آیا لبخند ساختگی می‌تواند ما را خوشحال‌تر كند؟

آیا لبخند ساختگی می‌تواند ما را خوشحال‌تر كند؟پزشكی و سلامتعلمیچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰مطالعه 3 دقیقهسپیده نصیرزادهتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتیافته‌های محققان نشان می‌دهد كه در شرایط آزمایشگاهی، لبخند باعث ایجاد احساس شادی می‌شود؛ اما آیا این یافته در دنیای واقعی هم صادق است؟تبلیغاتوقتی احساس ناراحتی می‌كنید و برای انتخاب محرك‌های متداول خود زمان ندارید، ممكن است به یكی از توصیه‌های قدیمی یعنی لبخند ساختگی برای فریب‌دادن و شادكردن خود پناه ببرید؛ اما آیا لبخند ساختگی واقعا می‌تواند شما را شاد كند؟ به‌گفته‌ی ماری كراس، استادیار آموزش بهداشت زیست‌رفتاری از ایالت پن، این سؤال در میان دانشمندان بحث‌برانگیز بوده است .

تحقیقات انجام‌شده در چند سال اخیر نشان می‌دهند كه حداقل در یك محیط آزمایشگاهی لبخند‌زدن می‌تواند خلق‌وخوی شما را تغییر دهد. فراپژوهشی كه در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد كه لبخندزدن علاوه‌بر تقویت احساس شادی، باعث به‌وجودآمدن آن نیز می‌شود .

نیكولاس كولز، محقق از دانشگاه استنفورد و نویسنده‌ی اصلی مطالعه‌ی یادشده می‌گوید: «تفاوت لبخند‌ ساختگی با واقعی درست مانند تفاوت لبخند‌زدن ما هنگام دیدن عكس یك توله‌ سگ با لبخندی است كه هنگام خیره‌شدن به یك دیوار خالی می‌زنیم .

به‌نظر می‌رسد كه لبخندزدن نه‌تنها می‌تواند احساس خوشحالی شما را نسبت به توله‌ها افزایش دهد؛ بلكه باعث می‌شود تا در شرایط خنثی كه دلیل واقعی برای شادی ندارید هم احساس خوشحالی كنید.»به‌گفته‌ی كولز، یافته‌های فراپژوهش انجام‌شده بیشتر بر پایه‌ی تحقیقات قدیمی و مشكوك بودند و به‌همین دلیل قوی به‌شمار نمی‌روند .

وی می‌افزاید: «در فراپژوهش، تشبیهی وجود دارد كه براساس آن اگر داده‌ها اشتباه باشند، خروجی هم اشتباه خواهد بود و متاسفانه شما نمی‌دانید كه شواهد قبلی بیهوده هستند یا نه.»علاوه‌بر این مقاله‌ی باكیفیتی كه سال ۲۰۱۶ در ژورنال Perspectives on Psychological Science منتشر شد، نتوانست یافته‌های جریان‌ساز را تكرار كند و به نتیجه‌ی متناقضی رسید .

دو دلیلی كه كولز به آن‌ها اشاره می‌كند، باعث شدند تا او نتواند به یافته‌های پژوهش خود اطمینان كامل داشته باشد. به‌همین دلیل او گروهی بین‌المللی از محققانی با دیدگاه‌های مختلف به‌ نام The Many Smiles Collaboration را گردآوری كرد .

آن‌ها مطالعه‌ای با بیش از ۳۸۰۰ شركت‌كننده از ۱۹ كشور را بررسی كردند. نتایج بررسی محققان سال ۲۰۲۲ در Nature Human Behaviour منتشر شد.محققان از شركت‌كنندگان حاضر در مطالعه خواستند تا به سه روش مختلف لبخند بزنند: با دیدن عكس فردی خندان و تقلیدكردن از حالت او، با پیروی از دستورالعمل‌های عضله‌به‌عضله در مورد نحوه‌ی لبخند‌زدن یا با گرفتن یك خودكار در دهان .

برخی از شركت‌كنندگان در حین لبخندزدن به تصاویر مثبتی مانند تصویر توله سگ‌ها نگاه می‌كردند و برخی دیگر چنین كاری نمی‌كردند.در دو روش نخست، شادی افراد بدون توجه به اینكه به تصاویر مثبتی نگاه می‌كردند افزایش یافت؛ اما نتیجه در مورد افرادی كه قلم در دهان خود داشتند مشخص نبود .

بااین‌حال این مطالعه در حالت كلی نشان داد كه لبخند ساختگی باعث می‌شود تا افراد احساس شادی بیشتری را گزارش كنند. تاثیرگذاربودن حالات چهره روی احساسات به‌عنوان فرضیه‌ بازخورد چهره شناخته می‌شودایده‌ی تاثیرگذاربودن حالات چهره روی احساسات، به‌عنوان فرضیه‌ی بازخورد چهره مشخص می‌شود و تنها در مورد لبخندزدن صادق نیست؛ به‌عنوان مثال همان‌طور كه فراپژوهش كولز هم نشان داد اخم‌كردن باعث ایجاد احساس عصبانیت در افراد می‌شود .

