فناوری XeSS2 اینتل برای بهبود عملكرد بازیها معرفی شد
اینتل با معرفی فناوری XeSS2 و ارائهی قابلیتهای جذاب تولید فریم و كاهش نرخ تأخیر، برای انویدیا و AMD خطونشان كشید.
فناوری XeSS2 اینتل برای بهبود عملكرد بازیها معرفی شدفناوریسهشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹مطالعه 3 دقیقهمجتبی بوالحسنیتبلیغاتمشاهده همه ویدئوهاتبلیغاتتبلیغاتاینتل با معرفی فناوری XeSS2 و ارائهی قابلیتهای جذاب تولید فریم و كاهش نرخ تأخیر، برای انویدیا و AMD خطونشان كشید .
تبلیغاتاینتل همزمان با معرفی كارتهای گرافیك جدید سری Arc B580 و Arc B570، نسل جدید فناوری XeSS را با نام XeSS2 رونمایی كرد. این تكنولوژی با دو قابلیت جدید به میدان آمده است تا استاندارد XeSS را ارتقا دهد: ویژگی تولید فریم (Frame Generation) و حالت تأخیر پایین (Low-Latency Mode) .
نسخههای قبلی XeSS پیشرفت چشمگیری كردهاند و جدیدترین نسخهی بهكاررفته در SDK 1.3.1، اكنون از APIهای DirectX 11 و Vulkan نیز پشتیبانی میكند. XeSS موفق شد تا با تكیه بر سختافزارهای اختصاصی DP4a و XMX اینتل، ازنظر كیفیت بصری با DLSS انویدیا رقابت كند .
با بهروزرسانی موتورهای XMX در كارتهای گرافیك Battlemage، انتظار میرود پشتیبانی XeSS Super Resolution عملكرد سریعتر و كیفیت بصری بهتری بهارمغان بیاورد.XeSS2 قابلیت بسیار موردانتظار تولید فریم را در اختیار كاربران قرار میدهد .
ظاهراً اینتل بهجای روش استنتاج كه در گذشته مطرح شده بود، از روش استاندارد میانیابی در این فناوری جدید استفاده كرده است. روش جدید كه انویدیا و AMD نیز از آن استفاده میكنند، به هوش مصنوعی اجازه میدهد روی فریم بعدی كار كند .
كارتهای گرافیكی مانند Arc B580 اینتل با ویژگی تولید فریم XeSS2 خواهند توانست تا در سناریوهای گیمینگ 1440p Ultra در حالت Ultra Performance، عملكرد را تا ۳٫۹ برابر بهبود دهند. این ارتقای عملكرد میتواند با توجه به پیشتنظیمات استفادهشده متغیر باشد؛ اما گیمرها حتی در حالت Quality نیز میتوانند انتظار بهبود ۲٫۸ برابری نرخ فریم را در مقایسه با حالت استاندارد داشته باشند .
با فعالشدن قابلیت تولید فریم در XeSS2، كارتهای گرافیك و گرافیكهای یكپارچهی اینتل میتوانند در طیف وسیعی از بازیها از افزایش چشمگیر نرخ فریم بهره ببرند.ویژگی دیگر XeSS2 به نام XeLL (مخفف Xe Low Latency mode)، نرخ تأخیر را بهخصوص هنگام فعالبودن قابلیت تولید فریم، بسیار كاهش میدهد .
این قابلیت شبیه به فناوریهای Reflex انویدیا و Anti-Lag 2 شركت AMD عمل میكند. اینتل حالت تأخیر پایین در سطح درایور را نیز اضافه كرده است كه امكان فعالسازی آن در بازیها وجود دارد. اینتل ادعا میكند كه با XeLL، هنگام اجرای بازیها با كیفیت 1440p Ultra میتوان شاهد بهبود ۴۵ درصدی نرخ تأخیر بود .
مقالات مرتبط:بلافاصله پساز اعلام خبر بازنشستگی مدیرعامل اینتل، ارزش سهام شركت ۵ درصد افزایش یافتپت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، بازنشست شدبراساس اعلام اینتل تاكنون ۱۰ بازی از فناوری XeSS2 پشتیبانی میكنند:Assassin’s Creed: ShadowsHarry Potter Quidditch: ChampionsRobocop: Rogue CityLike A Dragon: Pirate Yakuza in HawaiiDying Light 2: Stay HumanF1 24AscendantMarvel RivalsKilling Floor IIICitadelsبا معرفی XeSS2، اینتل اكنون با DLSS3 انویدیا و FSR3 ایامدی برابری میكند .
منبع : https://www.zoomit.ir/tech/430644-intel-xess2-frame-generation/