۲۰ سالگی نینتندو DS؛ كنسولی كه لذت بازی را برای همه ممكن كرد
نینتندو DS با طراحی نوآورانه و بازیهای متنوع، دنیای كنسولهای دستی را متحول كرد و مخاطبان جدیدی را جذب كرد؛ موفقیتی كه آیندهی نینتندو را شكل داد.
۲۰ سالگی نینتندو DS؛ كنسولی كه لذت بازی را برای همه ممكن كردمقالات بلند و اختصاصیفناوریبازیسهشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵مطالعه 4 دقیقههوشیار ذوالفقارنسبتبلیغاتمشاهده همه ویدئوهاتبلیغاتتبلیغاتنینتندو DS با طراحی نوآورانه و بازیهای متنوع، دنیای كنسولهای دستی را متحول كرد و مخاطبان جدیدی را جذب كرد؛ موفقیتی كه آیندهی نینتندو را شكل داد .
تبلیغاتنینتندو به انجام كارهای غیرمنتظره معروف است. چه شركتی جز نینتندو، یك بازی ورزشی را با حلقهی پیلاتس بهعنوان دستهی كنترل عرضه میكند؟ یا اسباببازیهایی مقوایی برای ساختن ارائه میدهد؟ یا اصلاً دربارهی كنسول بعدی در شب انتخابات ریاستجمهوری اطلاعرسانی میكند؟ اما هیچكدام از این كارها، بهاندازهی جسورانهترین حركت نینتندو، غیرمنتظره نبودند: عرضهی كنسولی دستی كه مشابه هیچ محصول دیگری در بازار نبود .
موفقیت این كنسول، مسیر آیندهی شركت را به سمتی جهت داد كه امروز میشناسیم.داستان برند نینتندو؛ یك قرن نوآوری در صنعت بازینینتندو برندی ژاپنی در صنعت بازی است كه تاریخچهای بیش از یك قرن در تولید سرگرمی دارد و امروزه، یكی از بازیگران اصلی این صنعت بهشمار میآید .
مهدی زارع سریزدیمطالعه '27نینتندو DS در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۰۴ (۱۲ آذر ۱۳۸۳) در ژاپن عرضه شد. حتی تاریخ عرضهی این دستگاه نیز غیرمعمول بود. پیش از این رسم بود كه شركتهای ژاپنی، ابتدا محصولات خود را در داخل كشور عرضه میكردند و سپس آنها را به بازارهای خارجی میفرستادند؛ اما نینتندو برای DS، روند را تغییر داد .
این كنسول ابتدا در آمریكای شمالی رونمایی و ۱۰ روز بعد، در ژاپن عرضه شد. بهگفتهی Inverse، این تصمیم به نینتندو امكان داد كه فروش بالایی در روز «بلك فرایدی» در آمریكا رقم بزند؛ آن هم درست در زمانی كه خریدهای سال نو اوج میگیرند .
در موفقیتآمیز بودن تصمیم نینتندو شكی نبود، اما اهمیت DS فراتر از گستردگی فروش اولیه بود. عرضهی ابتدایی كنسول در خارج از ژاپن نشاندهندهی تلاش نینتندو برای گسترش مخاطبان جهانی بود؛ تلاشی كه نتیجه داد .
كنسول دستی DS بلافاصله بعد از عرضه به موفقیتی باورنكردنی دست یافت.عكاس: James Sheppard / Future Publishing PLC Future Ownsمیزان فروش نینتندو DS تا زمان عرضه در ژاپن، به ۲ میلیون دستگاه، یعنی دو برابر انتظارات رسید .
این اقبال فروش تا یك ماه بعد و تا پایان سال ۲۰۰۴ تا نزدیكی ۳ میلیون دستگاه در سراسر دنیا نیز ادامه داشت. امروز، DS همچنان دومین كنسول پرفروش تاریخ بهشمار میرود و تنها چند میلیون دستگاه كمتر از پلیاستیشن ۲ فروخته است .
موفقیت فوقالعادهی كنسول DS تصادفی نبودكنسول دستی نینتندو DS و همچنین نینتندو Wii كه دو سال بعد عرضه شد، بخشی از استراتژی بلندمدت شركت بودند كه رئیس سابق نینتندو، ساتورو ایواتا، آن را «گسترش جمعیت گیمرها» مینامید .
