عضو سازمان نصر: سیاست‌های بانك مركزی در حال نابود كردن تولید‌كنندگان صنعت فاوا است

از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارزی كه در سال ۱۴۰۲ برای واردات كالا تخصیص داده شده سهم حوزه فناوری اطلاعات ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

عضو سازمان نصر: سیاست‌های بانك مركزی در حال نابود كردن تولید‌كنندگان صنعت فاوا استفناوری ایرانسه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹مطالعه 8 دقیقههانیه كلهرتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتاز ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارزی كه در سال ۱۴۰۲ برای واردات كالا تخصیص داده شده سهم حوزه فناوری اطلاعات ۱۲۰ میلیون دلار بوده است .

تبلیغاتنشست تخصصی «بررسی چالش‌های ارزی در صنعت فاوا» امروز با حضور اعضای كمیسیون تامین كالای تجهیزات فاوا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد. در این نشست، ضمن بیان معضلاتی كه در حوزه واردات، تامین و تولید كالاها و تجهیزات حوزه ICT از زبان رئیس و اعضای كمیسیون تامین كالا و تجهیزات سازمان نصر تهران، نایب‌رئیس این كمیسیون نتایج نظرسنجی از شركت‌های تامین‌كننده و تولیدكننده این تجهیزات را كه عضو سازمان نصر هستند، اعلام كرد .

براساس نتایج این نظرسنجی كه در قالب پرسش‌نامه انجام شده است، ۹۱ درصد از شركت‌های این حوزه كه یا تامین‌كننده هستند یا تولیدكننده و یا در هر دو حوزه تامین و تولید فعالیت می‌كنند، اعلام كرده‌اند كه مشكل در تامین ارز اصلی‌ترین و جدی‌ترین مشكلی است كه از ابتدای سال ۱۴۰۳ با آن مواجه هستند .

حمیدرضا فراهانی، نایب رئیس كمیسیون تامین تجهیزات نصر تهران، نیز در خصوص مشكلاتی كه برای شركت‌های فعال در این حوزه پیش آمده، توضیح داد:ثبت سفارش، تامین ارز و واردات كالا در سه ماه اخیر با مشكل مواجه شده و تمام كسب‌وكارها فعالیتشان محدود شده و به مشكل خورده است .

فارغ از مساله عدم تامین ارز، از ابتدای امسال شركت‌ها كد ۸ رقمی ثبت سفارش دریافت نكرده‌اند. از دو هفته قبل تعدادی از این كدها به‌صورت قطره‌چكانی برای برخی ارسال شده است و در هفته گذشته هم تعداد كدهای ارسال‌شده بیشتر شده است .

- حمیدرضا فراهانی، نایب رئیس كمیسیون تامین تجهیزات نصر تهراندر سه ماه گذشته فرایند ثبت سفارش و تخصیص ارز در حوزه فاوا متوقف شده استموضوع عدم ارسال كد ثبت سفارش از این روز مشكل‌ساز است كه بازرگانان تا زمانی كه این كد ۸ رقمی را نداشته باشند نمی‌توانند ثبت سفارش انجام دهند و تخصیص ارزی هم نخواهند داشت .

بر اساس نظرسنجی نصر تهران، ۱۲ درصد از شركت‌هایی كه در حوزه تامین تجهیزات فاوا فعال هستند مشكلات مربوط به ثبت سفارش را اصلی‌ترین مشكل دانسته‌اند.۱۴ درصد از این شركت‌ها هم گفته‌اند مساله‌ای كه برایشان اولویت بیشتری دارد موضوع تخصیص ارز است .

۴ درصد از شركت‌ها هم اعلام كرده‌اند تامین مالی چالش اصلی آن‌هاست. البته اكثر شركت‌ها (۷۰ درصد) گفته‌اند هر سه مساله، چالش آن‌ها بوده و هست.۷۶ درصد از شركت‌های فعال در حوزه تامین تجهیزات فاوا بانی اصلی مشكلات موجود در زمینه ثبت سفارش و تامین ارز را بانك مركزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دانسته‌اند .

۹۰ درصد از پاسخ‌دهنده‌ها نیز اعلام كرده‌اند كه مشكلات پیش‌آمده برای تخصیص ارز، ثبت سفارش و تامین مالی خیلی زیاد یا زیاد دچار مشكل شده‌اند.عدم زمان‌بندی مشخص در زنجیره دریافت ارز هم از مشكلات اساسی فعالان صنعت فاوا است كه حدود ۶۸ درصد مشاركت‌كنندگان در این نظرسنجی اثرات منفی این وضعیت را بر كسب‌وكار خود بسیار زیاد می‌دانند .

