بررسی رابط‌كاربری One UI 6.1؛ كامل‌ترین پوسته اندروید

نگاهی به مهم‌ترین قابلیت‌های One UI 6.1، جدیدترین نسخه از پوسته‌ی سفارشی سامسونگ كه هم‌زمان با سری گلكسی S24 و با تمركز بر AI رونمایی شد.

بررسی رابط‌كاربری One UI 6.1؛ كامل‌ترین پوسته اندرویدبررسیسیستم عاملفناوریپنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹مطالعه 17 دقیقههادی غنی زادگاننگاهی به مهم‌ترین قابلیت‌های One UI 6.1، جدیدترین نسخه از پوسته‌ی سفارشی سامسونگ كه هم‌زمان با سری گلكسی S24 و با تمركز بر AI رونمایی شد .

تبلیغاتسامسونگ همراه با خانواده‌ی گلكسی S24 رابط كاربری One UI 6.1 را نیز با محوریت هوش مصنوعی معرفی كرد؛ اما قابلیت‌های AI تنها ویژگی‌های اضافه‌شده به تازه‌ترین نسخه‌ی رابط‌ كاربری One UI نیست و در بخش‌هایی همچون انیمیشن‌ها و صفحه‌ی قفل نیز تغییراتی ایجاد شده است كه در ادامه به‌طور مفصل درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌كنیم .

نسخه‌ی ششم One UI، پیش‌از این با اندروید 14 منتشر شده بود كه به‌جز تغییر در بخش پنل Quick Settings و چند ویجت جدید، ویژگی‌های كاربردی و جذاب چندانی نداشت؛ اما حالا در نسخه‌ی 6.1 می‌توانیم بگوییم كه احتمالاً سامسونگ به كامل‌ترین رابط‌ كاربری اندرویدی دست پیدا كرده است .

با بررسی One UI 6.1 همراه زومیت باشید.كپی لینكفهرست اولیه گوشی‌هایی كه آپدیت One UI 6.1 را دریافت می‌كنندبه‌تازگی و چندماه پس از عرضه‌ی خانواده‌ی گلكسی S24، كره‌ای‌ها سرانجام به‌روزرسانی One UI 6.1 را برای خانواده‌ی گلكسی S23 منتشر كردند؛ از سوی دیگر می‌توان انتظار داشت كه گوشی‌هایی كه به One UI 6 .

0 آپدیت شده‌اند، نسخه‌ی 6.1 را هم دریافت كنند.سری گلكسی S و نوتسری گلكسی Zسری گلكسی Aسری گلكسی Tabگلكسی S23گلكسی زد فولد ۵گلكسی A54گلكسی تب اس 9گلكسی S22گلكسی زد فولد ۴گلكسی A53گلكسی تب اس 8گلكسی S21گلكسی زد فولد ۳گلكسی (A52, A52 5G, A52s)گلكسی تب A7 لایتگلكسی زد فلیپ ۳گلكسی A34, A33گلكسی زد فلیپ ۵گلكسی A25, A24گلكسی زد فلیپ ۴گلكسی A14, A15كپی لینكبازسازی انیمیشن‌ها: روان‌تر و سریع‌تر از همیشهیكی از تأثیرگذارترین تغییرات ایجاد‌شده در One UI 6 .

1 نسبت‌به نسخه‌ی ۶٫۰، به انیمیشن‌ها و سرعت كلی رابط‌ كاربری بازمی‌گردد كه به جرأت می‌توان گفت بسیار نزدیك به iOS شده است. مهندسان سامسونگ نرخ فریم انیمیشن‌ها را افزایش داده و برای بهبود شارژدهی و سرعت انیمیشن‌ها، افكت تارشدن پس‌زمینه حین باز و بسته‌كردن اپ‌ها را حذف كرده‌اند .

