آیا زنان واقعا بیشتر از مردان سرمایی هستند؟

این كلیشه كه زنان بیشتر از مردان احساس سرما می‌كنند، تا حد زیادی مورد قبول عموم است.

آیا زنان واقعا بیشتر از مردان سرمایی هستند؟پزشكی و سلامتعلمیچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰مطالعه 3 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتاین كلیشه كه زنان بیشتر از مردان احساس سرما می‌كنند، تا حد زیادی مورد قبول عموم است .

اما آیا شواهد علمی از این ادعا پشتیبانی می‌كنند؟تبلیغاتاین كلیشه عموما پذیرفته شده است كه زنان در دمای اتاق نیازمند پوشش بیشتر هستند. اما آیا چنین چیزی حقیقت دارد؟ صرف‌نظر از مشاهدات، تعداد كمی از مطالعات كنترل‌شده بررسی كرده‌اند كه بدن مرد و زن چگونه در برابر دمای سرد واكنش نشان می‌دهند و آن را تحمل می‌كند .

یك مطالعه‌ی جدید كه در نشریه PNAS منتشر شده، محققان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) را شگفت‌زده كرده است. این پژوهش نشان می‌دهد كه از نظر جنسی هیچ تفاوتی در درك اتاق سرد وجود ندارد و در پاسخ فیزیولوژیكی انسان به آن، تفاوت جنسی بسیار كمی وجود دارد .

در طول آزمایش، گروهی متشكل از ۲۸ مرد و زن لاغر، سالم و جوان، پنج ساعت را در اتاقی با دمای كنترل‌شده سپری كردند و پیراهن، شلوارك یا دامن و جورابی كه به آن‌ها داده شده بود را به تن داشتند. هر روز، شركت‌كنندگان از نظر فیزیكی تحت‌نظر قرار داشتند و زمانی كه دما بین ۱۷ تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد متغیر بود، راحتی آن‌ها بررسی می‌شد .

محققان NIH برخلاف آنچه انتظار داشتند متوجه شدند كه در این مطالعه دمای هسته‌ی بدن زنان نسبت به مردان در دماهای سردتر كمی بالاتر است.عكاس: Genessa Panainteهیچ تفاوت جنسی‌ای در جذب گلوكز، فعالیت الكتریكی ماهیچه، دمای پوست یا ترموژنز القای سرمایی (افزایش مصرف انرژی در پاسخ به قرار‌گرفتن در معرض سرما) وجود نداشت .

با وجود آنكه شركت‌كنندگان زن از نظر جسمی كوچك‌تر از مردان بودند و به طور كلی گرمای بدن كمتری تولید می‌كردند، چربی بدن نسبتاً بالاتر آن‌ها به تعادل اندازه‌ها كمك كرد.مدل Scholander برای تنظیم دمایی كه در تحقیق معیار بود، دمای بحرانی پایین‌تر را به عنوان آستانه‌ی منطقه‌ی دمای خنثی تعریف می‌كند، كه در دماهای زیر آن، تولید گرمای اضافی برای دفاع از دمای هسته بدن مورد نیاز است .

این پارامتر را می‌توان برای مشخص‌كردن فنوتیپ‌های تنظیم‌كننده حرارت در طیفی از قطبی تا گرمسیری استفاده كرد.بر اساس نتایج مطالعه، محققان در NIH می‌گویند كه منطقه‌ی راحت برای بدن زن تقریباً ۲۲ درجه سانتی‌گراد است، یعنی یك درجه كمتر از میانگین شركت‌كنندگان مرد .

این نشان می‌دهد كه با كاهش دما، بدن زنان به‌سرعتِ بدن مردان نیازی به صرف انرژی برای گرم شدن ندارد، یعنی مشخصات حرارتی زنان بیشتر «قطبی» است.اما این تفاوت جنسی، در حالی كه قابل‌توجه است، مزایای كمی دارد .

با كاهش دما به ۱۷ درجه سانتی‌گراد، محققان هیچ تفاوت جنسیتی‌ای در شروع لرز یا احساس راحتی یا ناراحتی شركت‌كنندگان در اتاق پیدا نكردند.در گذشته، دانشمندان می‌گفتند كه زنان در دمای بالاتر نسبت به مردان احساس سرمای بیشتری می‌كنند، زیرا تفاوت‌های جنسی فیزیولوژیكی مانند تولید گرمای كمتر، اتلاف گرما‌ی بیشتر یا نیاز به گرما بیشتر است .