سایر تجربیات بدنی مانند منقبض‌كردن ماهیچه‌ها هم می‌تواند به شیوه‌ای مشابه بازخورد حسی-حركتی احساس تنش بیشتری در افراد ایجاد كند؛ اما اینكه دقیقا چگونه چنین چیزی در مغز اتفاق می‌افتد هنوز نامشخص است.به‌گفته‌ی كولز برخی از متخصصان بر این باور هستند كه نشان‌دادن حالتی مانند لبخند‌زدن، ایجاد مسیر عصبی مرتبط با شادی را به‌همراه دارد و پاسخ بدنی كاملی ایجاد می‌شود كه مغز آن را به‌عنوان شادی تفسیر می‌كند؛ البته كولز در ادامه به این نكته نیز اشاره می‌كند كه چنین ایده‌ای بسیار بحث‌برانگیز است .

برخی دیگر از پژوهشگران بر این عقیده هستند كه مغز به‌سادگی لبخند را به‌عنوان سرنخی از خوشحالی تعبیر می‌كند. بیشتر بخوانیدآیا ممكن است از شدت خنده بمیریم؟27 آبان 02مطالعه '3دوز پایینی از گاز خنده در كاهش علائم افسردگی موثر است21 خرداد 00مطالعه '4براساس مطالعه‌ی دیگری كه در سال ۲۰۲۲ در مجله‌یJournal of Personality and Social Psychology منتشر شد، تئوری‌های دیگر بیانگر این موضوع هستند كه بازخورد چهره بر نحوه‌ی پردازش اطلاعات احساسی دیگر تاثیر می‌گذارد یا باعث می‌شود كه مردم به خاطراتی مرتبط با یك حالت چهره یا احساس خاص فكر كنند .

متاسفانه دانشمندان هنوز مطمئن نیستند كه آیا نتایج به‌دست‌آمده در آزمایشگاه در دنیای واقعی هم صادق هستند یا خیر؛ چراكه در دنیای واقعی ورودی‌های مغز شما بسیار بیشتر از ورودی‌های آزمایشگاهی هستند. به‌گفته‌ی كراس اگر صورت شما به مغزتان بگوید كه خوشحال هستید، اما تمام چیزهای دیگر این پیام را به مغزتان منتقل كنند كه خوشحال نیستید، لبخندزدن احتمالا هیچ تغییری در احساسات شما ایجاد نخواهد كرد .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/420490-faking-smile-feel-happier/

مجله فن آوری

 
كربن دی‌اكسید ۱۰ برابر سریع‌تر از هر زمان در گذشته در جو افزایش می‌یابد
1403/02/31
گوشی ارزان جدید ناتینگ شاید نسخه تغییرنام‌یافته Phone 2a باشد
1403/02/30
رنگ آبی تیتانیومی احتمالاً از آیفون ۱۶ پرو حذف می‌شود
1403/02/30
با حضور ایلان ماسك، اینترنت استارلینك در اندونزی آغاز به‌ كار كرد
1403/02/30
چرا انسان‌تبارانی مانند ما تكامل پیدا كردند؟
1403/02/30
ایكس باكس بعدی شاید در سال ۲۰۲۶ عرضه شود
1403/02/30
ایرتگ ۲ اپل احتمالاً سال آینده از راه می‌رسد
1403/02/30
ستاره‌شناسان سرانجام راز دیرینه ستاره در حال فوران را كشف كردند
1403/02/30
بلومبرگ: مدل جدید مك استودیو و مك پرو تا اواسط ۲۰۲۵ رونمایی نمی‌شود
1403/02/30
گوشی‌های پرچمدار اندرویدی احتمالاً گران‌تر می‌شوند
1403/02/30
بازار كار مشاغل حوزه فناوری اطلاعات؛ بازاری با تقاضای جذب و متقاضی زیاد
1403/02/30
این نسخه جدید والپیپر ویندوز ۱۱ برای لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی است
1403/02/30
گلكسی زد فلیپ ۶ چین‌خوردگی نمایشگر نخواهد داشت؟
1403/02/30
پژوهشگران چینی بافت مغز را پس از ۱۸ ماه انجماد، احیا كردند
1403/02/30
می‌خواهید گلكسی S24 اولترا بخرید؟ دست نگه دارید! [تماشا كنید]
1403/02/30
سامسونگ اولین نمایشگر QD-LED دنیا را به‌نمایش گذاشت
1403/02/30
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com