد
1403/02/30
رنگ آبی تیتانیومی احتمالاً از آیفون ۱۶ پرو حذف می‌شود
1403/02/30
با حضور ایلان ماسك، اینترنت استارلینك در اندونزی آغاز به‌ كار كرد
1403/02/30
چرا انسان‌تبارانی مانند ما تكامل پیدا كردند؟
1403/02/30
ایكس باكس بعدی شاید در سال ۲۰۲۶ عرضه شود
1403/02/30
ایرتگ ۲ اپل احتمالاً سال آینده از راه می‌رسد
1403/02/30
ستاره‌شناسان سرانجام راز دیرینه ستاره در حال فوران را كشف كردند
1403/02/30
بلومبرگ: مدل جدید مك استودیو و مك پرو تا اواسط ۲۰۲۵ رونمایی نمی‌شود
1403/02/30
گوشی‌های پرچمدار اندرویدی احتمالاً گران‌تر می‌شوند
1403/02/30
بازار كار مشاغل حوزه فناوری اطلاعات؛ بازاری با تقاضای جذب و متقاضی زیاد
1403/02/30
این نسخه جدید والپیپر ویندوز ۱۱ برای لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی است
1403/02/30
گلكسی زد فلیپ ۶ چین‌خوردگی نمایشگر نخواهد داشت؟
1403/02/30
پژوهشگران چینی بافت مغز را پس از ۱۸ ماه انجماد، احیا كردند
1403/02/30
می‌خواهید گلكسی S24 اولترا بخرید؟ دست نگه دارید! [تماشا كنید]
1403/02/30
سامسونگ اولین نمایشگر QD-LED دنیا را به‌نمایش گذاشت
1403/02/30
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com