اما هیچ‌یك از این فرضیه‌ها با نتایج اخیر مطابقت ندارد.یك مطالعه‌ی كوچك به‌احتمال‌زیاد بحث تحمل دمای سرد در زن و مرد را تمام نمی‌كند، اما شاید زمان آن رسیده كه فراتر از مطالعات مشاهده‌ای و با آزمایشات دقیق‌تر به این بحث پرداخته شود .

بیشتر بخوانیدچرا حمله‌های قلبی در زمستان بیشتر اتفاق می‌افتند؟18 بهمن 01مطالعه '4دانشمندان سرانجام فهمیده‌اند چرا در زمستان بیشتر سرما می‌خوریم17 آذر 01مطالعه '5انسان برای سازگاری با سرما تكامل نیافته است؛ پس چگونه در اقلیم‌های شمالی ساكن شدیم؟8 بهمن 01مطالعه '5تا به امروز، مطالعات بسیار كمی تفاوت‌های جنسیتی را در تنظیم حرارت بدن به‌دقت آزمایش كرده‌اند .

در واقع، از نظر تاریخی، كل رشته‌ی فیزیولوژی انسان بیشتر بر بدن مرد متمركز شده است و از آن به عنوان پیش‌فرض برای تمام بشریت استفاده می‌كند.داشتن چنین رویكرد محدودی یا حتی فقط در نظر گرفتن زنان و مردان، بخش بزرگی از اطلاعات مهم را نادیده می‌گیرد .

به عنوان مثال، تغییرات هورمونی و داروها نیز می‌توانند بر نحوه‌ی واكنش و درك فرد درمورد تغییرات دما تأثیر بگذارند و این عوامل می‌توانند تحت‌تأثیر جنس یا جنسیت فرد قرار بگیرند.محققان در NIH نتیجه گرفتند: «مهم‌ترین عوامل در تفاوت‌های فردی در تنظیم دمایی انسان، ویژگی‌های فیزیكی، از جمله اندازه و تركیب بدن است كه ممكن است تا حدی به جنسیت ربط داشته باشد .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/420659-study-women-feel-cold-more-than-men/

مجله فن آوری

 
كربن دی‌اكسید ۱۰ برابر سریع‌تر از هر زمان در گذشته در جو افزایش می‌یابد
1403/02/31
گوشی ارزان جدید ناتینگ شاید نسخه تغییرنام‌یافته Phone 2a باشد
1403/02/30
رنگ آبی تیتانیومی احتمالاً از آیفون ۱۶ پرو حذف می‌شود
1403/02/30
با حضور ایلان ماسك، اینترنت استارلینك در اندونزی آغاز به‌ كار كرد
1403/02/30
چرا انسان‌تبارانی مانند ما تكامل پیدا كردند؟
1403/02/30
ایكس باكس بعدی شاید در سال ۲۰۲۶ عرضه شود
1403/02/30
ایرتگ ۲ اپل احتمالاً سال آینده از راه می‌رسد
1403/02/30
ستاره‌شناسان سرانجام راز دیرینه ستاره در حال فوران را كشف كردند
1403/02/30
بلومبرگ: مدل جدید مك استودیو و مك پرو تا اواسط ۲۰۲۵ رونمایی نمی‌شود
1403/02/30
گوشی‌های پرچمدار اندرویدی احتمالاً گران‌تر می‌شوند
1403/02/30
بازار كار مشاغل حوزه فناوری اطلاعات؛ بازاری با تقاضای جذب و متقاضی زیاد
1403/02/30
این نسخه جدید والپیپر ویندوز ۱۱ برای لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی است
1403/02/30
گلكسی زد فلیپ ۶ چین‌خوردگی نمایشگر نخواهد داشت؟
1403/02/30
پژوهشگران چینی بافت مغز را پس از ۱۸ ماه انجماد، احیا كردند
1403/02/30
می‌خواهید گلكسی S24 اولترا بخرید؟ دست نگه دارید! [تماشا كنید]
1403/02/30
سامسونگ اولین نمایشگر QD-LED دنیا را به‌نمایش گذاشت
1403/02/30
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com