سحنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا: برای كنترل سبد ارزی كشور واردات آیفون۱۴ و ۱۵ ممنوع شد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق می‌گوید نباید ۳۰ درصد از سبد ارزی واردات گوشی موبایل صرف واردات كالای لوكس ساخته‌شده توسط آمریكا شود.

سحنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا: برای كنترل سبد ارزی كشور واردات آیفون۱۴ و ۱۵ ممنوع شدفناوری ایرانچهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲مطالعه 4 دقیقههانیه كلهرتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتسخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق می‌گوید نباید ۳۰ درصد از سبد ارزی واردات گوشی موبایل صرف واردات كالای لوكس ساخته‌شده توسط آمریكا شود .

تبلیغاتپس از یك سالی كه از ممنوع شدن واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ به ایران می‌گذرد، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام كرده است كه سیاست ممنوعیت واردات جدیدترین مدل‌های گوشی آیفون موثر بوده و در مدت اعمال این ممنوعیت حجم ارزی كه برای واردات این تلفن همراه آمریكایی تخصیص پیدا كرده، كمتر شده است .

هرچند دلایل متعددی برای اعمال ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بعد اعلام شده بود اما حمید دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، همان دلیلی را برای ممنوع كردن این گوشی‌ها مطرح كرده كه از بهار ۱۴۰۱ توسط نمایندگان مجلس مطرح شده بود و آن‌ها خواستار توقف واردات گوشی‌های ساخت كشور آمریكا شده بودند .

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق در این خصوص اظهار كرده است: «این محدودیت بر این اساس شكل گرفت كه چرا باید حاكمیت ۳۰ درصد سبد ارزی واردات تلفن همراه خود را به یك درصد جامعه تخصیص دهد كه از كالای لوكس ساخته شده توسط آمریكا استفاده می‌كنند؟ كشوری كه در منازعات بین‌المللی در برابر ما بیشترین سهم را دارد .

قاعدتاً در جنگ اقتصادی كه ما درگیر آن هستیم این كار منطقی نیست.»او در ادامه تصریح كرده است كه اگر سیاستی اتخاذ شده كه بتوانیم با سبد ارزی خودمان به نحوی برخورد كنیم كه بیشتر مردم از تخصیص ارز بهره‌مند شوند، به این هدف رسیده‌ایم:این سیاست موثر بوده و حجم تخصیص یافته به تلفن همراه آمریكایی كمتر شده است .

در مقابل حجم بیشتری ارز، به كالاهایی تعلق گرفته است كه بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.- حمید دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاقسیاست اعمال ممنوعیت برای واردات گوشی‌های آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرومكس كه در ادامه با معرفی خانواده ۱۵ برای جدیدترین گوشی‌های ساخت شركت اپل هم اعمال شد مانع از ورود این گوشی‌ها به ایران نشد .

چند روز پس از معرفی جهانی آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرومكس این گوشی‌ها وارد كشور شدند و مورد استقبال علاقمندان گوشی‌های آیفون قرار گرفت.هانیه كلهرآیفون ۱۵ به ایران رسید؛ استقبال گرم از خانواده جدید گوشی‌های اپلمطالعه '6البته واردات این گوشی‌های ممنوع‌شده به‌صورت قاچاق قابل پیش‌بینی بود اما از همان ابتدای واردات قاچاقی این گوشی‌ها اعلام شد كه با واردكنندگان و عرضه‌كنندگان آیفون‌های ۱۴ و ۱۶ برخورد خواهد شد .

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق به تسنیم گفته است كه طرح‌های عملیاتی‌شده برای مقابله با این گوشی‌های قاچاقی تا كنون موفقیت‌آمیز نبوده است:بیشتر بخوانیدخریداران آیفون ۱۴ می‌توانند از فروشندگان این گوشی به تعزیرات شكایت كنند«پیش از این عملیاتی برای برخورد با آیفون‌های ۱۴ و ۱۵، به‌عنوان كالای محرز قاچاق وجود داشت، اما نتایج آن قابل قبول نبود .

در حال حاضر و با وجود تغییراتی كه انجام شده امیدوار هستیم نتایج مناسب‌تری را حاصل كنیم. انتظار ما از دستگاه‌هایی مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی این است كه بر اساس مصوبات هرچه سریع‌تر ارتقاهای نرم‌افزاری را عملیاتی كنند .

»او در ادامه از تشدید اقدامات برای مقابله با واردكنندگان و عرضه‌كنندگان این گوشی‌ها خبر داده و توضیح داد كه معاونت پیشگیری ستاد مقابله با قاچاق كالا و ارز برنامه مدونی را برای برخورد با این موارد درخواست كرده است .

با توجه به این مسئله در ابتدای سال ۱۴۰۳ شاهد تشدید برخورد با كالاهای محرز قاچاق خواهیم بود. دهقانی‌نیا در خصوص تشدید مقابله و برخورد با این مساله گفت:این هشدار را به عرضه‌كنندگان این كالای قاچاق می‌دهیم كه به شدت با عرضه‌كننده، توزیع‌كننده و انباركننده كالای قاچاق برخورد خواهد شد .

