شگفتی دانشمندان از كشف «اكسیژن تاریك»؛‌ آیا باید درمورد منشاء حیات بازنگری كنیم؟

دانشمندان كشف كرده‌اند كه كلوخه‌های فلزی در بستر اقیانوس آرام، بدون دخالت موجودات زنده و بدون حضور نور، «اكسیژن تاریك» تولید می‌كنند.

شگفتی دانشمندان از كشف «اكسیژن تاریك»؛‌ آیا باید درمورد منشاء حیات بازنگری كنیم؟علوم پایه و مهندسیعلمیجمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدانشمندان كشف كرده‌اند كه كلوخه‌های فلزی در بستر اقیانوس آرام، بدون دخالت موجودات زنده و بدون حضور نور، «اكسیژن تاریك» تولید می‌كنند .

تبلیغاتواكنش شیمیایی خودبه‌خودی كه بی‌سروصدا و بدون دخالت هرگونه حیاتی در اعماق تاریك كف اقیانوس‌های زمین رخ می‌دهد، اكسیژن مولكولی تولید می‌كند. این كشف غیرمنتظره این باور دیرینه را زیر سوال می‌برد كه برای تولید اكسیژن لازم برای تنفس، به موجودات فتوسنتزكننده نیاز است .

اندرو سویتمن، دانشمند انجمن علوم دریایی اسكاتلند (SAMS) و همكارانش در چین هنگام اندازه‌گیری سطح اكسیژن كف دریا برای ارزیابی اثرات معدن‌كاوی در اعماق دریا، به این كشف شگفت‌آور دست پیدا كردند.نیكلاس اونز، دانشمند علوم دریا از SAMS كه در پژوهش مشاركت نداشت، می‌گوید: «كشف تولید اكسیژن ازطریق فرایند غیرفتوسنتزی ما را بر آن می‌دارد تا درباره نحوه پیدایش حیات پیچیده در این سیاره بازنگری كنیم .

از دیدگاه من، این یافته از هیجان‌انگیزترین یافته‌های علوم اقیانوسی در سال‌های اخیر است.»زمین پر از كلوخه‌های كف دریا و مرجان كه خرچنگی از روی آن عبور می‌كند.در دل اقیانوس آرام، سنگ‌های سیاه و گردی در كف اقیانوس وجود دارد .

اندازه‌گیری‌های دانشمندان نشان می‌داد در آنجا، یعنی اعماق بیش از چهار هزار متری، سطوح اكسیژن به آرامی افزایش می‌یابد. سویتمن توضیح می‌دهد: «وقتی برای اولین بار این داده‌ها را به دست آوردیم، فكر می‌كردیم حسگرها مشكل دارند، زیرا همه مطالعاتی كه تاكنون در اعماق دریا انجام شده، نشان‌دهنده مصرف اكسیژن و نه تولید آن بود .

»سویتمن افزود: «به خانه برگشتیم و حسگرها را تنظیم كردیم، اما در طول ده سال همین مشاهدات تكرار شد. تصمیم گرفتیم از روش دیگری نیز استفاده كنیم و وقتی با روش دوم هم همان نتیجه به دست آمد، متوجه شدیم در مسیر كشف پدیده تازه‌ای قرار داریم .

»پژوهشگران مقداری از كلوخه‌های سنگی بستر اقیانوس را جمع‌آوری كردند تا در آزمایشگاه بررسی كنند كه آیا آن‌ها منبع تولید اكسیژن تاریك هستند یا خیر. این كلوخه‌ها مناطق وسیعی از كف اقیانوس را پر می‌كنند و ذخایر طبیعی از فلزات كمیابی مانند كبالت، منگنز و نیكل هستند كه به شكل مخلوط چندفلزی در كنار هم قرار گرفته‌اند .

این فلزات همان مواد مورد استفاده در باتری‌ها هستند و پژوهشگران فكر كردند كه سنگ‌های كف اقیانوس نیز ممكن است عملكردی همچون آن‌ها داشته باشند.پژوهشگران دریافتند كه كلوخه‌های چندفلزی منفرد ولتاژی تا ۰٫۹۷ ولت تولید می‌كنند و وقتی كنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند ۱٫۵ ولت موردنیاز برای تجزیه مولكول آب و تولید اكسیژن در واكنش الكترولیز را تولید كنند .

