كشف سنگین‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای راه شیری در فاصله بسیار نزدیك به زمین

سیاه‌چاله‌ای با جرم ۳۳ برابر خورشید، بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ی ستاره‌ای دیده‌شده تاكنون است و فاصله‌ی بسیار كمی با زمین دارد.

كشف سنگین‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای راه شیری در فاصله بسیار نزدیك به زمیننجوم و فضاعلمیجمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰مطالعه 3 دقیقهسارا ارجمندتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتسیاه‌چاله‌ای با جرم ۳۳ برابر خورشید، بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ی ستاره‌ای دیده‌شده تاكنون است و فاصله‌ی بسیار كمی با زمین دارد .

تبلیغاتستاره‌شناس‌ها سنگین‌ترین سیاه‌چاله‌ی ستاره‌‌وار را در كهكشان راه شیری كشف كردند كه در فاصله‌ی نسبتا نزدیكی از زمین قرار دارد. این سیاه‌چاله با نام Gaia BH3 نزدیك به ۳۳ برابر سنگین‌تر از خورشید ما است .

سیگنوس X1 كه در رتبه‌ی بعدی قرار دارد، تنها ۲۱ برابر خورشید جرم دارد. این سیاه‌چاله‌ی جدید با فاصله‌ی ۲۰۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلكی عقاب جای گرفته است و به این ترتیب، دومین سیاه‌چاله نزدیك به زمین به شمار می‌رود .

سیاه‌چاله‌ها به دو گروه كلی تقسیم می‌شوند: سیاه‌چاله‌های كلان‌جرم در مركز كهكشان‌ها كه هنوز درباره‌ی چگونگی شكل‌گیری آن‌ها ابهاماتی وجود دارد و سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای كه از طریق ابرنواختر در پایان عمر ستاره‌ها شكل می‌گیرند .

پیش از ظهور آشكارسازهای موج گرانشی، سنگین‌ترین سیاه‌چاله‌ ستاره‌ای شناخته‌شده تنها اندكی سنگین‌تر از خورشید بود و این مسئله قابل درك بود؛ زیرا شدت انفجارهای ابرنواختر كه به شكل‌گیری این نوع سیاه‌چاله‌ها می‌انجامد، به گونه‌ای است كه تنها بخشی از جرم ستاره‌ی در حال مرگ به سیاه‌چاله تبدیل می‌شود .

بعدها داده‌های موج گرانشی دریافت شدند و تعداد زیادی از سیاه‌چاله‌های سنگین‌تر با ابعاد ده‌ها برابر خورشید را كشف كردیم؛ اما تنها در شرایطی قادر به كشف آن‌ها بودیم كه با سیاه‌چاله‌ای دیگر برخورد كنند. حالا به لطف مأموریت گایا، به شواهدی عینی از بزرگ‌ترین سیاه‌چاله غیركلان‌جرم در راه شیری رسیدیم .

به دلیل نزدیك بودن Gaia BH3 جمع‌آوری اطلاعات و رصد آن كار آسانی است.Gaia BH3 سیاه‌چاله‌ای خاموش است كه هیچ ماده‌ای را جذب نمی‌كندهیچ نوری نمی‌تواند از سیاه‌چاله‌ها بگریزد بنابراین اغلب سیاه‌چاله‌ها از طریق درخشش مواد درخشان اطرافشان كه درون آن‌ها سقوط می‌كنند، كشف می‌شود .

با این‌حال BH3 سیاه‌چاله‌ای خاموش است و هیچ موادی را نمی‌بلعد. پژوهشگرها این سیاه‌چاله را بر اساس حركت عجیب ستاره‌ای كه به نظر می‌رسید در مدار فضایی خالی می‌چرخید، كشف كردند.سیاهچاله Gaia BH3 به آرامی در یك سیستم دوتایی خفته است؛ اما آن را بر اساس تأثیر گرانشی‌اش می‌شناسیم .

فضاپیمای گایا مأموریت آژانس فضایی اروپا برای نقشه‌نگاری از موقعیت و حركت بسیاری از درخشان‌ترین ستاره‌های راه شیری است كه این كار را با عكس‌برداری از آن‌ها از زاویه‌های مختلف انجام می‌دهد. این ماهواره همچنین داده‌های اولیه درباره‌ی نور ستاره‌ها را جمع‌آوری می‌كند كه امكان تخمین مواردی مثل سن و تركیب را می‌دهند .

گایا علاوه بر حركت ستاره‌ها در كهكشان می‌تواند موقعیت نسبی آن‌ها نسبت به زمین را هم اندازه‌گیری كند. این روش برای آشكارسازی برهم‌كنش‌های مداری مثل وجود ستاره‌های همراه یا سیاره‌های فراخورشیدی سودمند است .