نایب رئیس كمیسیون تامین تجهیزات نصر تهران در خصوص مشكلات ناشی از عدم زمان‌بندی مشخص برای دریافت ارز توضیح داد كه شركت‌ها ممكن است در طول چند ماه ثبت سفارش‌های مختلفی انجام دهند كه در همان زمان ثبت بهم همه این درخواست‌ها پاسخ داده نمی‌شود اما چند ماه بعد، ناگهان چند سفارش پاسخ داده می‌شود كه چون شركت آمادگی كافی برای پرداخت هزینه همه این ارزهای تخصیص‌یافته را ندارد به مشكل می‌خورد و نمی‌تواند ارزی را كه اختصاص داده شده، دریافت كند .

كپی لینكسهم ناچیز حوزه فناوری اطلاعات از ارز تخصیص‌یافته به وارداتفراهانی در ادامه به آمارهایی كه در خصوص رقم واردات در سال ۱۴۰۲ منتشر شده اشاره كرد و گفت هر آماری كه درباره تخصیص‌های ارزی اعلام شده است به ثبت سفارش‌های سال ۱۴۰۲ یا روزهای ابتدایی ۱۴۰۳ مربوط می‌شود و در حوزه فاوا در سال ۱۴۰۳ چون امكان ثبت سفارش فراهم نبود طبیعتا ارزی هم تخصیص پیدا نكرده است .

فراهانی در ادامه در مورد میزان تخصیص ارز برای واردات كالاهای حوزه IT گفت:در آمارهای بانك مركزی اعلام شده است كه حول‌وحوش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات تخصیص داده شده است كه از این رقم متاسفانه فقط ۱۲۰ میلیون دلار به حوزه IT رسیده كه عدد بسیار ناچیزی است .

- حمیدرضا فراهانی، نایب رئیس كمیسیون تامین تجهیزات كالای نصر تهرانسیاست‌های نادرست دارد حوزه تامین تجهیزات فاوا را زمین می‌زندمحمد متشرعی، عضو كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوا، در خصوص مشكلات ثبت سفارش و تایمن ارز برای تامین و تولید كالاهای صنعت فاوا از سیاست‌های بانك مركزی و سازمان توسعه تجارت انتقاد كرد:بانك مركزی و سازمان توسعه تجارت در حال نابود كردن تولید‌كنندگان صنعت فناوری اطلاعات هستند .

مشخصا سیاست‌های بانك مركزی در راستای سوق دادن فعالین شناسنامه‌دار و تولیدكنندگان به سمت قاچاق، سفته‌بازی. دلالی و... است. من به‌عنوان تولیدكننده اگر سرمایه تولیدم را اول سال یونجه بخرم، آخر سال ۶۰ درصد سود می‌كنم؛ در حالی كه نرخ بازگشت سرمایه در حوزه تولید تجهیزات ICT ۷ ماه بعد است و سود این حوزه به ۳۰، ۳۵ درصد هم نمی‌رسد .

- محمد متشرعی، عضو كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوااو در ادامه توضیح داد كه در ۸ یا ۹ ماه گذشته در راستای سیاست انقباضی و كاهش تورم در كشور تسهیلات ریالی به تولیدكنندگان صنعت فناوری اطلاعات قطع شده و تسهیلاتی به این نوع شركت‌ها داده نمی‌‌شود .

متشرعی اعتقاد دارد «بانك مركزی با عدم برنامه‌ریزی، نامشخص بودن برنامه تامین ارز، سیاست بانكی انقباضی و… كمر همت بسته است كه حوزه تامین تجهیزات فاوا را زمین بزند. در صورت تداوم این وضعیت ما نفس‌های آخرمان را خواهیم كشید .

»كپی لینكنقش مشكلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در افزایش تهدیدات امنیتی در موضوع حملات سایبری به پلتفرم‌ها، سامانه‌ها و كسب‌وكارها همواره قدیمی بودن و به‌روز نشدن تجهیزات و زیرساخت‌ها به‌عنوان یكی از اصلی‌ترین عوامل افزایش میزان حمله‌های سایبری مطرح شده است .

اعضای كمیسیون تامین كالای تجهیزات فاوا سازمان نصر نیز یكی از پیامدهای عدم تامین ارز و عدم امكان ثبت سفارش كالا را همین افزایش این تهدیدهای امنیتی به دلیل وارد نشدن تجهیزات به‌روز به كشور می‌دانند.۷۰ تا ۸۰ درصد از تجهیزات مربوط به حوزه امنیت شبكه وارداتی استمحمد متشرعی، عضو كمیسیون تامین كالای تجهیزات فاوا نصر تهران، در این خصوص به خبرنگار زومیت گفت: «حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از تجهیزات حوزه امنیت وارداتی است .

