معمای صد ساله كوهنورد گمشده در اورست سرانجام حل شد

بقایای اندرو اروین، كوهنوردی كه صد سال پیش در ژوئن ۱۹۲۴ در راه صعود به قله اورست به همراه جورج مالوری ناپدید شده بود، در اورست پیدا شد.

معمای صد ساله كوهنورد گمشده در اورست سرانجام حل شدانرژی و محیط زیستعلمیپنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰مطالعه 5 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتبقایای اندرو اروین، كوهنوردی كه صد سال پیش در ژوئن ۱۹۲۴ در راه صعود به قله اورست به همراه جورج مالوری ناپدید شده بود، در اورست پیدا شد .

تبلیغاتدر ژوئن ۱۹۲۴، یك كوهنورد بریتانیایی به نام جورج لی مالوری به‌همراه یك دانشجوی جوان مهندسی به نام اندرو كمین سندی اروین به سمت قله‌ی اورست حركت كردند. بااین‌حال آن‌ها هرگز سفر خود را به پایان نبردند و به بیش از ۳۰۰ قربانی این كوه تا به امروز پیوستند .

جسد مالوری در سال ۱۹۹۹ پیدا شد، اما جسد اروین تا همین اواخر همچنان ناپدید بود. هیئت اعزامی به رهبری جیمی چین، جستجوگر نشنال جئوگرافیك، كوهنورد حرفه‌ای و برنده‌ی جایزه اسكار برای مستند «انفرادی آزاد» اثر سال ۲۰۱۹، یك چكمه و یك جوراب با حروف اول اسم اروین را در ارتفاعی كمتر نسبت به جایی كه جسد مالوری یافت شده بود، پیدا كرده‌اند .

تیم اعزامی نمونه‌ی دی‌ان‌ای از بقایای بدن را برداشتند و اعضای خانواده اروین داوطلب شدند تا برای تایید هویت، آزمایش دی‌ان‌ای انجام دهند. جولی سامرز، نوه‌ی خواهر اروین به نشنال جئوگرافیك گفت كفش و جوراب متعلق به اروین است و بقایای او را دارد و احتمالا داستان اتفاقی را كه برای اروین افتاده، بازگو می‌كنند .

سامرز گفت قضیه را تمام‌شده می‌داند.اندرو كامین سندی اروین.Getty Imagesمالوری قبل از سفر سال ۱۹۲۴، قبلا دو بار به كوه اورست رفته بود: یك بار در سال ۱۹۲۱ برای كمك به تهیه‌ی اولین نقشه‌های دقیق از منطقه و بار دیگر در سال ۱۹۲۲ و هر دو بار مجبور شد به عقب برگردد و نتوانست صعود كند .

با وجود مشكلات، مالوری در سال ۱۹۲۴ دوباره برای صعود به اورست بازگشت و این‌بار در ۳۷ سالگی جان خود را از دست داد. در ۴ ژوئن، او و اروین ۲۲ ساله كمپ پایه‌ی پیشرفته را ترك كردند و در ۶ ژوئن به كمپ ۵ و كمپ ۶ رسیدند .

سپس در ۸ ژوئن برای رسیدن به قله حركت كردند. نوئل اودل، كوهنورد دیگر، حوالی ساعت یك بعد‌از‌ظهر، آن‌ها را قبل از اینكه در ابرها ناپدید شوند، در حال بالا‌رفتن از پلكان اول یا دوم دید. سه پله‌ی سنگی مشهور در خط الراس شمال شرقی كوه اورست قرار دارد .

هیچ یك از این دو مرد، دیگر دیده نشدند، اگرچه مخازن خالی اكسیژن آن‌ها بعداً درست در زیر پله‌ی اول پیدا و تبر یخی اروین در سال ۱۹۳۳ كشف شد.آخرین عكس از مالوری و اروین قبل از ترك چادرشان به سمت قلهGetty Imagesدر طول سال‌ها چندین هیئت اعزامی تلاش كردند تا بقایای مالوری و اروین را پیدا كنند .

در سال ۱۹۳۶، كوهنوردی به نام فرانك اسمیت معتقد بود كه جسدی را درست زیر نقطه‌ای كه تبر یخی اروین پیدا شده بود، دیده است. اسمیت در نامه‌ای كه تا سال ۲۰۱۳ كشف نشده بود، نوشت جسد «دقیقاً جایی است كه مالوری و اروین اگر از شیب‌های زمین می‌غلتیدند، سقوط می‌كردند .