امیدواریم بتوانید در گلوگاه عرضه و انبارش عرضه‌كنندگان گوشی تلفن همراه آیفون ۱۴ و ۱۵ را با خطر بسیار بالا مواجه كنیم. بنابراین تشدید برخورد با این كالای محرز قاچاق به‌زودی عملیاتی خواهد شد.- حمید دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاقاو از هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای مقابله‌های فنی با این گوشی‌های قاچاقی خبر داد و گفت: «شاید برای برهه‌ای از زمان تلفن‌های همراه قاچاق بتوانند از خدمات ارتباطات رادیویی استفاده كنند اما در صورتی كه توافقات انجام‌شده اجرایی شود این امكان نیز از بین خواهد رفت .

اپراتورهایی كه بر نحوی به گوشی‌های ۱۴ و ۱۵ خدمات می‌دهند، در حال خدمات دادن به گوشی قاچاق هستند.»دهقانی‌نیا در ادامه بر لزوم همكاری اپراتورها با این اقدامات تاكید كرده و گفت: «قاعدتاً اپراتورها می‌دانند كه در حال ارائه خدمات به تلفن‌های همراه قاچاق هستند چراكه IMEIها احصا شده است .

در كمیته‌های فنی كه ما داریم، تعداد قابل توجهی از فهرست‌ها ارائه شده بنابراین مكلف هستند كه به كالای قاچاق اجازه استفاده از بستر ارتباطات بی‌سیم كشور را ندهند.»بیش‌اظهاری در واردات آیفون‌های ۱۳ مصداق قاچاق خواهد بودموضوع واردات و عرضه آیفون‌های ۱۳ ریپك و ریفربیشد هم یكی دیگر از تبعات ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ است .

اعمال این ممنوعیت بازار آیفون را به یك آشفته‌بازار تبدیل و فرصتی برای جولان سودجویان فراهم كرد.مطالب مرتبطآشفته‌بازار آیفون؛ وقتی ممنوعیت واردات به سودجویان فرصت جولان می‌دهد23 آبان 02مطالعه '7هشدار به خریداران آیفون ۱۳ اپل؛ در پشت پرده بازار چه‌خبر است؟ [تماشا كنید]24 آبان 02مطالعه '1حالا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا درباره آیفون‌های ۱۳ در بازار ایران گفته است: «براساس قانون مبارزه با قاچاق، تشریفات باید به نحوی طی شود كه كلیه كالاهای ورودی از جمله تلفن همراه مسافری، حقوق ورودی را پرداخت كنند .

این اشكال كه نرخ‌های سامانه ارزش‌گذاری گمرك (TSC) به‌روزرسانی نشده‌اند یا به‌روزرسانی آن‌ها با تاخیر انجام می‌شود نیز مربوط به گمرك است و این دوستان باید در این خصوص توضیح دهند.»او در ادامه اضافه كرده است: «این كه در سیاست ارزی نیز به نوعی تصمیم‌گیری شده كه این دسته از كالاها با ارز حاصل از صادرات وارد كشور شوند نیز مربوط به همان حوزه است و با قاچاق ارتباطی ندارد .

اما در بحث قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، مصوب بهمن سال ۱۴۰۰، كم‌اظهاری و بیش‌اظهاری به‌عنوان مصداق قاچاق در نظر گرفته می‌شود.به گفته حمید دهقانی‌نیا، چنانچه در داده‌كاوی‌ها موضوع بیش‌اظهاری آیفون ۱۳ محرز شود تشكیل پرونده صورت می‌گیرد و این امكان برای ستاد مهیا است تا دادستانی به این موضوع رسیدگی و رد خصوص آن تصمیم‌گیری كند .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/419721-reason-for-banning-iphone15-importation/

مجله فن آوری

 
مرورگر هوش مصنوعی آرك وارد ویندوز ۱۱ شد؛ رقیب كروم و اج
1403/02/11
نازك‌ترین ورق طلای جهان فقط یك اتم ضخامت دارد
1403/02/11
هدفون‌های جدید اپل با شارژدهی چشمگیر و طراحی جذاب رونمایی شدند
1403/02/11
موبایل آرژانتینی؛ مدل جام جهانی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس رونمایی شد
1403/02/11
تغییر بزرگ اینستاگرام: الگوریتم ریلز بازسازی می‌شود
1403/02/11
باردیگر تأیید شد: سامسونگ حالا برترین برند صنعت موبایل است
1403/02/11
نوكیا سه گوشی دكمه‌ای ساده و هیجان‌انگیز رونمایی كرد
1403/02/11
پیكسل 8a احتمالاً هم‌قیمت پیكسل 7a خواهد بود
1403/02/11
آزمایشگاه محرمانه هوش مصنوعی اپل با حضور ۳۶ متخصص گوگل آغاز به‌ كار كرد
1403/02/11
بازگشت پرقدرت هواوی؛ سود خالص ۵۶۴ درصد رشد كرد
1403/02/11
اشاره ضمنی سامسونگ به گلكسی واچ ۷ اولترا: «ساعت‌های پریمیوم‌تری عرضه می‌كنیم»
1403/02/11
نداشتن خواب كافی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد؟
1403/02/11
هواوی به‌زودی نرم‌افزار اختصاصی GoPaint را منتشر می‌كند
1403/02/11
مدل‌های جدید گوشی و تبلت نوكیا تحت برند HMD عرضه می‌شوند
1403/02/11
سرعت شارژ گلكسی S25 اولترا مثل گلكسی S24 اولترا خواهد بود؟
1403/02/11
گوشی ناشناس ولی ارزشمندی كه دوربین ۱۰۸ مگاپیكسلی و قیمت منطقی دارد
1403/02/11
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com