كلوخه‌های چندفلزی جمع‌آوری‌شده از كف اقیانوس.درحالی‌كه هنوز ناشناخته‌های زیادی همچون مقدار تولید اكسیژن توسط كلوخه‌های چندفلزی برای بررسی وجود دارد، این كشف توضیحی برای تداوم سرسختانه مناطق مرده دهه‌ها پس از توقف معدن‌كاوی در كف دریا ارائه می‌دهد .

فرانتس گایگر، شیمیدان دانشگاه نورث وسترن توضیح می‌دهد: «در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ زیست‌شناسانی كه از مكان‌های تحت معدن‌كاوی در دهه‌ی ۱۹۸۰ بازدید كردند، دریافتند كه حتی باكتری نیز در آن مناطق وجود ندارد، درحالی كه در نواحی معدن‌كاوی‌نشده حیات دریایی شكوفا بود .

»بیشتر بخوانیدماهی‌ها چگونه در اعماق اقیانوس زنده می‌مانند؟23 فروردین 02مطالعه '3سلول‌های زیر زمین چگونه بدون نور «اكسیژن تاریك» تولید می‌كنند9 مهر 02مطالعه '5اكسیژن تاریك همچنین سوالات جدیدی را درمورد منشا اكسیژن روی زمین ایجاد می‌كند .

سیانوباكترهای باستانی از مدت‌ها پیش به‌عنوان اولین تامین‌كننده‌های اكسیژن موردنیاز برای تكامل حیات پیچیده میلیاردها سال پیش (به‌عنوان محصول جانبی فتوسنتز) مطرح شده‌اند. اما به‌گفته‌ی سویتمن، «اكنون می‌دانیم اكسیژن در اعماق دریا و جایی كه در آن نوری وجود ندارد، تولید می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/424420-mysterious-dark-oxygen-discovered-bottom-ocean/

مجله فن آوری

 
چت‌بات ChatGPT وارد ویندوز شد
1403/07/27
دونالد ترامپ: مدیرعامل اپل برای اعتراض به تصمیم‌های اروپا با من تماس گرفت
1403/07/26
تولید مینی پی‌سی خبرساز كوالكام متوقف شد
1403/07/26
معمای صد ساله كوهنورد گمشده در اورست سرانجام حل شد
1403/07/26
تیزر سامسونگ مدل ویژه گلكسی زد فولد ۶ را برای اولین‌بار نمایش می‌دهد [تماشا كنید]
1403/07/26
پژوهشگران دستگاهی ساخته‌اند كه امواج صوتی را فقط در یك جهت هدایت می‌كند
1403/07/26
فهرست صداپیشگان این بازی جدید توجه هر گیمری را جلب می‌كند
1403/07/26
مدل 4G گلكسی A16 رونمایی شد؛ همان مدل 5G با همان وعده ۶ سال آپدیت
1403/07/26
رابط كاربری ColorOS 15 گوشی‌های اوپو با تمركز بر هوش مصنوعی و زبان طراحی جدید معرفی شد
1403/07/26
اسپیس ایكس قصد دارد در سال ۲۰۲۵ مرحله فوقانی استارشیپ را نیز با مكازیلا مهار كند
1403/07/26
اینستاگرام با قابلیت‌هایی جدید از «اخاذی جنسی» جلوگیری می‌كند
1403/07/26
شارژ كامل آیپد مینی ۷ حدود ۲ ساعت طول می‌كشد
1403/07/26
توسعه‌دهنده بازی نشان می‌دهد كه چطور می‌توان با پورت صحیح به PC، نرخ فریم را ارتقا داد؛ از ۱۰۶ به ۳۱۴ فریم‌برثانیه
1403/07/26
عملكرد مالی درخشان TSMC، ارزش سهام این شركت تایوانی را ۷ درصد افزایش داد
1403/07/26
نرم‌افزار Blackmagic Camera حالا از گوشی‌های سونی و اوپو نیز پشتیبانی می‌كند
1403/07/26
مطالعه عجیب: نام شما روی نحوه پاسخ‌دهی ChatGPT اثر می‌گذارد
1403/07/26
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com