سامسونگ همچنین انیمیشن‌های مقیاس‌بندی تصویر پس‌زمینه را هم بهبود داده و آن را غیرخطی كرده است كه باعث می‌شود انیمیشن‌های باز و بسته‌كردن اپ‌ها حتی از iOS هم سریع‌تر به‌نظر برسند.همه‌ی تغییرات ایجادشده در انیمیشن‌ها باعث شده است تا هنگام باز و بسته‌كردن سریع اپلیكیشن‌ها، مثل نسخه‌های قبلی رابط كاربری One UI، شاهد لگ و تأخیر نباشیم .

كپی لینكصفحه قفل و نمایشگر همیشه روشن جدیدصفحه‌ی قفل جدید در One UI 6.1 به شما امكان می‌دهد كه بدون استفاده از افزونه‌های Good Lock، از ویجت‌های متنوع در Lock Screen استفاده كنید. رنگ این ویجت‌ها متناسب با رنگ تصویر پس زمینه تنظیم می‌شود و به‌طوركلی می‌توان گفت كه طراحی آن‌ها بسیار شبیه‌به چیزی است كه پیش‌‌تر در iOS دیده بودیم .

AOD یا نمایشگر همیشه روشن هم به‌لطف نمایشگر‌های جدید سری گلكسی S24 می‌تواند تصویر پس‌زمینه‌ی صفحه قفل را نمایش دهد كه باز هم یك برداشت آزاد از AOD گوشی‌های آیفون است؛ البته بد نیست یادآوری كنیم كه سامسونگ قبلاً در سری گوشی‌های گلكسی S8 با Infinity wallpaper‌های خود، قابلیتی مشابه چیزی كه الان در One UI 6 .

1 می‌بینیم، توسعه داده بود.كپی لینكتصاویر Super HDR در گالری و اینستاگرامپرچم‌داران جدید سامسونگ از قابلیت Super HDR پشتیبانی می‌كنند كه با تنظیم روشنایی و كنتراست رنگ‌ها در قسمت‌های تیره و روشن، تصاویر چشم‌نوازی را در اختیار می‌گذارد .

در One UI 6.1 می‌توان از قابلیت Super HDR حین نمایش تصاویر در گالری گوشی هم استفاده كرد. به‌علاوه با همكاری سامسونگ و اینستاگرام، اكنون گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ می‌توانند عكس‌های Super HDR را عیناً در اینستاگرام نیز آپلود كنند و به‌نمایش بگذارند .

درحال‌حاضر اطلاعات دقیقی در مورد فهرست دستگاه‌هایی كه از Super HDR پشتیبانی می‌كنند، منتشر نشده؛ اما باتوجه به اینكه احتمالاً Super HDR بر پایه‌ی فرمت Ultra HDR گوگل توسعه داده شده است؛ می‌توان انتظار داشت كه دستگاه‌های زیادی بتوانند این تصاویر را به‌نمایش بگذارند .

كپی لینكموتور پردازش تصویر سامسونگ در سایر اپلیكیشن‌هابعد از اپلیكیشن اینستاگرام كه پشتیبانی از پردازش تصویر سامسونگ در One UI 4.1 به آن اضافه شد؛ اكنون نوبت به اپلیكیشن واتساپ، تیك‌تاك و اسنپ‌چت رسیده است تا از این پردازش‌ها پشتیبانی كنند؛ به‌علاوه در One UI 6 .

1 اپلیكیشن‌های یادشده از لرزش‌گیر حرفه‌ای حین فیلم‌برداری و قابلیت Nightography نیز پشتیبانی خواهند كرد.كپی لینكحذف‌شدن ژست‌های ناوبری سامسونگسامسونگ در One UI 6.1، ژست‌های ناوبری نسبتاً قدیمی خود كه قسمت پایین نمایشگر را به سه قسمت مجزا برای كلید های هوم، بازگشت و Recent تقسیم می‌كرد، حذف كرده؛ امكان مخفی‌كردن خط پایینی نمایشگر یا Gesture Hint در وان یو‌آی 6 .