» در سال ۱۹۷۵، یك كوهنورد چینی گزارش داد كه در ارتفاع ۸٬۱۰۰ متری با «یك مُرده‌ی انگلیسی» برخورد كرده، اما به طرز غم‌انگیزی، روز بعد و پیش از تایید گزارش، در بهمن جان باخت.بیشتر بخوانیدچرا قله اورست هر سال بلندتر می‌شود؟14 روز پیشمطالعه '4كوهنوردان اورست اكنون باید مدفوع خود را از كوه پایین بیاورند23 بهمن 02مطالعه '2در منطقه مرگ كوه اورست چه اتفاقات وحشتناكی برای بدن انسان رخ می‌دهد؟17 دی 01مطالعه '5جسد مالوری تا سال ۱۹۹۹ كشف نشد؛ وقتی یك تیم اعزامی با حمایت نوا و بی‌بی‌سی، بقایای او را در ضلع شمالی كوه در ارتفاع ۸٬۱۵۷ متری، درست زیر نقطه‌ای كه قبلاً تبر یخی اروین در آنجا پیدا شده بود، یافتند .

در ابتدا، اعضای تیم فكر می‌كرد اروین را پیدا كرده‌اند و امیدوار بودند دوربین او را بازیابی كنند؛ زیرا هر عكسی كه سرانجام ثابت می‌كرد آن‌ها به قله رسیده‌اند، می‌توانست تاریخ كوهنوردی را تغییر دهد. با‌این‌حال، لباس‌ها‌ دارای برچسب اسم G .

Leigh Mallory بودند. اقلام شخصی مانند ارتفاع‌سنج، چاقوی جیبی، عینك برفی، یك نامه و صورتحساب وسایل كوهنوردی از یك تامین‌كننده در لندن، تایید كرد كه جسد متعلق به مالوری است.پس از كشف هیجان‌انگیز جسد مالوری، جست‌و‌جو برای اروین و دوربینش براساس مشاهده‌ی تاییدنشده از سال ۱۹۷۵ تقویت شد .

در سال ۲۰۱۱، تیم اعزامی بعدی، با موفقیت آخرین كمپ شناخته‌شده‌ی دو كوهنورد را شناسایی كرد. كوهنوردی چینی در سال ۲۰۰۱ ادعا كرده بود جسدی را دیده كه در شكافی باریك به پشت خوابیده است. تام هولزل، مورخ اورست، از روایت كوهنورد چینی استفاده و با تركیب این گزارش با عكس‌های هوایی، امیدواركننده‌ترین منطقه را برای جستجوهای آینده مشخص كرد .

منطقه‌ی مشخص‌شده توسط هولزل بخشی از كوه به نام نوار زرد، در ارتفاع ۸۴۲۵ متری است.مستند گمشده در اورست ۲۰۲۰ یكی از چندین مستندهایی است كه در مورد صعود مالوری و اروین ساخته شده استدر سال ۲۰۱۹، تیم اعزامی از نشنال جئوگرافیك تلاش كرد جسد اروین را كه بیش از ۹۵ سال ناپدید شده بود، براساس نتیجه‌گیری‌های هولزل، پیدا كند و امیدوار بود دوربین او را بازیابی كند .

اگرچه تیم موفق نشد، سفر اكتشافی فیلمبرداری شد و به مستند گمشده در اورست اثر سال ۲۰۲۰ تبدیل شد. امسال، تیم جیمی چین كار جستجوی بقایای اروین را بر عهده گرفت.در سپتامبر ۲۰۲۴، تیم چین هنگام پایین‌آمدن از یخچال مركزی رونگبوك، یك كپسول اكسیژن از سال ۱۹۳۳ را كشف كرد .

این كپسول احتمالاً مربوط به اكتشافی در همال سال بود كه تبر یخی اروین را در خط الراس شمال شرقی پیدا كرد. محفظه از كوه سقوط كرده بود و تیم متوجه شد كه احتمالاً دورتر از جایی كه جسد سقوط كرده، افتاده است. این باعث شد آن‌ها جستجوی خود را چند صد متر بالاتر از یخچال متمركز كنند؛ جایی كه بقایای ارواین هنوز می‌توانست در انتظار یافتن باشد .