Gaia BH3 دومین سیاه‌چاله نزدیك به زمین استگروه گایا مشغول آماده‌سازی چهارمین انتشار داده‌های این فضاپیما و آزمایش‌های ارزیابی نرم‌افزاری بودند تا به‌این‌ترتیب بتوانند منظومه‌های ستاره‌ای دوتایی را در حین لغزش آن‌ها از مقابل Gaia BH3 كشف كنند .

هر ستاره‌ای در كهكشان راه شیری دارای حركت نسبی نسبت به دیگر ستاره‌ها است. تمام ستاره‌ها حول مركز كهكشان می‌چرخند و ممكن است براثر اتفاقی در طول تاریخ خود به تكانه بیشتری برسند. برای مثال ممكن است با همسایه‌های خود برهم‌كنش داشته باشند یا بخشی از كهكشانی كوچك‌تر باشند كه جذب راه شیری شده است؛ اما حركت آن‌ها تنها در مقیاس‌های بسیار بزرگ تغییر می‌كند .

در مقابل تمام ستاره‌ها تغییرات پیوسته‌ی حركتی را در حین سفر كلی خود در كهكشان تجربه می‌كند. گروه گایا در پردازش این داده‌ها تلاش كردند حركت كلی و نشانه‌‌های مربوط به قرار گرفتن یك ستاره در یك منظومه‌ی دوتایی را بررسی كنند .

بیشتر بخوانید:كشف نوع جدیدی از سیاه‌چاله‌ها كه در نزدیك‌ترین فاصله به زمین قرار دارند23 فروردین 02مطالعه '3آیا ممكن است زمین درون سیاه‌چاله قرار داشته باشد؟31 خرداد 02مطالعه '2ستاره‌ای كه حول محور سیاه‌چاله Gaia BH3 می‌چرخد از نظر جرمی مشابه خورشید است، اما نوعی نوسان‌های تناوبی را نشان می‌داد كه نشان‌دهنده‌ی قرار گرفتن آن در مداری مشترك با یك همراه نامرئی بود .

بر اساس جرم و حركت مداری ستاره‌ مرئی می‌توان جرم همراه نامرئی آن را تخمین زد.ستاره‌شناس‌ها رصدهای گایا را با داده‌های بیشتری از تلسكوپ بسیار بزرگ واقع در صحرای آتاكامای شیلی تركیب كردند و به‌این‌ترتیب توانستند وجود سیاه‌چاله را تأیید كنند .

رصدها همچنین به یافتن یك اندازه‌گیری دقیق برای جرم منجر شد.پژوهشگرها می‌خواهند برای پی بردن به چگونگی شكل‌گیری و تأثیر سیاه‌چاله گایا بر مواد اطراف بیشتر به بررسی آن بپردازند. یافته‌های اولیه نشان می‌دهند كه ستاره‌ی همراه این سیاه‌چاله از نظر فلزی فقیر است یا به‌بیان‌دیگر فاقد عنصرهای سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم است .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/419817-heaviest-stellar-blackhole-close-to-earth/

مجله فن آوری

 
مشخصات و قیمت گوشی مورد انتظار گلكسی F55 سامسونگ لو رفت
1403/02/13
سه‌شنبه هفته آینده لحظه‌ای تاریخی برای اپل رقم می‌خورد
1403/02/13
نقشه ژنتیكی پرواز: پستانداران چگونه تكامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
1403/02/13
گلكسی S21 سامسونگ آپدیت One UI 6.1 را دریافت كرد
1403/02/13
هواوی به‌زودی كامپیوتر رومیزی با پردازنده اختصاصی معرفی می‌كند
1403/02/13
پایان جنجال بزرگ؛ تیك‌تاك بار دیگر با UMG قرارداد امضا كرد
1403/02/13
شركت AMD رسما ۵۵ ساله شد
1403/02/13
نرم‌افزار محبوب Good Lock سامسونگ وارد گوگل پلی شد
1403/02/13
آپدیت One UI 6.1 به‌همراه هوش مصنوعی برای گلكسی S22 منتشر شد
1403/02/13
پیشرفت لاك‌پشتی واتساپ؛ قابلیت بعدی: برنامه‌ریزی برای مراسم‌ها
1403/02/13
موبایلی با الهام از پورشه؛ گوشی Magic6 RSR آنر عرضه شد
1403/02/13
قابلیت قدیمی تلگرام سرانجام وارد اسنپ‌چت می‌شود
1403/02/13
تعداد كاربران ویندوز ۱۰ همچنان در حال افزایش است
1403/02/13
از عرش تا فرش؛ داستان درهم‌گره‌خورده بزرگترین كلاهبرداران كریپتو
1403/02/13
پرچمداران ۲۰۲۴ هواوی وارد بازارهای بین‌المللی شدند؛ رقبای آیفون و سامسونگ
1403/02/13
یك قابلیت مهم از پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید حذف شد
1403/02/13
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com