1 حذف شده است؛ البته همچنان می‌توان از سه كلید سنتی اندروید استفاده كرد و همچنان امكان شخصی‌سازی گسترده‌ی قسمت ناوبری در Good Lock وجود دارد.كپی لینكادغام Quick Share و Nearby Shareبه‌لطف همكاری سامسونگ و گوگل، قابلیت Nearby Share در آپدیت One UI 6 .

1 با Quick Share ادغام شده است؛ بنابراین هنگام ارسال انواع فایل‌ها، چه بین دو دستگاه سامسونگی، چه بین یك دستگاه سامسونگی و سایر گوشی‌های اندرویدی، كاربران به‌راحتی می‌توانند از Quick Share استفاده كنند .

جالب است بدانید كه قابلیت Quick Share در قالب یك اپلیكیشن برای ویندوز هم منتشر شده و این ویژگی حتی برای ارسال فایل به گوشی‌های آیفون نیز كاربردی خواهد بود. (ارسال برای آیفون ازطریق QR Code انجام‌پذیر است .

)كپی لینكقابلیت Adaptive Color Toneدر بخش تنظیمات نمایشگر رابط‌ كاربری One UI 6.1، گزینه‌ی جدید Adaptive Color tone اضافه شده است كه وایت‌بالانس و رنگ‌های نمایشگر را براساس نور محیط، تنظیم می‌كند. نكته‌ی جالب این قابلیت، به استفاده از دوربین سلفی و دوربین‌های پشتی برای آنالیز محیط پیرامون گوشی بازمی‌گردد؛ هرچند كه پیش‌‌تر، نمونه‌ی مشابه آن را در گوشی‌های آیفون با نام True Tone دیده بودیم و Adaptive Color tone ویژگی مختص سامسونگی‌ها نیست .

كپی لینكگزینه‌های جدید برای محافظت از باتریپیش‌‌تر ویژگی Battery protect در گوشی‌های گلكسی، حداكثر شارژ گوشی را تا ۸۵ درصد محدود می‌كرد؛ اما حالا این قابلیت در سه حالت مختلف در اختیار كاربران قرار می‌گیرد كه بسیار كاربردی است .

در حالت پایه یا Basic، زمانی كه گوشی به شارژر وصل است، باتری تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود و تا زمانی كه درصد باتری به ۹۵ كاهش پیدا نكند، گوشی مجدداً شارژ نخواهد شد. حالت Maximum هم شارژ باتری گوشی را به ۸۰ درصد محدود خواهد كرد .

حالت تطبیقی یا Adaptive هم براساس الگوی خواب هر كاربر، حالت محافظت از باتری را انتخاب می‌كند؛ بدین‌صورت كه با تشخیص زمان خواب كاربر، حالت محافظت حداكثری را فعال می‌كند و به‌محض بیدار شدن كاربر، محافظت از باتری را به حالت پایه تغییر می‌دهد؛ بنابراین حالت Adaptive محافظت از باتری برای كاربرانی كه گوشی خود را موقع خواب به شارژر متصل می‌كنند، بسیار كاربردی خواهد بود .

كپی لینكGalaxy AIسامسونگ در One UI 6.1، رابط‌ كاربری خودش را با انبوهی از قابلیت‌های متكی به هوش مصنوعی همراه كرده است كه Galaxy AI نام دارد. احتمالاً برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی، مختص سری گلكسی S24 باقی خواهند ماند؛ اما به گفته‌ی سامسونگ، بیشتر آن‌ها برای سری گلكسی S23، سری گلكسی تب S9، گلكسی زد فولد ۵ و فلیپ ۵ منتشر خواهند شد .