حروف اختصاری اسم اروین روی جورابجیمی چیندر نهایت، تیم چین چكمه‌ای را یافتند كه با یخ‌های ذوب‌شده یكی شده بود. چرم چكمه‌ی قدیمی ترك‌خورده با زیره‌های میخ‌دار و میخ‌های سرپهن فولادی كه با وسایل كوهنوردی دهه ۱۹۲۰ سازگار بود و داخل آن جورابی قرار داشت .

چین به نشنال جئوگرافیك گفت: «در واقع [عضو گروه] اریش [روپكه] بود كه چیزی را دید و گفت: «هی، آن چیست؟» من فكر می‌كنم یك هفته قبل از اینكه آن را پیدا كنیم، [یخ‌های دورش] ذوب شده بود. من جوراب را بلند كردم و یك برچسب اسم قرمز داشت كه A .

C. IRVINE روی آن دوخته شده بود.» چین می‌گفت تمامی اعضا از خوشحالی سر از پا نمی‌شناختند.بقایای جزئی بدن اروین كه پیدا شده، اكنون در اختیار انجمن كوهنوردی تبت چین است. تایید رسمی مبنی بر اینكه چكمه و بقایا برای اروین است، باید طبق نتایج دی‌ان‌ای اعلام شود .

جیمی چین معتقد است اروین را پیدا كرده و اسمی كه روی جوراب حك شده همه چیز را ثابت می‌كند.چین همچنین به اهمیت كشف بقایای دو كوهنورد می‌پردازد و ذكر می‌كند كه هر سفری به اورست به میراث اروین و مالوری مرتبط است .

او می‌گوید گاهی‌اوقات بزرگترین اكتشافات زمانی اتفاق می‌افتد كه شما انتظارشان را ندارید. لحظه‌ی یافتن چكمه‌ی اروین برای او و تیمش به‌یاد‌ماندنی و احساسی بود و امیدوار است كه پیدا‌كردن اروین آرامش را  به خانواده‌ی اروین و جامعه‌ی كوهنوردی آورده باشد .

منبع : https://www.zoomit.ir/energy-environment/428224-remains-andrew-sandy-irvine-found-everest/

مجله فن آوری

 
چت‌بات ChatGPT وارد ویندوز شد
1403/07/27
دونالد ترامپ: مدیرعامل اپل برای اعتراض به تصمیم‌های اروپا با من تماس گرفت
1403/07/26
تولید مینی پی‌سی خبرساز كوالكام متوقف شد
1403/07/26
معمای صد ساله كوهنورد گمشده در اورست سرانجام حل شد
1403/07/26
تیزر سامسونگ مدل ویژه گلكسی زد فولد ۶ را برای اولین‌بار نمایش می‌دهد [تماشا كنید]
1403/07/26
پژوهشگران دستگاهی ساخته‌اند كه امواج صوتی را فقط در یك جهت هدایت می‌كند
1403/07/26
فهرست صداپیشگان این بازی جدید توجه هر گیمری را جلب می‌كند
1403/07/26
مدل 4G گلكسی A16 رونمایی شد؛ همان مدل 5G با همان وعده ۶ سال آپدیت
1403/07/26
رابط كاربری ColorOS 15 گوشی‌های اوپو با تمركز بر هوش مصنوعی و زبان طراحی جدید معرفی شد
1403/07/26
اسپیس ایكس قصد دارد در سال ۲۰۲۵ مرحله فوقانی استارشیپ را نیز با مكازیلا مهار كند
1403/07/26
اینستاگرام با قابلیت‌هایی جدید از «اخاذی جنسی» جلوگیری می‌كند
1403/07/26
شارژ كامل آیپد مینی ۷ حدود ۲ ساعت طول می‌كشد
1403/07/26
توسعه‌دهنده بازی نشان می‌دهد كه چطور می‌توان با پورت صحیح به PC، نرخ فریم را ارتقا داد؛ از ۱۰۶ به ۳۱۴ فریم‌برثانیه
1403/07/26
عملكرد مالی درخشان TSMC، ارزش سهام این شركت تایوانی را ۷ درصد افزایش داد
1403/07/26
نرم‌افزار Blackmagic Camera حالا از گوشی‌های سونی و اوپو نیز پشتیبانی می‌كند
1403/07/26
مطالعه عجیب: نام شما روی نحوه پاسخ‌دهی ChatGPT اثر می‌گذارد
1403/07/26
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com