پژوهشگران دستگاهی ساخته‌اند كه امواج صوتی را فقط در یك جهت هدایت می‌كند

فناوری جدید پژوهشگران كه امواج صوتی را به صورت یك‌طرفه هدایت می‌كند، می‌تواند مسیر ارتباطات پیشرفته‌تر و بدون نویز را هموار كند.

پژوهشگران دستگاهی ساخته‌اند كه امواج صوتی را فقط در یك جهت هدایت می‌كندعلوم پایه و مهندسیعلمیپنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتفناوری جدید پژوهشگران كه امواج صوتی را به صورت یك‌طرفه هدایت می‌كند، می‌تواند مسیر ارتباطات پیشرفته‌تر و بدون نویز را هموار كند .

تبلیغاتصدا در فضا هم به سمت جلو منتشر می‌شود و هم به عقب، به این معنا كه فردی كه در نزدیكی ایستاده است، می‌تواند صدای شما را بشنود و شما نیز می‌توانید صدای او را بشنوید. حال، تصور كنید سه نفر در دایره‌ای جمع شده‌اند، به‌طوری‌كه وقتی یكی صحبت می‌كند، تنها یك نفر دیگر صدای او را می‌شنود .

دانشمندان دستگاهی طراحی كرده‌اند كه به همین صورت عمل می‌كند و تضمین می‌كند امواج صوتی فقط در یك جهت منتشر شوند.به‌گزارش ساینس‌آلرت، دستگاه هدایت‌كننده امواج صوتی در یك جهت توسط پژوهشگران مؤسسه فناوری فدرال زوریخ و موسسه پلی‌تكنیك فدرال لوزان سوئیس ساخته شده است .

این دستگاه از حفره‌ای صفحه‌مانند تشكیل شده كه دارای سه پورت با فاصله‌های برابر است و هر‌یك از آن‌ها قادر به ارسال یا دریافت صدا هستند.در حالت غیرفعال، صدای منتقل‌شده از پورت اول با حجم‌های برابر از پورت‌های دوم و سوم قابل شنیدن است .

امواج صوتی به شكل پژواك نیز به پورت یك برمی‌گردند. اما وقتی سیستم فعال است، فقط پورت دوم صدای پورت اول را می‌شنود.در سال ۲۰۱۴، پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آستین دستگاهی را اختراع كردند كه از پنكه‌های كوچكی برای دمیدن هوا درون حلقه‌ای طنین‌انداز استفاده می‌كرد .

در این دستگاه صدایی سوت‌مانند تولید می‌شود. برخلاف سوت‌های معمولی كه در آن صدا توسط موج ایستایی در حفره ایجاد می‌شود، در سوت جدید صدا نتیجه‌ای از موج چرخشی بود. وقتی صوت از یكی از سه ورودی وارد می‌شد، امواج صدا حالت دو جانبه خود را از دست می‌داد و فقط از یك از پورت‌ها قابل شنیدن بود، نه از هر دو پورت .

هدایتگرهای امواج تضمین می‌كنند كه صدا فقط می‌تواند در یك جهت حركت كند.عكاس: Nicolas Noiray / ETH Zurichمشكلی كه وجود داشت، این بود كه صدا حین حركت پراكنده می‌شد و امواج به شكل ضعیف به مقصد می‌رسیدند. بنابراین پژوهشگران مطالعه جدید تصمیم گرفتند كاری كنند كه امواج صوتی در مسیر یك‌طرفه خود انرژی از دست ندهند .

آن‌ها موفق شدند از انتشار معكوس صوت جلوگیری كنند و درعین‌حال مانع از تضعیف آن هنگام حركت به جلو شوند. بدین صورت صدا حتی قوی‌تر نیز شد.روش انجام این كار آن بود كه هوای چرخنده با سرعت و شدت خاصی درون حفره دمیده و این امر موجب می‌شد امواج صوتی با الگوی تكرارشونده‌ای همگام شوند .

این امر نه تنها امواج صوتی را در یك جهت هدایت می‌كرد، بلكه انرژی بیشتری به این نوسانات می‌داد تا امواج پراكنده نشوند.بیشتر بخوانیدسرعت نور و سرعت صوت چیست؟ هر آنچه باید بدانید25 مهر 02مطالعه '8از قضا ایده‌ی استفاده از نوسانات برای تقویت امواج صوتی از پژوهش‌هایی حاصل شد كه هدفشان كاهش امواج بود .

نوساناتی كه با امواج صوتی تعامل دارند، می‌توانند برای برخی از سیستم‌ها مانند موتورهای هواپیما مضر باشند، اما پژوهشگران متوجه شدند كه می‌توان از آن‌ها برای اهداف مثبت نیز استفاده كرد.تكنیك جدید دانشمندان ممكن است در طراحی فناوری‌های ارتباطی پیشرفته‌تر سودمند باشد .

چنین سیستم‌هایی می‌تواند برای هدایت بهتر امواج الكترومغناطیسی مورد استفاده در سیستم‌های رادار استفاده شود. دستاورد پژوهشگران می‌تواند به اجتناب از انعكاس‌های ناخواسته كمك كند و شاید راه را برای اعمال همین روش روی امواج الكترومغناطیسی هموار كند .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/428302-sound-made-travel-just-one-direction/

مجله فن آوری

 
چت‌بات ChatGPT وارد ویندوز شد
1403/07/27
دونالد ترامپ: مدیرعامل اپل برای اعتراض به تصمیم‌های اروپا با من تماس گرفت
1403/07/26
تولید مینی پی‌سی خبرساز كوالكام متوقف شد
1403/07/26
معمای صد ساله كوهنورد گمشده در اورست سرانجام حل شد
1403/07/26
تیزر سامسونگ مدل ویژه گلكسی زد فولد ۶ را برای اولین‌بار نمایش می‌دهد [تماشا كنید]
1403/07/26
پژوهشگران دستگاهی ساخته‌اند كه امواج صوتی را فقط در یك جهت هدایت می‌كند
1403/07/26
فهرست صداپیشگان این بازی جدید توجه هر گیمری را جلب می‌كند
1403/07/26
مدل 4G گلكسی A16 رونمایی شد؛ همان مدل 5G با همان وعده ۶ سال آپدیت
1403/07/26
رابط كاربری ColorOS 15 گوشی‌های اوپو با تمركز بر هوش مصنوعی و زبان طراحی جدید معرفی شد
1403/07/26
اسپیس ایكس قصد دارد در سال ۲۰۲۵ مرحله فوقانی استارشیپ را نیز با مكازیلا مهار كند
1403/07/26
اینستاگرام با قابلیت‌هایی جدید از «اخاذی جنسی» جلوگیری می‌كند
1403/07/26
شارژ كامل آیپد مینی ۷ حدود ۲ ساعت طول می‌كشد
1403/07/26
توسعه‌دهنده بازی نشان می‌دهد كه چطور می‌توان با پورت صحیح به PC، نرخ فریم را ارتقا داد؛ از ۱۰۶ به ۳۱۴ فریم‌برثانیه
1403/07/26
عملكرد مالی درخشان TSMC، ارزش سهام این شركت تایوانی را ۷ درصد افزایش داد
1403/07/26
نرم‌افزار Blackmagic Camera حالا از گوشی‌های سونی و اوپو نیز پشتیبانی می‌كند
1403/07/26
مطالعه عجیب: نام شما روی نحوه پاسخ‌دهی ChatGPT اثر می‌گذارد
1403/07/26
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com