با توجه به اینكه برخی از قابلیت‌ها‌ی Galaxy AI در سرور‌های سامسونگ و به‌صورت ابری انجام می‌گیرد، سامسونگ تصمیم گرفته تا از آغاز سال ۲۰۲۶، برای ارائه‌ی خدمات هوش مصنوعی، هزینه‌ی جداگانه دریافت كند؛ اما اینكه كدام ویژگی‌ها پولی خواهند شد و هزینه‌ی آن‌ها چه‌قدر خواهد بود، هنوز دقیقاً مشخص نشده است .

كپی لینكCircle to searchاكثر قابلیت‌‌های هوش مصنوعی مانند Circle to search در One UI 6.1 و سری گلكسی اس 24، حاصل همكاری گوگل با سامسونگ است؛ این قابلیت در واقع نسخه‌ی كارآمد‌تر گوگل لنز محسوب می‌شود كه به‌شكل ساده‌تری می‌توان از آن استفاده كرد .

برای استفاده از Circle to search صرفا باید در هر صفحه و منویی از گوشیتان، انگشت خود را روی دكمه‌ی هوم نگه‌دارید. در مرحله‌ی بعد با كشیدن یك دایره دور سوژه‌ی مورد نظرتان یا هایلایت كردن آن، می‌توانید با استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل، در مورد سوژه اطلاعات كسب كنید .

می‌توانید با تایپ‌كردن متن یا ازطریق صدا، اطلاعات بیشتری در مورد سوژه به‌دست بیاورید.كپی لینككیبورد هوشمندتعدادی قابلیت هوش مصنوعی در قالب دستیار نوشتاری با كیبورد سامسونگ ادغام شده است كه از مدل زبانی جمنای گوگل و LLM استفاده می‌كند .

درحال‌حاضر این قابلیت‌ها از زبانی‌هایی مثل فرانسوی، انگلیسی، ژاپنی، كره‌ای، چینی، لهستانی، پرتغالی، اسپانیایی و ایتالیایی پشتیبانی می‌كنند و احتمالاً در آینده شاهد پشتیبانی از زبان فارسی هم خواهیم بود .

با قابلیت‌های هوش مصنوعی كیبورد سامسونگ، شما می‌توانید داخل اپلیكیشن‌هایی مثل اینستاگرام، واتساپ، مسیجز گوگل/سامسونگ، لاین، گوگل چت، تانگو و سیگنال، چت‌هایتان را ترجمه كنید. می‌توانید قبل از ارسال متن، گرامر و اشتباهات املایی آن را اصلاح كنید؛ اما جذاب‌ترین ویژگی این بخش، Writing style است كه می‌تواند نوشته‌‌تان را براساس لحن‌های مختلف، بازنویسی كند .

كپی لینكمترجم (Interpreter)اپلیكیشن مترجم یا Interpreter برای اولین‌بار در سال 2023 و با پیكسل فولد گوگل معرفی شد. حالا شاهد استفاده از این اپلیكیشن در رابط‌ كاربری One UI 6.1 هستیم كه به‌صورت آفلاین هم قابل استفاده است و درحال‌حاضر از همان زبان‌های ذكرشده در بخش كیبورد هوشمند پشتیبانی می‌كند .

قابلیت Interpreter زمانی كاربرد دارد كه به‌صورت حضوری درحال مكالمه با فردی با زبان غریبه هستید. در این موقعیت، مترجم صدای شما و طرف مقابلتان را ترجمه می‌كند و به‌صورت متن روی نمایشگر گوشی نشان می‌دهد كه در مواقع بسیاری می‌تواند كاربردی باشد .

كپی لینكمترجم زنده (تماس‌های تلفنی)Live Translate قابلیتی است كه فعلاً تنها در اپلیكیشن تلفن سامسونگ در دسترس قرار دارد و برای ترجمه‌ی صدای افراد حین مكالمه‌ی تلفنی به‌كار می‌رود. در واقع این قابلیت صدای طرف مقابلتان را، هم به‌صورت متنی، هم به‌صورت صوتی ترجمه ‌می‌كند تا به‌قول سامسونگ، زبان محدودیتی برای ارتباط افراد نباشد .

