مردم پیش از اختراع خمیردندان چگونه دندان‌هایشان را تمیز می‌كردند؟

دربین انسان‌های باستانی كه به مراقبت از دندان‌هایشان اهمیت می‌دادند، نام ایرانیان هم به‌چشم می‌خورد.

مردم پیش از اختراع خمیردندان چگونه دندان‌هایشان را تمیز می‌كردند؟پزشكی و سلامتعلمیچهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 3 دقیقهسپیده نصیرزادهتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدربین انسان‌های باستانی كه به مراقبت از دندان‌هایشان اهمیت می‌دادند، نام ایرانیان هم به‌چشم می‌خورد .

اجداد ما از چه مواد و ابزارهایی استفاده می‌كردند؟تبلیغاتبهداشت دهان‌ و دندان درطول چند هزار سال گذشته، راهی طولانی پیموده است. درحال‌حاضر بیشتر ما طبق عادت دندان‌های خود را دوبار در روز مسواك می‌زنیم؛ درحالی كه انسان‌های باستانی برای مراقبت از مرواریدهای سفیدرنگ خود كار بسیار سختی در پیش داشتند .

متاسفانه به‌نظر می‌رسد كه بسیاری از روش‌های دندان‌پزشكی قدیمی برای اجداد دور ما بی‌اثر بوده و این موضوع به نرخ بالای پوسیدگی دندان و بیماری لثه درمیان آن‌ها منجر می‌شده است؛ اگرچه شواهد نشان می‌دهد كه اجداد ما حداقل سعی كرده‌اند دندان‌های خود را در شرایط مناسبی نگه دارند .

نخستین نشانه‌ی مراقبت از دندان را می‌توان در مجموعه‌ای از دندان‌های آسیاب ۱۳۰ هزارساله‌ی متعلق به نئاندرتال‌ها كه در غاری در كروواسی كشف شده‌اند، مشاهده كرد. این دندان‌ها نشانه‌هایی از خراشیده‌شدن مكرر توسط نوعی خلال‌دندان را در خود دارند .

متاسفانه هیچ خلال‌دندانی در كنار بقایای ماقبل تاریخ كشف نشده است؛ اما محققان براساس نشانه‌ها گمان می‌كنند كه نئاندرتال‌ها احتمالا از تكه‌های استخوان یا علف سفت برای خارج‌كردن غذا از میان دندان‌های خود استفاده می‌كردند .

نخستین بیمار دندان‌پزشكی شناخته‌شده به حدود ۱۴ هزار سال پیش برمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد كه این فرد نگون‌بخت كه بقایایش در پناهگاهی صخره‌ای در ایتالیا كشف شده، از پوسیدگی دندان رنج می‌برده است؛ به‌طوری‌كه قسمت پوسیده‌ی حداقل یك دندان به‌طور عمدی و با استفاده از نوعی ابزار سنگی تیز تراشیده شده است .

اگر زمانی در گذشته تبلیغی برای مسواك‌زدن وجود داشت، قطعا همین انسان باستانی بود.نخستین خمیردندان جهان، ۵ هزار سال پیش تولید شددرحدود ۵ هزار سال پیش و زمانی‌كه مصریان باستان نخستین خمیردندان جهان را ساختند، اوضاع كمی پیچیده‌تر شد .

این مخلوط بیشتر شبیه پودر دندان و حاوی موادی مانند خاكستر سُم گاو سوخته، پوست تخم‌مرغ، مُرّ (نوعی صمغ طبیعی) و پوكه معدنی بود و احتمالا ساینده‌تر از یك پاك‌كننده محسوب می‌شد؛ اما حداقل می‌توانست باقی‌مانده‌ی غذا را از اطراف دندان پاك كند .

ایرانیان بعدها پوسته‌ی حلزون و صدف سوخته را به‌همراه گیاهان معطر و عسل به تركیب ساخته‌شده توسط مصریان اضافه كردند. این اتفاق پیش از ابتكار رومیان برای اضافه‌كردن زغال چوب و پوست درختان به تركیب مصریان به‌منظور كاهش بوی بد دهان انجام شد .

