گوگل بهدنبال اجرای بینقص بازیهای اندروید در موبایل، هدستهای XR و نمایشگرهای بزرگ
گوگل میخواهد اپلیكیشنهای پلیاستور بدونمشكل روی دستگاههای مختلف از گوشی گرفته تا تبلت و هدستهای واقعیت تركیبی اجرا شوند.
گوگل بهدنبال اجرای بینقص بازیهای اندروید در موبایل، هدستهای XR و نمایشگرهای بزرگسیستم عاملاندرویدپنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹مطالعه 3 دقیقهمجتبی بوالحسنیتبلیغاتمشاهده همه ویدئوهاتبلیغاتتبلیغاتگوگل میخواهد اپلیكیشنهای پلیاستور بدونمشكل روی دستگاههای مختلف از گوشی گرفته تا تبلت و هدستهای واقعیت تركیبی اجرا شوند .
تبلیغاتگوگل اواخر سال گذشته پس از ۱۰ سال اندروید XR را معرفی كرد. این سیستمعامل كه برای هدستها و عینكهای واقعیت تركیبی طراحی شده است، امسال در محصولات جدیدی استفاده خواهد شد و در صدر آنها، هدست مرموز Project Moohan قرار دارد كه با همكاری سامسونگ و كوالكام ساخته میشود .
طبق اعلام گوگل، اندروید XR از فروشگاه پلیاستور پشتیبانی میكند و در نتیجه میلیونها اپلیكیشن و بازی دردسترس كاربران خواهد بود. اما چالش اصلی این است كه چگونه میتوان اپلیكیشنها و بازیهای اندروید را كه برای نمایشگرهای دوبعدی طراحی شدهاند، به تجربهای سهبعدی و همهجانبه تبدیل كرد؟سم برایت، معاون و مدیر كل گوگلپلی و اكوسیستم توسعهدهندگان گوگل بر اهمیت تبدیل اپلیكیشنهای دوبعدی به اپلیكیشنهای سازگار با فضای واقعیت تركیبی تأكید كرد و گفت: «بهدنبال راههایی هستیم كه توسعهدهندگان بتوانند یك بار كد بنویسند و روی تمامی پلتفرمها اجرا كنند .
این هدف نهایی ما است.»Googleاز نظر برایت، كاربران انتظار دارند اپلیكیشنها بدون مشكل در تمامی دستگاههای اندرویدی اجرا شوند و گوگل سعی دارد این فرایند را بهبود ببخشد.درحالحاضر بیشتر اپلیكیشنها و بازیهای اندرویدی برای گوشیهای هوشمند طراحی شدهاند .
فقط تعداد محدودی از آنها از نمایشگرهای تبلت پشتیبانی میكنند و حتی تعداد كمتری بهطور اختصاصی برای تلویزیون اندرویدی توسعه یافتهاند. اكنون با ورود اندروید XR، پلتفرم كاملاً جدیدی با فرمت سهبعدی به معادله اضافه شده است كه فرصتهای جدیدی برای توسعهدهندگان ایجاد میكند .
سم برایت در ادامه توضیح داد: «میخواهیم كاربران هنگام جابهجایی بین دستگاههای مختلف، احساس نكنند كه دسترسی به محتوای خود را از دست دادهاند یا تجربهشان بهدلیل نوع دستگاه محدود شده است.» او تأكید كرد كه گوگل سرمایهگذاریهای زیادی در بهبود تجربهی توسعهدهندگان، گسترش پلیاستور به پلتفرمهای جدید و استفاده از هوش مصنوعی انجام داده است تا كاربران هنگام جابهجایی بین دستگاههای مختلف، تجربهی یكپارچهای داشته باشند .
Googleرویكرد یكپارچهسازی اپلیكیشنهای اندروید از همین حالا تأثیرات خود را نشان میدهد. اندروید ۱۶ تمركز زیادی روی اپلیكیشنهای تطبیقی دارد كه مشكل نمایش نادرست برخی اپلیكیشنها روی نمایشگرهای بزرگتر مانند گوشیهای تاشدنی را حل میكند .
درحالیكه پشتیبانی از این قابلیت در اندروید ۱۶ اختیاری خواهد بود، در اندروید ۱۷ به الزام تبدیل میشود. این تغییر نهتنها برای گوشیها و تبلتها، بلكه برای دستگاههای XR نیز مفید خواهد بود.علاوهبر این، گوگل میخواهد از هوش مصنوعی برای سادهسازی روند توسعهی اپلیكیشنها بهره ببرد .
سم برایت اشاره كرد كه ابزارهای هوش مصنوعی به توسعهدهندگان كمك میكنند تا كد را برای یك پلتفرم بنویسند و بهراحتی آن را برای سایر پلتفرمها سازگار كنند.مقالات مرتبط:اولین تصاویر از رابط كاربری سیستمعامل جدید اندروید XR را ببینیداندروید XR معرفی شد؛ سیستمعاملی برای هدستهای واقعیت تركیبی و عینكهای هوشمندیكی دیگر از اهداف گوگل، بهبود سیستم كشف اپلیكیشنهای جدید در پلیاستور است .
برایت درمورد ویژگیهای Curated Spaces و Collections صحبت كرد كه در یافتن محتوای جدید، یافتن اپهای جدید یا شناسایی اپلیكیشنهایی كه كاربران قبلاً نصب كردهاند به آنها كمك میكنند. برایت میگوید گوگل به روند توسعهی قابلیتهای اشاره شده ادامه میدهد و در سال ۲۰۲۵ اطلاعات بیشتری از دردسترس قرار خواهد گرفت .
باتوجه به اینكه هنوز تاریخ دقیقی برای عرضهی Project Moohan و سایر دستگاههای مجهز به اندروید XR اعلام نشده است، اما میدانیم این محصولات امسال معرفی خواهند شد. انتظار میرود اطلاعات بیشتری دربارهی پروژه و تغییرات اكوسیستم گوگلپلی در كنفرانس I/O 2025 ارائه شود .
منبع : https://www.zoomit.ir/os/433855-android-games-platforms-sam-bright/