قابلیت مترجم زنده بدون نیاز به اتصال اینترنت یا ارسال داده به سرورهای‌ آنلاین، قابل استفاده است و تمام پردازش‌ها داخل خود گوشی انجام می‌گیرد؛ بنابراین نباید نگران حریم شخصی خود حین مكالمه با افراد دیگر باشید؛ به‌علاوه، می‌توانید برای هر مخاطب، زبان مختص او را انتخاب كنید تا به‌صورت خودكار حین مكالمه با آن شخص، ترجمه‌ی زنده هم انجام گیرد .

كپی لینكقابلیت‌های هوش مصنوعی در اپلیكیشن‌های سامسونگاپلیكیشن یادداشت سامسونگ، در One UI 6.1 هوشمندتر از همیشه شده و می‌توان گفت كه بهترین اپلیكیشن حال حاضر برای یادداشت‌برداری است. به‌كمك هوش مصنوعی، می‌توانید گرامر و اشتباهات املایی یادداشت‌‌هایتان را اصلاح كنید و آن‌ها را ترجمه كنید؛ اما ویژگی متمایز این برنامه، به امكان خلاصه‌سازی و مرتب‌سازی یادداشت‌ها بازمی‌گردد .

هوش مصنوعی در اپلیكیشن یادداشت می‌تواند متن‌های طولانی شما را بخواند و یك نمونه‌ی خلاصه از آن فراهم كند كه بسیار كاربردی است؛ به‌علاوه، به كمك هوش مصنوعی، ‌می‌توان به یادداشت‌های نامنظم، سازمان بخشید. درواقع هوش مصنوعی به‌طور خودكار جملات و پاراگراف‌ها را قالب‌بندی می‌كند و برای آن‌ها تیتر با رنگ‌های مختلف درنظر می‌گیرد تا قالب نوشته‌ی شما شكیل و مرتب باشد .

قابلیت هوش مصنوعی دیگر در اپلیكیشن Samsung Notes، می‌تواند یادداشت‌های بدون عنوان و عكس كاور شما را مرتب‌سازی كرده و برای آن‌ها تصویر كاور انتخاب كند تا به‌این‌صورت، پیدا كردن یادداشت‌ها، راحت‌تر از قبل باشد .

اپلیكیشن ضبط صدای سامسونگ هم می‌تواند، صداهای ضبط‌شده را به رونوشت تبدیل كرده و حتی خلاصه‌شان كند تا دوباره بتوانید داخل اپلیكیشن Notes از آن‌ها استفاده كنید.مرورگر اختصاصی سامسونگ هم مشابه سرویس‌های قبلی، می‌تواند صفحات مختلف وب و سایت‌ها را خلاصه كرده یا به زبان دلخواه شما ترجمه كند .

كپی لینكساخت تصویر پس‌زمینهبدون شك یكی از جذاب‌ترین و سرگرم‌كننده‌ترین بخش‌های رابط‌كاربری One UI 6.1، قسمت Generative Wallpapers است. داخل این بخش، سبك‌های مختلفی نمایش داده می‌شود كه باید یكی از آن‌ها را انتخاب كنید .

بعد از انتخاب سبك، باید از طریق انتخاب كلمات كلیدی، استایل تصویر پس‌زمینه را به دلخواه خود تغییر دهید. در مرحله‌ی بعد تصاویر متعددی ساخته می‌شود كه بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از بین آن‌ها یك گزینه را انتخاب كنید .

كپی لینكهوش مصنوعی در گالری سامسونگدر آپدیت One UI 6.1، اپلیكیشن گالری به كمك هوش مصنوعی، بسته به نوع هر عكس، برای آن ویرایش خودكار پیشنهاد می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، اگر عكس سیاه‌و‌سفید است، هوش مصنوعی می‌تواند آن را رنگی كند .