قدیمی‌ترین مسواك‌های بدوی در مقبره‌های مصر باستان و بابل كشف شده‌اند و قدمتشان به حدود ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. این ابزارها، برخلاف مسواك‌های مدرن در اصل شاخه‌هایی بودند كه پس از جویده‌شدن به‌ شكل الیاف پرزمانند درمی‌آمدند و برای تمیزكردن دندان‌ها استفاده می‌شدند .

بیشتر بخوانیدتاریخچه وحشتناك پیوند دندان13 دی 02مطالعه '5داروی ژاپنی ممكن است به رویش دندان‌های جدید در انسان‌ كمك كند29 تیر 02مطالعه '2با وجود اینكه مسواك‌های سنتی ساده به‌نظر می‌رسند، شایان ذكر است كه این چوب‌های جویدنی از درختان خاصی مانند چریش و درخت مسواك (سالوادورا پریسكا) به‌دست می‌آمدند .

این دو درخت دارای خواص ضدمیكروبی هستند و تحقیقات نشان داده‌اند كه گسترش باكتری‌های خاص مرتبط با پوسیدگی دندان و بیماری لثه را كاهش می‌دهند. درواقع شاخه‌های این دو درخت تاكنون به‌عنوان نوعی ابزار مراقبت از دندان در بسیاری از كشورهای آسیایی و خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند .

طرفداران مسواك بهتر است بدانند كه نخستین مسواك معمولی شناخته‌شده در چین دوران سلسله‌ی تانگ و بین قرون ۷ تا ۱۰ پس از میلاد اختراع شد. مسواك‌های باستانی از موی گراز تهیه می‌شدند و دسته‌های آن‌ها نیز از جنس بامبو یا استخوان بود .

بعید به‌نظر می‌رسد كه مسواك‌های باستانی به‌ اندازه‌ی نمونه‌های امروزی موثر بوده یا حتی به‌طور گسترده استفاده شده باشند؛ احتمالا به این دلیل كه تعداد كمی از مردم دوست داشتند دندان‌های خود را با موی گراز تمیز كنند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/419678-how-people-clean-teeth-before-toothpaste/

مجله فن آوری

 
ماسك جنجالی ریزر جعلی از آب درآمد؛ پول خریداران پس داده می‌شود
1403/02/11
هوش مصنوعی گیت‌هاب با قابلیتی جذاب برای برنامه‌نویسان آپدیت شد
1403/02/11
یكی از جالب‌ترین بخش‌های موتور جست‌وجوی گوگل حذف می‌شود؟
1403/02/11
عرضه اوراق مرابحه فناپ‌زیرساخت در فرابورس ایران
1403/02/11
اپراتورهای بزرگ آمریكا به‌‌دلیل فروش اطلاعات حساس كاربران جریمه شدند
1403/02/11
ربات انسان‌نمای اطلس؛ ترسناك‌تر و جنجالی‌تر از همیشه
1403/02/11
گوشی خوش‌قیمت جدید ریلمی سرعت شارژ سرسام‌آوری خواهد داشت
1403/02/11
طرح جدید متا: در تردز فعالیت كنید و هزاران دلار پول بگیرید
1403/02/11
چطور به لاك اسكرین اندروید ویجت اضافه كنیم؟
1403/02/11
مالك نوكیا به‌دلیل گمراه‌ كردن مردم رسماً عذرخواهی كرد
1403/02/11
اسپیكرهای اپل به دست افراد بیشتری می‌رسند
1403/02/11
پوكو F6، یكی از ارزشمندترین گوشی‌های شیائومی، به‌زودی از راه می‌رسد
1403/02/11
مارك زاكربرگ در یك فصل ۷٫۶ میلیون دلار برای لابی‌گری هزینه كرد
1403/02/11
آسمان چین میزبان خودروهای پرنده می‌شود
1403/02/11
هوش مصنوعی به نوار آدرس گوگل كروم تزریق شد
1403/02/11
جهش ۹۳۳ درصدی سود سامسونگ؛ كره‌ای‌ها فراتر از انتظار ظاهر شدند
1403/02/11
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com