هرچند ممكن است ما سخت‌افزارهای مورد نیاز در این حوزه را وارد كنیم یا تجهیزات معدودی را خودمان در كشور تولید كنیم اما در مورد تهدیدهای امنیتی همه مشكلات سخت‌افزاری نیست.»او در ادامه اضافه كرد: «در حوزه امنیت تهدیدها جدی است و موارد متعددی از تهدیدهای امنیتی رخ می‌دهد اما در كنار مشكل تجهیزات نارضایتی نیروی انسانی از فضای عمومی جامعه، از وضعیت اینترنت، از فیلترینگ و .

.. هم وجود دارد كه باعث عدم امنیت می‌شود. وقتی نیروی انسانی حالش خوب نیست كیفیت كارش پایین می‌آید و این موضوع هم تاثیر خودش را می‌گذارد.»به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توان كافی برای مقابله با حمله‌های سایبری را نداریممسعود شكرانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران و رئیس كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوا، نیز به عواملی اشاره كرد كه باعث شده سطح امنیت شبكه كشور كاهش پیدا كند و مشكلاتی در این حوزه رخ دهد .

او یكی از اصلی‌ترین مشكلات را این طور توضیح داد:در بحث امنیت علاوه بر مسائل سخت‌افزاری، مشكلات نرم‌افزاری هم وجود دارد. در حوزه امنیت ما مفهومی به نام VKB داریم كه یك پایگاه داده درباره تهدیدهای امنیتی است .

یعنی پایگاهی كه روزانه در آن اتك‌ها و ویروس‌های جدید كشف و بررسی می‌شود. براساس یافته‌های این پایگاه‌ها نرم‌افزارهای مقابله با تهدیدات به‌روزرسانی می‌شود. متاسفانه در ایران ارز لازم برای نرم‌افزار یا لیسانس‌های مقابله با تهدیدات به‌سختی داده می‌شود و بنابراین بسیاری از این نرم‌افزارهای مقابله‌ای چون به‌روزرسانی نمی‌شوند كارایی لازم برای مقابله با تهدیدهای جدید را ندارند و امنیت كافی را تامین نمی‌كنند .

- مسعود شكرانی، رئیس كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوا نصر تهرانعامل دیگری كه شكرانی به آن اشاره می‌كند به حمله‌های سایبری اشاره دارد كه با كمك هوش مصنوعی انجام می‌شود و دیگر به سبك و سیاق گذشته نیست. او توضیح می‌دهد كه وقتی هوش مصنوعی تبدیل به عنصر اساسی انجام حملات سایبری تبدیل شده، در راه‌های مقابله با این حمله‌ها نیز باید از همین فناوری پیشرفته AI استفاده كرد و روش‌های پیشین نمی‌تواند موثر باشد .

او یكی از راهكارها برای برخوردار شدن از سرویس‌های باكیفیتِ مقابله با حملات سایبری برای كشور ما، كه درگیر تحریم‌های خارجی است، را روشی می‌داند كه روسیه در پیش گرفته است. شكرانی در این خصوص گفت: «روسیه كسپراسكی را حمایت كرد و توسعه داد كه اكنون یك منبع دریافت اطلاعات مربوط به تهدیدهای امنیتی است .

هم‌چنین یك ابر امنیتی درست كرد كه به كمك آن Security as a Service را به شركت‌هایش می‌دهد تا امنیت آن‌ها در برابر حملات سایبری را تامین كند.»رئیس كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوا توضیح داد كه داشتن چنین روشی در ایران هم می‌تواند موثر باشد و سازمان نصر تهران مكررا توصیه كرده‌اند كه با استفاده از توان داخلی و با كمك مشاوران روسی چنین سرویسی در ایران هم ارائه شود تا از این طریق هم در ارز صرفه‌جویی شود و هم كاری اساسی در حوزه امنیت صورت بگیرد اما تا امروز چنین اقدامی انجام نشده است .

بدنه دولت سیزدهم خالی از كارشناس و دیدگاه‌های كارشناسانه استاین عضو كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوا وزارت ارتباطات را نه حمایت‌كننده حوزه فناوری اطلاعات، بلكه صرفا مجری برنامه‌ها و طرح‌های فناورانه دولت دانست و توضیح داد: «وزیر ارتباطات امروز دغدغه‌ش فیبر نوری و مسائلی است كه عمومیتبیشتر  و جنبه شوآف داشته باشد و حتی از مسائل امروز ما خبر هم ندارد .

ما در دولت بعدی نیاز به وزیری داریم كه بتواند مسائل این حوزه را با جدیت پیش ببرد.»او قوانین موجود در حوزه تولید را به‌مراتب بدتر از حوزه تامین‌ و واردات دانست و توضیح داد كه «همه طرح‌هایی كه دولت به‌عنوان طرح حمایت از تولید عنوان می‌كند بیشتر حمایت گلخانه‌ای است كه شاید فقط برای برخی تولیدكننده‌ها انجام شود نه برای همه .