همچنین هوش مصنوعی بازتاب‌ها و سایه‌های تصاویر را تشخیص داده و به شما امكان می‌دهد كه در عرض چند ثانیه، آن‌ها را حذف كنید.به‌كمك بخش Generative Edit كه قبلاً نمونه‌ی آن را در پیكسل 8 گوگل دیده بودیم، می‌توانید اشیاء یا افراد مختلف را به‌راحتی انتخاب كنید و محل آن‌ها را در عكس تغییر دهید؛ حتی می‌توانید به‌طور كامل آن‌ها را حذف كنید .

اگر تصویر كادربندی مناسبی نداشته باشد، در این قسمت می‌توانید با زاویه‌ی دلخواهتان كادربندی را انجام دهید تا هوش مصنوعی، پیكسل‌های مورد نیاز در بخش‌های خالی را برای شما بازسازی كند.كپی لینكجمع‌بندیبا اضافه‌شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی و ایجاد تغییرات كاربردی در One UI 6 .

1، می‌توان گفت كه نسخه‌ی جدید رابط‌ كاربری سامسونگ، كامل‌ترین پوسته‌ی اندرویدی حال حاضر است. نرخ فریم بیشتر برای انیمیشن‌های جدید One UI 6.1، باعث شده تا این رابط‌ كاربری تجربه‌ی بسیار سریع و روانی داشته باشد .

قابلیت‌های گلكسی AI نیز در بیشتر اوقات كاربردی هستند و دقت خوبی دارند و با گذشت زمان، قطعاً عملكرد بهتری هم خواهند داشت.در مجموع می‌توان گفت كه One UI 6.1 درمقایسه‌با One UI 6.0، آپدیت بسیار بزرگ‌تری برای رابط كاربری سامسونگ محسوب می‌شود كه تغییرات ریز و درشت آن در كنار Galaxy AI، بیشتر طرفداران سامسونگ را خشنود خواهد كرد .

منبع : https://www.zoomit.ir/review/416753-samsung-one-ui-61-review/

مجله فن آوری

 
عفونت كووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود كه ویروس درون او به گونه‌ای جدید تكامل یافت
1403/02/08
گوشی موردانتظار میزو نمایشگر تخت با حاشیه سفید و مشكی خواهد داشت
1403/02/08
شیائومی پاوربانك ۲۰ هزار میلی‌آمپرساعتی با شارژ ۳۳ وات و قیمت ارزان رونمایی كرد
1403/02/08
تلسكوپ جیمز وب نشانه‌های قمر فراخورشیدی را در اطراف ستاره‌ای ناكام آشكار كرد
1403/02/08
مدل زرد ناتینگ فون 2a احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود
1403/02/08
پردازنده گیمینگ این كنسول دستی را هیچ كنسول دیگری ندارد
1403/02/08
این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الكتریكی با سرعت ۶ كیلومتربرساعت است
1403/02/08
گزارش‌ها از وضعیت بغرنج ویژن پرو؛ نظرسنجی اپل رسماً شروع شد
1403/02/08
شركت هوش مصنوعی ایلان ماسك سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌كند؟
1403/02/08
از تلویزیون قابل حمل تا پنل OLED شفاف؛ گزارش زومیت از نمایشگاه ال‌جی در ابوظبی [تماشا كنید]
1403/02/08
واتساپ در هند غیرفعال می‌شود؟
1403/02/08
گوشی جدید ناتینگ ۲ روز دیگر رونمایی می‌شود
1403/02/08
گوگل ۳ میلیارد دلار روی دیتاسنتری در آمریكا سرمایه‌گذاری می‌كند
1403/02/08
تماس با شماره‌های ذخیره‌نشده در واتساپ ساده‌تر می‌شود
1403/02/08
ابداع ماده‌ای رسانا كه هرچه به آن ضربه بزنید، سفت‌تر می‌شود
1403/02/08
رنگ‌بندی كامل هواوی واچ فیت ۳ فاش شد؛ ساعتی با طراحی آشنا
1403/02/08
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com