در زمانی كه بازیهای ویدیویی هنوز بهعنوان سرگرمی خاص و محدودی برای گروه خاصی از كاربران (عمدتاً مردان جوان) شناخته میشد و تبلیغات آن نیز به همین گروه محدود بود، نینتندو قصد داشت همهی افراد را فارغ از سن، جنسیت، زبان، پیشزمینهی فرهنگی یا تجربهی قبلی با بازی، مشتاق كند تا «بازیهای ویدیویی را تجربه كنند و از آن لذت ببرند .
»البته هر شركتی از گسترش مشتریان خوشحال میشود و نینتندو این مأموریت را بهطور جدی دنبال كرد. این شركت با شور و حرارت، كنسول DS را با حضور چهرههایی مثل زك برَف و پاریس هیلتون معرفی كرد. همچنین این كنسول دستی را برای آزمایش ویژگیهای سختافزاری و بازیهایی به كار برد كه هیچ شركتی حتی تصورش را نمیكرد .
مدیر بخش خلاقیتهای نینتندو در زمان رونمایی از كنسول دستی DSعكاس: Yoshikazu Tsuno / AFP/Getty Imagesیكی از ویژگیهای برجستهی كنسول DS، طراحی دو نمایشگری خاص آن بود. طراحی صدفی یا به اصطلاح Clamshell این كنسول كه شباهت زیادی به تلفنهای تاشوی محبوب آن زمان داشت، زمینهی مناسبی را برای نوآوری توسعهدهندگان بازی فراهم كرد .
بسیاری از بازیها مانند نسخههای Castlevania، از نمایشگر دوم DS بهعنوان منوی همیشه باز استفاده میكردند، در حالی كه بازیهایی مثل Henry Hatsworth و Bowser’s Inside Story نمایشگر دوم را به بخش ضروری از گیمپلی تبدیل كرده بودند .
استفادهی نینتندو از نمایشگر لمسی و طراحی صدفی، نقشی كلیدی در تجربهی كاربری DS داشتهمین ویژگی، انتقال بازیهای DS به كنسولهای دیگر را به چالشی بزرگ تبدیل كرده است، به طوری كه بازسازی بازیهایی مانند The World Ends With You و Another Code نتوانستهاند همان جادوی نسخههای اصلی را در كنسولهای تكنمایشگری بازآفرینی كنند .
نینتندو در اقدام انقلابی، حتی یكی از این دو نمایشگر را لمسی طراحی كرد. این ویژگی، سالها پیش از تبدیل صفحهنمایش لمسی به استانداردی برای گوشیهای هوشمند، معرفی شد و نقش كلیدی در تجربهی كاربری DS داشت.شاید بهترین مثال از درهمشكستن قالبهای سنتی بازیهای ویدیویی، بازی Brain Age باشد .
هدف این بازی كه با مشورت عصبشناس معروف، ریوتا كاواشیما طراحی شد، ارتقای عملكرد مغز گیمرها از طریق حل معما بود. ایدهی اصلی این بازی، جذب مخاطبان عادی بود، یعنی كسانی كه علاقهی چندانی به بازیهای ویدیویی پیچیده نداشتند .
هرچند تحقیقات علمی دربارهی اثربخشی Brain Age نتایج قطعی ارائه نكردهاند، این بازی به موفقیتی چشمگیر دست یافت. بازی نینتندو Brain AgeNintendoنینتندو حدود یك دهه پس از عرضهی DS، به طور رسمی استراتژی خود را برای ارتقای سلامت گیمرها از طریق بازی اعلام كرد .
میتوان گفت بازی Brain Age به نوعی پایهگذار این رویكرد بود و بعدها در بازیهایی مانند Wii Fit و Ring Fit Adventure ادامه یافت؛ بازیهایی كه هدفشان از تمرین دادن مغز بازیكنان به تمرین دادن بدن آنها تغییر كرد .
پس از عملكرد ناموفق كنسول گیمكیوب، DS نشان داد كه نینتندو نهتنها هنوز در اوج است، بلكه قصد ندارد محتاطانه عمل كند. تجربهی جسورانه نینتندو با DS بلافاصله جواب داد و پایهگذار تغییرات شگرفی شد كه در سالهای بعد با كنسولهای انقلابی به بار نشست .
با تلاش برای گسترش جامعهی مخاطبان بازیهای ویدیویی، DS توانست طرفداران جدید زیادی برای نینتندو جذب كند. مهمتر از همه، DS به افرادی كه شاید هرگز به بازیهای ویدیویی علاقه نداشتند، نشان داد كه دنیای بازیها میتواند تجربهی جذابی برای آنها هم داشته باشد .
منبع : https://www.zoomit.ir/featured-articles/430631-20-anniversary-nintendo-ds/