»مسعود شكرانی، رئیس كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوا، نیز از سیاست‌های دولت سیزدهم انتقاد كرده و توضیح داد: «در دولت فعلی با سیاست‌های شناور روبه‌رو هستیم، بدنه دولت از كارشناسان خالی شده و تصمیم‌ها بدون كارشناسی‌ انجام می‌شود .

»او در ادامه ابراز امیدواری كرد كه در دولت بعدی وزیری برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتخاب شود كه بر این حوزه مسلط و با تجارت در این حوزه آشنا باشد. او در ادامه اضافه كرد: «امیدواریم دولت جدید در این حوزه مشق و تمرین نكند، یك شیوه‌نامه ننویسند كه در یك روز دو مرتبه اصلاح شود! اگر هم كارشناس ندارند از ظرفیت و تخصص بخش خصوصی استفاده كنند .

»رساندن سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۵ درصد به تامین تجهیزات نیاز داردسهیل تركان، عضو كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوا سازمان نصر تهران، نیز با اشاره به هدف دو برابر كردن سهم اقتصاد دیجیتال كشور تا پنج سال آینده گفت:در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است كه سهم اقتصاد دیجیتال از ۷ درصد به ۱۵ درصد برسد یعنی بیش از دو برابر شود .

برای تحقق این هدف بلندپروازانه نیاز به زیرساخت، تامین قطعات و… داریم و حتی در صورت تحقق این هدف تا ۵ سال بعد هم تازه به كشورهایی مثل تركیه، امارات و… می‌رسیم كه همین الان سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال دارند .

- سهیل تركان، عضو كمیسیون تامین تجهیزات و كالای فاوا نصر تهرانتركان در ادامه اشاره كرد كه برای رسیدن به سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال و تامین تجهیزات و زیرساخت لازم برای آن باید «بودجه واردات كالای صنعت فاوا به ۲ میلیارد دلار در سال برسد .

این در حالی است كه در حا حاضر واردات كل صنعت برق و الكترونیك كشور حدود ١٢٠ میلیون دلار است. در صورت تداوم این وضعیت هیچ رشدی نخواهیم داشت.»او هم‌چنین توضیح داد كه پروسه ثبت سفارش تا تامین ارز و در نهایت، رسیدن سفارش به كشور برای كالاهای صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا ۲ سال قبل فقط ۲ ماه زمان می‌برد اما از ۲ سال قبل تا الان این فرایند به خاطر مشكلات متعدد و چالش‌هایی كه دارد ۷ تا ۸ ماه طول می‌كشد .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/422456-challenges-of-providing-currency-for-importing-ict-goods/

مجله فن آوری

 
قیمت هدفون بی‌سیم پیكسل بادز پرو ۲ گوگل فاش شد؛ گران‌تر از نسل قبل
1403/05/06
آمازون تریلر فصل دوم سریال ارباب حلقه‌ها را منتشر كرد [تماشا كنید]
1403/05/06
یكی از مدیران OpenAI به هیئت‌مدیره صرافی كوین‌بیس ملحق شد
1403/05/06
گوگل‌دیسكاور اكنون بازی‌های ویژه خود را نیز دارد
1403/05/06
افتتاح اولین پیشخوان حضوری 1424 در مركز خرید چارسو
1403/05/06
چطور برای نوبت‌دهی اینترنتی تأمین اجتماعی اقدام كنیم؟
1403/05/06
روسیه برای فشار به یوتیوب، سرعت عملكرد این پلتفرم را كاهش می‌دهد
1403/05/06
جدال حقوقی هواوی و مدیاتك؛ پرونده وارد مرحله‌ای جدید شد
1403/05/06
مایكروسافت در پی فاجعه CrowdStrike به‌دنبال اعمال تغییراتی در ویندوز است
1403/05/06
ظاهراً آسیب خبرساز پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل دائمی است؛ هیچ راه‌حلی وجود ندارد
1403/05/06
نخست‌وزیر فرانسه: حمله سایبری به المپیك پاریس اجتناب‌ناپذیر است
1403/05/06
كولر گازی جدید شیائومی كم‌مصرف‌تر، سریع‌تر و بهینه‌تر از گذشته است و فقط ۴۰۰ دلار قیمت دارد
1403/05/06
فاجعه CrowdStrike تا حد زیادی به پایان رسیده است
1403/05/06
آیا باید رمز گوشی خود را با شریك زندگیمان به اشتراك بگذاریم؟
1403/05/05
تصاویر جدید پیكسل ۹ پرو فولد لو رفت؛ گوشی تاشدنی مورد انتظار گوگل
1403/05/05
در صورت انفجار ستاره غول‌پیكر ابط‌الجوزا، آسمان شب چقدر روشن خواهد شد؟
1403/05/05
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com